מחוברים רשת תקשורת פלאפון סלולר
צילום: Istock

הטעתה צרכנים: קנס שלישי לחברת פלאפון בסך 580 אלף שקל

החברה ביצעה שיחות מכירה ללקוחות כדי להוזיל להם את חבילות השירות - אך מכרה להם תוך כדי מוצרים נוספים, לפעמים תוך הצגת מצג שהמוצר ניתן להם ללא עלות
נתנאל אריאל | (2)

קנס מספר שלוש לחברת פלאפון על הטעיית צרכנים. "חברת פלאפון הטעתה צרכנים והפעילה השפעה בלתי הוגנת בתהליך השיווק". כך קובעת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, שהחליטה להטיל קנס של 584 אלף שקל על חברת פלאפון.

על פי הרשות, "נציגי החברה ביצעו עסקת מכירה נוספת בעת שיווק תוכנית למנוי, מבלי לגלות לצרכנים כי מדובר בעסקה נוספת והטעו את הצרכנים לחשוב כי המוצר ניתן ללא עלות. ברוב המקרים הצרכנים מצאו עצמם משלמים על מוצר שלא היה להם צורך בו (אוזניות, רמקול, טאבלט וכו')"

עוד קובעת הרשות כי "בחלק מהמקרים, החברה גבתה מהצרכנים מחיר גבוה מזה שסוכם עימם בשיחת המכירה" 

על מה מדובר?

על פי הרשות, החברה פנתה והציעה לצרכנים הן באמצעות נציגיה בשיחה טלפונית והן באמצעות מכירה במרכזי השירות לשנות את התוכנית עליה הם מנויים ולהוזיל את עלותה, לרכוש מכשיר סלולארי חדש או לשדרגו וכו'.

אלא שבמהלך עסקת הסלולר, נציגי החברה ביצעו עסקת מכירה נוספת, בה נמכר ללקוח מוצר נוסף (רמקולים, אוזניות, טאבלט וכו'). עסקה זו הוצגה ככלולה בתוך עסקת הסלולר, ומהצרכן הוסתרה העובדה כי מדובר בעסקת מכירה שונה ומובדלת, ואשר הצרכן אינו מחויב כלל לבצעה. הצרכנים מצאו עצמם משלמים על מוצר אשר ברובם המכריע של המקרים כלל לא היה להם צורך בו, ושרק בדיעבד נודע להם כי אינו כלול במקורו במחיר עסקת שירותי הסלולר כפי שהוטעו לחשוב.

על פי הרשות להגנת הצרכן, נציגי החברה פעלו במגוון דרכים פסולות על מנת להביא לגמר העסקה:

הטעיה באופן אקטיבי – כאשר הטעו את הצרכנים לחשוב כי המוצר ניתן ללא עלות.

הטעיה באופן פסיבי – כאשר הנציגים בחרו שלא להציג בפני הצרכנים את העובדה הפשוטה והבסיסית כי מדובר בעסקת מכירה לכל דבר ועניין. נציגי החברה לא ערכו הבחנה בין עלות שירותי הסלולר לבין מחירו הכולל של המכשיר, לא מסרו לצרכנים כי למעשה הם רוכשים את המכשיר באופן מובחן מרכישת שירותי הסלולר ולא נקבו במחיר הכולל של העסקה.

לדברי הרשות, בחלק מהמקרים, החברה גבתה מהצרכנים מחיר גבוה מזה שסוכם עימם בשיחת המכירה. במקום בו הצרכן דרש לשלם את המחיר שסוכם עמו ולא יותר, החברה סירבה לכך.

במקרים נוספים, עלות המוצר הוצגה ע"י נציג השירות כמחיר מסוים המשולם בתעריף חודשי ובפריסה ל 36 תשלומים, והחברה הסתירה מהצרכן כי הוא יכול לשלם בעד המוצר במזומן או בפריסת תשלומים מופחתת ובכך להוזיל את עלות העסקה. אפשרות הבחירה במספר התשלומים לתשלום העסקה נרשמה במסמכי העסקה כעובדה מוגמרת, תוך הותרת רושם כי הצרכן הוא זה שבחר בפריסת התשלומים.

קיראו עוד ב"בארץ"

על פי החוק, לרשותה של חברת פלאפון יש 45 ימים כדי לערער על ההחלטה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חבר 25/05/2021 00:34
    הגב לתגובה זו
    איזה כלב דחף לי אוזניות רמקולים טאבלט ומכשיר נוסף במחיר מופקע שאני משלם עליו עוד שנה וחצי עדיין חלאה
  • 1.
    חבר 25/05/2021 00:30
    הגב לתגובה זו
    איזה כלב דחף לי אוזניות רמקולים טאבלט ומכשיר נוסף במחיר מופקע שאני משלם עליו עוד שנה וחצי עדיין חלאה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?