המגמות העיקריות בקרנות עד כה - האם משהו שם השתנה?
תעשיית קרנות הנאמנות ספגה מכה קשה בשנת 2011. במהלך השנה הקודמת נחתכו נכסי הקרנות ביותר מ-9% והסתכמו בסוף שנת 2011 בכ-142 מיליארד שקל בלבד. בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2012, לעומת זאת, אנו רואים שיפור ניכר בתעשיית הקרנות - מתחילת השנה צמח היקף הנכסים הכולל בתעשייה בקרוב ל-10% וחזר בדיוק לרמתו מלפני שנה (אז התפרץ שוב משבר החובות באירופה) - 156 מיליארד שקל. מעניין לבחון את המגמות העיקריות שאפיינו את תעשיית הקרנות בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2012:
משבר החובות באירופה בשנת 2011. היה שעתן היפה של הקרנות הכספיות שכמעט והכפילו את היקף נכסיהן במהלך שנת 2011 - מ-18 מיליארד שקלים בסוף שנת 2010 ל-34 מיליארד שקלים בסוף שנת 2011. מתחילת שנת 2012 נמשכת מגמת בריחת המשקיעים ממניות ואג"ח קונצרניות - כך צמחו נכסי הקרנות הכספיות מתחילת השנה ב-1.7 מיליארד שקלים ומסתכמים כעת בכ-36 מיליארד שקלים.
לאחר שאיבדו בשנת 2011 כ-9 מיליארד שקלים מערכן, מסתמנות קרנות אג"ח המדינה כמנצחות הגדולות ביותר של שנת 2012 עם גידול של קרוב ל-8 מיליארד שקלים מתחילת שנת 2012. עליות השערים הנאות באפיק הממשלתי מתחילת השנה, בנוסף לתהליך הורדת הריבית במשק ולתשואה הנמוכה הגלומה בקרנות הכספיות מושכות את הציבור לקרנות אג"ח הממשלתיות.
על רקע משבר החובות המתמשך והחשש מפני גל הסדרי חוב נוסף בשוק אג"ח הקונצרניות, נמנע הציבור מהשקעה בקרנות אג"ח הקונצרניות (למעט השקעה באג"ח של בנקים הנתפשות בטוחות ע"י הציבור). כך גדלו נכסי קרנות אג"ח הקונצרניות בכ-2.5 מיליארד שקלים בלבד מתחילת השנה לאחר שאיבדו בשנת 2011 כ-17 מיליארד שקלים מערכן.
המחאה החברתית, המצב הגיאו-פוליטי, הגדלת המס על רווחי הון, הרגולציה הכבדה והסטת כספים ע"י הגופים המוסדיים והמשקיעים הפרטים מהבורסה המקומית לבורסות העולם (בעיקר לארה"ב) - הובילו לירידה חדה של מיליארד שקלים בשווי נכסי הקרנות המנייתיות בארץ מתחילת 2012.
כאמור, בשנים האחרונות קיימת מגמה של הסטת כספים משוק המניות המקומי לשווקים בעולם, וכך אנו רואים גידול (גם אם לא בהיקף משמעותי) בהיקף בנכסים של קרנות מניות חו"ל מתחילת השנה אל מול נסיגה בולטת בתקופה זו של הקרנות המנייתיות בארץ.
שנת 2012 הינה השנה בה הכיר ציבור המשקיעים את קרנות אג"ח חו"ל. קרנות אלה, אשר היו מחוץ לרדאר של המשקיע המקומי עד לתחילת השנה, רשמו מתחילת השנה גיוסים נאים ועלייה בערכן כחלק מפיזור תיק ההשקעות של המשקיעים. בנוסף, השיגו קרנות אלו מתחילת השנה ביצועים מצוינים - גם כתוצאה מהתחזקות הדולר מול השקל בתקופה זו.
לסיכום, הגידול הנאה בנכסי קרנות הנאמנות בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2012 הינו תוצאה של גיוס בקרנות הממשלתיות, בקרנות הכספיות ובקרנות אג"ח חו"ל. הדבר מעיד על כך שהציבור נמנע מהשקעה במניות ואג"ח קונצרניות (בעיקר בארץ) הנתפשות על ידו כמסוכנות. דעתי היא כי לאחר העליות החדות באג"ח הממשלתיות מתחילת השנה והתשואות הנמוכות בהן, ההזדמנויות העיקריות הינן באג"ח הקונצרניות. עקב כך, אנו צפוי לראות בהמשך השנה גיוסים בקרנות אג"ח הקונצרניות.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות ומעניק ייעוץ השקעות מקצועי ובלתי תלוי לבתי-אב, חברות ולגופים עסקיים. ייעוץ ההשקעות שניתן הוא חיצוני - כלומר בלא ייפוי-כוח לביצוע פעולות כלשהן. לפרטים נוספים:
- 1.קובי מכפ"ס 07/08/2012 13:08הגב לתגובה זותודה על הניתוחים ברמה הכוללת. אני מצפה שתחזור לכתוב על אג"ח ברמה הפרטנית. לי זה חסר. תודב
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
