קידוח נפט גז דלק
צילום: Pixabay

ראש סוכנות האנרגיה העולמית: "אנחנו באמצע משבר אנרגיה גלובלי"

פיית' בירול, ראש סוכנות האנרגיה העולמית, טוען כי העולם זקוק לנפט הרוסי בכדי למנוע משבר אנרגיה שיוביל את כלל כלכלות העולם למיתון
מתן קובי | (6)

העולם עומד מדום לקראת החורף הקרוב ומדינות אירופה בפרט. המלחמה באוקראינה הרעתה את היחסים (הרעועים גם ככה) עם פוטין והמצב הגיע עד לכדי הפסקה מוחלטת של הזרמת הגז דרך צינורות נורד סטרים 1 ו-2, אשר ניזוקו בפיצוץ מסתורי המיוחס לרוסיה. בנוסף למלחמה, מדינות אופ"ק פלוס הודיעו כי יקצצו את קצב תפוקת הנפט בהיקף של 2 מיליון חביות ביום - קיצוץ האספקה ​​הגדול ביותר שלהן מאז 2020. השילוב של שני הגורמים המרכזיים האלה הובילו מדינות רבות לחששות גדולים, אשר אותם מגבה היום ראש סוכנות האנרגיה העולמית פיית' בירול. לטענת בירול, הדחיפה של מדינות אירופה לייבוא גז טבעי נוזלי בשילוב עם הקיצוצים של אופ"ק שמים את העולם "במשבר האנרגיה הגלובלי הראשון שלו".

את הקיצוץ של אופ"ק פלוס כבר הספיק לגנות ממשל ביידן, אשר ביקש מסעודיה, המנהיגה בפועל של קבוצת יצרניות הנפט אופ"ק, לדחות את ההחלטה בחודש. ממשלת סעודיה הגנה על המהלך שלה ואמרה שכל החלטות אופ"ק מבוססות על תחזיות וצרכים כלכליים. לטענתה, כל הניתוחים הכלכליים מצביעים על כך שדחיית החלטת OPEC+ בחודש, לפי מה שהוצע, תהיה בעלת השלכות כלכליות שליליות. לפי בירול הקיצוצים של הארגון "מסוכנים במיוחד, כשכלכלות רבות נמצאות על הסף של מיתון". סוכנות האנרגיה הבינאומית טענה כבר כי הצעד צפוי להוביל לעליות חדות במחירי האנרגיה, מה שיוביל לעלייה נוספת באינפלציה ואף למיתון כלל עולמי.

לפי תחזיות הסוכנות, הביקוש העולמי צפוי לגדול ב-1.7 מיליון חביות נפט ביום ב-2023 ובירול מאמין כי יש הכרח בנפט הרוסי בכדי לגשר על הפער ההולך וקרב. לסוכנות אכן יש עתודות נפט, "עצומות" לפי בירול, אשר מוכנות לצאת אל השוק במקרה ויהיה בכך צורך. יש לציין כי ראש הסוכנות הוסיף כי "כרגע, זוהי לא האג'נדה, אך זו עלולה להפוך אליה בכל רגע".

בירול מאמין כי אירופה דווקא תוכל לשרוד את החורף הקרוב (חבוטה בצורה מסויימת), אך זאת בהינתן שתנאי מזג האוויר לא יהיו קשים מדי. ראש הסוכנות טוען שללא אירועים יוצאי דופן בצורה קיצונית, כמו חורף קר ביותר או אירועי דומה לפיצוץ צינורות הנורדסטרים, אירופה אכן תעבור את המשבר הנוכחי, העניין המרכזי הוא כמובן שהיבשת תלויה בחסד של גורמים שלא נמצאים בשליטתה (רוסיה/מזג האוויר).

למרות טענות רבות בשנה האחרונה, אשר מגנות את ההחלטה על המעבר החד לאנרגיה ירוקה, מה שהשאיר את אירופה חשופה בפני המשבר הנוכחי, בירול רואה את תחום האנרגיה המתחדשת רק גדל בעקבות המשבר. ההערכות של סוכנות האנרגיה הבינלאומית בכל הנוגע לצמיחה של תחום האנרגיה המתחדשת ב-2022 עלו לצמיחה של 20% לעומת שנה שעברה - זאת לעומת ההערכה הקודמת של 8%.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אל דאגה, יהיר לפיד וההסכם עם חיזבאללה (לבנון) יצילנו (ל"ת)
    אזרח נאיבי 27/10/2022 10:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוק הגז בארץ על הפנים לא ברור למה???? (ל"ת)
    משה ראשל"צ 26/10/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גילי 26/10/2022 06:22
    הגב לתגובה זו
    מאוד קל לזרוק משפטים באוויר ללא בסיס או ליצור אותם
  • 2.
    הסכנה היא שפל, מיתון כבר בלתי נמנע (ל"ת)
    ברק 26/10/2022 03:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    על סף מיתון …אז ?? יש שמרוויחים מעלית הנפט ויש שמפ 25/10/2022 22:04
    הגב לתגובה זו
    על סף מיתון …אז ?? יש שמרוויחים מעלית הנפט ויש שמפסידים.. לתלות את קיום העולם על מחיר הנפט לא רציני…
  • שחבית נפט תעלה 150 דולר תרגיש את הבובה בפרצוף (ל"ת)
    משה ראשל"צ 26/10/2022 10:37
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים