הסכם פיתוח ענק: מקניונים ועד משרדים ומגורים בתחנות הרכבת - צפו בפרטים

נחתם הסכם לפיתוח מתחמי הרכבת. לפיד: "תחנות יהפכו למרכזי ערים כמו בטוקיו". איזו תוכנית מהפכנית מציע שר השיכון? צפו בהדמיות
לירן סהר | (15)

"בכל מקום בעולם, בטוקיו, בפריז, בלונדון, סביב תחנות הרכבת יש בניין משרדים ומגדל מגורים, ומתחם מסחרי, הכול קשור לרכבת, בכל מקום היא מרכז העיר והאזור הכי יוקרתי, אנחנו חותמים על ההבאה של זה למדינת ישראל". כך אמר היום (ג') שר האוצר יאיר לפיד בטקס חתימה על הסכם לפיתוח מתחמי תחנות הרכבת.

על פי הסכם פיתוח המקרקעין, יוכלו רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל לפתח מסחר, אזורי תעסוקה ומגורים בסמוך ומעל למתחמי תחנות הרכבת, זאת בהתאם לגודל התחנות. ההערכה היא כי בהתאם להסכם החדש, ב-10-15 השנים הקרובות יקודם פיתוח מקרקעין בתחנות הרכבת השונות בהיקף כולל של כ-7 מיליון מ"ר, עם צפי הכנסות של כמיליארד וחצי שקל והכנסות שוטפות של כ-400 מיליון שקל בשנה.

במסגרת ההסכם החדש יסווגו תחנות הרכבת ל-4 קבוצות על פי גודלן, מהן נגזר השטח לפיתוח: 1,500 מ"ר נטו בתחנות המוגדרות כקטנות ו-3,000 מ"ר בתחנות המוגדרות כבינוניות, דוגמת נתב"ג, באר שבע, בת גלים, חולון, פתח תקווה וראש העין. בתחנות הגולות תוכל הרכבת לפתח מסחר ושירותים בהיקף של עד 6,000 מ"ר, ואילו בתחנות כמטרופולוניות, דוגמת תל אביב מרכז (סבידור), תל אביב השלום, ירושלים בנייני האומה, חיפה מרכז השמונה, נתניה ובת ים, תוכל רכבת ישראל לפתח מסחר ושירותים בהיקפים גדולים יותר.

צפי פיתוח של 7 מיליון מ"ר

הצפי הוא שהיקף הנוסעים יגדל ל-10-15 מיליון בשנה. הגורמים המפתחים מעריכים כי יתאפשר פיתוח של מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-170 אלף מקומות עבודה בצמוד לתחנות הרכבת. לפי התכנון יתוכננו 800 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת ומעל מבני התחנות ו-1.7 מיליון מ"ר במתחמים הצמודים עד לכ-300 מטר מהתחנות. מעבר לטווח של ה-300 מ"ר מדובר בפיתוח שטחים בהיקף של כ-4.5 מיליון מ"ר.

שר התחבורה ישראל כץ אמר: "עבדו הרבה מאוד שנים על ההסכם הזה, הוא הגיוני ונכון, הוא מאפשר לקחת דבר פוטנציאלי ולהפוך אותו למוחשי ואמיתי. התחנות והשטחים קיימים, אך היוזמה לא הייתה מספיק חדה. הפיתוח עצמו חשוב, בפני עצמו מאיץ פעילות כלכלית, וגם ההכנסות חשובות כמקור נוסף לפיתוח הרכבת, כלי מאוד חשוב בפיתוח מדינת ישראל, דברים שיכולים להתבצע באמצעות נסיעה ברכבת לא יכולים לקרות באמצעות כלי תחבורה אחרים. פתאום רואים שהפירמידה קצת מתהפכת, הביקוש לדירות בתל אביב הוא במקום ה-12, הביקוש לבת ים,ראשון לציון ורחובות רק הולך ועולה. הערים מחוברות, יכולים לעבוד בהן, התהליכים מגיעים לפריפריה שהופכים לדבר קרוב. היום מגיעים בפחות משעה לשדרות. טוב שההסכם הזה ילווה את ההתפתחות".

"תקופת התפתחות משמעותית בתחום הפנים בישראל"

כץ ממשיך: "הממשלה הזאת היא ממשלה הומוגנית מבחינה אזרחית, התחום הזה הוא הבולט ביותר. בביטחון ודת ומדינה יש הבדלים, בתחום האזרחי יש אחידות וזה כוח. התקופה הזאת תיזכר בטווח של שנים כתקופת שינוי, של התפתחות משמעותית בתחום הפנים במדינת ישראל, גם ההסכם הזה ביכולתו לשדרג את כל התחנות האלה הוא חלק מזה. ההסכם הזה הוא חלק מההסכם שנגבש בנת"ע בנוגע לרכבת הקלה. אנחנו רוצים לטמון את כל הקווים מתחת לאדמה כמה שיותר מהר, ליצור מטרו מתחנת לפני האדמה כדי להשביח את השטחים. נוכל לגייס כסף מקרקע לא מנוצלת כדי לפתח רשת שחייבים לפתח אותה. זה מחדל של 50-60 שנה, אנחנו נמצא באותה חזית וגישה עניינית את הפתרונות הנכונים ביותר איך להשיט את הפרויקט של הרכבות הקלות, המטרו בגוש דן, שיבטיחו שאפשר לממש את הפוטנציאל, שנדע שבעוד כך וכך שנים אפשר יהיה לנוע."

השר כץ נשאל האם הזרמת הון כה גדול לרכבת ישראל תוביל להוזלת הנסיעה ברכבת והשיב כי "הכוונה היא שתושבי ישראל יוכלו לנסוע ברכבת במחירים סבירים, ועדה יושבת על הנושא, נפיק תועלת מההשקעה".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

אריאל: "יגיעו לכאן מיליון עולים, יהיה ביקוש לשטחי המסחר"

שר השיכון, אורי אריאל, הציע בהמשך לדבריו של השר כץ לפיתוח רכבות תחתיות לקרות את כבישים ראשיים ולבנות מעליהם מגדלי מגורים - "אני מסתכל על איילון בתל אביב, על בגין בירושלים, אין קושי לכסות את הכבישים האלה, להפוך אותם למטרו, בואו נתאחד על הפרויקט הזה, אני פונה לשרים ולבעלי המקצוע, במקום לקחת שטחים פתוחים ניתן לקרות שטחים ולבנות מגדלים, נוכל לבנות עשרות אלפי בתים במרכזי הערים". לשאלה אם לא ייבנו במסגרת ההסכם עודפי שטחי מסחר ומשרדים שיהפכו לפילים לבנים השיב אריאל: "יגיעו לכאן עוד מיליון עולים בעשור הקרוב ויהיה ביקוש לשטחי מסחר ומשרדים ולדירות שייבנו, לפי דעתי אנחנו באיחור".

בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, אמר כי "מטרת ההסכם לפתח בשני מעגלים עיקריים את מתחמי הרכבת, את השטחים מצידם ואת האוויר מעל. התחנות יחולקו למספר מעגלים לפי הגודל שבהן יינתנו שירותים מיידיים לנוסעים ולנוסעים בפוטנציה. מסביב יוקמו פרויקטים של תעסוקה ומסחר. מדובר ב-30 תחנות בתכנון ופיתוח משותף ובוחנים 15 נוספות. מתחילים פרויקטים במודיעין, בלוד, בגלילות. בעייני רכבת ישראל והרשות ההסכם שנחתם היום הוא תיקון מהסכם שנחתם ב-2003 וכלל לא בוצע".

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אולי קודם תעבירו תחנת קרית אריה קרוב לפארק אזורים???? (ל"ת)
    קרית אריה 18/02/2014 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אזרח שנמאס לו כבר 18/02/2014 14:10
    הגב לתגובה זו
    ברגע שיגיע הזמן (עוד 4-5 שנים) עוזב מפה לקנדה. לא גן עדן, אבל בוודאי יותר נוח מאשר כאן. לא ייתכן שאני אמות בשביל המדינה הזו והיא תירק לי בפרצוץ במשל יותר מ20 שנה שאני חי כאן. לוקח את האישה ואת הילד ועוזב ברגע שיכול. די. שתיתם ממני את כל הדם כבר. רמת השחיתות בלתי נסבלת. כולם מקומבנים עם כולם. אז תישארו עם הקומבינום שלכם. שיהיה לכם לבריאות. ממני לא תגנבו כסף עוד הרבה זמן.
  • 11.
    חיפה עיר יפה 18/02/2014 13:19
    הגב לתגובה זו
    של קו החוף עבור קערת נזיד עדשים שהיחיד שיצא שבע ממנה הוא שר התחבורה. אני קוראת בזאת לראש העיר יונה יהב -זה באחריותך- העיר הזו צריכה להיות אבן שואבת בזכות קו החוף היפהפה שלה אז אנא על תמכור אותה עבור תוכניות שיורידו מקרנה!!
  • 10.
    אנונימי 18/02/2014 13:11
    הגב לתגובה זו
    בישראל.
  • 9.
    לא חבל על הכסף במקום לעזור לדיור לצעירים? (ל"ת)
    גל 18/02/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
  • ישראלי 18/02/2014 13:23
    הגב לתגובה זו
    מדובר בעיר שאין שום בעיה להכפיל ולשלש את אוכלוסייתה. באם מדינת ישראל תרים בלוד מתחם תעסוקה ענק, ליד הרכבת, אז לוד תהיה אזור לא רע לגור בו: גם דיור לא יקר וגם תעסוקה. מחירי הדיור בלוד נמוכים באופן יחסי לגוש דן, ויש פה הזדמנות נדירה עבור המפעל הציוני לעשות טוב לעם ישראל. צעיר שמתעקש לגור בדיזנגוף? (או גבעתיים או בועננה) שישלם ולא יתבכיין.
  • 8.
    מאיר 18/02/2014 12:54
    הגב לתגובה זו
    יאיר חמוד, אולי תתבגר, ראוי שתדאג קצת למעמד הבינים שלא סוגר את החודש!
  • 7.
    זועם 18/02/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו היא הפכה לשטח שאפשר להתקרב אליו רק בליווי אבטחה. חוץ מזה שעיסקה כזו פותחת דלת גדולה לשחיתות אבל מה איכפת לך העיקר עוד כותרת שאין מאחוריה כלום - מי צריך עוד קניונים במדינה הזאת ?! מי???????????????? כל הקניונים האלו יהפכו למפלצות בטון נטושות! אני פשוט מצטער שבחרתי בלפיד צער עמוק.
  • 6.
    עוף החול 18/02/2014 12:32
    הגב לתגובה זו
    כנראה חסר להם כסף לכסות את השורט ומחפשים פראיירים. מהלך אדיר באפריקה ובטאואר
  • 5.
    אחד 18/02/2014 12:30
    הגב לתגובה זו
    75 שקל לכרטיס הלוך ושוב מת"א לקריות. מחירי הכרטיסים ברכבת צריכים לרדת ב 30% לפחות
  • 4.
    אי 18/02/2014 12:01
    הגב לתגובה זו
    משעמם לא יהיה פה לעולם עם כל מיני פנטזיות של שרים שיתמקדו קודם ברכבת תחתית ולא בחלומות באספמיה ולשר הנמרץ אורי אריאל שחולם על קירוי כבישי איילון ובנית מגדלים עליהם יש נלי רעיון מדהים תיקח את כביש הראשי לאריאל ומעליו תבנה מאות מגדלים ותפנה לשם את כל 200000 המתנחלים המפוזרים בשטחים ובא לציון גואל ושלום על ישראל
  • 3.
    מיליון עולים יגיעו? 18/02/2014 11:47
    הגב לתגובה זו
    לצעירים פה אין עבודה . עורכי דין פה אומללים המדינה צריכה לצמצם את המכללות למשפטים. שידאגו שלא רק המקושרים יקבלו עבודות טובות. אחרת מליון אנשים יברחו מפה וכבר בורחים
  • 2.
    מוטי 18/02/2014 11:40
    הגב לתגובה זו
    מי בדיוק יקנה שם? אשתו של לפיד? הביאו 3 שרים לטקס המופרך הזה. ללה לנד בהתגלמותו.
  • מפריחים הודעות 18/02/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
    על מה לפנטז . דיבורים לא עולים כסף. שרי הבלוף מקשקשים. כץ עם מהפכת התחבורה עושה למסכנים יותר גרוע. מחכים שעות לאוטובוסים הולכים רחוק לתחנות. עוד מנותק מנוול
  • 1.
    תדאגו קודם שלא יהיה שביתה ברכבת כל שבוע ואיחורים (ל"ת)
    דוד 18/02/2014 11:34
    הגב לתגובה זו
דירות בבת ים. צילום: צלי אהרוןדירות בבת ים. צילום: צלי אהרון
סיור שכונות

תשואה של 12% בשנה; האם בת ים היא הזדמנות?

סיור שכונות בבת ים - על ההשבחה בעשור האחרון, על דמי השכירות והתשואה שהם מניבים, והאם יהיה אפסייד בהמשך? וגם - השמאי שמעריך שהמחירים יעלו דרמטית בשנתיים הקרובות בזכות התחדשות ותוכניות של העירייה

צלי אהרון |

סיירנו בשכונות בבת ים, דיברנו עם שמאים ומתווכים. התמונה אופטימית. אבל לפני העתיד, הנה מה שקרה בשנים האחרונות. בחודש יוני 2022 משקיע רכש דירה ברחוב רמב״ם 19 בבת ים בסכום של 1.85 מיליון שקל. אותה הדירה נמכרה לאחרונה בסכום של 2.5 מיליון שקל. מדובר על תשואה של מעל ל-9% בשנה כל שנה במשך 3 שנים - וצריך להזכיר, מדובר על תקופה ״יבשה״ בשוק הנדל״ן, שלא נאמר ״קפואה״. נראה שהעסקה הנוכחית מספרת את הסיפור של בת ים, שכבר למעלה מעשור נחשבת ל״עיר של המשקיעים״.

לתשואה של אותו משקיע צריך להוסיף דמי שכירות. מדובר על עוד 3% בשנה. המשקיע הרוויח 12% בשנה. רווח משמעותי. האם בת ים תמשיך לספק תשואות חיוביות? בת ים מספקת תשואות יפות למשקיעים שנהרו ונוהרים אליה בעשור האחרון. זה בולט במיוחד אם מסתכלים על האזורים שעברו פינוי בינוי ודה פקטו השביחו את ערך הנכס באופן דרמטי - דירות של 1.5-2 מיליון שקל הפכו לשוות 3-3.5 מיליון שקל. 

זה אומנם נכון לכל הארץ אגב - בעל דירה שמקבל דירה משודרגת בבניין חדש עם מעלית מחסן וחניה מרוויח סכום מינימלי של מיליון שקל. זה גם יכול להגיע לכפול. אנשים "פשוטים" הפכו למיליונרים.  

מחירי הדירות בבת ים עלו בכ-40% ב-5 השנים האחרונות בממוצע. המחיר למ״ר עומד על כ-30.5 אלף שקל והשכירות החודשית המוצעת היא כ-4.6 אלף שקל. דירת 5 חדרים תעלה לכם כ-3.5 מיליון שקל, 4 חדרים כ- 2.9 מיליון שקל ו-3 חדרים כ-2 מיליון שקל. 


שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

מס על שכר דירה - "הגבייה שלנו עלתה ב-10%"; והאם מס רכוש יחזור?

שי אהרונוביץ' מנהל רשות המסים על מאגר משכירי הדירות והעלייה בהיקף תשלומי מסים על שכר דירה

צלי אהרון |

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים עדכן השבוע בכנס של יועצי המס כי הגבייה ממסים על שכר דירה עלתה ב-10%. הוא הסביר כי הגבייה בכלל במיסוי נדל"ן בעלייה והוא שם דגש על המערכות של רשות המסים שמצליבות מידע ואוספות מידע על משכירי הדירות במטרה להוביל למאגר מידע מלא על המשכירים. 

אהרונוביץ מנסה בכל שנה להעביר את חובת הדיווח על משכירים. מדובר בחובת דיווח מינימלית, לא מורכבת מבחינת בירוקרטיה, אבל כל פעם מחדש הוא נבלם בוועדת הכספים. הרכב הועדה וכנראה שהרכב הכנסת והממשלה לא מאפשר להעביר חובת דיווח על משכירים. זה קצת מוזר, כי לכאורה המחוקקים צריכים לדאוג לגילוי ולדיווח נכון. ככה גם הגבייה תהיה גביית אמת וזה ידוע שיש רבבות מעלימי מס בשכר דירה. אפשר לחשוב שחברי ועדת הכספים מוטים אולי אפילו ש, "על ראש הגנב בוער הכובע", אך כמובן שזה לא מבוסס, ושהועדה טוענת שהיא לא רוצה שלציבור יהיה עודף ביורקרטיה ורגולציה.

החשיבות של הדיווח היא אדירה, כי ככה רשות המסים תדע אם יש לאדם מסוים דירה מושכרת ותוכל להבין אם הוא "נופל" בחובת הדיווח. למשל - אם יש לו דירה במרכז תל אביב של 5 חדרים והוא לא מדווח, אז ברור שמשהו לא תקין. ככה היא תעלה גם על דירות בירושה שעדיין לא עברו ליורשים ומניבים שכר דירה ובכלל - תקבל מאגר מלא. 

מעבר לכך, חובת הדיווח תוביל לכך שאנשים ירגישו יותר מפוקחים. הם לא יוכלו לעשות תרגילים להורדת שכר הדירה מתחת לרף, הם ישלמו כמו שצריך. ובכלל - צריך לחזור ולהגיד זאת - מדובר במס שולי. עד 5,640 שקלים אין מס; ומעל יש אפשרויות שונות - 10% או מס על פעמיים ההפרש בין הרף לשכר הדירה.  מדובר במס נמוך במיוחד ועדיין - אנשים רבים מעלימים אותו.  


אהרונוביץ' אומר שרשות המסים מגיעה למאגר משלה והיא עדיין תנסה לחייב בדיווח, כשהדיווח יהיה פשוט ולא מכביד על הציבור. אהרונוביץ אמר בכנס שהגבייה עלתה גם בגלל שהיה החוזים עלו ושאנשים עברו את הרף והחלו לשלם. "הדיווחים עכשיו יותר אמת, צריך להעלות את החוזים למאגר. ככל, שהעולם משתנה, לאט לאט עוד ועוד ועוד אנשים שמשכירים דירות יעברו לשלוח חוזה בסמארטפון עם חתימות אלקטרוניות אז עוד שנתיים שלוש השוק יהיה יותר וככה חוזה יהיה אונליין".