הרשות להגנת הצרכן: 87% מהתביעות של אזרחים נגד חברות מתקבלות
הצרכן הישראלי מפסיק להיות אדיש לעבירות שמבצעות חברות ומקבל גיבוי מבית המשפט, כאשר 87% מהתביעות מתקבלות באופן מלא או חלקי ובאותן תביעות הושת קנס כספי על הנתבעים. כך קובעת בדיקה שפרסם משרד הכלכלה המבוססת על פסקי דין בין השנים 2007-2018.
מהבדיקה עולה כי 44% מהצרכנים תבעו על ביטול עסקה, שכוללת תנאי ביטול, ביטול עסקה מתמשכת, חיוב בדמי ביטול, 19% תבעו על הטעיה וקיום משא ומתן שלא בתום לב, 11% תבעו על הסתרת מידע חיוני אודות המוצר, 11% תבעו על אחריות ותיקונים ו-6% על הצגת מחיר.
שלושת הענפים ש"מככבים" בבדיקה הם ענפי התקשורת, מכירה קמעונאית והתיירות, בהם סך התביעות מכלל התביעות שהוגשו עומדים על 32%, 22% ו-13% בהתאמה.
בכל התביעות שנבדקו מדובר בחברות בע"מ וכל התביעות היו בבית דין לתביעות קטנות, שם זה המקום היחיד בו מתאפשר לאזרחים לתבוע חברות באופן אישי. גובה התביעה הממוצע בבדיקה עמד על 11,115 שקלים.
"אני שמח כי תוצאות הבדיקה מראות בבירור כי בית המשפט מבין את פערי המידע והכוח בין הצרכן לבין העוסק ומאמין לרוב לצרכן", אמר עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר.
- כשחברת הביטוח לא מצאה את המבוטחת - האם היא יכולה להתנער מתשלום?
- מבקש מקלט סודני זכה לאזרחות ישראלית אחרי עשור של מאבק משפטי מול רשות האוכלוסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"כלי התביעה הקטנה הינו כלי מהותי בהגנה על הצרכנים ובמימוש זכותם החוקית לקבלת סעד, אשר משלים את האכיפה שמנהלת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. אני קורא לצרכנים להמשיך ולהשתמש בכלי הזה, ההליך הוא פשוט ומהיר ועל הצרכנים לדעת שעליהם להשתמש בו במקרים בהם אין הסכמה בינם לבין העוסק בנוגע לזכותם החוקית".
חשבון חשמל (X)חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?
איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?
חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים.
כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.
הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.
הנחות של עד 400 שקלים בשנה
ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.
מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד
