שלמה גרינברג
צילום: BIZTV

שלמה גרינברג משיב לשאלות גולשים - על תאוות הבצע, הביטקוין ועוד

שלמה גרינברג מומחה וול סטריט, התארח באולפן ביזפורטל ודיבר על השווקים; גרינברג עם פרספקטיבה של 50 שנה הוא בעל הטור הנקרא ביותר בארץ על שוקי וול סטריט (מדי יום שישי באתר ביזפורטל)
נושאים בכתבה וול סטריט

שלמה גרינברג, פרסם שלשום מאמר ש"הטריף" את המשקיעים והסוחרים. גרינברג שלרוב אופטימי, בעיקר בזכות מהפכת הטכנולוגיה, מסביר בטור (שיותר מ-100 אלף איש קראו אותו) שיש בעיה גדולה שעלולה להכביד על השווקים - תאוות בצע גדולה. תאוות הבצע גורמת להונאות-רמאויות ולתחושתו אנחנו נמצאים במקום שבו כסף זול נכנס לכל מיני הרפתקאות מבלי שהמשקיעים מודעים לכך. ההונאות האלו שאחת מהן התפוצצה לפני כשבועיים, עלולות להיחשף ואז השווקים בבעיה. ועדיין - גרינברג אופטימי - מהפכת הטכנולוגיה עדיין לא אמרה את המילה האחרונה.  הנה הראיון המלא:

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    עמית 23/04/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
    כזה זום עם שלמה ?? למה לא הודעתם בזמן ???
  • 16.
    גיל 22/04/2021 16:41
    הגב לתגובה זו
    אהבתי
  • 15.
    אנונימי 22/04/2021 14:35
    הגב לתגובה זו
    היה מעניין מאד ותמיד טוב לשמוע מישהו כם נסיון וותק כמו של גרינברג, אני חושב שפעם בחודש או כשיש אירועים משמעותיים יהיה טוב לכולם.
  • 14.
    רז 22/04/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
    .
  • 13.
    נחמן 22/04/2021 08:17
    הגב לתגובה זו
    מי שנאמר במאמר המדובר שלמה; האם אתה ממתין לירידה של. Soxx ל400 כדי לאסוף?
  • 12.
    גון 22/04/2021 07:10
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה על ראיון מרתק ומעניין
  • 11.
    אלכס 21/04/2021 23:59
    הגב לתגובה זו
    תודה שלומה
  • 10.
    לא יודע כלום 21/04/2021 23:45
    הגב לתגובה זו
    נהנתי להקשיב לו. גם אם הוא לא בדיוק בא עם המלצות קונקרטיות של "תקנה x, תמכור y, בתאריך z". ההבנה שלו את המצב הגיאו-פוליטי מוסיפה עוד מימד לתוכן. צריך להביא אותו שוב.
  • 9.
    מי יודע 21/04/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    כמובן וודאות בשווקים הם קרקע טובה לעשות עסקים טובים, אבל לא תמיד אפשר לסמוך על כך עם שוק ההון היה בטוח תמיד כולם היו משקיעים 100% מניות?
  • 8.
    חיים 21/04/2021 20:15
    הגב לתגובה זו
    כפי שנוצר היום מצב שרוב המשקיעים השיכל שלהם הוא לא בראש אלא ביישבן שלהם אז התיקון שהוא מדבר עליו יהיה גדול ויעיף את כולם משולחן הרולטה
  • 7.
    תודה על הזום עם שלמה היה ממש מעניין (ל"ת)
    יהושע 21/04/2021 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אברמציק 21/04/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    פשוט אין אלטרנטיבה,והבורסה הפכה לקרקס שמנוהל ע"י ילדים,תאביי בצע,וכסף מולבן של העולם התחתון.
  • אנונימי 22/04/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    וסקטורים שהקרן שנפלה השקיעה בהם, רואה שלילדים אין הפשעה גדולה על הבורסה, הקרנות הגדולות הן עלו שמעלות ומורידות את השוק.
  • דגן 22/04/2021 09:44
    הגב לתגובה זו
    פעמים בשנים האחרונות.
  • 5.
    ירון חיפה 21/04/2021 19:59
    הגב לתגובה זו
    השאר אינטרסנטים אופורטוניסטים חסרי מעוף.
  • 4.
    יחזקאל 21/04/2021 19:50
    הגב לתגובה זו
    ואם המניות מאוד יקרות (להערכתי בכ 30 אחוז מערכם האמיי בממוצע. הרי שצריך מאוד להזהר ולהמיר חלק במזומנים
  • 3.
    1 21/04/2021 19:43
    הגב לתגובה זו
    כלכלה זה אי ודאות אחד גדולה אבל אהבתי מאוד את האתוס של שלמה גרינברג אין ספק שאיש עמוק בראייתו .
  • 2.
    נרשמתי ולא קיבלתי קישור לזום (ל"ת)
    123Gil 21/04/2021 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 21/04/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
    אינכם יכולים לענות טכנית מבחינת הזמן המוקצב על אפס קצהו של מגוון השאלות שתהיינה
  • לרון לך תאכל מלפפון. אתה חובבן (ל"ת)
    סוברו 23/04/2021 11:33
    הגב לתגובה זו
  • דגן 22/04/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    .
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.