רכב חשמלי גנרל מוטורס
צילום: טוויטר

איך ג'נרל מוטורס הפכה למניית הרכב המובילה ב-2024?

כתוצאה מהשיפור ברווחים ורכישה חוזרת של מניות, בוול סטריט צופים כעת לג'נרל מוטורס רווח תפעולי של 13.5 מיליארד דולר ב-2024, לעומת 12.4 מיליארד דולר ב-2023
אדיר בן עמי |

ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS השאירה אבק ב-2024 לחברות הרכב בארה"ב. למרבה ההפתעה, מוצרים חדשים, אסטרטגיית רכבים חשמליים, נתח שוק ושיפור הרווחיות הם לא הסיבה היחידה לביצועי המניה, אלא האופן בו הנהלת החברה השתמשה בהון שלה. מניית ג'נרל מוטורס עלתה ב-31% עד היום וניצחה את ה-S&P 500 ב-16 נקודות אחוז. 

מניית החברה היא המניה היחידה מבין חברות הרכב האמריקאיות הגדולות שנסחרה במגמה חיובית. מניית טסלה TESLA INC נפלה ב-28%, פורד FORD MOTOR איבדה 4% ומניות ספקיות הרכב Aptiv APTIV PLC ו-Magna MAGNA INTERNAT INC CL A נפלו ב-20%, ו-29%. ללא הביצועים של ג'נרל מוטורס, התנועה הממוצעת של מניית רכב אמריקאית היא ירידה של 23%.

זו הייתה עד כה שנה קשה בתעשיית הרכב. המשקיעים חוששים מההשפעה של הריבית הגבוהה, הירידה במחירי הרכבים וכתוצאה מכך הירידה ברווחיות והאטה במכירות של כלי רכב חשמליים. מכירות ה-EV צמחו רק בכ-3% משנה לשנה ברבעון הראשון של 2024, לאחר צמיחה של 46% בשנת 2023. הרווח התפעולי הצפוי של טסלה ב-2024 הוא כ-8.2 מיליארד דולר, ירידה מכ-8.9 מיליארד דולר ב-2023.

 

כל זה לא השפיע על מניית ג'נרל מוטורס ויש לכך כמה סיבות טובות.

בתור התחלה, השיפור ברווחים. בוול-סטריט צופים רווח תפעולי של 13.5 מיליארד דולר ב-2024, לעומת 12.4 מיליארד דולר ב-2023. רווחים גבוהים יותר תורמים לסנטימנט החיובי בקרב המשקיעים וכתוצאה מכך התחזיות עולות. לפי מספר חודשים הצפי בוול-סטריט היה לרווח תפעולי של 12.1 מיליארד דולר. 

סיבה נוספת, שאולי אפילו חשובה יותר, היא שההנהלה מעלה את ערך המניה על ידי בייבאקים וזה מגדיל את הרווח למניה. בנובמבר הודיעה ג'נרל מוטורס על רכישה חוזרת של מניות בסך 10 מיליארד דולר. מוקדם יותר השבוע הוסיפה החברה עוד 6 מיליארד דולר. הסך של 16 מיליארד דולר, הגיע לכ-50% משווי השוק של ג'נרל מוטורס בחודש נובמבר.

 

האפקטיביות של בייבאקים

המשקיעים יכולים להתווכח על האפקטיביות של בייבאקים בקרב חברות גדולות עם צמיחה איטית ומחזורית כמו GM. עם זאת, הבייבאק עליו הודיעה החברה הוא פשוט גדול מדי בשביל להתעלם ממנו. "אמרנו בעקביות כי אנו מאמינים כי המניה מוערכת בחסר", אמר סמנכ"ל הכספים פול ג'ייקובסון כשהוא מצביע על מכפיל רווח עתידי של 4 או 5. ג'ייקובסון מיהר גם להבהיר כי הרכישות החוזרות ממומנות מרווחים ולא מחובות ונעשות אחרי ש-GM משקיעה איפה שנדרש במערך המוצרים ובעובדים. 

החזר ההון לבעלי המניות, בין אם בצורה של רכישות חוזרות או דיבידנדים, הוא לא חד פעמי. "מה שאנחנו באמת מנסים לעשות זה לגרום לשוק להבין כי ביצועי החברה הם עקביים יותר ממה שהשוק מעריך", הוסיף סמנכ"ל הכספים. העקביות, לפחות לפי מה שג'ייקובסון מקווה, תביא למכפיל רווח גבוה יותר. מכפילים גבוהים יותר בהמשך הדרך יהיו דבר מעולה למשקיעים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הלקח העיקרי מהמהלך של החברה הוא כי בייבאקים בהיקף גדול ביחס לשווי שהשוק של חברה יכולים להזיז מניה באופן משמעותי וכדאי לשים לב לחברות המכריזות על רכישות חוזרות גדולות.

 

הדוחות לרבעון הראשון

בדוחותיה האחרונים עקפה ג'נרל מוטורס את ציפיות האנליסטים והעלתה את התחזית לשנה כולה. החברה רשמה רווח למניה של 2.62 דולר, עם רווח תפעולי של 3.9 מיליארד דולר על מכירות של 43 מיליארד. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 2.12 דולר ורווח תפעולי של 3.1 מיליארד דולר על הכנסות של 42.1 מיליארד דולר. שנה קודם לכן, ג'נרל מוטורס דיווחה על רווח למניה של 2.21 דולר ורווח תפעולי של 3.6 מיליארד דולר, על מכירות של 40 מיליארד דולר.

בוול סטריט ציפו לרווח נמוך יותר על מכירות גבוהות יותר, בין היתר בגלל העלייה בעלויות העבודה. GM ואיגוד עובדי הרכב הגיעו להסכם עבודה חדש בחודש נובמבר, כאשר שכר העובדים אמור לעלות ב-25% מנובמבר 2023 ועד אפריל 2028. השכר עלה בכ-11% וכך קיזז עבור העובדים חלק מהעלות האינפלציונית שהם הרגישו בשנים האחרונות. 

בנוסף לרבעון ראשון חזק, ג'נרל מוטורס הגדילה גם את התחזית שלה לשנה כולה. הנהלת החברה צופה שהרווח התפעולי יעמוד על בין 12.5 ל-14.5 מיליארד דולר, כאשר בתחזיתה הקודמת צפתה החברה רווח תפעולי של בין 12 ל-14 מיליארד דולר. נקודת האמצע של הטווח החדש גבוהה של 13.5 מיליארד דולר, טובה יותר מנקודת אמצע של 12.4 מיליארד דולר שהשיגה החברה ב-2023.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social