מלאי הדשנים המשיך לעלות: "התמונה אכן עגומה אך גם ידועה"
דו"ח מלאי הדשנים של היצרניות הצפון אמריקניות פורסם אמש (ג') והמשיך להצביע על מגמת העלייה החדה, עלה בינואר ב- 28% לעומת חודש דצמבר ונמצא כ-39% מעל הממוצע ב- 5 השנים האחרונות. נציין, כי המלאי עלה למרות שהיקפי הייצור צומצמו ב- 30% בדצמבר.
"נראה כי התופעה הזו אופיינית לא רק ליצרניות הצפון אמריקניות אלא ליצרניות בכל העולם", גורסת לימור גרובר מנהלת מחלקת מחקר בפסגות ואומרת, כי השאלה הגדולה היא האם היצרניות הרוסיות, הסובלות גם הן ממחסור בביקושים ועלייה במלאים שמכבידה על התזרים, יצליחו להחזיק מעמד במו"מ מול הלקוחות הסיניים ולשמור על מחיר האשלג בחוזה החדש.
הדו"ח הציג תמונה מעודדת יותר "לגבי דשני הפוספט", כאשר הקטנת הייצור (בהיקף משמעותי של 55%) הצליחה לייצב את מגמת הגידול במלאי והוא רשם ירידה לראשונה מזה 6 חודשים, אומרת גרובר. מלאי ה-DAP ירד ב-17% ומלאי ה-MAP ירד ב- 10%. לירידה במלאי תרמה גם התאוששות בביקושים מהודו, כאשר היצוא למדינה רושם עלייה של 12%.
תמונה עגומה אך ידועה
אמיר אדר מנהל המחקר בהראל פיננסים חושב, כי מדובר "בתמונה עגומה אך ידועה". אדר מתכוון לחזרה לרמות המלאים ששררו בינואר 2006. מחודש אוגוסט האחרון נרשמה עלייה של כ-2.2 מיליון טון, מתוכה כ-1.3 מיליון טון בחודשים דצמבר-ינואר.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.