אושרה הרפורמה לקיצור תהליכים בתעשייה
אושרה הצעת ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, לחיזוק התעשייה הישראלית בתחומי התכנון והבנייה. במסגרתה, יוקלו הבירוקרטיה והרגולציה בתחומי התכנון והבניה, ו"תקודם ודאות תכנונית לתעשייה בישראל".
ההחלטה היא פרי עבודתה של ועדה בין-משרדית, אותה הובילו משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד ראש הממשלה, יחד עם מינהל התכנון וגורמי מקצוע נוספים. על פי המצב הקיים היום, הליך הקמת מפעל בישראל אורך בין 4-5 שנים והוא נובע מהליך מורכב הכולל אישורים שונים של עשרות גורמים בממשלה וברשות המקומית, זאת לצד איתור קרקע זמינה לתעשייה. במסגרת פעילות הוועדה, נותחו הקשיים העומדים בפני היזמים המעוניינים להקים או לשדרג מפעל: איתור והקצאת קרקע, תכנון סטטוטורי וקבלת היתר בנייה.
ההחלטה כוללת פיילוט, במסגרתו יוקם מרכז רישוי היתרים ראשון מסוגו בצפון הארץ. פעילות המרכז צפויה להפחית את משך הזמן להוצאת היתר בנייה למפעלים חדשים וקיימים בכ-50% מהמצב כיום. במרכז יועסק כח אדם ייעודי, שיוקצה לטובת המהלך ויכלול את נציגי המשרד להגנת הסביבה, נציבות הכבאות ופיקוד העורף, בשיתוף עם הוועדות המקומיות מטעם השלטון המקומי. מדובר במודל ייחודי המביא את כלל גורמי הממשלה והשלטון המקומי לשתף פעולה ולעבוד יחד, באופן ששם את היזם במרכז וחוסך ממנו את ההתרוצצות בין הגורמים השונים, מצמצם עלויות מיותרות, מעניק ודאות ומקצר את לוחות הזמנים. מודל ייחודי זה יעסוק גם בזיהוי חסמים רוחביים בהליך היתר הבנייה לתעשייה, והמלצה לגורמים הרלוונטיים על פתרון החסמים.
מהלך נוסף שיקודם במסגרת הרפורמה הוא קידום תקנות פטור מהיתר בנייה לתעשייה. לצורך השקעה בחדשנות או התאמות ברגולציה, להן נדרשת התעשייה באופן תכוף, להבדיל מבניינים למגורים, יש צורך בייעול התהליך בכדי שהתעשייה תוכל להתאים עצמה בקלות ויעילות למציאות המשתנה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תקנות הפטור יקצרו את משך הזמן של הוצאת היתר בנייה למספר עבודות מוגדרות, משנתיים לשלושה חודשים בלבד, ויתנו מענה לכ-30% מהבקשות בתעשייה. התקנות מאפשרות פטור מהליך הוצאת היתר עבור מתקנים שכיחים במפעלים כגון מחסנים, מתקנים טכניים, שטחי תפעול ועוד, ובכך לקצר את משך הזמן להתחלת הבנייה משנתיים לשלושה חודשים בלבד.
על מנת לשמור על האינטרס הציבורי, התקנות קובעות הליך דיווח לוועדה המקומית לפני ואחרי ביצוע, על מנת לוודא את יישום התקנות כראוי. כמו כן, ההליך שם דגש על נושאי בטיחות וסביבה, כך שמחד, ישנה הקלה ברגולציה על התעשייה ומאידך, נשמרת ההקפדה על הבטיחות ואיכות הסביבה.
עוד כוללת ההחלטה מסמך מדיניות לתכנון מפורט של אזורי תעשייה, המתמקדת בפתרון חסמים נפוצים בתכנון לתעשייה בישראל, בדגש על רגולציה סביבתית, התאמת התכנון הסטטוטורי לדרישות רישוי הבנייה, תחבורה ועוד. בנוסף, יכונס צוות עבודה לשיפור וליווי קבוע של סוגיות מקרקעין ותכנון ובנייה לתעשייה, אשר יורכב מנציגי משרד הכלכלה והתעשייה, רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון.
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
- "כלכלת ישראל תצמח ב-5% בשנה הקרובה"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים...
ראש הממשלה, נפתלי בנט: "בשורה נפלאה לענף התכנון והבנייה בישראל. כדי שהכלכלה תצמח והמשק ישגשג, המדינה צריכה לאפשר לבעלי העסקים לרוץ קדימה ולהפריע כמה שפחות. היזמים הם הרוח החיה ואנחנו צריכים לסייע להם, לא לעכב אותם בפרוצדורות מיותרות ומסובכות. במשך שנים המדינה הקשתה בהקשרים הללו, עכשיו אנחנו משחררים את הפקק ועושים צעד נוסף למען המגזר העסקי בישראל".
- 2.מנחם יחזקאלי 06/01/2022 14:47הגב לתגובה זורפורמה חשובה ביותר מקווה מאוד שאכן יקוצרו הזמנים להקמת מפעלים
- 1.ג'ק 02/01/2022 15:50הגב לתגובה זוצמצום בירוקרטיה ורגולציה זה אלף בית בייעול וניהול . האבל הגדול שמטריף את השכל בשביל מה צריך כל כך הרבה משרדי ממשלה שרים וסגני שרים . ההכל פוליטי מסריח ועולה למדינה מיליארדים . תתאפסו .

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
