
טראמפ מחלק דיבידנדים למאסק - אישר מיזוג של ענקיות פרסום בתנאי שיפרסמו ב-X
טראמפ אישר את מיזוג אומניקום ואינטרפבליק לחברת הפרסום הגדולה בעולם - הנה התנאים, ועל ההשקעה הטובה ביותר של מאסק?
ההחלטה של נציבות הסחר הפדרלית (FTC) לאשר את מיזוג הענק בין שתי מחברות הפרסום הגדולות בעולם, אומניקום ואינטרפבליק, יצרה חברת פרסום עולמית בשווי של כ-13.5 מיליארד דולר, ומביאה חידוש רגולטורי -איסור מוצהר על חרמות פרסום בשל תוכן פוליטי או אידיאולוגי.
לכאורה, מדובר בעסקת מיזוג עסקית סטנדרטית, בין שתי חברות ציבוריות שמנהלות תקציבי עתק עבור תאגידים כמו אפל ומקדונלד'ס. בפועל, זו פצצה רגולטורית שמטלטלת את עולם הפרסום, שוק המדיה והזירה הפוליטית. האישור שקיבלו החברות מהממשל בא עם תנאי יוצא דופן - אל תחרימו את רשת X של אילון מאסק ובמילים אחרות - תפרסמו ברשת X, אחרת לא יהיה מיזוג. דמיינו שנתניהו מורה דרך גוף רגולטורי לחייב את בנק לאומי לפרסם ב-ערוץ 14 כדי לקבל איזה אישור רגולטורי. נשמע הזוי, אבל באמריקה זה קורה.
כמובן שלא מודים בקשר הישיר. לא יגידו לכם שזה בשל הקרבה והקשר בין טראמפ למאסק, עוטפים את זה בעניינים רגולטורים וחשיבה מושכלת. רק צריך תמיד לזכור במסלול הכסף - מאסק הזרים מעל 300 מיליון דולר של תמיכה בטראמפ בעת מסע הבחירות והוא נרתם באופן אישי לקמפיין. ההשקעה של מאסק מחזירה לו דיבידנדים גבוהים. הוא החזיר חלק גדול מההשקעה דרך הקשר והיכולות להשפיע על מסדרונות הממשל, דרך פרסום טסלה על ידי הנשיא, דרך הצורך של חברות הפרסום לפרסם ב-X ואולי גם דרך הקלות ועידוד של מנועי הצממיחה שלו - רובוטקסי, ספייסX ועוד. ההשקעה שלו - 300 מיליון דולר, קטנה לעומת הדיבידנדים. עם זאת, צריך גם לזכור שיש צד שלילי - יש לזיהוי הפוליטי של מאסק פגיעה בעסקים, יש רבים שלא רוצים לקנות טסלה בשל הזיהוי הפוליטי - גם בארה"ב וגם באירופה.
ובחזרה למיזוג של חברות הפרסום - מאחורי האישור עומדת תפיסה חדשה שמובילה נציבות הסחר תחת ממשל טראמפ, שלפיה יש להפסיק את מה שמכונה "צנזורה שמרנית" מצד חברות הפרסום. כלומר, מקרים שבהם תקציבי פרסום נשללו מאתרים, רשתות או פלטפורמות כמו X (לשעבר טוויטר) – רק בגלל שנאמר בהם תוכן שנחשב "בעייתי" או ימין-קיצוני. כזכור, בין 2022 ל-2023, עשרות מותגים גדולים חדלו לפרסם בפלטפורמה של אילון מאסק, אחרי שב-X התפרסם תוכן אנטישמי. אחת השחקניות המרכזיות שקידמה את המהלך הייתה אומניקום עצמה, שהמליצה ל-5,000 לקוחותיה להפסיק לפרסם בפלטפורמה. עכשיו, בעקבות ההסכם החדש עם ה-FTC, היא לא תוכל לעשות מהלך דומה בעתיד.
תיאום בין סוכנויות פרסום כדי לדכא תקציבי פרסום בשל אידיאולוגיה מסוימת מאיים לפגוע לא רק בתחרות, אלא גם בדיון הציבורי - אומרים ב-FTC וזה שינוי גישה שהוביל לתנאי גדול במיזוג בין אומניקום ואינטרפבליק. החברה המאוחדת שצפויה לייצר הכנסות של 25 מיליארד דולר לא תוכל "להחרים" וגם נאסר עליה לשתף פעולה עם גופים אחרים שמקדמים חרם על פלטפורמות דיגיטליות, עיתונים או ערוצי תקשורת.
- 2.ישי 25/06/2025 11:46הגב לתגובה זואך ורק בערוץ 14השמאל מאבד אחיזה בעולם ומנסה בכל כוחו לדמרה אבל בעצם מביא עליו עוד ועוד מכות.הציבור רוצה חופש לכולם. כולל לברי הפלוגתא הפוליטיים אידיאולוגיים.
- 1.אנונימי 25/06/2025 11:11הגב לתגובה זובדיוק הפוך! תיקון רגולציה חשוב. אם את מונופול אסור לך להחרים חברות על רקע אידואולוגי. בדיוק מה שהיה צריך לקרות בארץ לגבי מונופול כמו לאומי שמחרים את ע. 14