היקף המיזוגים עלה השנה, אך שווים הכולל ירד משמעותית
מיזוג חברות מוגדר כהעברה של כלל הנכסים וההתחייבויות, של חברת יעד לחברה קולטת, אשר כתוצאה ממנה ״נעלמת״ חברת היעד. פעולת מיזוג, היא ערבוב של שתי חברות, אחת הממשיכה להתקיים (החברה הקולטת) ואחרת הנקלטת בחברה הראשונה ומפסיקה להתקיים (חברת היעד).
מבחינה כלכלית ועסקית, חברות מתמזגות כדי ליהנות מהיתרונות והרווחים העתידיים שעשויים לנבוע, מאיחוד הפעילות. החברה הקולטת סבורה שחברת היעד אוחזת בנכסים שיפיקו רווח בעתיד. שאותם נכסים יתפתחו ויניבו תשואה כלכלית רבה יותר דווקא במסגרת החברה הקולטת, ולא לבדם. בעצם בתהליך הזה נוצרת סינרגיה, ששתי החברות נהנות ממנה בסופו של דבר, ומנסות לרצות את בעלי המניות.
עד כה בשנת 2022, 6,996 מיזוגים ורכישות הוכרזו בארה"ב שהוערכו בשווי של כ-1.1 טריליון דולר. מדובר ב-37 יותר מיזוגים ורכישות מאשר באותה התקופה ב-2021 אז עמדו סך המיזוכים על 6,959, בשווי של 1.9 טריליון דולר. כפי שניתן לראות, אמנם היו יותר מיזוגים בארה"ב, אבל הערך שלהם היה נמוך ב-41%.
בראיה גלובלית, המיזוגים הגלובלים בין חברות, בינתיים, נשארים מאחורי הסכומים וההיקפים שהיו ב-2021. מתחילת השנה היו 23,953 מיזוגים גלובליים שהוכרזו, המייצגים סכום של כ-2.6 טריליון דולר. מדובר בירידה של כ-3.5% מ-24,820 המיזוגים לאותה תקופה ב-2021 שהוערכו ב-3.8 טריליון דולר. 30% ירידה בנפח המיזוגים הגלובליים.
- Wiz משלימה סבב השקעה בהיקף של 200-300 מיליון דולר
- מדד פיוטרסקי: איך הוא עוזר לנו לבחור מניות שעשויות להכות את השוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מהמיזוגים הבולטים בחודשים האחרונים
יוניטי UNITY SOFTWARE INC , שעשויה להתמזג עם איירון סורס איירון סורס , ובנוסף השבוע האחרון דחתה את הצעת רכש לפי שווי של 17.5 מיליארד דולר מחברת תוכנת המשחקים אפלובין APPLOVIN CORP , בטענה שההצעה אינה לטובת בעלי המניות. אמג'ן AMGEN INC הסכימה לרכוש את כימוסנטריקס תמורת 3.7 מיליארד דולר. טומה-בראבו, קונה את את פינג חברת התוכנה תמורת 2.8 מיליארד דולר. ואפולו הודיעה כי היא מעוניית ברכישת חברת ההובלה האווירית אטלס-אייר בעסקה המוערכת ב-5.2 מיליארד דולר.
גם השנה מיזוגים עומדים בפני מכשול בדמות ״שווי מתוקן״. הירידה בשווקים בחצי שנה האחרונה נגעה בכל הסקטורים, מטכנולוגיה ועד תעשייה, וגרמה להתכווצות בשווי השוק של כולן. זה כנראה יגרום לניתוק בין הרוכשות לאלה שעל המדף, שרגילות לדרוש מחיר גבוה, כמו מכפיל הכנסות של 20, ובכך, לגרום לעסקאות בשווי נמוך יותר, וכאן יש כאלה שגם שמחים מכך, כמו למשל חברות עם קופת מזומנים גדולה.
הערכות השווי החדשות והריאליות יותר היה בדיוק הנושא עליו דיבר ברק עילם מנכ״ל נייס נייס (US) הישראלית בראיון היום לביזפורטל . נייס נמצאת בצד הרוכשות (לפחות בינתיים) ונהנית מהמצב החדש: "פונות אלינו כל הזמן חברות שמבקשות למכור את עצמם במחירים יותר ריאליים מאשר לפני שנה".
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- 1.רעות 18/08/2022 21:17הגב לתגובה זובמשבר כלכלי הבעלים חוששים לעתיד העסק ומוכנים להיפתר ממנו במחיר זול העיקר שלא ישארו בלי כלום. הרבה מיזוגים בסכום נמוך זה סימן רע מאוד.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
