החששות ממיתון מתבטאים במחיר הנפט: איבד השבוע 5 ד'

נאומו של ברננקי אתמול והאווירה הקודרת בוול סטריט השפיעו היום על מחירי הזהב השחור שקרוב יותר ל-90 ד' מאשר לשבור שיא חדש ככל שהפרספקטיבה כלכלית תהיה עגמומית יותר
שהם לוי |

החוזים על מחיר הנפט נפלו זה היום השלישי ברציפות וסגרו במחיר של 92.9 דולר לחבית ברקע לחששות כי הכלכלה האמריקנית מתדרדרת למיתון עמוק. החוזה על הנפט לפברואר איבד 81 סנט או 0.9%, והשלים ירידה שבועית של 5 דולר.

בנאום שנשא בפני קבוצת אנשי עסקים בוושינגטון אתמול, אמר נגיד ה'פד' ברננקי כי הבסיס להשקפה שלנו לגבי הפעילות ב-2008 הוחרף משמעותית והסיכונים לצמיחה בולטים יותר.

"החששות ממיתון כלכלי ממשיכים להקשות על מחירי הנפט," אומרים האנליסטים ב- Action Economics במכתב למשקיעים.

ענקית הפיננסים גולדמן זאקס, שהצהירה כי הכלכלה האמריקנית תדרדר למיתון במהלך הרבעון השני, הוסיפה כי קיים סיכוי של 50% למיתון גם ביפן, הכלכלה השניה בגודלה בעולם. כלכלות יפן וארה"ב יחד מונות כחצי מצריכת הנפט העולמית.

נגיד ה'פד' הוסיף כי אנחנו עומדים בפני פעולה נוספת הנדרשת כדי לתמוך בצמיחה והביטוח המתאים מפני הסיכונים להאטה." המשקיעים לקחו את דבריו כחיזוק להערכה כי הפחתת הריבית כבר ברורה מאליה.

עוד גורם שדחף את הנפט מטה היה הדולר, שהתחזק היום כנגד המטבעות העיקריים. אינדקס הדולר, שמודד את ביצועי השטר הירוק למול סל של מטבעות עלה היום ב-0.1%.

מנגד, עוד לחץ על הדולר צפוי להגיע בהמשך השנה במידה וה'פד' ימשיך להוריד את הריבית באופן אגרסיבי. אולם, האם יצליח הבנק המרכזי בארה"ב למנוע מהכלכלה הגדולה בעולם להתדרדר למיתון, זו עדיין שאלת השאלות, במיוחד לאחר דו"ח המשרות ביום שישי שעבר שהצביע על עלייה של שיעור האבטלה ל-5%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.52%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.