"השוק מפריז בהערכות על הורדת הריבית ב-2024"
בזמן שבפד מעריכים כי יהיו 3 הפחתת ריבית ב-2024, השוק מתמחר אפילו 4 כאלה, כשגם בישראל מדברים על ירידות. הציפייה של הירידות האלה מגיעה בצל התקררות האינפלציה, מה שמשפיע על השוק כולו ובעיקר על נוטלי המשכנתאות וההלוואות, שמשלמים מאות עד אלפי שקלים בודדים יותר.
בחברת GlobalX מצננים את ההתלהבות וסבורים כי השוק מפריז בהערכותיו. בסקירת המסחר של דיוויד בנימינוב, אנליסט מחקר ב-Global X נכתב כי "ישיבתו של הפד בשבוע שעבר הצביעה על שינוי משמעותי במדיניותו של הבנק המרכזי. הפד מאותת כי סבב העלאות הריבית תם ונשלם ואף צופה באופן מפורש כי ב-2024 תתבצע הפחתת ריבית בשיעור כולל של 0.75%, מהלך יוני יותר מכפי שציפה השוק, ועל כן גם ראינו עליות שערים חדות ופיחות בדולר. המבט כעת הוא להקלת המדיניות המוניטרית. גם תחזיות האינפלציה של הבנק קוצצו.
"השוק מתמחר כעת הפחתת ריבית של רבע אחוז בכל אחת מישיבות הפד בחודשים מרץ עד ספטמבר, דבר שיוריד את הריבית לרמה של 3.75%-4.00%. אנחנו סבורים כי השוק מפריז בהערכתו, ואם השוק יקדים את המאוחר אנחנו נהיה שוב בסכנה של ליבוי מחדש של האינפלציה, דבר שיחייב שוב את הפד להדק את המדיניות. זה התרחיש שממנו חושש הפד.
"אחד המגזרים שצפויים להינות מהפחתות הריבית הוא מגזר הנדל"ן, שריבית נמוכה מפחיתה את עלויות המימון ומגבירה את הביקוש. הדבר נכון גם לגבי טכנולוגיה, מאחר שהוזלה בעלויות המימון מאפשרת לחברות לקחת יותר הלוואות ולהשקיע בעסקיהן. בפרט, תחומי הביוטק והגנומיקס ייצאו נשכרים מאחר שהדבר יאפשר להן להשקיע יותר במו"פ ולפתח תרופות.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"השבוע יתפרסם מדד ההוצאה הצרכנית (PCE) ואנו מעריכים כי הוא ישקף את המגמה שראינו במדד המחירים לצרכן. המדד הראשי צפוי לרשום עלייה של 0.1%-0.2% ואילו מדד הליבה ירשום עלייה של 0.3%. הדבר יביא את המדדים השנתיים ל-2.9% ו-3.4%, בהתאמה. אנו קרבים לסוף השנה ובאופן מסורתי תקופה זו מתאפיינת בעליות שערים, שנובעות בחלקן מהתאמות שמבצעים מנהלי ההשקעות בתיקים כחלק מאסטרטגיית מס. כמו כן, נפחי המסחר מצטמצמים משמעותית בתקופת החגים, דבר שמקטין את הנזילות ולעיתים מוביל לתנועות שוק מופרזות. לעיתים ישנן חברות שמחלקות דיבידנד כדי למשוך משקיעים, וכן חלוקת בונוסים לעובדים לעיתים מובילה להשתתפות ערה יותר במסחר".
- 3.מישהו צריך לממן לגנץ וחבריו לחשק את הפנסיות במיליארדים (ל"ת)אלכס 18/12/2023 10:43הגב לתגובה זו
- 2.72 17/12/2023 15:26הגב לתגובה זוהחא פה להישאר שנים רבות ותעלה לדו ספרתי. אם תרד זה זמני לקישוט לרבע אחוז ותעלה כפול. נזכיר לכם שכץבתם לפני שנה וחצי שאין סיכוי שתעלה ליותר מרבע אחוז. אז זהו...שלא...
- 1.מיטל 17/12/2023 13:52הגב לתגובה זוהשפעת הביזה שמבצעת ההנהגה החרדית על המשק היא קשה ביותר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
