נתניהו איחוד האמירויות טראמפ
צילום: אבי אוחיון, לע"מ

מבחינה כלכלית - האם הסכמי אברהם טובים מהסכמי השלום עם מצרים וירדן?

היקפי הסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות הגיעו ל-2.6 מיליארד דולר, במצרים מדובר על היקף זניח של 307 מיליון דולר ובירדן 535 מיליון דולר. מה המשמעות?

בימים אלה, אנו מציינים 3 שנים להסכמי אברהם, אשר עליהם חתמה ישראל בספטמבר 2020 עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין, ובהמשך גם עם מרוקו וסודאן. לאחר החתימה על ההסכמים, היו מי שסברו, וגם אני ביניהם, שההסכמים אומנם עשויים להועיל במישור המדיני ולהביא עימם שלום בין העמים, אולם היינו ספקנים אם תהיה להם תועלת מיידית מבחינה כלכלית למדינת ישראל. זאת  בין השאר בשל העובדה, שבאותה התקופה שתי הכלכלות - זו של ישראל וזו של איחוד האמירויות, היו כלכלות שונות מאד והמסחר ביניהן לא פעל בהכרח בכיוונים משלימים – ייצוא עבור אחת וייבוא עבור השנייה.

 

והנה, בעוד אנו מציינים את יום השנה השלישי לחתימה על ההסכמים, נראה כי אין זמן טוב יותר להודות, שלשמחתנו - טעינו. מבחן התוצאה מראה כי מאז החתימה על ההסכמים, הצדדים מקיימים ביניהם שורה של פעילויות כלכליות, רובן מעורבות אך חזקות בסך הכל, במיוחד מנקודת מבטה של ישראל.

 

כך לדוגמה, במהלך שלושת השנים האחרונות, היו 470 אלף ביקורים של ישראלים באיחוד האמירויות, אך ביקורים מעטים ביותר מהכיוון השני. זאת בדומה למצב עם מרוקו, אשר גם שם רוב התיירות בכיוון אחד - מישראל למדינות ערב. היה צפוי שההסכמים יצמיחו תיירות "דתית" ממדינות ערב לישראל, במיוחד לירושלים, אולם, עד כה, זה לא קרה. לאור כך, הייתי  מסווג את פעילות הסחר בתחום התיירות מאז החתימה על ההסכמים, כבעלת תוצאות מעורבות.

 

באופן דומה, השוואה נוספת שבולטת מאד בחד הצדדיות שלה מאז החתימה, היא בכל הקשור לטיסות הישירות שהחלו בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. גם כאן, רוב הטיסות מתקיימות לטובת התיירים הישראלים ולא התיירים לישראל.

 

אולם, נראה כי המדד החזק יותר להצלחה או כישלון של הסכמי אברהם הוא בהשוואת הסחר הכלכלי שהם יצרו, באופן כללי, עם הסחר שנוצר בעקבות שני הסכמי השלום הקודמים של ישראל - עם מצרים (בספטמבר 1978) וירדן (באוקטובר 1994). שני ההסכמים יצרו ציפיות גבוהות לשלום מבוסס-על-סחר, סחר אשר ציפו  שיחזק את הקשרים בין ישראל לשתי יריבותיה לשעבר. אולם, בפועל נוצרה מציאות של "שלום קר", גם בכל הקשור לנתוני המסחר.

 

למרות קיומו של הסכם כבר מזה 45 שנים, הסחר בין ישראל למצרים בשנת 2022 הגיע ל-306.9 מיליון דולר (179.5 מיליון דולר יבוא ו-127.4 מיליון דולר יצוא). הסחר עם ירדן, בחלוף 29 שנות הסכם, הגיע ל-535 מיליון דולר (469 מיליון דולר יבוא ו-66.5 מיליון דולר יצוא). השוואת נתונים אלה להיקפי המסחר עם איחוד האמירויות, לא מותירה ספק שמדובר במציאות שונה לגמרי, עם היקף  סחר של 2,560.8 מיליון דולר ב-2022 (1.89 מיליארד דולר יבוא ו-670 מיליון דולר בייצוא). מדובר בהיקף סחר הגבוה ב-47.6% בהשוואה ל-2021. גם אם לוקחים בחשבון את שאר השותפים להסכמי אברהם, מדובר בהצלחה גדולה. שכן למרות שעיקר הסחר הינו עם איחוד האמירויות, עדיין סך הסחר עם ארבעת מדינות ההסכם בשנת 2022 הגיע ל-3.43 מיליארד דולר, פי ארבעה מהסחר עם שותפי השלום הוותיקים שלנו.

 

חשוב מכך, המדינות פועלות על מנת להבטיח את המשך מגמה כלכלית זו וחיזוק קשרי המסחר ביניהן על ידי מוסדות שהוקמו ומומנו לצורך כך. ישראל, איחוד האמירויות וארה"ב הקימו את קרן אברהם והוונו אותה ב-3 מיליארד דולר, ובמאי 2022 חתמו ישראל ואיחוד האמירויות על הסכם סחר חופשי, במטרה המוצהרת לבטל מכסים על 98% מהיבוא.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

על כך יש להוסיף את התהליכים מול סעודיה, שאומנם טרם הצטרפה רשמית להסכמים, אולם כבר כיום מאפשרת למטוסים אזרחיים ישראלים לטוס מעל המרחב האווירי שלה בנתיב לאסיה. מהלך זה מפחית את דלק הטיסה הדרוש, ומהווה חיסכון לחברות התעופה הישראליות וזמן הנסיעה לנוסעיהן.

 

וכך, בעוד התקוות לשותפות כלכלית עם שותפנו הוותיקים יותר התבדו, נוכח סירובן המתמשך לסחור איתנו למרות עשרות שנות השלום בינינו, דווקא הסחר עם השותפים החדשים שלנו גדל מדי שנה, יחד עם הסחר עם כל מדינה בנפרד (למעט היצוא עם בחריין מ-2021 עד 2022, שירד מעט).

 

נתונים אלה, מעידים כי מדובר בהצלחה כלכלית של ההסכמי אברהם עד כה, ומותירים אותנו עם תקוות גדולות להמשך שגשוגם והרחבתם בהמשך הדרך במבט אל העתיד.

סחר עם מדינות הסכמי אברהם לעומת מצרים וירדן

הכותב הוא מרצה לכלכלה ושיווק בפקולטה לניהול במרכז האקדמי לב

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אבי 27/09/2023 00:14
    הגב לתגובה זו
    אין שום תרומה של הערבים - לא בתיירות נכנסת ולא בקניות מישראל. ישראל היא שעושה יבוא עצום בלי פרופורציה לייצוא וישראלים הם שמבזבזים סכומי עתק בתיירות לארצות ערב
  • 6.
    אמיר 26/09/2023 23:41
    הגב לתגובה זו
    אם זה נפט אז זאת לא כזאת חוכמה... היצוא פה יותר משמעותי במשוואה לדעתי.
  • 5.
    כל הכבוד לנתניהו. ראש הממשלה המוצלח בתולדות ישראל! (ל"ת)
    כלכלן 26/09/2023 23:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עמוס 26/09/2023 20:14
    הגב לתגובה זו
    מעלים שאלה שאי אפשר לענות עליה במדויק . רוצים לעורר דיון על מה?
  • תשובה:שילוב גאוני של כלכלה עם פוליטיקה של ביבי כמובן (ל"ת)
    משה ראשל"צ 27/09/2023 06:45
    הגב לתגובה זו
  • הוא כן ממש ענה על השאלה (ל"ת)
    שמעון לביא 26/09/2023 20:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המגיב 26/09/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
    להסכם עם האמויורות, ישראל הגיע ממקום של עוצמה. אם הם רוצים - אהלאן וסהלאן. אם הם לא רוצים - לא צריך. להסכמים עם מצרים וירדן, ישראל הגיע ממקום של תחינה, והתרפסות. כך שמצרים וירדן חתמו על ניירות, חסרי כל משמעות, והמשיכו את הפצת השנאה לישראל (הסכמי חודייבה, חיבר, חיבר, יא יאהוד)
  • 2.
    המטרה של הסכמי אברהם להוציא את הפלשתינים מהמשחק (ל"ת)
    משה ראשל"צ 26/09/2023 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חי 26/09/2023 18:21
    הגב לתגובה זו
    ביבי יעשה שלום עם העולם הערבי תמורת כלום ! שלום תמורת שלום
  • שוחדיהו (ל"ת)
    תמורת סיגרים ושמפניה 26/09/2023 18:41
    הגב לתגובה זו
  • בית ספר לשמאל ההזויי (ל"ת)
    משה ראשל"צ 26/09/2023 18:36
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.