שלמה גרינברג
צילום: BIZTV

שלמה גרינברג משיב לשאלות גולשים - על תאוות הבצע, הביטקוין ועוד

שלמה גרינברג מומחה וול סטריט, התארח באולפן ביזפורטל ודיבר על השווקים; גרינברג עם פרספקטיבה של 50 שנה הוא בעל הטור הנקרא ביותר בארץ על שוקי וול סטריט (מדי יום שישי באתר ביזפורטל)
נושאים בכתבה וול סטריט

שלמה גרינברג, פרסם שלשום מאמר ש"הטריף" את המשקיעים והסוחרים. גרינברג שלרוב אופטימי, בעיקר בזכות מהפכת הטכנולוגיה, מסביר בטור (שיותר מ-100 אלף איש קראו אותו) שיש בעיה גדולה שעלולה להכביד על השווקים - תאוות בצע גדולה. תאוות הבצע גורמת להונאות-רמאויות ולתחושתו אנחנו נמצאים במקום שבו כסף זול נכנס לכל מיני הרפתקאות מבלי שהמשקיעים מודעים לכך. ההונאות האלו שאחת מהן התפוצצה לפני כשבועיים, עלולות להיחשף ואז השווקים בבעיה. ועדיין - גרינברג אופטימי - מהפכת הטכנולוגיה עדיין לא אמרה את המילה האחרונה.  הנה הראיון המלא:

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    עמית 23/04/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
    כזה זום עם שלמה ?? למה לא הודעתם בזמן ???
  • 16.
    גיל 22/04/2021 16:41
    הגב לתגובה זו
    אהבתי
  • 15.
    אנונימי 22/04/2021 14:35
    הגב לתגובה זו
    היה מעניין מאד ותמיד טוב לשמוע מישהו כם נסיון וותק כמו של גרינברג, אני חושב שפעם בחודש או כשיש אירועים משמעותיים יהיה טוב לכולם.
  • 14.
    רז 22/04/2021 09:18
    הגב לתגובה זו
    .
  • 13.
    נחמן 22/04/2021 08:17
    הגב לתגובה זו
    מי שנאמר במאמר המדובר שלמה; האם אתה ממתין לירידה של. Soxx ל400 כדי לאסוף?
  • 12.
    גון 22/04/2021 07:10
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה על ראיון מרתק ומעניין
  • 11.
    אלכס 21/04/2021 23:59
    הגב לתגובה זו
    תודה שלומה
  • 10.
    לא יודע כלום 21/04/2021 23:45
    הגב לתגובה זו
    נהנתי להקשיב לו. גם אם הוא לא בדיוק בא עם המלצות קונקרטיות של "תקנה x, תמכור y, בתאריך z". ההבנה שלו את המצב הגיאו-פוליטי מוסיפה עוד מימד לתוכן. צריך להביא אותו שוב.
  • 9.
    מי יודע 21/04/2021 22:15
    הגב לתגובה זו
    כמובן וודאות בשווקים הם קרקע טובה לעשות עסקים טובים, אבל לא תמיד אפשר לסמוך על כך עם שוק ההון היה בטוח תמיד כולם היו משקיעים 100% מניות?
  • 8.
    חיים 21/04/2021 20:15
    הגב לתגובה זו
    כפי שנוצר היום מצב שרוב המשקיעים השיכל שלהם הוא לא בראש אלא ביישבן שלהם אז התיקון שהוא מדבר עליו יהיה גדול ויעיף את כולם משולחן הרולטה
  • 7.
    תודה על הזום עם שלמה היה ממש מעניין (ל"ת)
    יהושע 21/04/2021 20:11
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אברמציק 21/04/2021 20:00
    הגב לתגובה זו
    פשוט אין אלטרנטיבה,והבורסה הפכה לקרקס שמנוהל ע"י ילדים,תאביי בצע,וכסף מולבן של העולם התחתון.
  • אנונימי 22/04/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    וסקטורים שהקרן שנפלה השקיעה בהם, רואה שלילדים אין הפשעה גדולה על הבורסה, הקרנות הגדולות הן עלו שמעלות ומורידות את השוק.
  • דגן 22/04/2021 09:44
    הגב לתגובה זו
    פעמים בשנים האחרונות.
  • 5.
    ירון חיפה 21/04/2021 19:59
    הגב לתגובה זו
    השאר אינטרסנטים אופורטוניסטים חסרי מעוף.
  • 4.
    יחזקאל 21/04/2021 19:50
    הגב לתגובה זו
    ואם המניות מאוד יקרות (להערכתי בכ 30 אחוז מערכם האמיי בממוצע. הרי שצריך מאוד להזהר ולהמיר חלק במזומנים
  • 3.
    1 21/04/2021 19:43
    הגב לתגובה זו
    כלכלה זה אי ודאות אחד גדולה אבל אהבתי מאוד את האתוס של שלמה גרינברג אין ספק שאיש עמוק בראייתו .
  • 2.
    נרשמתי ולא קיבלתי קישור לזום (ל"ת)
    123Gil 21/04/2021 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 21/04/2021 12:37
    הגב לתגובה זו
    אינכם יכולים לענות טכנית מבחינת הזמן המוקצב על אפס קצהו של מגוון השאלות שתהיינה
  • לרון לך תאכל מלפפון. אתה חובבן (ל"ת)
    סוברו 23/04/2021 11:33
    הגב לתגובה זו
  • דגן 22/04/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    .
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.