אנבידיה הואנג
אנבידיה הואנג

מניית אנבידיה עולה ב-2% - הסיבה היא אמזון

אמזון הכריזה על גידול חד בהשקעות בתחום הבינה המלאכותית, ובמקביל, אנבידיה דיווחה על סדרת עסקאות עם חברות מובילות בדרום קוריאה.

רן קידר | (1)


הנהלת אמזון Amazon.com Inc. 0.56%  עדכנה, במקביל לפרסום הדוחות הכספיים הטובים (שמזניקים את המניה ב-13%)  כי ההשקעות ההוניות שלה יעמדו ברבעון הנוכחי על כ-34.2 מיליארד דולר, וצפויות להגיע השנה כולה לרמה של כ-125 מיליארד דולר. מרבית הסכום ינותב לתשתיות ענן ובינה מלאכותית, כאשר חלק נכבד מהציוד מבוסס על חומרה מתקדמת של אנבידיה. בתגובה מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 0.04%  עולה ב-2% בטרום פתיחה 

מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, ציין בשיחת משקיעים כי "יש לנו מערכת יחסים עמוקה עם אנבידיה והיא תימשך גם בעתיד. אין לנו מגבלה בקניית הציוד שלהם, ואנחנו צפויים להמשיך להרחיב את הרכישות".

במקביל, מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג ביקר בדרום קוריאה, שם הודיעה החברה על שורה של שיתופי פעולה עם תאגידים בולטים כולל סמסונג, יונדאי ו-SK טלקום. אנבידיה מסרה כי סך הכל יסופקו לגופים במדינה מעל 260 אלף יחידות GPU.

בין ההסכמות בלטה יוזמה של סמסונג להקמת מתקן ייצור גדול (מפעל-על) שישתמש ביותר מ-50 אלף יחידות GPU של אנבידיה. המתקן אמור לשמש לפיתוח שבבים, רובוטיקה ומכשירים ניידים, כחלק מהרחבת פעילות החומרה של סמסונג בשנים הקרובות.


כל שוק השבבים מגיב לחדשות

גם חברות שבבים אחרות הושפעו מהחדשות. מניית AMD עולה בכ-1.6% במסחר המוקדם. על אף התנודתיות והשאלות על התמחור, נראה שהביקוש ל-AI ממשיך להכתיב את כיוון השוק, כאשר כל הצהרה מצד חברות הענן הגדולות – לרבות מיקרוסופט, גוגל ואמזון, משפיעה באופן ישיר על מניית אנבידיה.


אנבידיה היא מלכת שבבי ה-AI, אבל ג'נסן הואנג, המייסד והמנכ"ל כבר מסתכל קדימה. בכנס השבוע הוא דיבר על מהפכת הקוונטים ואיך אנבידיה תתחבר אליו. לגישתו, העתיד לא יהיה קוונטי או קלאסי, אלא שניהם יחד. הוא קורא לשילוב - "מחשוב היברידי". הרעיון הוא מודל שמשלב בין מכונות מסורתיות וקוונטיות במקום להחליף אחת באחרת. לדבריו, עכשיו ברור שחיוני לחבר מחשב קוונטי ישירות לסופר-מחשב שמבוסס על יחידות עיבוד גרפיות,  בדיוק הטכנולוגיה שאנבידיה שולטת בה. הוא תיאר מערכת עתידית שבה מעבד קוונטי ומעבדי גרפיקה עובדים זה לצד זה כמערכת אחת משולבת.

התובנות של הואנג על העתיד של החישוב הקוונטי הגיעו כמה ימים אחרי ש-IBM שיתפה את התוצאות של ניסוי חישוב היברידי עם AMD - אחת מהמתחרות העיקריות של אנבידיה. במחקר הזה, מדענים הריצו חישוב על החומרה הקוונטית של IBM ואז השתמשו בחומרה קלאסית של AMD כדי לפרש את התוצאות. הניסוי הזה הוכיח איך מנוע חישוב קלאסי זמין ויחסית זול יכול למלא תפקיד חשוב בתיקון שגיאות קוונטיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

ייתכן שהשת"פ של IBM ו-AMD זירז את הואנג, אך הוא כבר הכריז בעבר על כוונתו להיות במהפכה הזו. הואנג חשף השבוע מוצר חדש בשם NVQLink - חיבור מהיר שיקשר בין מעבדים קוונטיים לרכיבים של מחשבים קלאסיים. זה כולל כרטיסי גרפיקה ומעבדים מרכזיים, יחד עם השבבים שאנבידיה מתמחה בהם.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תומר 31/10/2025 13:53
    הגב לתגובה זו
    מה עם הרווחים! אם לא יהיו אז אבוי לכל השוק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.