"תמ"א38 בפריפרייה? תשכחו מזה, שם המדינה תצטרך להכניס את היד לכיס"

יו"ר איגוד מהנדסי ערים בשיחה עם Bizportal: "הממשלה הטילה על הרשויות המקומיות לחזק בנייני מגורים והן שוברות את הראש"
לירן סהר | (10)

תחום ההתחדשות העירונית מתחיל להראות תזוזה מסוימת בשנה האחרונה לאחר שנים רבות של הרבה דיבורים ומעט מעשים בערים כמו קריית אונו, יהוד-מונוסון, גבעתיים ותל אביב הושלמו ונמצאים בבנייה הבניינים הראשונים במסגרת פינוי בינוי ובערים בת-ים ורמת השרון אושרו לאחרונה פרויקטים בהיקף של אלפי דירות. גם בגזרת התמ"א 38 מתחילים לראות ניצנים של שינוי עם 56 בניינים שהושלמו ולמעלה מ-1,000 שנמצאים בתהליכי אישור.

רמת גן מוגדרת כ"מלכת" התמ"א 38 עם 11 בניינים שהושלמו, 20% מסך הבניינים שהושלמו. היקף הבניינים שהושלמו עדיין זעום בהתחשב בכך שהתמ"א 38 יצאה לפועל בשנת 2005. לתוכנית אין כיום כדאיות כלכלית מחוץ לתל אביב, וגם בערים בהן הקבלנים בהחלט יכולים לרשום רווח יפה, לא פעם קברניטי העירייה שמים מקלות בגלגלים. רמת גן ניצלה אתמול מעצירה כמעט מוחלטת של מייזמי התמ"א 38 בשטחה לאחר שהאופוזיציה טענה שצפיפות הבנייה הנוכחית יוצרת בעיות תחבורה ותשתיות קשות ביותר.

בשיחה עם Bizportal ממפה מרים ארז, יו"ר איגוד מהנדסי ערים ומהנדסת עיריית אור יהודה, מספר סוגיות בעייתיות בהתחדשות עירונית. מרים ארז תופיע בכנס השנתי של איגוד מהנדסי הערים שמתחיל היום.

"הלוואי וניתן היה להרוס הכול ולבנות מחדש, אך לצערי זה לא ישים", אומרת ארז בראשית דבריה. "השאלה הקשה ביותר היא מה קודם למה? ציפוף בניינים בהתחדשות עירונית ואז מציאת פתרון לבעיות התחבורה או הכנת תוכנית מסודרת לתחבורה ותשתיות ואז לבנות. לא ניתן להקים יחידות דיור נוספות במצב הנוכחי כי אנשים לא יוכלו לזוז כאן."

בניגוד לחיים כהן, מהנדס עיריית רמת גן אשר טוען שחיי אדם חשובים יותר מתחבורה ומצדד במעבר לתחבורה ציבורית, ארז אינה ממהרת להפוך את אור יהודה לאתר בנייה אחד גדול "הכנתי תוכנית כוללת לעיר המאפשרת הקמת חניות מתחת לשטחים ציבוריים. תוכנית של בינוי פינוי כפי שנעשית אצל השכנה יהוד-מונוסון אינה ישימה כעת בעיר מאחר ומסלול הנחיתה העובר מעלינו אינו מאפשר בנייה של יותר משמונה קומות, אולי בשינוי הרגולציה נוכל להסב אזורים אלו לאזורי תעסוקה, אז ייתכן ובאזורים שאינם מאפשרים בנייה לגובה נקים אזורי תעשייה. מעבר לזה באור יהודה ישנם אזורים עם כדאיות כלכלית גבולית בדומה לפריפריה, ערכי הקרקע יותר נמוכים מאשר בקריית אונו ויהוד, אך כשהערך יעלה באור יהודה הקרקע תהיה מוכנה לקלוט את הבנייה."

"הממשלה הטילה על הרשויות המקומיות לחזק בנייני מגורים והן שוברות את הראש כיצד לבצע זאת, יש סוגיות שאיתן הרשויות אינן יכולות להתמודד. מגמת משרד הפנים להעביר סמכויות גדולות יותר לוועדות המקומיות היא חיובית, אני מעריכה שבאמצעות השיח שיווצר ניתן יהיה להתמודד עם הבעיות באופן כולל. עד עכשיו המדיניות באור יהודה הייתה לא לקדם תמ"א 38 כי לא ניתן לבצע זאת נקודתית, חייבים לפתור קודם את כל הבעיות ברמה הכוללת. אפילו בתל אביב, עיר עם צוותים מעולים, לא מזדרזים לקדם תוכניות, אך אנחנו בדרך הנכונה ויימצאו הפתרונות היצירתיים."

במרבית הערים זכויות הבנייה במיזמי התחדשות עירונית ניתנות באופן כולל ואין התייחסות פרטנית לכל פרויקט, כאשר פעמים רבות ראשי הערים מתייחסים לקבלנים כאל חמדנים. ארז טוענת כי "הגישה בה רואים את הקבלנים כחמדנים דיי עברה מהעולם, יש יזמים המתנהגים כמו בשוק ושואלים כמה אתם נותנים? באותו רגע אני מפסיקה את השיח ואומרת שאנחנו לא נותנים אלא מכינים תוכניות טובות., נושא הצפיפות הוא אמצעי להשגת עירוניות טובה ולא מטרה. אנחנו כל הזמן מתרגלים למספרים חדשים, אם בעבר 14 יח"ד לדונם נחשב להרבה, כיום התרגלנו ל-20-25 יח"ד לדונם והמספרים רק יגדלו, אך אסור שזה יבוא על חשבון המרחב הציבורי."

ומה לגבי מיזמי התחדשות עירונית מחוץ ל"מדינת תל אביב"? לדברי ארז, "הפריפריה יכולה לשכוח מכך כי הכלכלה בישראל מתבססת רק על המגזר הפרטי, אולם יש נושאים שאי אפשר לבסס רק על המגזר הפרטי כפי שתחבורה ציבורית לא ניתן להשעין רק על הון פרטי. אני לא רואה יזמים מפתחים פרויקטים בצפת ובבית שאן, המדינה תהיה חייבת להכניס את היד לכיס."

כתבות מעניינות נוספות:

למי שממש חייב דירה: דירות במרכז (גם בת"א) בפחות מ-490 אלף שקל

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    גם אם תבנו חניוני ענק,המכוניות הללו יצאו לכביש ומה אז? (ל"ת)
    ומים?ביוב?חשמל? 22/05/2013 23:24
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אם בפריפריה המדינה תוריד מיסים לקבלן יהיה שווה לו (ל"ת)
    תום 21/05/2013 20:16
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משה 21/05/2013 13:59
    הגב לתגובה זו
    אילו המדינה היתה באמת רוצה לסייע לאזרחים למגן את בתיהם מפני רעידות אדמה ומפני מלחמה , היא היתה מוותרת על המע"מ בביצוע עבודות החיזוק והוספת הממ"דים. סכומי המע"מ הנדרשים מהווים חסם לביצוע החיזוק ע"י בעלי הדירות.
  • 4.
    מבין 21/05/2013 12:50
    הגב לתגובה זו
    מה לא ברור, רמת גן נסחרת זול יחסית למיקום שלה ולמיצוב שלה, לכן כל היזמים רצים אליה לפרויקטים של תמ"א ופינוי בינוי, הרווח הוא אדיר הן לבעלי הדירות והן לקבלנים ועד שהמחירים ברמת גן לא יגיעו למחירים של גבעתיים ות"א אז כולם ירוצו אליה מכיוון שניתן להרוויח המון כסף בנדל"ן בעיר הזו. כל משקיע חכם קונה בה דירה ישנה וממתין לפינוי בינוי או תמא וכך עושה 60% רווח על הדירה בנוסף לרווח של עליית מחירי דירות ברמת גן ועליית שכר הדירה. תתעוררו חברים יש פה הזדמנות !!!!
  • "למבין"- אתה מנסה להעלות את מחיר הדירה שלך? (ל"ת)
    רוני 21/05/2013 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מאיר ברקו 21/05/2013 11:50
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה אם מחר או מחרתיים תהיה רעידת אדמה ועשרות אלפי אנשים יקפחו את חייהם? מה תגידו? לא היו מספיק מקומות חניה!
  • i.m 22/05/2013 23:29
    הגב לתגובה זו
    חשוב להם?אבל מה שחשוב להם זה העלאת ערך דירתם ואף אחד לא באמת לא חושב על רעידות אדמה.
  • i.m 22/05/2013 23:28
    הגב לתגובה זו
    ומרימים בניין של 7 קומות.
  • 2.
    יולי 21/05/2013 11:47
    הגב לתגובה זו
    אדם אחד עושה כסף ובניין שלם נקבר ושכונה שלמה משלמת את המחיר. כמה אפשר לרמוס את מעמד הביניים, קונים אנשים בשיפוץ וכמה שקלים, ולוקחים להם לתמיד את האוויר והבריאות. תמא 38 אסון לאומי
  • 1.
    אנונימי 21/05/2013 10:54
    הגב לתגובה זו
    שימו לב כמה רשויות נענות לכך ומדוע אין בכל עיר איזה משרד מידע שמסביר עם מי לעשות ואיך לבצע (מדוע המדינה אינה מספקת לאזרחים מידע מישפטי מפורט על מה רצוי לקבל מהקבלן או היזם ולא שוק חופשי בעניין ופרוע לפי דמיונו של כל דייר) חבל שהשנים עוברות ומדינת ישראל תפקוד אסון בגלל צרות עין של אינטרסנטים.
פרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיטפרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיט
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן

זוכרים את מבצעי 80/20? הרוכשים מתחילים לבטל עסקות - ירידת מחיר הדירה הופכת את העסקה ללא משתלמת; שנת 2026 תהיה שנת המבחן לעסקאות האלו; בינתיים - ההיצע גדול על הביקוש, המחירים יורדים; על התחלות הבנייה, גמר הבנייה וסימנים להמשך ירידת המחירים; וגם - מה עשוי לגרום לעלייה במחירים?

אדיר בן עמי |

מחירי הדירות בירידה. על פי הלמ"ס המחירים יורדים כבר 8 חודשים ברציפות. סיכוי מאוד גבוה שהירידות ימשכו. ראשית, הנתונים של הלמ"ס בעיכוב של כחודשיים וחצי ומהשטח אפשר להבין שהמחירים ממשיכים לרדת. שנית, כל הנתונים על שוק הדירות מרמזים על היצע גדל מול ביקוש שנמוך ממנו, כלומר - עודף היצע שלוקח את המחירים למטה. בשטח רואים ירידת מחירים של אפילו 10% מתחילת השנה, בלמ"ס מצביעים על תל אביב כמקום שבו הירידה בולטת ביותר- קצב שנתי של כ-9%. השאלה הגדולה - לאן הולכים מכאן, ואיך תראה 2026?

נתחיל בנתונים. בשבוע שעבר התפרסמו נתוני התחלות הבנייה ונתון סיום הבנייה. גם הנתונים האלו מלמדים על היצע גבוה בבנייה לצד ביקוש מתון יותר. נתוני הלמ"ס מראים כי ב-12 החודשים עד ספטמבר החלה בנייתן של כ-76 אלף דירות נטו, לאחר ניכוי הריסות בהתחדשות עירונית. מספר זה עולה על תוספת משקי הבית השנתית הממוצעת של כ-55 אלף דירות. וצריך לדבר על הפיל שבחדר - הגירה.

על פי ההערכות היתה הגירה שלילית מאזור המרכז של כ-40 אלף איש נטו, בערך 10 אלף דירות שנוספו להיצע הדירות. זה בעצם מלמד שהפער בין ההיצע הגדול לביקוש אפילו גדול יותר. 

נתון שני שמלמד על הכיוון - קבלנים משתמשים בהטבות מימון כדי לשמור על קצב מכירות. חלקם מציעים ריבית 0% על משכנתה ל-10-20שנים, או הלוואות ללא ריבית עד מיליון שקל לעשר שנים, שחוסכות כ-50-60 אלף שקל בשנה לרוכש. מבצעי תשלום נמוך ראשוני כמו 10%/90% פחות יעילים כעת בגלל המגבלות של בנק ישראל, והמעבר להצעות דחיית תשלומים נרחבת יותר בולט, בעיקר בפריפריה אבל לא רק. מדובר על מבצעים בסגנון - כנסו עכשיו שלמו עוד שנה. כנסו, ריבית המשכנתא עלינו ל-10 שנים ועוד. הנה דוגמה:  הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

גמר הבנייה עמד על 58 אלף דירות ב-12 החודשים האחרונים, עלייה של 4% מהתקופה הקודמת. אז ההתחלות מגיעות כאמור ל-76 אלף, גמר הבנייה 58, זה אומר שהמלאי דירות בתהליך גדל, ונזכיר שיש כ-84 אלף דירות במלאי שעדיין לא נמכרו וזו כמות ששקולה בערך לשנה וחצי.