עליות מסחר בורסה חצים חץ
צילום: Istock

פלאג פאוור מזנקת לאחר הדוחות, אבל הם לא הסיבה

החברה ניפצה את צפי האנליסיטים כאשר דיווחה על הכנסות של 68.1 מיליון דולר והפסד למניה של 3 סנט: המניה מזנקת ב-18%
אור צרפתי |

פלאג פאוור (סימול: PLUG) מייצרת תא ״דלק״ הניזון ממימן. השילוב בין מימן טהור לחמצן, יוצרים חשמל בתוספת מים וחום כתוצר לווי. במילים פשוטות, תאי המימן יוצרים אנרגיה חשמלית הניתנת לשימוש בכלי רכב  ואף כוח גיבוי למבנים מסחריים. 

 

לאחר הדוחות בהם החברה מכה את אומדני האנליסטים, המניה מזנקת למעלה מ-18%. 

פלאג פאוור דיווחה על הכנסות של 68.1 מיליון דולר, לעומת צפי של 59.5 מיליון דולר, צמיחה של 20% לעומת 57 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. 

 

בשורה התחתונה החברה דיווחה על הפסד של 3 סנט למניה, בעוד הצפי היה להפסד של 10 סנט למניה. לצורך השוואה החברה דיווחה על הפסד של 8 סנט למניה ברבעון המקביל. 

 

חלק מהסיבות לשיפור בהפסד טמון בעובדה שפלאג דיללה מאד את בעלי המניות שלה בשנת האחרונה, כלומר ההפסד מתחלק בין הרבה יותר מניות. אך למרות זאת מדובר בתוצאה מרשימה, ההפסד הנקי הסתכם ב-8.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 18.1 מיליון דולר בשנה שעברה. 

 

החברה פרסמה צפי הכנסות של 110 ועד 115 מיליון דולר לרבעון השלישי, מדובר בזינוק של 55% לעומת הרבעון האחרון. החברה אף אישרה מחדש את יעדה לטווח הרחוק, לגדול להכנסות של 1.2 מיליארד דולר בשנה, ורווח תפעולי של 200 מיליון דולר, וזאת עד לשנת 2024. החברה ציינה שהיא כבר ״על המסלול״ בדרך להכנסות ורווחים אלו. 

 

דוחות טובים הם לא הסיבה לזינוק במניה 

המשקיעים נרגשים מעסקי תאי הדלק של החברה, שיכולים כיום להפעיל מכונות כמו מעליות או מזלגות תעשייתיות, אך ללא ספק שהם מתרגשים יותר מהעתיד. בדומה לניקולה היעד של החברה הוא יישום הטכנולוגיה על משאיות כבדות. 

 

״זה כנראה יקרה עד אמצע שנה הבאה, אנו עובדים עם 4 יצרנים לייצר בקנה מידה משמעותי, ומצפים כבר השנה להניח כלי רכש בקנה מידה קטן על הכביש...כך שהעסק מתפתח וצומח״ אמר מנכ״ל החברה, אנדרו מאש, בשיחת הרווחים. מאש היה נשמע בטוח לגבי עתידן של משאיות עם תאי דלק מבוססי מימן. 

 

תאי דלק חשמליים בשילוב עם משאיות גדולות, היו מתכון להצלחה בבורסה בזמן האחרון, בעיקר בזכות ניקולה. 

 

ניקולה מוערכת כיום בשווי שוק של כ-13 מיליארד דולר ועדיין ללא מכירות, בעוד פלאג פאוור נסחרת  בשווי שוק של 3.6 מיליארד דולר. לניקולה יש הזמנות למשאיות מבוססות תא דלק, שהופעת הבכורה שלהם מתוכננת לשנת 2023. ניקולה מתכננת לייצר מימן לתאי הדלק בפחות מ-4 דולר לקילוגרם, מה שהופל את הטכנולוגיה לתחרותית אל מול הסולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תאי המימן ישמשו להפעלת מנועים חשמליים ומספקים טווח ארוך יותר ממנועים המונעים על ידי סוללות, וזאת ללא גזי חממה שנפלטים. אם ניקולה תצליח להשיג את יעד העלות שלה, כל הטכנולוגיות של תאי הדלק, כולל אלה של פלאג יהפכו לרווחיות בצורה משמעותית. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.