ראש סוכנות האנרגיה העולמית: "אנחנו באמצע משבר אנרגיה גלובלי"
העולם עומד מדום לקראת החורף הקרוב ומדינות אירופה בפרט. המלחמה באוקראינה הרעתה את היחסים (הרעועים גם ככה) עם פוטין והמצב הגיע עד לכדי הפסקה מוחלטת של הזרמת הגז דרך צינורות נורד סטרים 1 ו-2, אשר ניזוקו בפיצוץ מסתורי המיוחס לרוסיה. בנוסף למלחמה, מדינות אופ"ק פלוס הודיעו כי יקצצו את קצב תפוקת הנפט בהיקף של 2 מיליון חביות ביום - קיצוץ האספקה הגדול ביותר שלהן מאז 2020. השילוב של שני הגורמים המרכזיים האלה הובילו מדינות רבות לחששות גדולים, אשר אותם מגבה היום ראש סוכנות האנרגיה העולמית פיית' בירול. לטענת בירול, הדחיפה של מדינות אירופה לייבוא גז טבעי נוזלי בשילוב עם הקיצוצים של אופ"ק שמים את העולם "במשבר האנרגיה הגלובלי הראשון שלו".
את הקיצוץ של אופ"ק פלוס כבר הספיק לגנות ממשל ביידן, אשר ביקש מסעודיה, המנהיגה בפועל של קבוצת יצרניות הנפט אופ"ק, לדחות את ההחלטה בחודש. ממשלת סעודיה הגנה על המהלך שלה ואמרה שכל החלטות אופ"ק מבוססות על תחזיות וצרכים כלכליים. לטענתה, כל הניתוחים הכלכליים מצביעים על כך שדחיית החלטת OPEC+ בחודש, לפי מה שהוצע, תהיה בעלת השלכות כלכליות שליליות. לפי בירול הקיצוצים של הארגון "מסוכנים במיוחד, כשכלכלות רבות נמצאות על הסף של מיתון". סוכנות האנרגיה הבינאומית טענה כבר כי הצעד צפוי להוביל לעליות חדות במחירי האנרגיה, מה שיוביל לעלייה נוספת באינפלציה ואף למיתון כלל עולמי.
לפי תחזיות הסוכנות, הביקוש העולמי צפוי לגדול ב-1.7 מיליון חביות נפט ביום ב-2023 ובירול מאמין כי יש הכרח בנפט הרוסי בכדי לגשר על הפער ההולך וקרב. לסוכנות אכן יש עתודות נפט, "עצומות" לפי בירול, אשר מוכנות לצאת אל השוק במקרה ויהיה בכך צורך. יש לציין כי ראש הסוכנות הוסיף כי "כרגע, זוהי לא האג'נדה, אך זו עלולה להפוך אליה בכל רגע".
בירול מאמין כי אירופה דווקא תוכל לשרוד את החורף הקרוב (חבוטה בצורה מסויימת), אך זאת בהינתן שתנאי מזג האוויר לא יהיו קשים מדי. ראש הסוכנות טוען שללא אירועים יוצאי דופן בצורה קיצונית, כמו חורף קר ביותר או אירועי דומה לפיצוץ צינורות הנורדסטרים, אירופה אכן תעבור את המשבר הנוכחי, העניין המרכזי הוא כמובן שהיבשת תלויה בחסד של גורמים שלא נמצאים בשליטתה (רוסיה/מזג האוויר).
- הנפט ממשיך לרדת לאור כוונת אופ"ק+ להגדיל תפוקה והערכה מחודשת של הסנקציות על רוסיה
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות טענות רבות בשנה האחרונה, אשר מגנות את ההחלטה על המעבר החד לאנרגיה ירוקה, מה שהשאיר את אירופה חשופה בפני המשבר הנוכחי, בירול רואה את תחום האנרגיה המתחדשת רק גדל בעקבות המשבר. ההערכות של סוכנות האנרגיה הבינלאומית בכל הנוגע לצמיחה של תחום האנרגיה המתחדשת ב-2022 עלו לצמיחה של 20% לעומת שנה שעברה - זאת לעומת ההערכה הקודמת של 8%.
- 5.אל דאגה, יהיר לפיד וההסכם עם חיזבאללה (לבנון) יצילנו (ל"ת)אזרח נאיבי 27/10/2022 10:03הגב לתגובה זו
- 4.שוק הגז בארץ על הפנים לא ברור למה???? (ל"ת)משה ראשל"צ 26/10/2022 10:36הגב לתגובה זו
- 3.גילי 26/10/2022 06:22הגב לתגובה זומאוד קל לזרוק משפטים באוויר ללא בסיס או ליצור אותם
- 2.הסכנה היא שפל, מיתון כבר בלתי נמנע (ל"ת)ברק 26/10/2022 03:48הגב לתגובה זו
- 1.על סף מיתון …אז ?? יש שמרוויחים מעלית הנפט ויש שמפ 25/10/2022 22:04הגב לתגובה זועל סף מיתון …אז ?? יש שמרוויחים מעלית הנפט ויש שמפסידים.. לתלות את קיום העולם על מחיר הנפט לא רציני…
- שחבית נפט תעלה 150 דולר תרגיש את הבובה בפרצוף (ל"ת)משה ראשל"צ 26/10/2022 10:37הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
