
משבר בהתחדשות העירונית? פסק דין חדש עלול להפוך פרויקטים ללא כלכליים
פסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב-יפו, ביקש לעשות סדר בשיטת חישוב היטל ההשבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית. בפועל, התוצאה דרמטית. היטל ההשבחה עשוי לעלות באופן משמעותי, עד כדי פגיעה ממשית בכדאיות הכלכלית של פרויקטים קיימים ועתידיים, ובמקרים מסוימים אף להביא לביטולם.
מדובר בערעור שהוגש על ידי הוועדה המקומית תל אביב, ועסק בהיטל השבחה שהושת על בעלת דירה במתחם פינוי-בינוי ברחוב דפנה בעיר, אשר מכרה את דירתה לאחר אישור התוכנית. בפרויקטים של התחדשות
עירונית,מימוש זכויות הבנייה בתוכנית הפינוי-בינוי אינו מידי, אלא כרוך בהליכים מורכבים וממושכים.
לפיכך, לצורך היטל ההשבחה, נדרש להעריך את פרק הזמן הצפוי עד למימוש הזכויות בפועל, ולקבוע מהו "מקדם הדחייה", כלומר שיעור ההפחתה בשווי המקרקעין בשל הדחייה
במימוש הזכויות. הסוגייה שניצבה בפני בית המשפט הייתה האם יש להוסיף לשווי המקרקעין במצב החדש, לאחר אישורה של התכנית המשביחה, את שווי התועלת הכלכלית שבעל הדירה מפיק מהמשך השימוש בדירתו בתקופת הדחייה - כלומר, את "שווי שימוש הביניים".
בית המשפט פסק,
שככלל, לצורך חישוב היטל השבחה במקרה של מכר דירה בפרויקט התחדשות עירונית, יש להשתמש בשיטת ההשוואה הישירה, כלומר השוואה לעסקאות שבוצעו במתחם, ובמקרה זה אין מקום להוספת שווי שימוש הביניים, מאחר שהעסקאות מגלמות ממילא את כל היתרונות הכלכליים שבתוכנית המשביחה. בהתאם
לכך,הערעור נדחה.
אך כאן לא תם הדיון: באמרת אגב, מתוך רצון להבהיר את התמונה במקרה שבו אין אפשרות להתבסס על שיטת ההשוואה, קבע בית המשפט נוסחת חישוב חדשה. לפיה, לאחר שיחושב שווי המקרקעין לפני אישור התכניתה משביחה (שווי מצב קודם), ולאחריה (שווי מצב
חדש), מקדם הדחייה יופעל אך ורק על תוספת הזכויות שמעניקה התוכנית החדשה, ולא על כלל שווי המקרקעין במצב החדש.
לגישתו של בית המשפט, שווי של הזכויות הקיימות (המהוותחלק מהמצב החדש), נחשבות לזמינות באופן מיידי, ואין הצדקה להפעיל לגביהן את מקדם הדחייה.
לפיכך, נפסק שיש להפעיל את מקדם הדחייה רק על הפער בין המצב החדש לקודם - קרי, על ההשבחה בלבד.

המשמעות? תוספת דרמטית להיטל ההשבחה
כך לדוגמה: בניין
בן 3 קומות ששוויו לפני התוכנית עמד על 5 מיליון שקל, והוערך לאחר אישור התוכנית כבניין בן 6 קומות בשווי 7.5 מיליון שקל. לפי הגישה שהייתה נהוגה עד כה, מקדם הדחייה (0.84) היה מופעל על כלל השווי החדש, וההשבחה הייתה כ-1.3 מיליון שקל.
אך לפי נוסחת פסק הדין, בה מקדם הדחייה מופעל רק על ההשבחה, הסכום גדל משמעותית ל-2.1 מיליון שקל. תוספת של למעלה מ-60%. המשמעות ברורה, הפעלת מקדם הדחייה רק על ההשבחה משמעה, בפועל, שחיקה משמעותית של שווי המצב הקודם, וכתוצאה מכך עלייה ניכרת בהיטל ההשבחה.
בית המשפט היה אמנם ער לכך כי דרך זו תביא להגדלת היטל ההשבחה, אך נראה שלא ניתן משקל מספק להשלכות הכלכליות והחברתיות של ההחלטה: פרויקטים רבים שאושרו בקפידה עשויים
כעת להפוך לבלתי כדאיים כלכלית. בפרויקטים חדשים, תידרש תוספת יחידות משמעותית מעבר למתוכנן, רק כדי לשמר רווחיות מינימלית ליזם, דבר שעלול להגדיל את הצפיפות העירונית על כל המשתמע מכך (לרבות דרישה לתוספת שטחים ציבוריים).
התוצאה עלולה להיות טרפוד הפרויקטים בגין כך. בשורה התחתונה, פסק הדין עלול להביא להאטה ממשית במימוש פרויקטים להתחדשות העירונית, לפגוע בדיירים שמצפים לדירות חדשות ובטוחות, ולהעמיק את משבר הדיור.
- העליון: קיבוצים לא ישלמו היטל השבחה על שיוך בתים לחברים
- האם ניתן לדרוש היטל השבחה לפני קבלת היתר בנייה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

לשיטתנו, פסק הדין שגוי
גם לגופו
ההנחה שבבסיסו, שלפיה הזכויות "הקיימות" (המהוות חלק מהמצב התכנוני החדש) זמינות מיידית למימוש, איננה נכונה. בפרויקטים של פינוי בינוי, גם הזכויות
הקיימות אינן ניתנות למימוש מיידי ועצמאי, אלא שמימושן יכול להיעשות רק כחלק ממימושה של התכנית החדשה.
לא מדובר בתוספת זכויות לבניין קיים, אלא בפרויקט חדש לחלוטין, אשר במסגרתו ייהרס המבנה הקיים, הקמת המבנה החדש תהיה במרבית מהמקרים במגרש תכנוני חדש
(כתוצאה מהליך של איחוד וחלוקה) וממילא נדרש תכנון חדש. לכן לצורך מימוש הזכויות שבתכנית החדשה, נדרש לעבור הליך תכנוני נוסף (כגון תכנית איחוד וחלוקה), להשיג רוב מבעלי הדירות, להכין תכנון מפורט, להוציא היתרי בנייה ועוד.
לכן, לשיטתנו, אין הצדקה להבחין
בין זכויות "חדשות" ל"ישנות" ביחס למצב התכנוני החדש לאחר אישור התכנית, מאחר שכל הזכויות אינן זמינות באותה מידה, והסיבות שבגינן נקבע מקדם דחייה לתכנית, רלוונטיות לכלל הזכויות שבתכנית החדשה. לפיכך, יש להפעיל את מקדם הדחייה על כלל שווי המצב החדש ולא כפי שנקבע.
כאמור מדובר באמרת אגב בפסק הדין ומן הראוי שהדבר יבחן לעומקו ובאופן יסודי במקרה המתאים לכך.
- 5.שלום גוליאן 08/07/2025 22:55הגב לתגובה זוברגע שדבר כזה נעשה בכפייהשקרים איומים בתביעות סרבנים ועוד רעות חולותאין בו ברכה ולא תהיה בו ברכה.יזמים ועורכי דין ההתחדשות עירונית שוכחים שהם כולה בשר ודםיש בורא לעולםיש דין וחשבון.
- 4.אנונימי 06/07/2025 20:04הגב לתגובה זומבלבלים את. הביצים אין בכלל פינוי בנוי רק היכן שנפלו טילים הבניין אצלנו מתפורר מלא עכברושים אין מחסה מטילים.
- 3.אנונימי 04/07/2025 14:50הגב לתגובה זוזה חוקי לתת פינוי בינוי רק למי שהעיריה מחליטה לדעתי זה פשע שמנוהל בעברינות חיבים שהממשלה תחליט ולא עבריים בעיריות
- 2.ארנון 04/07/2025 10:37הגב לתגובה זוהמחוקק לאחר דיונים מקצועיים בועדות צריך לקבוע את כל המיסוישיטת החישוב וכדומה .מה פתאום הכל נתון להחלטת שופט לפי שיקול דעתן לכאן או לכאן
- 1.אא 02/07/2025 15:46הגב לתגובה זוההשבחה כפי שנעשה עם היטל הפיתוח.

"ירידת מחירי הדירות תימשך" ומה החזר המשכנתא על דירה ממוצעת?
כששוק נחלש בהתחלה יש ירידה בהיקף העסקאות ואז כשהמוכרים מפנימים שכדי למכור צריך להוריד מחיר - המחירים יורדים; מחירי הדירות אמנם ירדו ב-5% לפחות, אבל כמות העסקאות הנמוכה מלמדת שהמחירים אמורים לרדת בהמשך
מחירי הדירות בירידה. הירידה הממוצעת כבר מעל 5% , כשהירידה בת"א משמעותית יותר (דירה בת"א - מה קורה למחירים, מה המחיר למ"ר ועסקאות אחרונות). יש אזורים שבהם הירידה כבר עומדת על 10%. הירידה בשטח עדיין לא מתבטאת בנתוני הלמ"ס משתי סיבות - ראשית, בעיית המדידה לרבות אי התייחסות למבצעים ולהנחות המימון של הקבלנים ושנית, עיכוב בנתונים. הלמ"ס מספרים לנו מה שקרה למחייר הדירות לפני חודשיים וחצי.
ועדיין על פי נתוני הלמ"ס מיום שישי, מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%, מדד מחירי הדירות החדשות איבד 1.5%, אך כשמנטרלים את הדירות המסובסדות, מקבלים ירידה של 0.7%. זו ירידה חדה בחודש אחד. זה החודש הרביעי ברציפות של ירידות על פי הלמ"ס כשבמצטבר מדובר על ירידה של כ-1.5%. אם לוקחים בחשבון את העיכוב של החודשיים וחצי, מבינים שגם נתוני הלמ"ס כשיתעדכנו יצביעו על ירידה משמעותית במחירי הדירות
על פי הלמ"ס, ברבעון השני של השנה מחיר ממוצע כלל ארצי עמד על 2,272.3 אלפי ש"ח . בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון הקודם (2,350.9 אלפי ש"ח), נרשמה ירידה של 3.3%. בהשוואה למחיר הממוצע ברבעון השני של 2024 (2,330.0 אלפי ש"ח), ירד המחיר הממוצע ב-2.5%. עליות במחיר הממוצע ברבעון השני 2025 לעומת הרבעון המקביל אשתקד נרשמו במחוזות: צפון (7.1%) וחיפה (1.9%). לעומת זאת, ירידה במחיר הממוצע נרשמה במחוזות: תל-אביב (2.8%), מרכז (2.2%) וירושלים (0.4%). תל אביב מובילה את הירידות, כשגם בפרסום האחרון מחירי הדירות בעיר ירדו ב-1.3%.
- שפל במכירות הדירות, מלאי שיא לקבלנים - והגרלת ענק עם הנחות למילואימניקים; סיכום השבוע בנדל"ן
- 81,360 דירות מחכות לקונים - עליה של 20% בשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם הירידות יימשכו?
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של מיטב סבור שמחירי הדירות ימשיכו לרדת. "מכירות הדירות המשיכו לרדת גם בחודש יוני ואף בקצב מואץ בהשפעת המלחמה באיראן", הוא אומר, "ביולי צפוי קיזוז מסוים, אך ספק שהמגמה תשתנה בחודשים הקרובים. הירידה במכירות הדירות החדשות נמשכת מאמצע שנה שעברה. גם מכירות הדירות יד שנייה יורדות. מלאי הדירות החדשות הלא מכורות ממשיך לגדול והגיע לשיא של 35 חודשי מכירה.

משרד הבינוי קורא לחברות זרות - ירידת מחירים בדרך?
משרד הבינוי והשיכון פרסם קול קורא חדש שמטרתו להרחיב את מספר חברות הביצוע בענף הבנייה, ולעודד כניסת שחקנים בינלאומיים עם ניסיון ויכולות מתקדמות; בעוד הציפייה היא להגברת תחרות ואולי גם לירידת מחירים, ניסיון העבר מלמד כי חסמים רגולטוריים והעדפה לקבלנים
מקומיים עלולים להקשות על המהלך לייצר שינוי ממשי, אם כי זהו צעד בכיוון הנכון
במסגרת התהליך, החברות שיגישו מועמדות לקול הקורא יעברו הליך בחירה מוקפד ומחמיר במהלכו יהיה עליהן להוכיח ניסיון בינלאומי בבנייה באיכות גבוהה, יכולות
ביצוע בטכנולוגיות מתקדמות ואיתנות פיננסית.
אחת התובנות המרכזיות מאחורי המהלך הזה היא האפשרות להגברת התחרות בשוק הבנייה המקומי. כיום הענף נשלט ברובו בידי מספר מצומצם של קבלנים גדולים, וכניסת שחקנים זרים בעלי ניסיון בינלאומי עשויה לאתגר את המצב הקיים. התחרות הפוטנציאלית נוגעת בעיקר לעלות הביצוע, ואם החברות הזרות יביאו איתן טכנולוגיות מתקדמות ויעילות גבוהה יותר, ייתכן שנראה לחץ כלפי מטה על מחירי הפרויקטים, ואולי גם על מחירי הדירות עצמם.
קריאה קשורה: כך בונים בניין בחודש: למה בסין כן ובישראל לא?
עם זאת, חשוב לזכור שניסיונות קודמים להביא עובדים זרים או חברות בינלאומיות לא תמיד הניבו את התוצאה המצופה. בעבר, כניסת חברות זרות לא תמיד הצליחה לשנות את השוק המקומי באופן מהותי, בין היתר בשל חסמים רגולטוריים, קשיי קליטה תרבותיים והעדפה של יזמים לעבוד עם קבלנים מקומיים מוכרים. השאלה היא האם הפעם, עם המודל המעודכן ופתיחת הדלת למדינות מערביות נוספות, תוכל המערכת להביא את השינוי המיוחל, או שמדובר בעוד ניסיון שיישאר על הנייר.
- הממשלה משיקה: סבסוד פיתוח בדרום והזרמת מיליארד שקל לחיזוק הגבול הצפוני
- אספן גרופ מעלה הילוך - "רכישת לנדמרק מכניסה אותנו לתחום הייזום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברות הזוכות יתווספו לחברות אשר זכו בשני הקולות הקוראים הקודמים
שפרסם המשרד (ב-2016 וב-2024) ויורשו לבנות בישראל יחידות דיור ולנהל פרויקטים של בנייה למגורים כגורם האחראי על כל ההיבטים ההנדסיים והביצועיים של הפרויקט. החברות יחויבו לבנות בהיקף בנייה למגורים של מאות אלפי מטרים רבועים במהלך תקופת עבודתן בישראל.