הודו
צילום: pixbay

ג'יי.פי מורגן מעלה את התחזית הכלכלית של הודו לשנת 2024

ג'יי.פי מורגן העלה את תחזית הצמיחה שלו לשנת 2024 לכלכלת הודו מ-5% ל-5.5%, זאת בעקבות נתוני התמ"ג שהראו שהכלכלה ההודית האצה ב-6.1% ברבעון הראשון; עם זאת, ג'יי פי מורגן עדיין זהיר לגבי סיכויי הצמיחה של המדינה בשנה הבאה
דור עצמון |

​ג'יי.פי מורגן (JPMorgan) הגדילה את התחזית הכלכלית שלה להודו לשנת 2024 - אך רק באופן שולי - ואמרה שהצמיחה של המדינה צפויה להיות מושפעת מהאטה במומנטום הצמיחה העולמי. בנק ההשקעות העלה את תחזית הצמיחה שלו לשנת 2024 מ-5% ל-5.5%, זאת בעקבות נתוני התוצר המקומי הגולמי האחרונים השבוע, שהראו שהכלכלה ההודית האיצה ב-6.1% ברבעון ינואר עד מרץ, עלייה מ-4.5% ברבעון הקודם.

הכלכלה התחילה את השנה ב"צורה חזקה מאוד שכן הצמיחה הייתה גבוה הרבה יותר מהצפוי ממה שהייתה בקונצנזוס בשוק", אמרה הכלכלנית הבכירה של בנק DBS ראדהיקה ראו. הצמיחה החזקה של המדינה שהפכה באחרונה למאוכלסת ביותר בעולם נבעה מהעלייה בביקוש המקומי לסחורות ושירותים וכן יצוא חזק. "סימנו את המשך החוזק של יצוא השירותים של הודו וכיצד יצוא הסחורות היה טוב יותר מהצפוי מבחינה מחזורית", אמרו בג'יי.פי מורגן. היו גם "כמה הפתעות כמו בייצור, בבנייה ובתפוקה החקלאית שעלו... גם הצמיחה בהשקעות הון קבוע השתפרה", אמרה ראו. היא הדגישה כי כלכלות התלויות מאוד בסחר מאבדות מומנטום, אבל אלה כמו הודו שהתמקדו ב"מניעים אורגניים" לצמיחה מסתדרות טוב יותר.

עם זאת, ג'יי פי מורגן עדיין זהיר לגבי סיכויי הצמיחה של המדינה בשנה הבאה. למרות שהממשלה הכריזה על הגברת הוצאות ההשקעה, ייקח זמן עד שזה יתורגם למחזור השקעות פרטי רחב יותר. השקעות מהודו לא "זזו מאוד" בשנים האחרונות, אמר ג'האנגיר עזיז, ראש כלכלת השווקים המתעוררים בג'יי פי מורגן. "בששת החודשים האחרונים ראינו ירידה ניכרת בהשקעות זרות ישירות ברחבי העולם", אמר עזיז, והוסיף כי ה-FDI הן בסין והן בהודו צנחו. "ההשקעות הפרטיות בהודו ירדו למעשה... וההוצאות הציבוריות מהשקעות הממשלה ירדו ב-7% בעשר השנים האחרונות", הדגיש.

בנק ההשקעות גם צופה שהייצוא מהודו יקטן ככל שהצמיחה העולמית מואטת כשהכלכלות מתקדמות יותר ויותר לקראת מיתון. "מומנטום הצמיחה הגלובלי עדיין צפוי להאט ברבעונים הקרובים, וההשפעה של נורמליזציה של המדיניות המוניטרית תורגש בפיגור", אמרו בג'יי.פי מורגן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
קריפטו
צילום: pexels

S&P משיקה מדד חדש שמשלב קריפטו ומניות

ענקית המידע הפיננסי S&P Global תשיק מדד שישלב 35 מניות ו-15 מטבעות דיגיטליים במדד אחד, במטרה להציע חשיפה מפוזרת ומבוקרת לתחום הקריפטו, גם למשקיעים מוסדיים

רן קידר |
נושאים בכתבה קריפטו S&P

מדד חדש בשם S&P Digital Markets 50 הושק השבוע על ידי S&P Dow Jones Indices, זרוע המדדים של ענקית המידע הפיננסי S&P Global. המדד נועד להציע למשקיעים חשיפה מגוונת לתחום הקריפטו, לא רק דרך מטבעות דיגיטליים, אלא גם באמצעות מניות של חברות הפעילות בענף. בפועל, מדובר במוצר שמאחד 15 מטבעות קריפטו מרכזיים עם 35 מניות של חברות הקשורות לתחום, בהן בורסות, חברות בלוקצ’יין, ספקיות ארנקים דיגיטליים, שירותי סליקה ועוד. 

המדד פותח בשיתוף עם חברת Dinari והוא נועד לספק למשקיעים מדד מאוזן ושקוף שמייצג בצורה רחבה את שוק הנכסים הדיגיטליים. תנאי הסף הברורים שפורסמו מוודאים שהמדד כולל רק נכסים בעלי שווי שוק משמעותי: מטבע דיגיטלי חייב להיות בעל שווי שוק של לפחות 300 מיליון דולר כדי להכנס למדד, ואילו בהקשרי מניות, על החברה להציג שווי שוק של לפחות 100 מיליון דולר. בנוסף, לא יותר מ-5% ממשקל המדד יינתן לנכס בודד

המדד לא ייסחר בבורסה המסורתית אלא יהיה נגיש כטוקן ניתן להשקעה, שיונפק על ידי Dinari וייקרא dShare. הטוקן יהיה זמין בפלטפורמת Dinari עד סוף השנה, ויספק למשקיעים חשיפה ישירה למדד מבלי לרכוש את הנכסים עצמם. הרעיון הוא לאפשר למשקיעים, פרטיים ומוסדיים, להיחשף לשוק הקריפטו מבלי לבחור מטבע או מניה בודדת, ובכך להפחית סיכון וליהנות מהפיזור שמספק מדד מקצועי. לאור המגבלה שאף נכס לא יעלה על 5% מהמדד, אין חשש מדומיננטיות של ביטקוין או את’ריום בלבד. 

זהירות, תנודתיות לפניך?

המהלך של S&P לא מגיע בחלל ריק. מדובר בתקופה שבה ממשל טראמפ נוקט קו רגולטורי מקל יחסית כלפי מטבעות דיגיטליים, והשווקים מגיבים בהתאם. בשנת 2025, מניית קוינבייס Coinbase 3.06%   זינקה בכ-55%, סטרטג'י MicroStrategy Inc  שהפכה להיות מעין "קופת ביטקוין" רווחית עלתה בכ-24%, וחברת סירקל Circle Internet 1.17%  , שעוסקת במטבעות היציבים נחשבת לאחת ההנפקות הציבוריות החזקות של השנה. גם הביטקוין עצמו שבר במהלך סוף השבוע שיאים חדשים וחצה לראשונה את קו ה-125 אלף דולר. 

על הרקע הזה, ההשקה של מדד שמאגד את כל התחום נראית כמו מהלך שנועד לקרב את המשקיעים המוסדיים והכסף החכם עוד צעד לעבר אימוץ הקריפטו. באמצעות כלי מדד קלאסיים, S&P לוקחת שוק תנודתי מאוד והופכת אותו לנגיש יותר דרך מסגרת מדדית, הנשענת על כללים ברורים ומנגנון איזון רבעוני. קמרון דרינקווטר, מנהל המוצר הראשי של S&P DJI, הסביר שהמדד מציע "כלים עקביים, מבוססי־כללים, כדי להעריך ולהיחשף לתחום". לדבריו, "הקריפטו והנכסים הדיגיטליים כבר לא בשוליים, אלא במרכז הכלכלה הגלובלית".

נטפליקס
צילום: דאלי

איך תיראה נטפליקס עוד כשנתיים?

נסחרת בשווי של 520 מיליארד דולר ומכפיל רווח של קרוב ל-40, ומעריכה - העתיד הוא שילוב של סרטים ומשחקים; על העתיד של נטפליקס

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס

נטפליקס היא מובילת שוק דומיננטית. למרות התחרות היא ייצרה את המוצר המנצח והיא צומחת משמעותית מדי שנה ומגדילה רווחים. מתחילת השנה המניה זינקה ב-36% למחיר של 1,214 דולר - שווי של 520 מיליארד דולר. ההכנסות השנה צפויות להיות 45 מיליארד דולר ושנה הבאה 50.8 מיליארד. הרווח למניה השנה - 26.5 דולר, שנה הבאה קצת מעל 32 דולר. מכפיל רווח של קרוב ל-40. אבסולוטית זה יקר, גם יחסית לעבר זה יקר. 

יחסית למה שקורה בוול סטריט ובהינתן הצמיחה, יש כאלו שיחשבו שזה סביר. הכל תלוי בצמיחה. מכפיל 40 היום אם צמיחה של 20% ברווחים יורד ל-32 אחרי שנה ומשם ל-25 אחרי שנה נוספת. עוד שנה וזה כבר באזור 20. משקיעים מתייחסים לצמיחה יותר מאשר למכפיל נוכחי וכך מגיע התמחור הנוכחי למספרים שלא ידענו בעבר. ה-S&P 500 נסחר במכפיל רווח עתידי של בערך 28, בעוד שהיסטורית הוא היה מתחת ל-20. 

נטפליקס במכפיל 40, אבל היא משדרת פוטנציאל צמיחה משמעותי להמשך. 


במהלך דרמטי שמבשר על עידן חדש בבידור הביתי: משחקי וידאו זורמים ישירות למסך הטלוויזיה, והסמארטפון הופך לשלט אישי. זו הצהרה אסטרטגית על כוונה להפוך את נטפליקס ממלכת הסטרימינג למרכז הבידור המשפחתי המלא, כולל משחקים חברתיים, סדרות וסרטים.

המנכ"ל השותף גרג פיטרס הכריז על כך בכנס Screentime של בלומברג בלוס אנג'לס: "אחד התחומים בגיימינג שאנחנו מכוונים אליו הוא חוויות משחק חברתיות שמתאימות למסך הטלוויזיה". בעוד שנתיים, עד 2027, נטפליקס עשויה להיות פלטפורמה היברידית שבה צפייה בסדרה כמו "דברים מוזרים" (Stranger Things) מובילה באופן טבעי למשחק קבוצתי בהשראתה, עם אינטגרציה של בינה מלאכותית שמתאימה תוכן אישי. אבל האם זה יצליח? 

ההשקה: קפיצה למסך הגדול

השקת משחקי הטלוויזיה היא נדבך חשוב באסטרטגיה של נטפליקס. עד כה, מאז כניסתה לתחום ב-2021 עם משחקים לניידים בלבד, נטפליקס התמקדה בחוויות קצרות וחינמיות למנויים. כעת, בפעם הראשונה, משחקים זמינים על טלוויזיות חכמות וסטרימרים כמו Roku או Apple TV. התהליך פשוט: סריקת קוד QR מהמסך מחברת את הטלפון כשלט, ומאפשרת משחק קבוצתי ללא צורך בבקרים ייעודיים.