עליות מסחר בורסה חצים חץ
צילום: Istock

פלאג פאוור מזנקת לאחר הדוחות, אבל הם לא הסיבה

החברה ניפצה את צפי האנליסיטים כאשר דיווחה על הכנסות של 68.1 מיליון דולר והפסד למניה של 3 סנט: המניה מזנקת ב-18%
אור צרפתי |

פלאג פאוור (סימול: PLUG) מייצרת תא ״דלק״ הניזון ממימן. השילוב בין מימן טהור לחמצן, יוצרים חשמל בתוספת מים וחום כתוצר לווי. במילים פשוטות, תאי המימן יוצרים אנרגיה חשמלית הניתנת לשימוש בכלי רכב  ואף כוח גיבוי למבנים מסחריים. 

 

לאחר הדוחות בהם החברה מכה את אומדני האנליסטים, המניה מזנקת למעלה מ-18%. 

פלאג פאוור דיווחה על הכנסות של 68.1 מיליון דולר, לעומת צפי של 59.5 מיליון דולר, צמיחה של 20% לעומת 57 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. 

 

בשורה התחתונה החברה דיווחה על הפסד של 3 סנט למניה, בעוד הצפי היה להפסד של 10 סנט למניה. לצורך השוואה החברה דיווחה על הפסד של 8 סנט למניה ברבעון המקביל. 

 

חלק מהסיבות לשיפור בהפסד טמון בעובדה שפלאג דיללה מאד את בעלי המניות שלה בשנת האחרונה, כלומר ההפסד מתחלק בין הרבה יותר מניות. אך למרות זאת מדובר בתוצאה מרשימה, ההפסד הנקי הסתכם ב-8.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 18.1 מיליון דולר בשנה שעברה. 

 

החברה פרסמה צפי הכנסות של 110 ועד 115 מיליון דולר לרבעון השלישי, מדובר בזינוק של 55% לעומת הרבעון האחרון. החברה אף אישרה מחדש את יעדה לטווח הרחוק, לגדול להכנסות של 1.2 מיליארד דולר בשנה, ורווח תפעולי של 200 מיליון דולר, וזאת עד לשנת 2024. החברה ציינה שהיא כבר ״על המסלול״ בדרך להכנסות ורווחים אלו. 

 

דוחות טובים הם לא הסיבה לזינוק במניה 

המשקיעים נרגשים מעסקי תאי הדלק של החברה, שיכולים כיום להפעיל מכונות כמו מעליות או מזלגות תעשייתיות, אך ללא ספק שהם מתרגשים יותר מהעתיד. בדומה לניקולה היעד של החברה הוא יישום הטכנולוגיה על משאיות כבדות. 

 

״זה כנראה יקרה עד אמצע שנה הבאה, אנו עובדים עם 4 יצרנים לייצר בקנה מידה משמעותי, ומצפים כבר השנה להניח כלי רכש בקנה מידה קטן על הכביש...כך שהעסק מתפתח וצומח״ אמר מנכ״ל החברה, אנדרו מאש, בשיחת הרווחים. מאש היה נשמע בטוח לגבי עתידן של משאיות עם תאי דלק מבוססי מימן. 

 

תאי דלק חשמליים בשילוב עם משאיות גדולות, היו מתכון להצלחה בבורסה בזמן האחרון, בעיקר בזכות ניקולה. 

 

ניקולה מוערכת כיום בשווי שוק של כ-13 מיליארד דולר ועדיין ללא מכירות, בעוד פלאג פאוור נסחרת  בשווי שוק של 3.6 מיליארד דולר. לניקולה יש הזמנות למשאיות מבוססות תא דלק, שהופעת הבכורה שלהם מתוכננת לשנת 2023. ניקולה מתכננת לייצר מימן לתאי הדלק בפחות מ-4 דולר לקילוגרם, מה שהופל את הטכנולוגיה לתחרותית אל מול הסולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תאי המימן ישמשו להפעלת מנועים חשמליים ומספקים טווח ארוך יותר ממנועים המונעים על ידי סוללות, וזאת ללא גזי חממה שנפלטים. אם ניקולה תצליח להשיג את יעד העלות שלה, כל הטכנולוגיות של תאי הדלק, כולל אלה של פלאג יהפכו לרווחיות בצורה משמעותית. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.