ביידן אסר על ייבוא מוצרים ממחוז שינג'יאנג החשוד בעבודות כפיה
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן חתם על צו האוסר ייבוא מוצרים ממחוז שינג'יאנג הסיני בו, לפי החשד, מתרחשת עבודה בכפייה של בני המיעוט המוסלמי האויגורי. הצו אוסר כל יבוא מהמחוז ומטיל סנקציות על "כל יחיד שאחראי לעבודות הכפייה באזור". הצעד זכה לתגובה סינית זועמת ועלול להעכיר עוד יותר את היחסים המתוחים בין בייג'ינג לוושינגטון.
נושא זה נמצא במחלוקת בין ארצות הברית לסין מזה זמן, כאשר הממשל האמריקאי כינה את המתרחש במחוז "'ג'נוסייד" (רצח עם) וכן טען שבמחוז יש "עבודות כפיה הנתמכות על ידי המדינה בהיקף נרחב". הצו קיבל את הסכמת הקונגרס מוקדם יותר החודש לאחר תיאום בין הגרסאות שלו בסנאט ובקונגרס. התמיכה הנרחבת בצעד בבתי הנבחרים האמריקאי באה לידי ביטוי באישור פה אחד בסנאט ותמיכה נרחבת של שתי המפלגות בקונגרס.
החוק שעבר קבע כ"עדיפות גבוהה" מוצרים חשודים במיוחד שדורשים אכיפה גבוהה יותר וביניהם כותנה, פוליסיליקון הנצרך לפנלים סולאריים ומוצרי עגבניות. הסיבה לחוק לדברי הממשל היא "הוכחות בלתי ניתנות להכחשה" שמצביעות לכאורה שכל המוצרים המיוצאים ממחוז שינג'יאנג, היכן שהממשל הסיני הקים מחנות ריכוז לבני המיעוט האויגורי וקבוצות מוסלמיות אחרות, נעשו בעזרת עבודה בכפיה. הצו אוסר כל ייבוא מהמחוז אלא אם כן הוכח שהוא נעשה ללא כפיה.
הממשל הסיני זועם על ההחלטה ומכחיש כל פעילות ניצול לא חוקית במחוז. דובר שגרירות סין בארצות הברית מסר כי הצעד הזה "מתעלם מהאמת ומשמיץ בזדון את מצב זכויות האדם בשינג'יאנג. זו הפרה חמורה של החוק הבינלאומי ושל הנורמות של היחסים הבינלאומיים, והתערבות גסה בענייניה הפנימיים של סין. סין מגנה בחריפות ודוחה בתקיפות את החוק". בנוסף אמר כי סין תגיב בעתיד לאור התפתחויות אך לא פרט מה תהיה התגובה.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האם הצעד יהיה יעיל? נורי טורקל, אמריקאי ממוצא אוגריוני וסגן הנשיא של הוועדה הבינלאומית לחופש דת אמר לרויטרס כי היעילות של הצו תהיה תלויה ברצון של הפקידות של ביידן לוודא שאכן כך יקרה, במיוחד לאור ניסיונותיהן של החברות לבדוק את הנחישות של הממשל בנושא.
אנטוני בלינקן, שר החוץ של ארצות הברית אמר שאישור החוק מדגיש את מחויבותה של ארצות הברית להילחם בעבודות הכפייה כולל בהקשר של רצח העם המתמשך במחוז שינג'יאנג. "משרד החוץ מחויב לעבוד עם הקונגרס כדי להמשיך להתמקד בעבודות הכפייה במחוז ולחזק את הפעילות הבינלאומית נגד ההפרה הבוטה הזו של זכויות אדם" מסר.
מלבד צעדי התגובה הסיניים שעדיין אינם ידועים ועלולים להיות לא נעימים, הצעד טומן בחובו גם השלכות ישירות על מגוון תעשיות שתלויות בייצור במחוז. שתי התעשיות שנפגעות במיוחד הן תעשיית הכותנה ותעשיית הפאנלים הסלולריים שתלויה בפוליסיליקון שמיוצר במחוז. בימים האחרונים של ממשל טראמפ הוכרז על איסור דומה, ואז ההערכות היו שמוצרי כותנה בשווי 9 מיליארד דולר יובאו מסין בשנה שעברה, חלקם הגדול מהמחוז. תחום נוסף שעלול להיפגע הוא מוצרי העגבנית שאף הוא מיובא בכמות גבוהה מהמחוז הבעייתי.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 3.אהרון 26/12/2021 11:28הגב לתגובה זוזה אומר שגם מפעלים ועובדים טובים מ שינג'יאנג מוחרמים! עונש קולקטיבי שיגרום לאבטלה ורעב ותלות בשלטון המרכזי, הפוך לכוונות ה"טובות"
- 2.אבל את אייפון לא מייצרים עובדי כפיה בסין ?? (ל"ת)משה 26/12/2021 07:33הגב לתגובה זו
- 1.ומה עם אירופה ובריטניה הנאורות?אם זה לא ישראל זה לא מעי (ל"ת)שי.ע 24/12/2021 20:37הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
