אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה לא עוצרת: מזנקת ב-7% - בעיקר בגלל מומנטום וגם קצת חדשות

יצרנית הרכבים החשמליים זינקה בחודש האחרון ביותר מ-50% וחצתה בשבוע שעבר את הטריליון דולר. היא ממשיכה לזנק גם היום. הסיבה? פותחת אפשרות להטענת רכבים חשמליים בהולנד גם ליצרניות אחרות, וגם תאפשר לרכוש רכבים בסין ללא מקדמה
נתנאל אריאל | (5)

מניית טסלה TESLA INC (TSLA) חצתה בשבוע שעבר לראשונה את שווי השוק של טריליון דולר, לאחר שדיווחה על הזמנות של 100 אלף רכבים חשמליים מחברת השכרת הרכב הרץ, שלפני שנה בכלל נחלצה מפשיטת רגל וזינקה בוול סטריט.

 

היום היא ממשיכה לזנק בעוד 7% וכבר מגיעה לשווי של 1.19 טריליון דולר – למעשה מדובר בזינוק של כ-54% בחודש אחד. מרשים ביותר, בוודאי לחברה בסדר גודל כזה. לא מדובר בחברה עם שווי שוק מזערי או קטן שמזנקת כך – אלא בחברה ה-6 בגודלה בכל העולם.

 

אז מה גורם לזינוק בשווי של טסלה להמשיך ולגדול? התשובה הבסיסית היא מומנטום – אנשים אוהבים להצטרף למומנטום ולהתחבר למה שמצליח. זו תכונה מוכרת בשוק ההון, ומשקיעים רבים משקיעים בצורה הזו, כולל מנתחים טכניים שרואים בכך אישוש להצטרפות למניה שעולה ועולה. במה שקשור למומנטום השאלה היא כמובן מתי ייעצר המומנטום.

 

נהגים של רכבים חשמליים בהולנד יוכלו להטעין את הרכב שלהם – גם אם הוא לא של טסלה

אבל מעבר לכך, קרו עוד שני דברים שיכולים, אולי, גם להסביר חלק מהמשך העליה. החברה השיקה היום (שני) פיילוט שבמסגרתו גם בעלי רכבים חשמליים שאינם של טסלה יוכלו להתחבר ב-10 תחנות הטענה שלה בהולנד באמצעות אפליקצייה ולהטעין גם רכבים שאינם של טסלה. בעלי הרכבים הללו יצטרכו לשלם כמובן יותר מאשר בעלי רכבים של טסלה. "מהלך זה הוא חלק מתפיסתנו לקדם את המעבר של העולם לאנרגיה בת קיימא" אמרו בחברה.

 

אם הפיילוט יצליח, זה עשוי להביא לזרם הכנסות נוסף ליצרנית המכונית החשמלית הלוהטת בעולם. האם זה קצת לרתום את העגלה לפני הסוסים? ייתכן, אבל במקרה של טסלה – כולם פשוט עושים את זה וסוחרים בה על פי מכפילים מאוד גבוהים, מתוך תקווה שבעתיד ההכנסות והרווחים של טסלה יצדיקו אותם.

 

טסלה מאמינה שהיא תוכל להגביר את הייצור כדי לענות על הביקושים

הסיפור השני בטסלה היא תוכנית ליסינג חדשה של החברה בסין, שתאפשר ללקוחות לרכוש מכוניות טסלה במדינה ללא מקדמה. למה זה חשוב? כי בכך טסלה למעשה מאותתת לשוק שהיא בטוחה כי למרות המחסור העולמי בשבבים היא תוכל להגביר את הייצור ולעמוד בביקושים – שהרי אחרת, בשביל מה בכלל צריך לצאת בכזו תוכנית מימון שמגדילה את הביקושים?

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יהווית 02/11/2021 07:17
    הגב לתגובה זו
    הסיבה, מגוכחת ככל שתהיה, היא הספליט הצפוי.
  • 3.
    ברוש 01/11/2021 23:38
    הגב לתגובה זו
    אימפוטנציה עולמית של בעלי תפקידים וכשל שוק שקשה לתאראת גודלו שיגמר רע מאוד.
  • 2.
    טירוף 01/11/2021 22:47
    הגב לתגובה זו
    כבר אין מה להגיד , הבועה הגדולה ביותר בעולם. 1% עלייה בטסלה זה שווי של מעל 10 מיליארד דולר. עלייה של 7% = חברת פורד חדשה נוצה כי פתחו את הטעינה באירופה? עלייה של 50% בחודש- כאילו כל שוק הרכב העולמי הכפיל את עצמו בחודש. מדהים
  • דובון 02/11/2021 10:38
    הגב לתגובה זו
    החברה צומחת ביותר מ-100% בשנה, איפה אתה חי????????
  • 1.
    בדרך ל-2,000 (ל"ת)
    מאסק 01/11/2021 20:56
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -1.91%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע.