עליות מסחר בורסה חצים חץ
צילום: Istock

פלאג פאוור מזנקת לאחר הדוחות, אבל הם לא הסיבה

החברה ניפצה את צפי האנליסיטים כאשר דיווחה על הכנסות של 68.1 מיליון דולר והפסד למניה של 3 סנט: המניה מזנקת ב-18%
אור צרפתי |

פלאג פאוור (סימול: PLUG) מייצרת תא ״דלק״ הניזון ממימן. השילוב בין מימן טהור לחמצן, יוצרים חשמל בתוספת מים וחום כתוצר לווי. במילים פשוטות, תאי המימן יוצרים אנרגיה חשמלית הניתנת לשימוש בכלי רכב  ואף כוח גיבוי למבנים מסחריים. 

 

לאחר הדוחות בהם החברה מכה את אומדני האנליסטים, המניה מזנקת למעלה מ-18%. 

פלאג פאוור דיווחה על הכנסות של 68.1 מיליון דולר, לעומת צפי של 59.5 מיליון דולר, צמיחה של 20% לעומת 57 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. 

 

בשורה התחתונה החברה דיווחה על הפסד של 3 סנט למניה, בעוד הצפי היה להפסד של 10 סנט למניה. לצורך השוואה החברה דיווחה על הפסד של 8 סנט למניה ברבעון המקביל. 

 

חלק מהסיבות לשיפור בהפסד טמון בעובדה שפלאג דיללה מאד את בעלי המניות שלה בשנת האחרונה, כלומר ההפסד מתחלק בין הרבה יותר מניות. אך למרות זאת מדובר בתוצאה מרשימה, ההפסד הנקי הסתכם ב-8.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 18.1 מיליון דולר בשנה שעברה. 

 

החברה פרסמה צפי הכנסות של 110 ועד 115 מיליון דולר לרבעון השלישי, מדובר בזינוק של 55% לעומת הרבעון האחרון. החברה אף אישרה מחדש את יעדה לטווח הרחוק, לגדול להכנסות של 1.2 מיליארד דולר בשנה, ורווח תפעולי של 200 מיליון דולר, וזאת עד לשנת 2024. החברה ציינה שהיא כבר ״על המסלול״ בדרך להכנסות ורווחים אלו. 

 

דוחות טובים הם לא הסיבה לזינוק במניה 

המשקיעים נרגשים מעסקי תאי הדלק של החברה, שיכולים כיום להפעיל מכונות כמו מעליות או מזלגות תעשייתיות, אך ללא ספק שהם מתרגשים יותר מהעתיד. בדומה לניקולה היעד של החברה הוא יישום הטכנולוגיה על משאיות כבדות. 

 

״זה כנראה יקרה עד אמצע שנה הבאה, אנו עובדים עם 4 יצרנים לייצר בקנה מידה משמעותי, ומצפים כבר השנה להניח כלי רכש בקנה מידה קטן על הכביש...כך שהעסק מתפתח וצומח״ אמר מנכ״ל החברה, אנדרו מאש, בשיחת הרווחים. מאש היה נשמע בטוח לגבי עתידן של משאיות עם תאי דלק מבוססי מימן. 

 

תאי דלק חשמליים בשילוב עם משאיות גדולות, היו מתכון להצלחה בבורסה בזמן האחרון, בעיקר בזכות ניקולה. 

 

ניקולה מוערכת כיום בשווי שוק של כ-13 מיליארד דולר ועדיין ללא מכירות, בעוד פלאג פאוור נסחרת  בשווי שוק של 3.6 מיליארד דולר. לניקולה יש הזמנות למשאיות מבוססות תא דלק, שהופעת הבכורה שלהם מתוכננת לשנת 2023. ניקולה מתכננת לייצר מימן לתאי הדלק בפחות מ-4 דולר לקילוגרם, מה שהופל את הטכנולוגיה לתחרותית אל מול הסולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תאי המימן ישמשו להפעלת מנועים חשמליים ומספקים טווח ארוך יותר ממנועים המונעים על ידי סוללות, וזאת ללא גזי חממה שנפלטים. אם ניקולה תצליח להשיג את יעד העלות שלה, כל הטכנולוגיות של תאי הדלק, כולל אלה של פלאג יהפכו לרווחיות בצורה משמעותית. 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוקארנולד שוורצנגר קרדיט: גרוק

קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?

הדס ברטל |
נושאים בכתבה שחקנים קולנוע

שחקני קולנוע גדולים ואייקוניים זה מונח ששייך בעיקר לכוכבי עבר. בשנים האחרונות, הוליווד לא הנפיקה כוכב קולנוע צעיר, מוכשר וכריזמטי כמו השמות הגדולים ביותר שעשו מאות מיליונים בתעשייה וידעו גם להפוך את השכר מהסרטים לעסקים מצליחים ולעיתים גם אימפריות שמניבות מאות מיליונים. כוכבי הקולנוע העשירים ביותר מכל הזמנים מכילים בעיקר שחקנים ששיא תהילתם היה לפני 20, 30 או אפילו 40 שנה, לפני עידן הסטרימינג וההצפה שאנחנו חווים בסרטים וסדרות טלוויזיה שעולות לאוויר כל כמה ימים ורובנו לא מזהים את השחקנים. ריכזנו עבורכם את הכוכבים שמזלם הגדול הוא שהם הגיעו להוליווד בזמן תור הזהב שלה, ידעו לדרוש ולהרוויח משכורות עתק וחשוב מכך, ידעו לקחת את ההון שעשו כשחקנים ולהפוך אותו לאימפריות עסקים.


1 # ארנולד שוורצנגר 

ארנולד שוורצנגר, אחד מכוכבי הקולנוע הגדולים בהיסטוריה ומושל קליפורניה לשעבר, נמצא במקום הראשון עם הון של מיליארד וחצי דולר. שוורצנגר, שנולד בשנת 1947 בעיירה טאל שבאוסטריה, הפך מאמן פיתוח־גוף לכוכב אקשן, פוליטיקאי ומיליארדר ולפי דירוגים שונים בעולם, נחשב לכוכב הקולנוע העשיר בהיסטוריה. הסרט הקופתי המזוהה איתו יותר מכל הוא “שליחות קטלנית 2: יום הדין” (1991), שהכניס בקופות כ-520 מיליון דולר ברחבי העולם, והפך אותו לסמל עולמי של קולנוע האקשן. מבחינת רווח אישי, העסקה הטובה ביותר שעשה הייתה דווקא מהקומדיה “תאומים” (1988), שבה ויתר כמעט על שכר בסיס וקיבל אחוזים מהרווחים כאשר לפי דיווחים, הרוויח מהסרט מעל 40 מיליון דולר.

שוורצנגר כיכב גם בסרטים אייקוניים נוספים כמו “רונאן הברברי”, שקרים אמיתיים” ו"זיכרון גורלי”. מעבר למשכורות מהסרטים ומתפקידו כמושל קליפורניה בין השנים 2003 ל-2010, חלק עצום מהונו הגיע מהשקעות מוקדמות בנדל"ן בקליפורניה עוד לפני שהתפרסם. כבר בשנות ה-20 לחייו היה מיליונר נדל"ן, ובהמשך היה שותף ברשת המסעדות Planet Hollywood ששיא הצלחתה היה בשנות ה-90', ובעסקים בתחומי הכושר והבידור. הוא היה נשוי לעיתונאית מריה שרייבר, במשך יותר מ-25 שנה עד לגירושים בשנת 2021, ולזוג ארבעה ילדים.


ארנולד שוורצנגר מתוך הרשתות החברתיות
ארנולד שוורצנגר - קרדיט: מתוך הרשתות החברתיות


2 # דוויין "דה רוק" ג'ונסון 

הונו של דה רוק (דוויין ג'ונסון) מוערך בכ-1.2 מיליארד דולר. הוא נולד ב-1972 בהייברד, קליפורניה, למשפחת מתאבקים, והתחיל את הקריירה שלו ככוכב WWE לפני שהפך לאחד מכוכבי הקולנוע המבוקשים בעולם. את הונו העצום עשה בזכות שילוב של שכר גבוה משוברי קופות שכיכב בהם, אחוזים מהרווחים ועסקים חוץ־קולנועיים. אחד הסרטים המצליחים ביותר שבהם השתתף הוא “מהיר ועצבני 7 ”, שהכניס כ-1.5 מיליארד דולר ברחבי העולם והפך לשובר קופות ענק. בשנים האחרונות ג'ונסון חתם על עסקת־שיא עם אמזון על סרט האקשן “Red One”, שבגינה קיבל חבילת שכר של כ-50 מיליון דולר, באחת העסקאות הגבוהות שנרשמו אי־פעם לשחקן בסרט סטרימינג. ג'ונסון כיכב גם בלהיטים כמו “ג'ומנג'י: שורדים בג'ונגל” שהכניס כ-962 מיליון דולר וב“מואנה” (בקולו של מאוי).

כטמ"מ SPY-X של בלו בירד, מקבוצת התעשייה האווירית. קרדיט: אתר החברהכטמ"מ SPY-X של בלו בירד, מקבוצת התעשייה האווירית. קרדיט: אתר החברה

חברת בת של תע"א מקימה במרוקו מפעל לייצור כטמ״מים מתאבדים

חברת הבת של התעשייה האווירית, בלו בירד, אירחה את הצוות הטכני המרוקאי להכשרה מקיפה בישראל, לקראת פתיחת קו הייצור של כטמ"מ SPY-X באזור בנסלימן שליד קזבלנקה, אזור ההופך למרכז מל״טים אזורי לצד מפעל של Baykar הטורקית; המהלך מחזק את התעשייה האווירית שמתרחבת לא רק כיצואנית נשק, אלא כיצואנית של יכולות

רן קידר |

שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל למרוקו ממשיך לעלות מדרגה: חברת בלו בירד אירוסיסטמס, מקבוצת התעשייה האווירית, אישרה כי תקים במרוקו את מפעל הייצור הראשון מחוץ לישראל למערכת החימוש המשוטט SPY-X. זהו צעד משמעותי עבור התעשייה האווירית, היות והקמת קו ייצור מלא מחוץ לישראל היא צעד משמעותי בדרך לייצוא יכולות, ולא רק מוצרים. בפועל, בלו בירד תייצא למרוקו טכנולוגיית ייצור כטמ״מים מתקדמים, מודלים של בקרת איכות, מתודולוגיות תחזוקה והכשרה והסמכה של כוח אדם מקומי. זהו שלב נוסף, שחורג מממכירות של מערכת נשק, והוא מקבע את התלות הטכנולוגית של מרוקו בישראל למשך שנים קדימה.

המפעל יוקם בעיר התעשייה בנסלימן, הנמצאת בין רבאט לקזבלנקה, מתפתחת במהירות למוקד ייצור אזורי למערכות לא־מאוישות מתקדמות. מלבד בלו בירד, גם יצרנית המל״טים הטורקית Baykar מקימה במקום מפעל המתוכנן להתחיל פעילות מלאה ב-2026. המיקום האסטרטגי, הממשל המרוקאי התומך וההשקעה הרציפה בטכנולוגיות ביטחוניות הופכים את בנסלימן למרכז חדש של תעשיית האוויר־החם באזור.

בעיתונות המרוקאית המקומית נטען כי מרוקו אף ביצעה בהצלחה ניסוי טיסה של כטמ״ם SPY-X שיוצר כולו בשטחה, ציון דרך המצביע על כך שמפעל הייצור נכנס לשלבי הרצה ראשוניים. בכך, מרוקו מצטרפת לקבוצה קטנה של מדינות בעלות יכולת ייצור עצמאית של חימוש משוטט טקטי, תחת חסות טכנולוגית ישראלית.

המשמעות האסטרטגית לישראל

הקמת מפעל SPY-X במרוקו אינה פעולה טכנית בלבד, אלא מהלך שמחזק את מעמדה של ישראל כמדינה המובילה לא רק בפיתוח מערכות נשק, אלא גם ביצירת תקנים עולמיים בתחום הייצור הביטחוני. העובדה שמדינה כמו מרוקו בוחרת להקים קו ייצור מקומי המבוסס כולו על ידע ישראלי, מצביעה על רמת האמון הגבוהה בתעשייה האווירית ועל נכונות מדינות באזור לשתף פעולה עם ישראל בתחום רגיש כמו ייצור מערכות תקיפה מדויקות.

עבור ישראל, המעבר מייצוא מוצרים לייצוא יכולת מביא עמו שינוי פרדיגמטי. ישראל הופכת לספקית ידע, כוח אדם מקצועי ומודלים של ייצור תעשייתי. זהו מודל שהופך את התעשייה הביטחונית הישראלית לגורם משפיע הרבה מעבר לגבולות המדינה, ומייצר מנגנון של תלות הדדית עם שותפות אסטרטגיות. במילים אחרות, בלו-בירד אינה רק מוכרת כטמ״מים, אלא משבצת את ישראל בעמדת הובלה על יצירת תעשיית מל״טים אפריקאית שלמה.