נתיבי ישראל
צילום: צילום מסך

בשיתוף האוצר וההסתדרות: הסכם שכר חדש לעובדי נתיבי ישראל

הסכם עקרונות עד 2028 יביא לשיפור שכר, תנאי העסקה חדשים וגמישות ניהולית עבור כ-350 עובדי החברה; ההסכם יאפשר גיוס ושימור כוח האדם תוך קידום תשתיות תחבורה ברחבי המדינה

מנדי הניג | (2)

בצעד משמעותי לעתיד עובדי "נתיבי ישראל" ולפיתוח תשתיות התחבורה במדינה, חתמו משרד האוצר, ההסתדרות, נציגות ועד העובדים והנהלת החברה על הסכם עקרונות לקראת הסכם שכר חדש. ההסכם, שתוקפו יימשך עד סוף שנת 2028, יחול על כ-350 עובדים המועסקים במסגרת ההסכם הקיבוצי ועל כ-40 מהנדסים שהועסקו עד כה בחוזים אישיים. ההסכם ישפר באופן ניכר את תנאי השכר של העובדים, וגם יציג מודלים חדשים של העסקה מה שיעזור לנתיבי ישראל להתמודד עם אתגרי גיוס כוח אדם. ההסכם מגביר את הגמישות הניהולית של החברה ומספק תוספות שכר, מענקים ודרגות קידום לעובדים.

חברת "נתיבי ישראל" היא הגוף המרכזי בישראל האחראי על תכנון, הקמה ותחזוקה של תשתיות תחבורה, הכוללות את רשת הכבישים הארצית, מסילות הרכבת ושדות התעופה. בתקופה שבה הביקוש לכוח אדם מקצועי בתחום ההנדסה והתשתיות גבוה, ההסכם החדש נועד לחזק את מעמד החברה כמעסיק אטרקטיבי. הוא כולל תוספות שכר, מענקים והוספת דרגות קידום לעובדים, לצד מודל העסקה ותגמול חדשני המותאם במיוחד למהנדסים. בנוסף, ההסכם מעניק לחברה גמישות ניהולית רבה יותר, המאפשרת לה להתאים את עצמה לצרכים המשתנים של השוק ולשמר עובדים איכותיים לטווח ארוך.

לאחר משא ומתן ארוך הבשיל ההסכם והוא תוצר של שיתוף פעולה בין כלל הגורמים המעורבים ובהם משרד האוצר, ההסתדרות, ועד העובדים והנהלת החברה. ההסכם משקף מחויבות משותפת להבטיח את המשך פיתוח התשתיות הלאומיות, תוך מתן דגש על טיפוח ההון האנושי של חברת התשתיות. המהלך צפוי לעזור לחברה לעמוד ביעדים האסטרטגיים שלה, תוך שמירה על יציבות כלכלית ותעסוקתית עבור מאות עובדיה.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ברך ואמר: "זה יום חשוב, שבו אנחנו חותמים על הסכם פורץ דרך וארוך טווח שיחזק את מעמד העובדים וימשוך כוח איכותי לחברה, האחראית על פרויקטים חשובים ומשמעותיים במדינה. זהו הסכם מיטיב שנותן ביטחון תעסוקתי ותוספות שכר ומאפשר לעובדים להתקדם ולהרגיש בטוחים. אודה להסתדרות עובדי המדינה שגיבשו פה הסכם מצוין, וכן לנציגות משרד האוצר שידעו להבין את צרכי העובדים לצד יעדי החברה. לכולכם, עלו והצליחו".

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי: "אני מברך את העובדים האיכותיים של חברת התשתיות הגדולה בישראל שעושה עבודה מדהימה, אשר זוכים להסכם משמעותי זה. זה הסכם טוב לעובדים ומצוין לחברה, שמאפשר להיטיב עם העובדים לשמר אותם לטווח הארוך. תודה לכל העוסקים במלאכה".

מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ: "בתקופה מאתגרת זו הוכחנו כי ניתן לפעול בשותפות אמיתית למען המטרות המשותפות שלנו. נתיבי ישראל מהווה עמוד תווך בפיתוח תשתיות אסטרטגיות תחבורתיות למדינה. אנו ממשיכים לפתח ולתחזק את כל תשתיות התחבורה בארץ - החל מרשת הכבישים הארצית, הרכבות ושדות התעופה למען משתמשי הדרך והציבור כולו. ההסכם מבטא את המחויבות המשותפת להמשיך ולפתח את תשתיות המדינה תוך טיפוח ופיתוח ההון האנושי בחברה המהווה את הנכס המרכזי. הערכה ותודה לכל העוסקים במלאכה בהסתדרות, באוצר, חברי הוועד, הנהלת החברה ולשרת התחבורה."

סגן הממונה על השכר במשרד האוצר, אוהד אלקבץ: הסכם זה מהווה הישג משמעותי לחברה ולעובדיה. ההסכם מחיל לראשונה מודל העסקה ותגמול מתקדם למהנדסים בחברה, לצד הרחבת הגמישות הניהולית הנדרשת ושיפור תנאי העובדים ויאפשר לחברה להתמודד עם האתגרים הרבים והחשובים בפניהם היא ניצבת. ההסכם מוכיח כי בשיתוף פעולה וביחסי אמון בין הצדדים ניתן לתת מענה לצרכים המתפתחים של החברות הממשלתיות והמגזר הציבורי".

קיראו עוד ב"בארץ"

מנהל חטיבה ארצי, עו"ד לירון פריוב: "לאחר מאמץ ארוך ושיתוף פעולה מצויין בין נציגות העובדים, הנהלת המשרד ומשרד האוצר הצלחנו להביא הסכם פורץ דרך ומשמעותי הכולל שורות הישגים לעובדים ובראשם תוספות שכר, מענקים והוספת דרגות. בזכות הישגים אלו יתאפשר לחברה להמשיך לקלוט ולשמר עובדים איכותיים ומקצועיים. מקומו של הוועד בתהליכי החברה בא לידי ביטוי בצורה משמעותית בהסכם ובכך יביא ליחסי עבודה פוריים בין הצדדים. אני רוצה להודות לכל הנהלת המשרד, לוועד העובדים, לאוצר ולצוות המקצועי שלנו עו"ד ליאור בירנבאום, אומרי זינגר ולעו"ד אלעד מורג שייצג את ועד העובדים".

מנהלת חטיבת הסכמים קיבוציים, עו"ד ליאור בירנבאום: "ההסכם נותן אופק מקצועי וכלכלי לחברה ולעובדיה. אני גאה בהישגים שנחתמו כעת ומודה להנהלה ולוועד העובדים על ההקשבה ושיתוף הפעולה המלא".

סמנכ״ל משאבים ומנהל בחברת נתיבי ישראל, צחי רביבו: ״מדובר בשותפות רחבה ומאוחדת של הנהלת החברה ונציגי העובדים, תוך ראיית חשיבות בניית מדינת ישראל. בשעה בה אנו עוד נמצאים במלחמה - חברת נתיבי ישראל עוסקת בבניית המדינה ופיתוח התשתיות החיוניות שלה כל העת. ההסכם מבטא את המחויבות שלנו להמשיך ולהוביל את פיתוח תשתיות התחבורה הלאומיות תוך הבטחת תנאי עבודה על כלל מרכיביה, בדגש על הבטחת יציבות ארוכת טווח לעובדי החברה."

יו"ר ועד העובדים בחברת נתיבי ישראל, גל ויסמן: "אני מרגיש שכולם היו שותפים לרגע חשוב זה. מעבר לכך שהודות להסכם הפכנו לחברה אטרקטיבית, יש פה גם שיפור תנאי שכר לראשונה מזה שנים רבות. אני מרגיש שהמהלך הזה נותן לעובדים לבוא עם חיוך כי עכשיו הם יודעים שיש להם משענת כלכלית. תודה להסתדרות על כל המעטפת, ועל תמיכה בנו שהייתה מעל ומעבר"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 08/06/2025 17:14
    הגב לתגובה זו
    בעיקר בזכות ביריוקטיה פנימית מסועפת במיוחד וכוח אדם ברירת מחדל שאף אחד אחר לא רצה. בסוף כל המשק סובל מזה בכבישים כולם משתמשים
  • 1.
    תודות לביבי המגזר הציבורי רק השמין והשירות בזבל (ל"ת)
    אלעד 08/06/2025 12:54
    הגב לתגובה זו
הדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבעהדמיה של מרכז הפיתוח החדש של אנבידיה הצפוי לקום בבאר שבע

אנבידיה משלשת את מרכז הפיתוח בבאר שבע: מאות משרות חדשות בדרום

ענקית השבבים תעתיק את פעילותה למתחם חדש בפארק ההייטק גב-ים בהיקף של כ-3,000 מ"ר; המרכז יורחב עד אמצע 2026 ויתמקד בפיתוח טכנולוגיות AI

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה באר שבע

ענקית השבבים אנבידיה (NVIDIA Corp. 2.25%  ) מודיעה על הרחבת מרכז המחקר והפיתוח בבאר שבע פי שלושה. המתחם החדש, שייבנה בפארק ההייטק גב-ים בעיר, יתפרס על שטח של כ-3,000 מ"ר ועתיד להתחיל לפעול במתכונת מלאה עד סוף המחצית הראשונה של 2026. במקביל, מתכננת החברה לגייס מאות עובדים חדשים באזור הדרום - ובהם מפתחי שבבים, מהנדסי חומרה ותוכנה, ארכיטקטים ובוגרי תארים מתקדמים במדעי המחשב וההנדסה.

מעבר להיבט העסקי, המהלך הזה של אנבידיה צפוי להשפיע על תעסוקת ההייטק בדרום ועל יצירת סביבת עבודה נוחה ואיכותית יותר למהנדסים שרחוקים מהמרכז. יש לזה פוטנציאל לשנות את מפת ההייטק במדינה, אחרי שחברות גלובליות מעדיפות להתרכז סביב תל אביב והרצליה רבתי, להחלטה של אנבידיה להשקיע דווקא בבאר שבע יש משמעות רחבה - לא רק מבחינת פיתוח טכנולוגי, אלא גם כחלק ממאמץ לחזק את הפריפריה על ידי תעשיית ההייטק.

האתר החדש ממוקם בבניין החמישי שמקימה גב-ים בפארק ההייטק בבאר שבע, בו פועלות גם חברות כמו מיקרוסופט ואלביט וכן יחידות תקשוב של צה"ל. סמיכותו לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה ממחישה את התבססות האזור כאחד ממוקדי החדשנות המרכזיים בדרום. מדובר באחד ממהלכי ההתרחבות המשמעותיים של אנבידיה מחוץ לגוש דן, ומבחינת העיר באר שבע - צעד נוסף בדרך לביסוס מעמדה כעיר טכנולוגית בצמיחה.

עמית קריג, סגן נשיא בכיר באנבידיה ומנהל מרכז המו"פ בישראל, אמר כי "הרחבת מרכז הפיתוח בבאר שבע משקפת את המחויבות שלנו להגיע אל המהנדסות והמהנדסים הטובים ביותר - בכל מקום שבו הם נמצאים. הסייט החדש ישמש בית מקצועי למאות אנשי פיתוח נוספים מהדרום, שייקחו חלק בפיתוח טכנולוגיות חומרה ותוכנה פורצות דרך ויקדמו חדשנות עולמית בבינה מלאכותית."

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', הוסיף כי "מדובר בבשורה חשובה לעיר ולנגב כולו. ההחלטה של אנבידיה מבטאת אמון באקו-סיסטם הבאר-שבעי ותיצור מאות מקומות עבודה חדשים, שיחזקו את ההון האנושי בעיר וימשיכו להציב את באר שבע בחזית החדשנות הישראלית."

טראמפ ונתניהו (X)טראמפ ונתניהו (X)

טראמפ מודה למדינות המפרץ על התחייבות לשיקום עזה - אבל, המימוש בספק

מאיפה יגיעו 100 מיליארד דולר לשיקום עזה, ומהם התנאים להזרמת הכסף?  

משה כסיף |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ עזה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בנאום בפני הכנסת כי "מדינות ערביות ומוסלמיות" התחייבו להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בשיקום רצועת עזה. טראמפ, שתיאר את הרצועה כ"אתר הריסות" שנחרב בעקבות שנתיים לחימה בין ישראל לחמאס, הביע תודה למדינות המפרץ על תמיכתן בתוכנית השלום שלו, שהובילה להסכם הפסקת אש ראשוני. "הן התחייבו לתמוך בשיקום בטוח של עזה ומעבר לה", אמר טראמפ, והוסיף כי ארה"ב תשתתף במאמץ באמצעות כוח בינלאומי שיפקח על התהליך.

אולם, מאחורי ההצהרות האופטימיות מסתתרת מציאות מורכבת: הערכות עלויות השיקום נעות בין בכ-100 מיליארד דולר, וההתחייבויות נתקלות באתגרים פוליטיים, כלכליים וגיאופוליטיים שמרחיקים את המימוש בפועל.


קריאה חשובה: מי ישלם את הנזק בעזה? והאם זה יכול להתגלגל לתקציב של ישראל?

על פי דוחות האו"ם והבנק העולמי, הנזק כולל הריסת 55 מיליון טון פסולת, פגיעה במערכות מים, חשמל וביוב, וצורך בשיקום כולל, הקמת נמל ימי, תחנות כוח ותשתיות תעשייתיות. הערכה ראשונית בפברואר 2025 עמדה על 53 מיליארד דולר, אך עדכונים מלפני מספר חודשים העלו אותה ל-70 מיליארד, ואף ל-100 מיליארד אם כוללים שיקום כלכלי ארוך ותמיכה באוכלוסייה.

טראמפ, הציג תוכנית "20 נקודות" לשלום בעזה, הכוללת פירוז חמאס, הקמת כוח ביטחון בינלאומי בהובלת ארה"ב (עם 200 חיילים אמריקאיים), ושיקום כלכלי שיימומן בעיקר על ידי מדינות המפרץ. התוכנית זכתה לתמיכה ראשונית ממדינות ערב, אך כפי הנראה,  ההתחייבויות הן בעיקר הצהרתיות, והמימוש תלוי בתנאים קשיחים.


תנאים פוליטיים וכלכליים מקשים על יישום