למה המדינה לא מורידה את מחירי הרכב? בגלל מס של 40 מיליארד שקל
נכון זה מתייחס ל-2018, ואנחנו כבר ב-2020, אבל ככה זה אצלנו - הנתונים מגיעים לאט. בשנת 2018 חל גידול של 22.4% במספר הרכבים שנרכשו ביחס לאשתקד, כאשר מצבת כלי הרכב בסוף השנה עמדה על כ-3.5 מיליון רכבים. עם זאת, ישראל נמצאת במקום נמוך בכמות כלי הרכב ביחס למדינות ה-OECD. זאת ככל הנראה לאור המיסוי הגבוה, כך עולה מסקירתו השבועית של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר שפורסמה היום. עוד עולה מהסקירה כי, ההכנסות ממיסוי על ענף הרכב בשנת 2018 הסתכמו, ב‑39.4 מיליארד שקל. ההכנסות מהוות עליה של 5.3% לעומת שנת 2017 לאחר ירידה של 10.6% בשנת 2017. אתם קולטים את המספרים - 40 מיליארד שקל? זה המון, זה מקור הכנסה משני לרשות המסים אחרי המס על דירות. זאת הסיבה שהם לא יורידו את מחירי הרכבים, הם לא ירצו להפחית את הקופה הגדולה שהם עושים בתחום הרכב. עלייה בכמות רכישת רכבים חדשים על פי המסמך, בשנת 2018, נרכשו כ-267 אלף רכבים כלי רכב פרטיים, עלייה של 22.4% לעומת שנת 2017. בנוסף, הובאו לישראל כ-11 אלף רכבים מסחריים ו-39 אלף רכבים דו‑גלגליים. בסוף שנת 2018, עמדה מצבת כלי הרכב בישראל על כ-3.5 מיליון כלי רכב. בתוך כך, בעשור האחרון, גדלה מצבת כלי הרכב בישראל בכ-4% לשנה. משקל כלי הרכב הפרטיים מתוך כלל כלי הרכב עמד על 85% ומשקל המשאיות על 9%.
מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר
רמת מינוע נמוכה ביחס למדינות ה-OECD
רמת המינוע, כלומר מספר כלי רכב לאלף תושבים, עמדה על 395 כלי רכב בשנת 2018, מתוכם 336 כלי רכב פרטיים. כך, בעשור האחרון, גדלה רמת המינוע בישראל בכ-2% לשנה. עם זאת, על פי מדד רמת המינוע בשנת 2016, ישראל ממוקמת במקום ה-27 מתוך 29 מדינות ה-OECD ורמת המינוע בישראל נמוכה בכ-41% יחסית לממוצע מדינות ה‑OECD.
בדיקת הקשר בין התוצר לנפש במדינות ה-OECD לרמת המינוע, העלתה כי ישנו קשר חיובי בין המשתנים. על פיו, הייתה צפויה בישראל רמת מינוע הגבוהה בכ-70% מרמת המינוע בפועל. הסיבה לכך היא ככל הנראה המיסוי הגבוה על רכישת כלי רכב בישראל.
מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר
קילומטראז' גבוה ברכבי חברה וליסינג
סך הנסועה (קילומטראז') בישראל בשנת 2017 עמד על כ‑59.6 מיליארד קילומטרים. הנסועה הממוצעת לכלי רכב פרטיים עמדה על כ-16.2 אלף קילומטרים. בתוך כך, ניכר פער גדול בנסועה הממוצעת בין רכב בבעלות פרטית (14.7 אלף קילומטרים) לעומת רכב צמוד,ליסינג או בבעלות חברה (כ-28.2 אלף קילומטרים).
מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר
עלייה בהכנסות ממיסוי
על פי המסמך, ההכנסות ממיסוי עקיף על ענף הרכב בשנת 2018 הסתכמו, ב‑39.4 מיליארד שקל. ההכנסות מהוות עליה ריאלית של 5.3% לעומת שנת 2017 לאחר ירידה ריאלית בשיעור של 10.6% בשנת 2017 לעומת שנת 2016.
העלייה בשנת 2018 והירידה בשנת 2017 הושפעו מהקדמת יבוא של כ-50,000 כלי רכב בחודש דצמבר 2016, ערב עדכון נוסחת המיסוי הירוק, שהקשיח את תנאי הזכאות לזיכוי הירוק. כתוצאה מהקדמת היבוא, נרשמה בשנת 2016 תוספת גבייה בהיקף של כ‑1.9 מיליארד שקל על חשבון הגבייה של שנת 2017.
מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר
עד שנת 2010, היה משקל המיסוי על ענף הרכב כאחוז מהתמ"ג במגמת עלייה עד לשיא של 3.5% תוצר בשנת 2010. מהנקודה הגבוהה בשנת 2010 ועד שנת 2018 ירד נטל המס על ענף הרכב ב-0.6% תוצר, שהם כ-7 מיליארד שקל.
מקור: סקירת אגף הכלכלן הראשי, משרד האוצר
- 6.רועי 27/01/2020 09:37הגב לתגובה זוהכסף הזה יכל לשמש להשקעה בהסעים המוניים רכבות עירוניות תחתיות וקלות .הדבר היה יוצר הקטנה בתחלואה והיו נחסכים כספי ציבור ופרטי בתחומי הבריאות אכיפת החוק ביטוח ועוד
- 5.תקוע בפקק 27/01/2020 08:57הגב לתגובה זותוסיפו לכתבה את נתוני ק"מ כבישים ותראו את הקטסטרופה האמיתית שבה אנו חיים
- 4.להשוות לאיסלנד? שם עשרות קילומטרים אין נפש חיה (ל"ת)אני 27/01/2020 08:55הגב לתגובה זו
- 3.גילית את אמריקה...אבל ממש!!..כבר 60 שנה זה כך. (ל"ת)mr sus 26/01/2020 21:22הגב לתגובה זו
- 2.mmm 26/01/2020 18:20הגב לתגובה זוהמסים על המכוניות,כדי שאולי יקנו פחות.בוודאי שלא להוזיל את מחיר המכונית.
- 1.חז 26/01/2020 16:22הגב לתגובה זוהרכב הדלק וכל מה שמסביב מייצר הכנסות מס של רבע !!!! מתקציב המדינה !!!
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קרנות פרייבט אקוויטי, לוגואיםשנת הקציר של קרנות הפרייבט אקוויטי: מי הציפו ערך ומי עדיין מחכים?
הגאות ההיסטורית בשווקים לא פסחה גם על עולם הפרייבט אקוויטי. אחרי תקופה של ריבית גבוהה, אי-ודאות ובלימת עסקאות, חלק מקרנות ההשקעה הפרטיות מצאו את עצמן שוב בסביבה נוחה יותר למימושים ולהנפקות.
לצד הזינוקים במדדים, והפתיחה המחודשת של שוק ההנפקות, חלק מקרנות ההשקעה הפרטיות נהנו גם הן משנה חריגה במיוחד. 4 קרנות פרייבט אקוויטי רשמו תשואות דו-ספרתיות, ובמקרים מסוימים גם הצליחו לתרגם את העליות למימושים בפועל, דרך אקזיטים והנפקות ברווחים נאים.
קרנות ההשקעה הפרטיות לא מדווחות על הרווחים שלהן, אבל אם נסתכל בתוצאות המצוינות של הבנקים - פועלים אקוויטי, לאומי פרטנרס ודיסקונט קפיטל, שעוסקות באותם תחומים - נבין שהייתה זו בהחלט שנה מדהימה. במקביל, קרנות ההשקעה המשיכו בהשקעות חדשות בחברות מקומיות בתחומים שונים כשהן נערכות גם להמשך הדרך.
פימי
קרן פימי, שנוסדה בשנת 1996 על ידי ישי דוידי, היא הגדולה והמובילה בישראל. הקרן מנהלת נכסים בשווי כולל של כ-8 מיליארד דולר.
- בצל מירוץ החימוש העולמי: הושקה קרן אורליוס וגוייסו 50 מיליון דולר להשקעות בדיפנס-טק
- האם כספי הפנסיה של האמריקאים בדרך להשקעות בשווקים פרטיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני חודש הודיעה פימי על תחילת הגיוס של קרן פימי 8, לגיוס של 1.5 מיליארד דולר, ארבע שנים לאחר סיום הגיוס של קרן פימי 7, שבה גייסה 1.25 מיליארד דולר.
עד כה רכשה הקרן שליטה ב-108 חברות ומימשה 76 מהן, בהיקף עסקאות של למעלה מ-9 מיליארד דולר.
.jpg)