הסכם פיתוח ענק: מקניונים ועד משרדים ומגורים בתחנות הרכבת - צפו בפרטים
"בכל מקום בעולם, בטוקיו, בפריז, בלונדון, סביב תחנות הרכבת יש בניין משרדים ומגדל מגורים, ומתחם מסחרי, הכול קשור לרכבת, בכל מקום היא מרכז העיר והאזור הכי יוקרתי, אנחנו חותמים על ההבאה של זה למדינת ישראל". כך אמר היום (ג') שר האוצר יאיר לפיד בטקס חתימה על הסכם לפיתוח מתחמי תחנות הרכבת.
על פי הסכם פיתוח המקרקעין, יוכלו רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל לפתח מסחר, אזורי תעסוקה ומגורים בסמוך ומעל למתחמי תחנות הרכבת, זאת בהתאם לגודל התחנות. ההערכה היא כי בהתאם להסכם החדש, ב-10-15 השנים הקרובות יקודם פיתוח מקרקעין בתחנות הרכבת השונות בהיקף כולל של כ-7 מיליון מ"ר, עם צפי הכנסות של כמיליארד וחצי שקל והכנסות שוטפות של כ-400 מיליון שקל בשנה.
במסגרת ההסכם החדש יסווגו תחנות הרכבת ל-4 קבוצות על פי גודלן, מהן נגזר השטח לפיתוח: 1,500 מ"ר נטו בתחנות המוגדרות כקטנות ו-3,000 מ"ר בתחנות המוגדרות כבינוניות, דוגמת נתב"ג, באר שבע, בת גלים, חולון, פתח תקווה וראש העין. בתחנות הגולות תוכל הרכבת לפתח מסחר ושירותים בהיקף של עד 6,000 מ"ר, ואילו בתחנות כמטרופולוניות, דוגמת תל אביב מרכז (סבידור), תל אביב השלום, ירושלים בנייני האומה, חיפה מרכז השמונה, נתניה ובת ים, תוכל רכבת ישראל לפתח מסחר ושירותים בהיקפים גדולים יותר.
צפי פיתוח של 7 מיליון מ"ר
הצפי הוא שהיקף הנוסעים יגדל ל-10-15 מיליון בשנה. הגורמים המפתחים מעריכים כי יתאפשר פיתוח של מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-170 אלף מקומות עבודה בצמוד לתחנות הרכבת. לפי התכנון יתוכננו 800 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת ומעל מבני התחנות ו-1.7 מיליון מ"ר במתחמים הצמודים עד לכ-300 מטר מהתחנות. מעבר לטווח של ה-300 מ"ר מדובר בפיתוח שטחים בהיקף של כ-4.5 מיליון מ"ר.
- שני הכובעים של ברק: ראש "ישראל דמוקרטית" ויחצ"ן של תחום הקנאביס
- המלצות המשרד לביטחון פנים להסדרת יצוא קנאביס יוגשו תוך שבועיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שר התחבורה ישראל כץ אמר: "עבדו הרבה מאוד שנים על ההסכם הזה, הוא הגיוני ונכון, הוא מאפשר לקחת דבר פוטנציאלי ולהפוך אותו למוחשי ואמיתי. התחנות והשטחים קיימים, אך היוזמה לא הייתה מספיק חדה. הפיתוח עצמו חשוב, בפני עצמו מאיץ פעילות כלכלית, וגם ההכנסות חשובות כמקור נוסף לפיתוח הרכבת, כלי מאוד חשוב בפיתוח מדינת ישראל, דברים שיכולים להתבצע באמצעות נסיעה ברכבת לא יכולים לקרות באמצעות כלי תחבורה אחרים. פתאום רואים שהפירמידה קצת מתהפכת, הביקוש לדירות בתל אביב הוא במקום ה-12, הביקוש לבת ים,ראשון לציון ורחובות רק הולך ועולה. הערים מחוברות, יכולים לעבוד בהן, התהליכים מגיעים לפריפריה שהופכים לדבר קרוב. היום מגיעים בפחות משעה לשדרות. טוב שההסכם הזה ילווה את ההתפתחות".
"תקופת התפתחות משמעותית בתחום הפנים בישראל"
כץ ממשיך: "הממשלה הזאת היא ממשלה הומוגנית מבחינה אזרחית, התחום הזה הוא הבולט ביותר. בביטחון ודת ומדינה יש הבדלים, בתחום האזרחי יש אחידות וזה כוח. התקופה הזאת תיזכר בטווח של שנים כתקופת שינוי, של התפתחות משמעותית בתחום הפנים במדינת ישראל, גם ההסכם הזה ביכולתו לשדרג את כל התחנות האלה הוא חלק מזה. ההסכם הזה הוא חלק מההסכם שנגבש בנת"ע בנוגע לרכבת הקלה. אנחנו רוצים לטמון את כל הקווים מתחת לאדמה כמה שיותר מהר, ליצור מטרו מתחנת לפני האדמה כדי להשביח את השטחים. נוכל לגייס כסף מקרקע לא מנוצלת כדי לפתח רשת שחייבים לפתח אותה. זה מחדל של 50-60 שנה, אנחנו נמצא באותה חזית וגישה עניינית את הפתרונות הנכונים ביותר איך להשיט את הפרויקט של הרכבות הקלות, המטרו בגוש דן, שיבטיחו שאפשר לממש את הפוטנציאל, שנדע שבעוד כך וכך שנים אפשר יהיה לנוע."
השר כץ נשאל האם הזרמת הון כה גדול לרכבת ישראל תוביל להוזלת הנסיעה ברכבת והשיב כי "הכוונה היא שתושבי ישראל יוכלו לנסוע ברכבת במחירים סבירים, ועדה יושבת על הנושא, נפיק תועלת מההשקעה".
- שדה נדל"ן: השוק הישראלי עוד לא הבין את ה-DNA שלנו, אנחנו גם היזם וגם המבצע
- האוצר רוצה להחזיר מס שבוטל: קרקע פנויה שוב על הכוונת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
אריאל: "יגיעו לכאן מיליון עולים, יהיה ביקוש לשטחי המסחר"
שר השיכון, אורי אריאל, הציע בהמשך לדבריו של השר כץ לפיתוח רכבות תחתיות לקרות את כבישים ראשיים ולבנות מעליהם מגדלי מגורים - "אני מסתכל על איילון בתל אביב, על בגין בירושלים, אין קושי לכסות את הכבישים האלה, להפוך אותם למטרו, בואו נתאחד על הפרויקט הזה, אני פונה לשרים ולבעלי המקצוע, במקום לקחת שטחים פתוחים ניתן לקרות שטחים ולבנות מגדלים, נוכל לבנות עשרות אלפי בתים במרכזי הערים". לשאלה אם לא ייבנו במסגרת ההסכם עודפי שטחי מסחר ומשרדים שיהפכו לפילים לבנים השיב אריאל: "יגיעו לכאן עוד מיליון עולים בעשור הקרוב ויהיה ביקוש לשטחי מסחר ומשרדים ולדירות שייבנו, לפי דעתי אנחנו באיחור".
בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל, אמר כי "מטרת ההסכם לפתח בשני מעגלים עיקריים את מתחמי הרכבת, את השטחים מצידם ואת האוויר מעל. התחנות יחולקו למספר מעגלים לפי הגודל שבהן יינתנו שירותים מיידיים לנוסעים ולנוסעים בפוטנציה. מסביב יוקמו פרויקטים של תעסוקה ומסחר. מדובר ב-30 תחנות בתכנון ופיתוח משותף ובוחנים 15 נוספות. מתחילים פרויקטים במודיעין, בלוד, בגלילות. בעייני רכבת ישראל והרשות ההסכם שנחתם היום הוא תיקון מהסכם שנחתם ב-2003 וכלל לא בוצע".
- 13.אולי קודם תעבירו תחנת קרית אריה קרוב לפארק אזורים???? (ל"ת)קרית אריה 18/02/2014 15:07הגב לתגובה זו
- 12.אזרח שנמאס לו כבר 18/02/2014 14:10הגב לתגובה זוברגע שיגיע הזמן (עוד 4-5 שנים) עוזב מפה לקנדה. לא גן עדן, אבל בוודאי יותר נוח מאשר כאן. לא ייתכן שאני אמות בשביל המדינה הזו והיא תירק לי בפרצוץ במשל יותר מ20 שנה שאני חי כאן. לוקח את האישה ואת הילד ועוזב ברגע שיכול. די. שתיתם ממני את כל הדם כבר. רמת השחיתות בלתי נסבלת. כולם מקומבנים עם כולם. אז תישארו עם הקומבינום שלכם. שיהיה לכם לבריאות. ממני לא תגנבו כסף עוד הרבה זמן.
- 11.חיפה עיר יפה 18/02/2014 13:19הגב לתגובה זושל קו החוף עבור קערת נזיד עדשים שהיחיד שיצא שבע ממנה הוא שר התחבורה. אני קוראת בזאת לראש העיר יונה יהב -זה באחריותך- העיר הזו צריכה להיות אבן שואבת בזכות קו החוף היפהפה שלה אז אנא על תמכור אותה עבור תוכניות שיורידו מקרנה!!
- 10.אנונימי 18/02/2014 13:11הגב לתגובה זובישראל.
- 9.לא חבל על הכסף במקום לעזור לדיור לצעירים? (ל"ת)גל 18/02/2014 12:58הגב לתגובה זו
- ישראלי 18/02/2014 13:23הגב לתגובה זומדובר בעיר שאין שום בעיה להכפיל ולשלש את אוכלוסייתה. באם מדינת ישראל תרים בלוד מתחם תעסוקה ענק, ליד הרכבת, אז לוד תהיה אזור לא רע לגור בו: גם דיור לא יקר וגם תעסוקה. מחירי הדיור בלוד נמוכים באופן יחסי לגוש דן, ויש פה הזדמנות נדירה עבור המפעל הציוני לעשות טוב לעם ישראל. צעיר שמתעקש לגור בדיזנגוף? (או גבעתיים או בועננה) שישלם ולא יתבכיין.
- 8.מאיר 18/02/2014 12:54הגב לתגובה זויאיר חמוד, אולי תתבגר, ראוי שתדאג קצת למעמד הבינים שלא סוגר את החודש!
- 7.זועם 18/02/2014 12:34הגב לתגובה זוועכשיו היא הפכה לשטח שאפשר להתקרב אליו רק בליווי אבטחה. חוץ מזה שעיסקה כזו פותחת דלת גדולה לשחיתות אבל מה איכפת לך העיקר עוד כותרת שאין מאחוריה כלום - מי צריך עוד קניונים במדינה הזאת ?! מי???????????????? כל הקניונים האלו יהפכו למפלצות בטון נטושות! אני פשוט מצטער שבחרתי בלפיד צער עמוק.
- 6.עוף החול 18/02/2014 12:32הגב לתגובה זוכנראה חסר להם כסף לכסות את השורט ומחפשים פראיירים. מהלך אדיר באפריקה ובטאואר
- 5.אחד 18/02/2014 12:30הגב לתגובה זו75 שקל לכרטיס הלוך ושוב מת"א לקריות. מחירי הכרטיסים ברכבת צריכים לרדת ב 30% לפחות
- 4.אי 18/02/2014 12:01הגב לתגובה זומשעמם לא יהיה פה לעולם עם כל מיני פנטזיות של שרים שיתמקדו קודם ברכבת תחתית ולא בחלומות באספמיה ולשר הנמרץ אורי אריאל שחולם על קירוי כבישי איילון ובנית מגדלים עליהם יש נלי רעיון מדהים תיקח את כביש הראשי לאריאל ומעליו תבנה מאות מגדלים ותפנה לשם את כל 200000 המתנחלים המפוזרים בשטחים ובא לציון גואל ושלום על ישראל
- 3.מיליון עולים יגיעו? 18/02/2014 11:47הגב לתגובה זולצעירים פה אין עבודה . עורכי דין פה אומללים המדינה צריכה לצמצם את המכללות למשפטים. שידאגו שלא רק המקושרים יקבלו עבודות טובות. אחרת מליון אנשים יברחו מפה וכבר בורחים
- 2.מוטי 18/02/2014 11:40הגב לתגובה זומי בדיוק יקנה שם? אשתו של לפיד? הביאו 3 שרים לטקס המופרך הזה. ללה לנד בהתגלמותו.
- מפריחים הודעות 18/02/2014 11:49הגב לתגובה זועל מה לפנטז . דיבורים לא עולים כסף. שרי הבלוף מקשקשים. כץ עם מהפכת התחבורה עושה למסכנים יותר גרוע. מחכים שעות לאוטובוסים הולכים רחוק לתחנות. עוד מנותק מנוול
- 1.תדאגו קודם שלא יהיה שביתה ברכבת כל שבוע ואיחורים (ל"ת)דוד 18/02/2014 11:34הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותבנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות
לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות
בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא.
הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל.
עדכון מגבלת כושר ההחזר
כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו
הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).
בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.
- הנחיות חדשות במימון: איך משפיע קיבוע הקלות המשכנתא על הזינוק בהלוואות "לכל מטרה"?
- היום שבו התחיל לפעול הבנק המרכזי של המדינה ומה קרה היום לפני 32 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת
במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.
יוני שדה, מנכ"ל שדה נדל"ן. קרדיט: שדה נדל"ןשדה נדל"ן: השוק הישראלי עוד לא הבין את ה-DNA שלנו, אנחנו גם היזם וגם המבצע
לאחר הדיווח על עסקת הרכישה של מגדל מגורים ביוסטון, ישבנו לדבר עם יוני שדה, מנכ"ל ובעל השליטה בשדה נדל"ן על הדיסקאונט עמוק על עלויות הבנייה בפרויקט ועל היתרון הרגולטורי הייחודי ביוסטון; מהו ה-DNA של החברה ומה היתרון של היותה קבלן-יזם-מבצע?
שדה נדל"ן היא חברה קטנה בבורסת ת"א, ובהתאם, גם ההיסטוריה שלה קצרה יחסית. היא הוקמה על בסיס אינטו בנובמבר 2024, ומאז היא ממשיכה בפעילות הנדל"נית שלה בארה"ב, ובייחוד בטקסס. אתמול פרסמה החברה על רכישה של בניין בשכונת יוקרה ביוסטון ושוחחנו עם יוני שדה, מנכ"ל ובעל השליטה בשדה נדל"ן, כדי להבין את הסיפור של החברה.
מה גרם לחברה לבצע את המהלך דווקא בשכונה הזו ביוסטון?
המשרדים הראשיים של החברה הם ביוסטון. אני גר ביוסטון ופעיל פה כבר כ-20 שנה, כך שההיכרות עם העיר היא באמת לאורכה ולרוחבה. בכובע הפרטי שלי, אני עובד עם יזם מקומי על אדמה שנבנה עליה בניין של 93 דירות קונדו, תחת מותג סיינט ריג'ס ומריוט, חברת המלונות. המחיר שם הוא כמעט 2,000 דולר לרגל רבוע. השכונה הזו, River Oaks, היא השכונה היקרה ביותר ביוסטון ואחת היקרות בכל טקסס. בנוסף, יש לנו נסיון עם בניין קונדו בשכונה סמוכה, שהגיע לסלאאוט של כמעט 200 מיליון דולר מהר מאד.
ולמה
בחרתם במודל של מכירה ולא השכרה?
בחנו את העיסקה גם בהיבטי השכרה וגם מכירה של קונדו, שתיהן כמובן לאחר השבחה. אנחנו רוכשים את הבניין ב-123 מיליון דולר, עם 381 אלף ר"ר (רגל רבוע) להשכרה. המשמעות היא 320 דולר לר"ר. לשם השוואה, לבנות מאפס, ללא
רכיב קרקע ועלויות מימון זה בערך 550-600 דולר לר"ר. בבניין שלנו עם סיינט ריג'ס עלוית הבניה בלבד עם כ-700 דולר לר"ר. במילים אחרות, יש פה דיסקאונט מאד עמוק על מחיר הבניה, ללא עלויות אדמה. ולכן, גם השכרה וגם פרויקט למכירת קונדו עובדים במקרה הזה.
הבניין
הוא בן 10, ודמי השכירות האפקטיביים שלו הם 2.7 דולר לר"ר, בעוד שמבנים חדשים מקבלים ממוצע של כ-3.2 דולר לר"ר. כלומר, אם היינו מייעדים אותו להשכרה, היינו צריכים לעשות את זה שיפוץ כולל. עשינו את זה לאחרונה בבניין בדאלאס, והגדלנו את ההכנסה שלו דרמטית. זה מודל שיכול
לעבוד פה, אבל האופציה של המכירה לצרכן קצה היא הרבה יותר אטרקטיבית.
לרוב, כשמסבים לדירות קונדו, העלויות גבוהות היות ולבניינים יש קירות תומכים בתוך המבנה. במקרה הזה, הבניין נבנה על פי סטנדרט של דירות קונדו, ללא קירות תומכים בתוך הקונטור, החשמל והמיזוג נעשה ברמה של קונדו, ורכיב השיפוץ הוא הרבה יותר נמוך, כמעט שוויוני לשיפוץ שהיינו עושים לדירות להשכרה.
