3 החולשות הגדולות של המשקיע הקטן בבורסה

דיוויד סולומון, בטור על הטעויות הנפוצות שעושים המשקיעים בבורסה.
דיוויד סולומון |

בסקירה קצרה של 50 השנים האחרונות בבורסות השונות עולה התמונה שמשקיע שהיה משקיע במכשירים פיננסים הצמודים לביצועי מדדי המניות באופן רציף וקבוע היה היום מיליונר, אך אם נדגום מאה משקיעים באופן אקראי בארץ ובעולם על ציר הזמן ניווכח שהרוב לא צולחים את המשוכה ואינם מצליחים להרוויח את התשואות האלה, שכרם בהפסדם.

מן המפורסמות היא שהשחקנים-ארגונים הפועלים במשחק מרוויחים יפה מאוד כלומר, הבנקים, בתי השקעות ועוד. אך השחקן הקטן, המשקיע הממוצע ידו קצרה מלקצור רווחים. בהנחה שהשוק מתנהל כמו הטבע עולה שוב שהגדולים והחזקים מרוויחים והקטנים המממנים את החמצן של הגדולים מפסידים. עובדה.

עזרה מידידים

במהלך השנים, בעלי מקצוע והוגים פיתחו כלים לטובת המשקיע העצמאי במטרה לסייע להגדיל את הסתברותו להצליח. אך הכלים, טובים ככל שיהיו, עדיין לא משנים את התוצאה עבור רוב המשקיעים העצמאים.

הבאג האנושי

משקיעים עצמאיים סובלים מבעיה אחת מרכזית שממנה הם חייבים להיחלץ. הבעיה היא שהם פועלים כבני אדם רגילים בזירה. כל עוד שבני אדם נורמטיביים ימשיכו לפעול בזירה הזאת הם ימשיכו לאשש את התוצאות הטבעיות שהטבע גוזר עלינו. הבאג האנושי הינו תולדה של תפקוד המוח האנושי. המוח האנושי סובל ממספר חולשות מובנות.

פיזור מול מיקוד

לא צריך להרבות במילים כדי להראות שבאופן טבעי אנחנו יצורי אנוש יותר מבולבלים מאשר מפוקסים. הנטייה לשכוח דברים, להישאב לדבר מה בלתי חשוב על חשבון דבר חשוב ועוד כנה וכהנה. המוח באופן טבעי רודף אחרי זוטות ומתקשה להישאר נעול כלייזר על החשוב באמת. הבלבול וחוסר מיקוד מתגברים באופן קורלטיבי כאשר ניכנס מימד הלחץ לתוך המשוואה.

הרגלים רעים מתים לאט לאט לאט

כל אחד מאיתנו יודע שהוא אוחז בהרגלים בלתי קונסטרוקטיביים. עישון, איחורים, נטיה לכעוס דחיית דברים חשובים, וכו'. המוח שלנו, מה לעשות, אוהב להתאהב במה שהוא רגיל אליו ונורא מזה הוא מצדיק את אותם הרגלים שליליים. למרות הנזקים שהם יוצרים לנו. האחיזה העקשנית באותם הרגלים רעים הינה מהלך טבעי של המוח שאומר לעצמו זה אני לטוב לרע.

הרגל אחד שמזיק למשקיע הינו התאהבות באסטרטגיה או סקטור או מניה מסוימת שלא נדבר על רמת סיכון-סיכוי שמנחה את כל הפוזיציה המרכזית של כל משקיע. הרגלים רעים מתים לאט והרגלים רעים קשה ליצור אך כיף לחיות איתם. אמר פסיכולוג חכם.

רואה את קו הגמר ופחות את הדרך לשם

תופעה זו יותר משקפת את המוח הגברי. הגבר המשקיען בונה לעצמו תמונה מה הוא רוצה לראות בהמשך, כמו לדוגמא, אחוז הגידול של התיק, אך את הדרך, אותם צעדים שיש לנקוט במהלך המסלול הוא אינו רואה, שם הוא פחות ערני ורגיש. החשיבה הלינארית של הגבר המשקיע מזהה ומגדיר את קו הגמר אך חפיפניק יותר בהתמקדות על הצעדים-צמתים שבדרך.

מסקנה

המשקיע השכיח הינו גבר המונע להשיג הישגים בשוק ההון וזה טוב ולגטימי. אך יחד עם זאת הוא סובל ממספר באגים מובנים המצעידים אותו לאכזבות והפסדים. פיזור טבעי של המוח, הרגלי חשיבה והתנהלות הרסניים וראיית קו הגמר ולא את המסלול. רק, ורק על ידי התגברות על הכשלים המובנים של המשקיע הנורמטיבי-אנושי יהיה ניתן לנצח את הטבע, וליצר איזון הוגן יותר בין המשקיע הבודד שהוא בסיס החמצן של השוק לבין הגדולים שמרוויחים היטב מהמצב הטבעי כפי שהוסבר לעיל, בטורים הבאים אתמקד בפתרונות.

אלי אברמוביץ ודיוויד סלומון, ממקימי המכון הישראלי לקבלת החלטות, עוסקים בטיוב תהליכי קבלת החלטות של אירגונים, מנהלים ומשקיעים פרטיים. כמו כן, משמשים יועצים אסטרטגים ומנהלי משא ומתן עבור אירגונים בארץ ובחו"ל. לשאלות [email protected]

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.