איך מבצעים שורט באופציות, ומה הסיכון הכרוך בכך ?

עידו סמואל – ברוקרטוב מבחינה טכנית - ביצוע של שורט (מכירה בחסר) נעשה בדיוק כפי שנעשה מימוש רווחים – על ידי פקודת מכירה רגילה. מערכות המסחר יודעות לזהות כי אנו מוכרים, נכס שאינו בבעלותנו ויתריעו על כך.

מכירה בחסר של אופציות מעו"ף דורשת ביטחונות, כיוון שאנו חשופים בעצם להפסד בלתי מוגבל. חישוב הביטחונות נעשה על פי 44 תרחישים אשר קבעה הבורסה באופן גורף לכל חברי הבורסה. ישנם חברי בורסה אשר דורשים מקדם ביטחון נוסף. גובה הביטחונות אשר יידרשו במידה ונבצע מכירה בחסר, היא בסביבות 10,000 ש"ח לאופציה סביב הכסף, כאשר ככל שמתרחקים מהנקודה בה נמצא המדד (הכסף), הביטחונות הולכים יורדים אך הם עשויים לגדול בתרחיש מסוים.

הסיכון בשורט הוא הפסד תיאורטי אין סופי, כאשר מקסימום הרווח הוא התקבול המיידי המתקבל מהמכירה, אליו ניתן להגיע רק בפקיעת האופציות. השימוש במכשיר השורט הוא מסוכן ביותר ונדרש ידע רב לפני השימוש בו. ניתן להשתמש במכשיר בצורה סולידית בתוך אסטרטגיה מסוימת המשלבת קניות של אופציות בנוסף לשורט, אז הסיכון יורד לרמה סבירה וידועה מראש. חשוב להדגיש שהשימוש בשורט שלא באסטרטגיה הוא מסוכן ביותר ורצוי ללמוד טוב את התחום לפני שמתנסים בו.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.