לפיד מגיב: "לא משנה מה עושים, תמיד האופוזיציה מותחת ביקורת"

שר האוצר התראיין הבוקר בגל"צ והגיב לטענות שהמספרים שהציג אתמול אינם מתכנסים והתקציב חורג למרות הגדלת הגירעון
נושאים בכתבה יאיר לפיד

שר האוצר, יאיר לפיד, התראיין הבוקר בגל"צ והגיב לביקורת מתוך הממשלה ומהאופוזיציה לעיקרי התקציב שהציג אתמול. יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי אמר כי הוא מזמין את שר האוצר לבוא ולהסביר מאין יבוא הכסף לאיזון התקציב שכן המספרים בין ההוצאות להכנסות רחוקים מלהיות מאוזנים.

יו"ר ועדת הכספים סלומינסקי אומר שההבטחות שלך חורגות בחמישה מיליארד שקל. שהמספרים לא מתכנסים והוא מזמין אותך לועדת הכספים לתת הסברים...

לפיד אמר בתגובה "בוודאי שאני אענה להצעה לבוא לועדת הכספים. הכנסת היא הריבון ואם היא מזמינה אני בא ומסביר."

אז תגלה לנו מה תגיד לסלומינסקי, שאומר שההבטחות שלך מביאות לחריגה של חמישה מיליארד שקל, בנוסף לכלל תוספת התקציב הקבועה שעומדת על 8 מיליארד שקלים...

"כן, שמעתי את הדיווח על האופוזיציה, זה מעניין, כשעשינו קיצוצים הם צעקו על הקיצוצים וכשמוסיפים הם צועקים על זה שמוסיפים. עובדתית המספרים מתכנסים. תקציב המדינה הוא 323.5 מיליארד שקלים - ואומרים אנשים רגע, לא הבנו מאיפה באים הארבעה האחרונים. התשובה היא שאנחנו איזנו את זה. מפני שכלל ההוצאה עומד על 8 מיליארד שקלים, ועליו הוספנו הוצ' חד פעמית לביטחון של ארבע ומשהו מיליארד שקלים בגלל מבצע צוק איתן וההשלכות שלו על שנת 2015 -זה כסף שמיועד להגן על הלוחמים ועל התושבים בדרום. עוד נציג את השורות המפורטות בהמשך, כמו שאנחנו עושים בכל שנה."

חבר המפלגה שלך עופר שלח אמר לעיתון הארץ שכל תוספת לביטחון רק תפגע במדינה ולא באמת תלך למקומות שהצבא צריך...

"זו הסיבה שוועדת לוקר אמורה לבחון מחדש את מבנה תקציב הביטחון ומרכיבים שלו ותגיש את מסקנותיה לקראת סוף השנה. אם צריך להמר? בתקציב 2016 מבנה תקציב הביטחון יהיה אחר, כשבין היתר הפנסיות כבר לא יהיו בצבא. אנחנו מוסיפים שישה מיליארד שקלים שאנחנו רוצים לראות שהם הולכים באמת ללוחמים ולהגנה אקטיבית. זה שלא שמישהו בא ונותן צ'ק ונעלם, צריך שיהיה ברור לאן הכסף הזה הולך. "

על הביקורת משמאל אמר לפיד בביטול כי "אני מבין שכך היא תופסת את תפקידה, לא משנה מה עושים, תמיד האופוזיציה צריכה למתוח ביקורת. זה תמיד מפתיע אותי מחדש."

בכל זאת, מה אתה אומר על העובדה שחלק גדול מהגידול בתקציב הוא למעשה גידול אוט' בין היתר מהגידול באוכלוסיה? ולא מזכיר את הקיצוץ הרוחבי שכבר ביצעת במשרדי הממשלה

"תראה התוספות שביצענו הן אחרי הקיצץ הרוחבי, הן בנוסף. כשמוסיפים 2.8 מיליארד שקל לבריאות זה הרבה מעבר לגידול הטיבעי. כשמוסיפיף 1.8 שקל לחינוך זה הרבה מעבר לגידול הטיבעי. המיליארד לניצולי השואה - הם לא בתוך שום גידול טיבעי. זו פשוט טענה לא נכונה."

קיראו עוד ב"בארץ"

מה דעתך על הדברים שאמר אבו מאזן שטען שישראל בצעה רצח עם בעזה?

"נאום מחפיר ונורא שמתעלם מהעובדה שהחמאס התחיל את המערכה הזו. לא היה צבא שמתנהג באופן מוסרי יותר כדי לא לפגוע בחפים מפשי. נאום שמרחיק את השלום ומעורר יאוש. הסדר מדיני ה וא הפיתרון היחיד. נאום שצריך להקבר בספרי ההיסטוריה. מצפה שראש הממשלה יגן על מדינת ישראל ויסביר שמדובר בטרור מהסוג הגרוע ביותר."

אז ההצהרות שלך שלא תשב בממשלה שלא תנהל הליך מדיני נשארות בצד?

"לא, זה לא נכון. אנחנו צריכים ללכת להליך מדיני. ההסדר שלנו צריך להיות מול העולם המערבי. לא יהיה שיקום של עזה בלי פירוז של עזה. ההסדר צריך להיות איזורי."

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אין ספק שלישראל יש את שר האוצר הדביל ביותר בעולם (ל"ת)
    יוסי 29/09/2014 13:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יישר כוח המשך בפועלך במלוא המרץ ואל תירתע (ל"ת)
    בדבכט 29/09/2014 10:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קיצוץ רוחבי זה מיסוי. אז די לשקרים (ל"ת)
    עליית מיסים רוחבית 29/09/2014 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לפיד 29/09/2014 09:16
    הגב לתגובה זו
    כולל חריגה בתקציב והעלאת הגירעון לזה היא הטיפה. מה אתם רוצים ממנו הוא חיפש כסף מתחת לפנס והביא את שישנסקי העיקר שתהיו מרוצים.
  • להזכירך הוא תמך בביבי לראשות הממשלה ולא בשלי, אתה הזוי (ל"ת)
    ירון 29/09/2014 09:48
    הגב לתגובה זו
  • לירון 29/09/2014 11:18
    רצתה. ובנוסף הוא פגע הכי הרבה במעמד הביניים. מס שבח על דירה שניה לא היה לפניו. וזאת פגיעה במעמד הביניים ובמיוחד באלו שהיו עצמאים וחסכו מעט כסף והעדיפו לקנות דירה להשקעה. מרבית הדירות מושכרות בין 3000 ל 5000 . סביר להניח שאדם שקנה דירה להשקעה קנה בפתח תקוה או חולון בת ים. שכר הדירה שם לא מאפשר הרבה יחד עם בטוח לאומי ושכר דירה של 4000 שח במקרה הטוב זה הכנסה של 6000 שח. לאדם קשיש שיזדקק למטפלת זה לא מספיק. ומה עם שישנסקי ב שהבריחה מפה את משפחת עופר? מה עם המובטלים שיהיו בדרום? מה עם תיק הפנסיה שלך שמושקע בכיל? נראה אותך מקשקש עוד חצי שנה . לפיד גרם נזק רב ביבי לא עשה כלום ומי שהזוי ולא רואה את המצב לאשורו ילמד בדרך הקשה.
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?