טראמפ מאסק (X)
טראמפ מאסק (X)

טראמפ מחלק דיבידנדים למאסק - אישר מיזוג של ענקיות פרסום בתנאי שיפרסמו ב-X

טראמפ אישר את מיזוג אומניקום ואינטרפבליק לחברת הפרסום הגדולה בעולם - הנה התנאים, ועל ההשקעה הטובה ביותר של מאסק?

מנדי הניג | (4)

ההחלטה של נציבות הסחר הפדרלית (FTC) לאשר את מיזוג הענק בין שתי מחברות הפרסום הגדולות בעולם, אומניקום ואינטרפבליק, יצרה חברת פרסום עולמית בשווי של כ-13.5 מיליארד דולר, ומביאה חידוש רגולטורי -איסור מוצהר על חרמות פרסום בשל תוכן פוליטי או אידיאולוגי.

לכאורה, מדובר בעסקת מיזוג עסקית סטנדרטית, בין שתי חברות ציבוריות שמנהלות תקציבי עתק עבור תאגידים כמו אפל ומקדונלד'ס. בפועל, זו פצצה רגולטורית שמטלטלת את עולם הפרסום, שוק המדיה והזירה הפוליטית. האישור שקיבלו החברות מהממשל בא עם תנאי יוצא דופן - אל תחרימו את רשת X של אילון מאסק ובמילים אחרות - תפרסמו ברשת X, אחרת לא יהיה מיזוג. דמיינו שנתניהו מורה דרך גוף רגולטורי לחייב את בנק לאומי לפרסם ב-ערוץ 14 כדי לקבל איזה אישור רגולטורי. נשמע הזוי, אבל באמריקה זה קורה. 


כמובן שלא מודים בקשר הישיר. לא יגידו לכם שזה בשל הקרבה והקשר בין טראמפ למאסק, עוטפים את זה בעניינים רגולטורים וחשיבה מושכלת. רק צריך תמיד לזכור במסלול הכסף - מאסק הזרים מעל 300 מיליון דולר של תמיכה בטראמפ בעת מסע הבחירות והוא נרתם באופן אישי לקמפיין. ההשקעה של מאסק מחזירה לו דיבידנדים גבוהים. הוא החזיר חלק גדול מההשקעה דרך הקשר והיכולות להשפיע על מסדרונות הממשל, דרך פרסום טסלה על ידי הנשיא, דרך הצורך של חברות הפרסום לפרסם ב-X ואולי גם דרך הקלות ועידוד של מנועי הצממיחה שלו - רובוטקסי, ספייסX ועוד. ההשקעה שלו - 300 מיליון דולר, קטנה לעומת הדיבידנדים. עם זאת, צריך גם לזכור שיש צד שלילי - יש לזיהוי הפוליטי של מאסק פגיעה בעסקים, יש רבים שלא רוצים לקנות טסלה בשל הזיהוי הפוליטי - גם בארה"ב וגם באירופה. 


ובחזרה למיזוג של חברות הפרסום - מאחורי האישור עומדת תפיסה חדשה שמובילה נציבות הסחר תחת ממשל טראמפ, שלפיה יש להפסיק את מה שמכונה "צנזורה שמרנית" מצד חברות הפרסום. כלומר, מקרים שבהם תקציבי פרסום נשללו מאתרים, רשתות או פלטפורמות כמו X (לשעבר טוויטר) – רק בגלל שנאמר בהם תוכן שנחשב "בעייתי" או ימין-קיצוני. כזכור, בין 2022 ל-2023, עשרות מותגים גדולים חדלו לפרסם בפלטפורמה של אילון מאסק, אחרי שב-X התפרסם תוכן אנטישמי. אחת השחקניות המרכזיות שקידמה את המהלך הייתה אומניקום עצמה, שהמליצה ל-5,000 לקוחותיה להפסיק לפרסם בפלטפורמה. עכשיו, בעקבות ההסכם החדש עם ה-FTC, היא לא תוכל לעשות מהלך דומה בעתיד.

תיאום בין סוכנויות פרסום כדי לדכא תקציבי פרסום בשל אידיאולוגיה מסוימת מאיים לפגוע לא רק בתחרות, אלא גם בדיון הציבורי - אומרים ב-FTC וזה שינוי גישה שהוביל לתנאי גדול במיזוג בין אומניקום ואינטרפבליק. החברה המאוחדת שצפויה לייצר הכנסות של 25 מיליארד דולר לא תוכל "להחרים" וגם נאסר עליה לשתף פעולה עם גופים אחרים שמקדמים חרם על פלטפורמות דיגיטליות, עיתונים או ערוצי תקשורת. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הם לא מסוכסכים (ל"ת)
    אנונימי 25/06/2025 14:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ישי 25/06/2025 11:46
    הגב לתגובה זו
    אך ורק בערוץ 14השמאל מאבד אחיזה בעולם ומנסה בכל כוחו לדמרה אבל בעצם מביא עליו עוד ועוד מכות.הציבור רוצה חופש לכולם. כולל לברי הפלוגתא הפוליטיים אידיאולוגיים.
  • 1.
    אנונימי 25/06/2025 11:11
    הגב לתגובה זו
    בדיוק הפוך! תיקון רגולציה חשוב. אם את מונופול אסור לך להחרים חברות על רקע אידואולוגי. בדיוק מה שהיה צריך לקרות בארץ לגבי מונופול כמו לאומי שמחרים את ע. 14
  • ממתי לאומי הוא מונופול כל אחד כטוב בעיניו יעשה (ל"ת)
    אנונימי 25/06/2025 15:22
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.