הצהרת מנהיגי סין צפויה לדחוף את המניות הסיניות מעלה
מנהיגי סין מציבים את הצמיחה בראש סדר העדיפויות לשנת 2025, תוך התחייבות לפעול ביצירתיות להתמודדות עם האתגרים הכלכליים שממשיכים להעיב על הכלכלה השנייה בגודלה בעולם; מדד ההאנג סנג מזנק, המניות הסיניות בוול סטריט עולות במסחר המוקדם
בפגישה חשובה של הפוליטבירו, הגוף העליון לקביעת מדיניות במפלגה הקומוניסטית הסינית, הוכרז כי סין תנקוט צעדים פיסקליים פרואקטיביים יותר ומדיניות מוניטרית מתונה ומותאמת בשנה הקרובה. מהלך זה נועד לעודד את הצריכה המקומית ולהמריץ את הכלכלה, במיוחד על רקע משבר הדיור המתמשך והצריכה הפנימית החלשה.
בנוסף, מנהיגי סין הדגישו את החשיבות של יישום צעדים יוצאי דופן להתמודדות עם שינויים במחזורי השוק, במטרה לייצב את שוקי הנדל"ן והבורסה. הצעדים עשויים לכלול הקלות נוספות בתחום הדיור ותמיכה פיננסית מוגברת בשווקים, מתוך מטרה לשקם את אמון המשקיעים המקומיים והבינלאומיים.
תכנון ל-2025: שמירה על יעד צמיחה יציב
במהלך הפגישה נקבעו היעדים הכלכליים לשנים הקרובות, כולל הכנה לוועידת העבודה הכלכלית המרכזית שתתקיים בימים הקרובים. הצפי הוא שהממשל המרכזי ישמור על יעד צמיחה שנתי של כ-5% לשנת 2025, יעד הזהה לזה שנקבע לשנת 2024. למרות האתגרים הגלובליים והמקומיים, נשיא סין, שי ג'ינפינג, הביע אופטימיות וקרא להיערכות מלאה לקראת היעדים.
עוד הוסבר כי תינתן הנחיה לממשלות המקומיות לקבוע יעדי צמיחה משלהן, כחלק מהכנות לשנת התקציב הקרובה. במקביל, הודגש הצורך ביצירת סביבה בינלאומית נוחה לכלכלה הסינית, לאור האפשרות להסלמת מתיחות הסחר מול ארצות הברית.
השוק מגיב בחיוב
- סין נגד ארה"ב: לא מוכנים לקבל מאנבידיה שבבים נחותים
- טראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכרזות האחרונות על מדיניות הממשלה כבר השפיעו לטובה על השווקים הפיננסיים. מדד האנג סנג בהונג קונג מזנק ב-2.8%, בעוד תעודות סל של מניות סיניות עלו בלמעלה מ-3%. גם המטבע הסיני, היואן, התחזק מעט מול הדולר, ותשואות האג"ח הממשלתיות של סין ל-10 שנים הגיעו לשפל של 1.93%.
אתגרים מתמשכים בכלכלה הסינית
עם זאת, נתונים כלכליים עדכניים מצביעים על כך שהאתגרים לא הסתיימו, בחודש נובמבר, האינפלציה בסין ירדה לשפל של חמישה חודשים, כאשר מחירי המזון הטרי נסוגו, בעוד שמדד מחירי היצרן ממשיך להראות דפלציה. נתונים אלה משקפים את האתגרים הכלכליים הניצבים בפני סין, חרף מאמצי הממשלה להמריץ את הביקושים המקומיים. לפי נתוני הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה, מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% בלבד בהשוואה לשנה שעברה, נמוך מהתחזיות, בעוד שמדד המחירים ליצרן (PPI) המשיך לרדת, למרות האטה בקצב הירידה.
הירידה המהירה במדד המחירים לצרכן מיוחסת, בין השאר, לירידה של 2.7% במחירי המזון, שנגרמה מתנאי מזג אוויר חיוביים שהובילו לייצור ותובלה נוחים של מוצרים חקלאיים. עם זאת, האינפלציה הבסיסית, שאינה כוללת מחירי מזון ודלק, רשמה עלייה קלה ל-0.3%. במקביל, דפלציית המחירים בייצור נמשכה כבר למעלה משנתיים, מה שמצביע על עודף כושר ייצור המכביד על התאוששות המחירים.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
