סוגיות בעניין חזרה לארץ בגיל פרישה לאחר שנים רבות בחו"ל
ביום 1.9.2011 נדחתה שנית תביעתו של מר שניאור שמעון (להלן: "המבוטח"), יליד 1936, להכיר בו תושב ישראל לעניין חוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב), התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק") (בית הדין האזורי לעבודה, ב"ל 3244-11-10).
המבוטח הוא אזרח צרפת ובעל אשרה לישיבת קבע בישראל. עד אפריל 2007 היה ללא מעמד בישראל, לאחר שעזב את הארץ בגיל 27. הוא מקבל קצבת זקנה חלקית מהמוסד לביטוח לאומי בישראל (להלן: "המל"ל") מכוח אמנת ביטוח סוציאלי בין ממשלת מדינת ישראל לבין ממשלת הרפובליקה הצרפתית. אחד מחמשת ילדיו של המבוטח מתגורר בארץ, והשאר בצרפת.
לטענתו מכר את מרבית נכסיו בצרפת למעט דירת מגורים, רכש נכסים בישראל כולל דירת מגורים, דירות נוספות בירושלים וכן אחוזת קבר לו ולרעייתו, והוא בעל חשבונות בנק בישראל. בכך ביקש להביע כוונותיו להשתקע בישראל ולהיקבר בה בבוא העת. לדעתו, עובדות אלו מצביעות על כוונתו להעתיק "אט-אט" את מגוריו ונכסיו מצרפת לישראל, ולהפוך את ישראל למרכז חייו.
עמדת המל"ל הייתה שבשל מגוריו של המבוטח בצרפת משנת 1960, מוטל עליו הנטל להוכיח כי חזר לגור בישראל במגורי קבע, תוך הוכחה אובייקטיבית (כוונה בלבד אינה מספיקה להוכחת מרכז חיים).
בית הדין קיבל את עמדת המל"ל והדגיש כי המבחן העיקרי לשאלת התושבות הוא מבחן מרב הזיקות, כאשר אחת הזיקות החשובות לדעתו היא מספר ימי השהייה במדינות השונות בתקופה הרלוונטית. בשנים הקודמות נדחתה התביעה בשל פרק הזמן המשמעותי שבו שהה המבוטח בחו"ל, המלמד על כך שעדיין לא נותקה הזיקה של המבוטח לצרפת.
על פי קביעת בית הדין, אמנם בשנת 2010 שהה המבוטח בישראל תשעה ימים יותר מאשר בצרפת, אך במחצית הראשונה של שנת 2011 שהה המבוטח 165 ימים בצרפת (ובישראל רק 26), ולכן לדעת בית הדין אין בסיס להצהרת המבוטח בדבר העתקת מרכז החיים באופן הדרגתי (נציין תמיהתנו נוכח קביעה זו, שכן כבר באוקטובר 2010 דחה המל"ל את התביעה, ומפני שתמונת המצב לעניין שנת 2011 יכולה להתהפך עד תום השנה הקלנדרית).
רקע כללי
מי שאינו מוגדר תושב ישראל במל"ל ואינו עובד בישראל - אינו חייב בדמי ביטוח בישראל, גם על הכנסות פסיביות שהופקו או שנצמחו בישראל. הוא אינו מבוטח בענפי הביטוח הלאומי ואינו זכאי לסל בריאות על פי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994.
במקרה שבו נשללה תושבות ממבוטח אשר שהה בחו"ל וחזר לישראל, הוא יהיה זכאי לזכויות על פי החוק רק כאשר יוכר במל"ל כתושב ישראל. לשם כך עליו לפנות למל"ל, להצהיר שחזר לישראל למגורי קבע ולהמציא אסמכתאות המעידות על כך שמרכז חייו בארץ, החל ממועד חזרתו. לאחר חזרתו לישראל יהיה זכאי לשירותי בריאות כפוף לתקופת המתנה או לתשלום פדיונה.
הגדרות "תושב" במשרד הפנים, "תושב חוזר" במשרד הקליטה או "תושב" לעניין פקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 לדוגמה, אינן מקנות זכויות במל"ל אף שיש לקביעות כאמור משקל מסוים גם בשיקולי המל"ל.
בדרך כלל כאשר מבוטח חוזר לארץ סמוך לגיל הפרישה או אחריו לאחר שהות ממושכת בחו"ל, משך בחינת תושבותו ארוך יותר, והוכחת ניתוק התושבות מהמדינה האחרת והעברת מרכז החיים לישראל מורכבת יותר. במקרים שבהם קיימת אי ודאות, ניתן משקל רב למבחן ימי השהייה בישראל או במדינה האחרת.
הכותבים - ממיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי את חיבה פתרונות מיסוי עם רו"ח אורנה צח (גלרט) www.artzi-hiba.co.il
 שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
רבבות רבות של עסקים ישלמו מסים על חלוקת רווחי עבר, חלק יעדיפו לשלם את הקנס; עד סוף נובמבר 3,000 בעלי מניות יבקשו בהתאם להוראת שעה לפרק את החברה שלהם כדי לדחות מסים; בקרוב: סימולטור באתר רשות המסים שיעשה סדר לגבי חבות המס שלכם - ביזפורטל עושים סדר בחוק כנראה הכי לא חוקי ולא הוגן שחוקק בישראל בשנים האחרונות
החוק על מיסוי הרווחים הכלואים מקומם מכמה סיבות. בראש וראשונה כי הוא לא היה אמור לחול על עסקים לגיטימיים, יצרנים, כלכליים. הוא היה אמור לחול על עסקים שיצרו מבנים של תכנון מס מתוחכם שבעיקר דוחה את המס על השכר. לא הוגן שכל העובדים במשק ישלמו מס, אבל עשירים יקימו חברה שדרכה יצליחו לברוח ממס וישלמו רק 23% מס על הרווחים. אם כולם משלמים עד 50%, אז בטח שעשירים צריכים לשלם 50%.
אלא שרשות המסים שהתחילה בהתמקדות בגופים האלו ובעיקר בשיטה שנקראת - חברות ארנק, לקחה את ההזדמנות בשתי ידיים ומיסתה את כולם. כמעט כולם - חוץ מהעשירים. זה אפילו מקומם מהנקודה הקודמת. דווקא את העשירים שמשתכרים מעל 30 מיליון שקל ודווקא מבני שותפויות עם מעל 5 שותפים היא הוציאה מתחולת החוק. במילים אחרות, רצו למסות את אלו שמתכננים לברוח ממס, ובסוף מיסו את כולם והוציאו דווקא את אלו עם תכנוני המס, לרבות משרדי רואי החשבון ועורכי הדין הגדולים שהתחמקו מהמס הזה.
המס הזה מסדר למדינה את הקופה ומקטין את הגירעון. הוא צפוי להביא 10 מיליארד שקל השנה ובכנס של יועצי המס, נציגי רשות המסים אמרו שהם בפרוש רואים את זה קורה, למרות כל הספקות שהיו בתחילת הדרך. זה המקום להדגיש כי רשות המסים מצליחה הרבה יותר מהתחזית. היא תגבה ב-30 מיליארד שקל יותר מהתחזית וכך היא בעצם "מצילה" את הגירעון. הכלכלה הישראלית חזקה גם בזכות גבייה חזקה. ההוצאות אומנם עלו מאוד בשנתיים של מלחמה, אבל המסים קיזזו חלק גדול מהעלייה הזו (שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%)
רו"ח כארים כנעאן, ראש מטה מנהל רשות המסים, אמר בכנס של יועצי המס כי עד כה הוגשו מעל 1,200 בקשות לניצול הוראת השעה שמשמעותה בגדול סוג של שינוי מבנה החברה (פירוק, חלוקה) שבמסגרתו יש הקלות במס. מעביירם את הנכסים לבעל השליטה ודוחים את המס ובמקביל יש הקלה גם במס רכישה.
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- שי אהרונוביץ' על הרווחים הכלואים: "חברות דוגרות על מיליארדים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו בקצב של 100 בקשות ביום, נגיע ל-3,000 עד סוף נובמבר", מעריך כנעאן. הבקשות האלו דווקא דוחות מס, אבל כנעאן מסביר כי צפי הגבייה נותר 10 מיליארד שקל; כשאתם רואים גירעון תקציבי נמוך, תזכרו שזה בזכות רשות המסים לרבות גביית מס על דיבידנדים (חלוקתם מפחיתה, מונעת את המיסוי על רווחים ראויים לחלוקה). רשות המסים בעצם אומרת דבר מאוד פשוט - הרווחתם בעבר - תשלמו את הרווחים האלו כדיבידנד, אל תאגרו רווחים בחברה. חלוקת דיבידנד מחויבת במס - בעל השליטה מחויב ב-30% וזה במקרים רבים עולה לאור מס על עשירים (הרחבה: מס על עשירים)

