המגמות העיקריות בקרנות עד כה - האם משהו שם השתנה?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מנתח את המגמות הדומיננטיות בתעשיית קרנות הנאמנות בשנת 2011 ביחס לשנת 2012 ומצביע על שינוי מגמה בתעשייה
סיון ליימן | (1)

תעשיית קרנות הנאמנות ספגה מכה קשה בשנת 2011. במהלך השנה הקודמת נחתכו נכסי הקרנות ביותר מ-9% והסתכמו בסוף שנת 2011 בכ-142 מיליארד שקל בלבד. בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2012, לעומת זאת, אנו רואים שיפור ניכר בתעשיית הקרנות - מתחילת השנה צמח היקף הנכסים הכולל בתעשייה בקרוב ל-10% וחזר בדיוק לרמתו מלפני שנה (אז התפרץ שוב משבר החובות באירופה) - 156 מיליארד שקל. מעניין לבחון את המגמות העיקריות שאפיינו את תעשיית הקרנות בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2012:

משבר החובות באירופה בשנת 2011. היה שעתן היפה של הקרנות הכספיות שכמעט והכפילו את היקף נכסיהן במהלך שנת 2011 - מ-18 מיליארד שקלים בסוף שנת 2010 ל-34 מיליארד שקלים בסוף שנת 2011. מתחילת שנת 2012 נמשכת מגמת בריחת המשקיעים ממניות ואג"ח קונצרניות - כך צמחו נכסי הקרנות הכספיות מתחילת השנה ב-1.7 מיליארד שקלים ומסתכמים כעת בכ-36 מיליארד שקלים.

לאחר שאיבדו בשנת 2011 כ-9 מיליארד שקלים מערכן, מסתמנות קרנות אג"ח המדינה כמנצחות הגדולות ביותר של שנת 2012 עם גידול של קרוב ל-8 מיליארד שקלים מתחילת שנת 2012. עליות השערים הנאות באפיק הממשלתי מתחילת השנה, בנוסף לתהליך הורדת הריבית במשק ולתשואה הנמוכה הגלומה בקרנות הכספיות מושכות את הציבור לקרנות אג"ח הממשלתיות.

על רקע משבר החובות המתמשך והחשש מפני גל הסדרי חוב נוסף בשוק אג"ח הקונצרניות, נמנע הציבור מהשקעה בקרנות אג"ח הקונצרניות (למעט השקעה באג"ח של בנקים הנתפשות בטוחות ע"י הציבור). כך גדלו נכסי קרנות אג"ח הקונצרניות בכ-2.5 מיליארד שקלים בלבד מתחילת השנה לאחר שאיבדו בשנת 2011 כ-17 מיליארד שקלים מערכן.

המחאה החברתית, המצב הגיאו-פוליטי, הגדלת המס על רווחי הון, הרגולציה הכבדה והסטת כספים ע"י הגופים המוסדיים והמשקיעים הפרטים מהבורסה המקומית לבורסות העולם (בעיקר לארה"ב) - הובילו לירידה חדה של מיליארד שקלים בשווי נכסי הקרנות המנייתיות בארץ מתחילת 2012.

כאמור, בשנים האחרונות קיימת מגמה של הסטת כספים משוק המניות המקומי לשווקים בעולם, וכך אנו רואים גידול (גם אם לא בהיקף משמעותי) בהיקף בנכסים של קרנות מניות חו"ל מתחילת השנה אל מול נסיגה בולטת בתקופה זו של הקרנות המנייתיות בארץ.

שנת 2012 הינה השנה בה הכיר ציבור המשקיעים את קרנות אג"ח חו"ל. קרנות אלה, אשר היו מחוץ לרדאר של המשקיע המקומי עד לתחילת השנה, רשמו מתחילת השנה גיוסים נאים ועלייה בערכן כחלק מפיזור תיק ההשקעות של המשקיעים. בנוסף, השיגו קרנות אלו מתחילת השנה ביצועים מצוינים - גם כתוצאה מהתחזקות הדולר מול השקל בתקופה זו.

לסיכום, הגידול הנאה בנכסי קרנות הנאמנות בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2012 הינו תוצאה של גיוס בקרנות הממשלתיות, בקרנות הכספיות ובקרנות אג"ח חו"ל. הדבר מעיד על כך שהציבור נמנע מהשקעה במניות ואג"ח קונצרניות (בעיקר בארץ) הנתפשות על ידו כמסוכנות. דעתי היא כי לאחר העליות החדות באג"ח הממשלתיות מתחילת השנה והתשואות הנמוכות בהן, ההזדמנויות העיקריות הינן באג"ח הקונצרניות. עקב כך, אנו צפוי לראות בהמשך השנה גיוסים בקרנות אג"ח הקונצרניות.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות ומעניק ייעוץ השקעות מקצועי ובלתי תלוי לבתי-אב, חברות ולגופים עסקיים. ייעוץ ההשקעות שניתן הוא חיצוני - כלומר בלא ייפוי-כוח לביצוע פעולות כלשהן. לפרטים נוספים: www.knaan.co.il

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קובי מכפ"ס 07/08/2012 13:08
    הגב לתגובה זו
    תודה על הניתוחים ברמה הכוללת. אני מצפה שתחזור לכתוב על אג"ח ברמה הפרטנית. לי זה חסר. תודב
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. ושגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע