בשוק חוששים מקטסטרופה ויש מי שחושב שאפשר לעשות מזה כסף
מצב הרוח בוול סטריט כה עגום שקשה למצוא מישהו שמרגיש טוב עם המניות שהוא מחזיק, ועוד פחות מכך למצוא מישהו שקונה אותן. הסנטימנט הוא כה שלילי עד כדי כך, שאפילו את אלו העושים "שורט" - משקיעים שמנסים להרוויח כסף על ידי עשיית ההפך מהשוק - לא ניתן כמעט לראות. במקום זאת, משקיעים רבים מוכרים מניות - או מגדרים בשוק האופציות בציפייה למחירים נמוכים עוד יותר.
המוני המשקיעים סוף סוף הבינו שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית בצורה אגרסיבית ככל שיידרש כדי להילחם באינפלציה, גם אם זה אומר ששוק המניות יסבול. המסחר הפך לדבר פסימי בצורה יוצאת דופן עד כדי כ שקשה לעבד אותו כי אין כמעט צפי לרווחים. מסחר שכזה מבוסס על מדד התנודתיות VIX המכונה גם מדד הפחד שעומד כעת על כ-33.6 נקודות.
הביצועים במדד הפחד הראו כי לאחרונה נעשתה בו רכישה גדולה של כתבי אופציה במעידים כי מדובר כנראה באיש עשיר במיוחד המודאג מפני ירידה מסיבית בבורסה. בעקבותיו נראה כי משקיעים נופסים רכשו כתבי אופציה של המדד בסכומים שונים.
במהלך המשבר הפיננסי בנובמבר 2008, ה-VIX הגיע לשיא הסגירה של 80.86. מגיפת הקורונה הביאה אותו במרץ 2020 עד ל-82.69. הטלטלות בשווקים כל כך מפחידות את המשקיעים עד שמדד ה-VIX יותר מהכפיל את עצמו מתחילת השנה עם עלייה של 102.5%.
- מתי ה-VIX צריך להדאיג, ומה הרמה שממנה יהיה גל ירידות?
- מדד הפחד בזינוק של 60% ביומיים - האם הגיע הזמן לפחד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רכישת אופציות של VIX עם מחירי מימוש שהם הגבוהים בהרבה מעל הרמה הנוכחית של המדד עשויה להתברר כרווחית אם תהיה עלייה דרמטית בתנודתיות שנגרמה כתוצאה מקריסת שוק המניות. אם ה-VIX יגיע ל-90 - נניח, בגלל החשש שהפלישה של רוסיה לאוקראינה תעורר מלחמת עולם נוספת - המדד צפוי להמשיך ולזנק. האיום של פוטין לפיו לא יהסס להשתמש בנשק גרעיני באוקראינה עשוי באופן אירוני להיטיב מאוד עם המדד אם הדבר אכן יקרה.
לבורסות ולבנקים יש תוכניות גיבוי מגוונות שנועדו להבטיח שהמסחר יוכל להימשך בתרחישים שונים. התקפות הטרור ב-11 בספטמבר עוררו מאמצים נרחבים לביזור פעולות, אבל רוח הרפאים של מלחמה גרעינית היא משהו שקיים ומאפיל על השוק. רוסיה פתחה לאחרונה במתקפת טילים מתואמת ברחבי אוקראינה, שהניעה מחדש את החששות שו פוטין ישתמש בנשק גרעיני כדי להציל את עצמו ואת רוסיה מהשפלה בידי מדינה קטנה בהרבה.
לזאת צריך להוסיף את החשש ממשבר טילים נוסף בקובה לאחר שרוסיה העבירה באחרונה טילים למדינה שסובלת מחוסר יציבות שלטונ. באוקטובר 1962 למשל, רוסיה התקינה מערכות טילים בליסטיים בקובה, שכמעט וגרמו למלחמה גרעינית בין ארה"ב לרוסיה.
- 1.נטיה טבעית וילדותית היא לחפש סיבות גיאופוליטיות לק 13/10/2022 13:42הגב לתגובה זונטיה טבעית וילדותית היא לחפש סיבות גיאופוליטיות לקטסטרופה בשווקים. אבל לא צריך ללכת רחוק כיוון שהצניחה בווי הנכסים מקטינה את בסיס השעבוד והבטחונות, ועל כן בקרוב מאוד תאגעד מלווה או מדינה יקרסו. אחריהם כולם יחתכו הלוואות ירוצו לבנק ונקבל אפקט דומינו. כל זאת כאשר כמות הכסף בשווקים עצומה מעבר ליכולת הכלכלה לספוג ולכן ההיפר אינפלציה תמשך גם בריבית כפולה, וכשהחוב נמצא ברמה הגבוהה שלו מעולם כולל 1929.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
