רכבים במגרש
צילום: istock

למה המדינה לא מורידה את מחירי הרכב? בגלל מס של 40 מיליארד שקל

סכום עתק מקבלת המדינה על מסי רכב בעיקר בעת רכישת רכבים חדשים; אבל מסתבר שביחס לעולם המערבי אצלנו אין הרבה רכבים 
איתן גרסטנפלד | (6)
נושאים בכתבה הכלכלן הראשי רכב

נכון זה מתייחס ל-2018, ואנחנו כבר ב-2020, אבל ככה זה אצלנו - הנתונים מגיעים לאט. בשנת 2018 חל גידול של 22.4% במספר הרכבים שנרכשו ביחס לאשתקד, כאשר מצבת כלי הרכב בסוף השנה עמדה על כ-3.5 מיליון רכבים. עם זאת, ישראל נמצאת במקום נמוך בכמות כלי הרכב ביחס למדינות ה-OECD. זאת ככל הנראה לאור המיסוי הגבוה, כך עולה מסקירתו השבועית של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה היום. עוד עולה מהסקירה כי, ההכנסות ממיסוי על ענף הרכב בשנת 2018 הסתכמו, ב‑39.4 מיליארד שקל. ההכנסות מהוות עליה של 5.3% לעומת שנת 2017 לאחר ירידה של 10.6% בשנת 2017. אתם קולטים את המספרים - 40 מיליארד שקל? זה המון, זה מקור הכנסה משני לרשות המסים אחרי המס על דירות. זאת הסיבה שהם לא יורידו את מחירי הרכבים, הם לא ירצו להפחית את הקופה הגדולה שהם עושים בתחום הרכב.  עלייה בכמות רכישת רכבים חדשים  על פי המסמך, בשנת 2018, נרכשו כ-267 אלף רכבים כלי רכב פרטיים, עלייה של 22.4% לעומת שנת 2017. בנוסף, הובאו לישראל כ-11 אלף רכבים מסחריים ו-39 אלף רכבים דו‑גלגליים. בסוף שנת 2018, עמדה מצבת כלי הרכב בישראל על כ-3.5 מיליון כלי רכב. בתוך כך, בעשור האחרון, גדלה מצבת כלי הרכב בישראל בכ-4% לשנה. משקל כלי הרכב הפרטיים מתוך כלל כלי הרכב עמד על 85% ומשקל המשאיות על 9%.

מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר רמת מינוע נמוכה ביחס למדינות ה-OECD רמת המינוע, כלומר מספר כלי רכב לאלף תושבים, עמדה על 395 כלי רכב בשנת 2018, מתוכם 336 כלי רכב פרטיים. כך, בעשור האחרון, גדלה רמת המינוע בישראל בכ-2% לשנה. עם זאת, על פי מדד רמת המינוע בשנת 2016, ישראל ממוקמת במקום ה-27 מתוך 29 מדינות ה-OECD ורמת המינוע בישראל נמוכה בכ-41% יחסית לממוצע מדינות ה‑OECD. בדיקת הקשר בין התוצר לנפש במדינות ה-OECD לרמת המינוע, העלתה כי ישנו קשר חיובי בין המשתנים. על פיו, הייתה צפויה בישראל רמת מינוע הגבוהה בכ-70% מרמת המינוע בפועל. הסיבה לכך היא ככל הנראה המיסוי הגבוה על רכישת כלי רכב בישראל. מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר קילומטראז' גבוה ברכבי חברה וליסינג סך הנסועה (קילומטראז') בישראל בשנת 2017 עמד על כ‑59.6 מיליארד קילומטרים. הנסועה הממוצעת לכלי רכב פרטיים עמדה על כ-16.2 אלף קילומטרים. בתוך כך, ניכר פער גדול בנסועה הממוצעת בין רכב בבעלות פרטית (14.7 אלף קילומטרים) לעומת רכב צמוד,ליסינג או בבעלות חברה (כ-28.2 אלף קילומטרים). מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר עלייה בהכנסות ממיסוי על פי המסמך, ההכנסות ממיסוי עקיף על ענף הרכב בשנת 2018 הסתכמו, ב‑39.4 מיליארד שקל. ההכנסות מהוות עליה ריאלית של 5.3% לעומת שנת 2017 לאחר ירידה ריאלית בשיעור של 10.6% בשנת 2017 לעומת שנת 2016. העלייה בשנת 2018 והירידה בשנת 2017 הושפעו מהקדמת יבוא של כ-50,000 כלי רכב בחודש דצמבר 2016, ערב עדכון נוסחת המיסוי הירוק, שהקשיח את תנאי הזכאות לזיכוי הירוק. כתוצאה מהקדמת היבוא, נרשמה בשנת 2016 תוספת גבייה בהיקף של כ‑1.9 מיליארד שקל על חשבון הגבייה של שנת 2017.  מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר עד שנת 2010, היה משקל המיסוי על ענף הרכב כאחוז מהתמ"ג במגמת עלייה עד לשיא של 3.5% תוצר בשנת 2010. מהנקודה הגבוהה בשנת 2010 ועד שנת 2018 ירד נטל המס על ענף הרכב ב-0.6% תוצר, שהם כ-7 מיליארד שקל.   מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רועי 27/01/2020 09:37
    הגב לתגובה זו
    הכסף הזה יכל לשמש להשקעה בהסעים המוניים רכבות עירוניות תחתיות וקלות .הדבר היה יוצר הקטנה בתחלואה והיו נחסכים כספי ציבור ופרטי בתחומי הבריאות אכיפת החוק ביטוח ועוד
  • 5.
    תקוע בפקק 27/01/2020 08:57
    הגב לתגובה זו
    תוסיפו לכתבה את נתוני ק"מ כבישים ותראו את הקטסטרופה האמיתית שבה אנו חיים
  • 4.
    להשוות לאיסלנד? שם עשרות קילומטרים אין נפש חיה (ל"ת)
    אני 27/01/2020 08:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גילית את אמריקה...אבל ממש!!..כבר 60 שנה זה כך. (ל"ת)
    mr sus 26/01/2020 21:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    mmm 26/01/2020 18:20
    הגב לתגובה זו
    המסים על המכוניות,כדי שאולי יקנו פחות.בוודאי שלא להוזיל את מחיר המכונית.
  • 1.
    חז 26/01/2020 16:22
    הגב לתגובה זו
    הרכב הדלק וכל מה שמסביב מייצר הכנסות מס של רבע !!!! מתקציב המדינה !!!
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה

מצד אחד - ביטוח לאומי קפדן מאוד מול הציבור עד כדי שלפעמים מטרטר ומקשה ולא מקבל תביעות מוצדקות;  מצד שני - יש אנשים שמצליחים לגנוב מיליונים רבים מביטוח לאומי 

עמית בר |

פרקליטות מחוז מרכז הגישה כתב אישום רחב היקף נגד שלושה נאשמים שנחשדים בביצוע הונאה מתוחכמת ומתמשכת כלפי המוסד לביטוח לאומי. על פי כתב האישום, בין השנים 2020 ל-2023 הצליחו הנאשמים להוציא במרמה כ-2.6 מיליון שקל באמצעות הגשת תביעות נכות מזויפות, רובן בתחום האוטיזם.

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

הנאשמות המרכזיות, אודליה צריקר (46) מיוקנעם עילית ולנה שומינוב (40) מחולון, פעלו באמצעות שתי חברות שבבעלותן. השתיים פנו להורים לילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, הציגו עצמן כמסייעות מקצועיות לקבלת קצבאות, וביקשו מהם ייפוי כוח ומסמכים רפואיים. בהמשך, כך נטען, זייפו מסמכים רפואיים ואישורים מקצועיים, במטרה להציג מצגי שווא שלפיהם הילדים סובלים ממגבלות תפקודיות והתפתחותיות קשות בהרבה מהמציאות.

החקירה העלתה כי במקרים מסוימים השתמשו הנאשמות במסמכים אמיתיים שנערכו על ידי מומחים רפואיים ושינו בהם פרטים, ובמקרים אחרים יצרו מסמכים מזויפים לחלוטין תוך שימוש בחתימות של רופאים מבלי שידעו על כך. את המסמכים המזויפים הגישו לביטוח לאומי כדי לקבל אישורי זכאות לקצבאות נכות.

במרכז כתב האישום עומד גם קונסטנטין זרך (40), בן זוגה של שומינוב, שהתחזה לרופא בשם "קוסטה מור". לפי הנטען, זרך נפגש עם ילדים והוריהם, הציג עצמו כמומחה לניתוח התנהגות ואבחון, סיפק הנחיות והנפיק מסמכים ששימשו את הנאשמות בהגשת התביעות. בנוסף, הוא עצמו הגיש תביעה כוזבת לקבלת קצבת נכות, במסגרתה קיבל כ-134 אלף שקל.


הוציאו 13 מיליון שקל במרמה - קיבלו עמלה של 2.6 מיליון שקל