לפיד מגיב: "לא משנה מה עושים, תמיד האופוזיציה מותחת ביקורת"

שר האוצר התראיין הבוקר בגל"צ והגיב לטענות שהמספרים שהציג אתמול אינם מתכנסים והתקציב חורג למרות הגדלת הגירעון
נושאים בכתבה יאיר לפיד

שר האוצר, יאיר לפיד, התראיין הבוקר בגל"צ והגיב לביקורת מתוך הממשלה ומהאופוזיציה לעיקרי התקציב שהציג אתמול. יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי אמר כי הוא מזמין את שר האוצר לבוא ולהסביר מאין יבוא הכסף לאיזון התקציב שכן המספרים בין ההוצאות להכנסות רחוקים מלהיות מאוזנים.

יו"ר ועדת הכספים סלומינסקי אומר שההבטחות שלך חורגות בחמישה מיליארד שקל. שהמספרים לא מתכנסים והוא מזמין אותך לועדת הכספים לתת הסברים...

לפיד אמר בתגובה "בוודאי שאני אענה להצעה לבוא לועדת הכספים. הכנסת היא הריבון ואם היא מזמינה אני בא ומסביר."

אז תגלה לנו מה תגיד לסלומינסקי, שאומר שההבטחות שלך מביאות לחריגה של חמישה מיליארד שקל, בנוסף לכלל תוספת התקציב הקבועה שעומדת על 8 מיליארד שקלים...

"כן, שמעתי את הדיווח על האופוזיציה, זה מעניין, כשעשינו קיצוצים הם צעקו על הקיצוצים וכשמוסיפים הם צועקים על זה שמוסיפים. עובדתית המספרים מתכנסים. תקציב המדינה הוא 323.5 מיליארד שקלים - ואומרים אנשים רגע, לא הבנו מאיפה באים הארבעה האחרונים. התשובה היא שאנחנו איזנו את זה. מפני שכלל ההוצאה עומד על 8 מיליארד שקלים, ועליו הוספנו הוצ' חד פעמית לביטחון של ארבע ומשהו מיליארד שקלים בגלל מבצע צוק איתן וההשלכות שלו על שנת 2015 -זה כסף שמיועד להגן על הלוחמים ועל התושבים בדרום. עוד נציג את השורות המפורטות בהמשך, כמו שאנחנו עושים בכל שנה."

חבר המפלגה שלך עופר שלח אמר לעיתון הארץ שכל תוספת לביטחון רק תפגע במדינה ולא באמת תלך למקומות שהצבא צריך...

"זו הסיבה שוועדת לוקר אמורה לבחון מחדש את מבנה תקציב הביטחון ומרכיבים שלו ותגיש את מסקנותיה לקראת סוף השנה. אם צריך להמר? בתקציב 2016 מבנה תקציב הביטחון יהיה אחר, כשבין היתר הפנסיות כבר לא יהיו בצבא. אנחנו מוסיפים שישה מיליארד שקלים שאנחנו רוצים לראות שהם הולכים באמת ללוחמים ולהגנה אקטיבית. זה שלא שמישהו בא ונותן צ'ק ונעלם, צריך שיהיה ברור לאן הכסף הזה הולך. "

על הביקורת משמאל אמר לפיד בביטול כי "אני מבין שכך היא תופסת את תפקידה, לא משנה מה עושים, תמיד האופוזיציה צריכה למתוח ביקורת. זה תמיד מפתיע אותי מחדש."

בכל זאת, מה אתה אומר על העובדה שחלק גדול מהגידול בתקציב הוא למעשה גידול אוט' בין היתר מהגידול באוכלוסיה? ולא מזכיר את הקיצוץ הרוחבי שכבר ביצעת במשרדי הממשלה

"תראה התוספות שביצענו הן אחרי הקיצץ הרוחבי, הן בנוסף. כשמוסיפים 2.8 מיליארד שקל לבריאות זה הרבה מעבר לגידול הטיבעי. כשמוסיפיף 1.8 שקל לחינוך זה הרבה מעבר לגידול הטיבעי. המיליארד לניצולי השואה - הם לא בתוך שום גידול טיבעי. זו פשוט טענה לא נכונה."

קיראו עוד ב"בארץ"

מה דעתך על הדברים שאמר אבו מאזן שטען שישראל בצעה רצח עם בעזה?

"נאום מחפיר ונורא שמתעלם מהעובדה שהחמאס התחיל את המערכה הזו. לא היה צבא שמתנהג באופן מוסרי יותר כדי לא לפגוע בחפים מפשי. נאום שמרחיק את השלום ומעורר יאוש. הסדר מדיני ה וא הפיתרון היחיד. נאום שצריך להקבר בספרי ההיסטוריה. מצפה שראש הממשלה יגן על מדינת ישראל ויסביר שמדובר בטרור מהסוג הגרוע ביותר."

אז ההצהרות שלך שלא תשב בממשלה שלא תנהל הליך מדיני נשארות בצד?

"לא, זה לא נכון. אנחנו צריכים ללכת להליך מדיני. ההסדר שלנו צריך להיות מול העולם המערבי. לא יהיה שיקום של עזה בלי פירוז של עזה. ההסדר צריך להיות איזורי."

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אין ספק שלישראל יש את שר האוצר הדביל ביותר בעולם (ל"ת)
    יוסי 29/09/2014 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יישר כוח המשך בפועלך במלוא המרץ ואל תירתע (ל"ת)
    בדבכט 29/09/2014 10:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קיצוץ רוחבי זה מיסוי. אז די לשקרים (ל"ת)
    עליית מיסים רוחבית 29/09/2014 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לפיד 29/09/2014 09:16
    הגב לתגובה זו
    כולל חריגה בתקציב והעלאת הגירעון לזה היא הטיפה. מה אתם רוצים ממנו הוא חיפש כסף מתחת לפנס והביא את שישנסקי העיקר שתהיו מרוצים.
  • להזכירך הוא תמך בביבי לראשות הממשלה ולא בשלי, אתה הזוי (ל"ת)
    ירון 29/09/2014 09:48
    הגב לתגובה זו
  • לירון 29/09/2014 11:18
    רצתה. ובנוסף הוא פגע הכי הרבה במעמד הביניים. מס שבח על דירה שניה לא היה לפניו. וזאת פגיעה במעמד הביניים ובמיוחד באלו שהיו עצמאים וחסכו מעט כסף והעדיפו לקנות דירה להשקעה. מרבית הדירות מושכרות בין 3000 ל 5000 . סביר להניח שאדם שקנה דירה להשקעה קנה בפתח תקוה או חולון בת ים. שכר הדירה שם לא מאפשר הרבה יחד עם בטוח לאומי ושכר דירה של 4000 שח במקרה הטוב זה הכנסה של 6000 שח. לאדם קשיש שיזדקק למטפלת זה לא מספיק. ומה עם שישנסקי ב שהבריחה מפה את משפחת עופר? מה עם המובטלים שיהיו בדרום? מה עם תיק הפנסיה שלך שמושקע בכיל? נראה אותך מקשקש עוד חצי שנה . לפיד גרם נזק רב ביבי לא עשה כלום ומי שהזוי ולא רואה את המצב לאשורו ילמד בדרך הקשה.
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.