באפט ביטקוין
צילום: טוויטר

עובד ברקשייר האתוויי ניחש נכון - וזכה במיליון דולר

לראשונה מזה כמעט עשור זכה עובד של חברת ההשקעות של באפט בפרס של מיליון דולר בתחרות ההימורים הפנימית של ברקשייר על תוצאות טורניר כדורסל המכללות האמריקאי. הזוכה, עובד ב-FlightSafety International, חברה בת של ברקשייר האת'וויי, ניחש נכונה את התוצאות של 31 מתוך 32 המשחקים בסיבוב הראשון של הטורניר

עוזי גרסטמן |


לראשונה מזה כמעט עשור, זכה עובד של חברת ההשקעות של וורן באפט, ברקשייר האת'וויי, בפרס של מיליון דולר בתחרות ההימורים הפנימית של החברה על תוצאות טורניר כדורסל המכללות האמריקאי, הידוע כמרץ המשוגע (March Madness). הזוכה, עובד ב-FlightSafety International, חברה בת של ברקשייר האת'וויי המתמחה בהכשרת טייסים, הצליח לנחש נכונה את התוצאות של 31 מתוך 32 המשחקים בסיבוב הראשון של הטורניר. ההישג הזה הקנה לו את הפרס הכספי הנדיב.


תחרות ההימורים הפנימית של ברקשייר האת'וויי, שמתקיימת מאז 2016, מציעה פרס של מיליון דולר לשנה לכל החיים לעובד שינחש במדויק את התוצאות של 48 המשחקים הראשונים של הטורניר. עד כה, אף אחד לא הצליח לעמוד באתגר זה. השנה, באפט, המנכ"ל והיו"ר של ברקשייר האת'וויי, החליט לשנות את הכללים ולהציע פרס חד-פעמי של מיליון דולר לעובד שינחש נכון לפחות 30 מתוך 32 המשחקים בסיבוב הראשון.


הזוכה הנוכחי היה אחד מתוך תריסר עובדים שניחשו נכונה 31 משחקים, אך הוא זכה בפרס הראשי בזכות רצף הניחושים הנכונים הארוך ביותר – 29 משחקים ברציפות. שאר העובדים שהגיעו להישג דומה יקבלו פרס של 100 אלף דולר כל אחד.


באפט, המכונה "האורקל מאומהה", ידוע בחיבתו לטורניר המכללות ובקשריו לעיר הולדתו, אומהה. בעבר הוא הציע להכפיל את הפרס בתחרות ההימורים אם אחת משתי קבוצות מאומהה - קרייטון בלוג'ייז או אומהה מאבריקס - תגיע לגמר הטורניר. הזכייה הנוכחית מדגישה את האתגר העצום שבניחוש תוצאות טורניר המכללות, שבו משתתפות 64 קבוצות וההסתברות לניחוש מדויק של כל המשחקים היא מזערית. עם זאת, התחרות הפנימית של ברקשייר האת'וויי ממשיכה לעודד את עובדיה להשתתף ולהתנסות בחוויה הספורטיבית המרתקת.



לפני כשבוע נודע כי באפט מגדיל את ההשקעה שלו ביפן. ברקשייר האת'וויי של באפט הגדילה  את ההשקעות בחמש הענקיות היפניות שבהן היא כבר מחזיקה – מיצובישי, מארובני, מיצוי, איטוצ'ו וסומיטומו – בסכום משמעותי של 3-2 מיליארד דולר. מנגד, באפט לא מגדיל את ההשקעות שלו בשוק האמריקאי, אפילו לא במניית ברקשייר עצמה, ובמקום זאת יושב על ערימה של 330 מיליארד דולר במזומן – כשליש משווי הנכסים הנזילים של החברה. כבר במכתב השנתי שלו לבעלי המניות של ברקשייר בפברואר, באפט רמז שהוא מתכוון להמשיך להגדיל את ההחזקות בחברות היפניות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.