הממסד קוטע את הרגל של האוניברסיטאות ומציע פלסטר

בארץ יש תמיד את תירוץ הביטחון. הכל נעשה בשם הביטחון הקדוש, ומוסדותיו המהוללים ובכן הגיע זמן להתקדם, הגיע זמן לומר שנמאס. גם ההקצאות לרווחה לא יעילות
יניב לפן |

שנת הלימודים האקדמית שנפתחה השבוע, למרבה הפלא, ללא שביתה מצד איזה איגוד או אגודה שתומכת או מתנגדת למשהו שמישהו עשה או לא עשה, פתחה את שערי ההשכלה הגבוהה למאות אלפי סטודנטים חדשים, מוחות צעירים, דור עתיד של תעשיינים, אנשי עסקים, כלכלנים אנשי רוח ומדע.

למרות הקשיים הכלכליים הנעוצים בחיים הסטודנטיאלים עושה רושם שככל שנפתחות יותר אפשרויות ונוספים עוד כסאות למידה, בפני הדור הצעיר של מדינת ישראל, כך גדל גם הביקוש של אותו דור לוותר על שלושת שנות עבודה ופרנסה לטובת פירות ההשכלה.

מעניין לדעת עד כמה מודעים הסטודנטים ליכולת המשק לקלוט אותם בשוק העבודה בשלבים מאוחרים יותר, לאחר סיום שלב הלימודים. בסקר שהתפרסם בשבוע שעבר, נאמר כי רק כמחצית מהסטודנטים עובדים בפועל במקצועות אותם למדו באוניברסיטה ולאחר חמש שנים האחוזים יורדים ל-25%.

פרט ליכולת המשק לקלוט את המסיימים הטריים, מציעים השווקים מעבר לים הצעות כספיות אטרקטיביות שהמשק בארץ עדיין לא בנוי להתמודד עמם. כך למשל המשכורת הממוצעת של בוגר תואר ראשון באוסטרליה עומדת על 50 אלף דולר לשנה ומשכורת ממוצעת לבוגר תואר ראשון בכלכלה בארה"ב עומדת על 60 אלף דולר לשנה.

רק לשם השוואה, בארץ עומד השכר הממוצע על בערך 7,500 שקלים והשכר הממוצע לבוגר תואר ראשון עומד על 8,590 שקלים. אין צורך בכלל לדון בקטגוריה של תארים מתקדמים, שם עוברות המשכורות הממוצעות בחו"ל את אלה שלנו בשיעורים משמעותיים בהרבה. משכורת של בוגר MBA באוניברסיטה טובה בארה"ב יכולה להגיע לרמות אסטרונומיות הגבוהות מ-130 אלף דולר בשנה.

אז מה אנחנו יכולים לעשות? אנחנו בסך הכל משק קטן, בלי הרבה אמצעים, המדינה ענייה ונמצאת במצב חירום מדיני מאז הקמתה. בראשית דרכה, בלי הכסף, הטכנולוגיה והלוואות הענק מארה"ב הייתה המדינה מובילה ברמת החינוך בקרב בני הנוער. האוניברסיטאות שגשגו, המדע התרבות והמשפט פרחו, היתה מן תחייה מחודשת של תרבות שנחנקה בגולה זה אלפיים שנה. כל הטוב שבתרבות היהודית שנשמר במשך שנות הגלות הציף את הארץ ויצר רנסנס תרבותי.

איפשהו נעלם הניצוץ, מרנסנס תרבותי הפננו את מקורותינו, בשל כרח הנסיבות, לתרבות המלחמה ולשלטון הגנרלים. הפכנו לעם לוחם מדשדש בין שלום למלחמה. בשנים המאוחרות יותר לאחר שהתבסס פה שלטון הגנרלים ותרבות הסמוך המקומית שמאפיינת כל כך את הכנסת כבר כמעט 20 שנה הגיע תורה של האמריקניזציה לתקוע מסמר נוסף בארונה של התרבות המקומית. כפי שקרה פעמים כה רבות בהיסטוריה, כשעמים בניכר העניקו ליהודים הזדמנות לשגשוג, ידעו היהודים לאמץ זאת לעצמם ולהקצין יתר על המידה את תרבותם ומנהגם.

מה עשו חברינו בכנסת בשנים האחרונות, לאור הממצאים המדאיגים של בריחת המוחות ואי יכולתו של המשק להתמודד עם משקים מתקדמים יותר? קובעי המדיניות התחילו, בתהליך מדורג שארך מספר שנים, בקיצוץ של 20% בתקציבי ההשכלה הגבוהה. לפתע החלו חוקרים לזכות בפרסי נובל למניהם, קובעי המדיניות שנותרו מבולבלים מהזכייה, החליטו שאולי בכל זאת אוניברסיטאות זה טוב והחליטו להקצות משאבים לטיפול בבעיית בריחת החוקרים, מתן וילנאי העריך את סדרי הגודל הדרושים בכ-20 מיליון דולר, על הצעה כזו ניתן לפחות לומר כי הכוונות היו טובות.

וזה בערך כל מה שניתן לומר עליה.

יש כאן כנראה בעייה בסיסית מאוד בתפיסה הכלכלית של חלק מהפוליטיקאים וקובעי המדיניות. להגיד שלהקצות 20 מיליון דולר או אפילו 200 מיליון דולר על מנת לממן קרנות שיתמכו בחוקרים שיבואו לחקור בארץ זה כמו לומר שבקטיעת רגל יש לטפל בפלסטר.

לממסד האקדמי אין ציוד מעבדות, אין ספרים ואין תקציבי מחקר. ניתן לייבא לפה אלפיים חוקרים מבריקים אבל בטווח הארוך ללא השקעה, אין שום סיבה לפתח ציפיות. למי שחושב שעוד נותר לנו זמן ואנו בראשיתה של הדרך, הגיע זמן שיתעורר, הרי כבר מזמן לא מדובר בטפטופים אקראיים אלא במגמה ממשית. בעוד שבכל מערב אירופה, מספר הסטודנטים הלומדים בארה"ב פוחת, בישראל מספרם רק הולך וגדל.

תקציבי החינוך אינם הבעייה היחידה ששולחת את בוגרי האוניברסיטאות אל השווקים מעבר לים. בשווקים המפותחים מחפשים תמיד מוחות צעירים שיכולים לתרום מכשרונם לצמיחת הכלכלה ולא פעם גם מוכנים לשלם כמות לא קטנה של מזומנים בעבור האנשים הללו. המשק בארץ, מלא הביורוקרטיה, המטיל על האזרח נטל מיסים עצום ומשכורות זעומות לא מסוגל להתמודד עם משקים מתקדמים בעולם בתחרות על המוחות צעירים.

בארץ יש תמיד את תירוץ הביטחון. הכל נעשה בשם הביטחון הקדוש, ומוסדותיו המהוללים ובכן הגיע זמן להתקדם, הגיע זמן לומר שנמאס. הדור החדש כבר לא סוגד לביטחון, הוא מבין שיש דברים מעבר ומעל לכל הוא מבין שהעולם מוכן להעניק לו את כל הדברים הללו ולכן אם ישראל לא תיתן מדינה אחרת כן. בעייה נוספת היא סוגיית מדינת הרווחה.

אין שום בעייה עם מדינת רווחה, והרעיון הכללי העומד מאחורי התפיסה הוא נכון אבל כמו בכל דבר שם המשחק הוא יעילות. משק שתומך ברווחה לאזרחיו הנזקקים צריך לבצע את פעולות הרווחה ביעילות יתרה, כי אם לא, מגזרים שלמים כמו המגזר החרדי אצלנו ינהגו כמשקולות על גבו של האזרח העובד, יגדילו עליו את נטל המיסים ויבריחו כל מי שרק יש לו הזדמנות לברוח.

כל עוד לא יראו קובעי המדיניות ומובילי המשק כוונה רצינית לשינוי, כל עוד לא יסכימו העומדים בראש מערכת הביטחון לביצוע תכנית מדורגת לקיצוץ תקציבים, כל עוד יתעקשו מגזרים שלמים של האוכלוסייה להיות נטל על אזרחי המדינה וכל עוד תרשה הממשלה לאותם מגזרים להמשיך בנוהל החיים הנפשע הזה, כל עוד יתעקשו איגודים ארכאיים על ריכוזיות המשק והעדפת הווה על פני עתיד, וכל עוד יעמוד החינוך בסדרי עדיפות נמוכים, אין שום סיבה שאותו דור עתיד לא יעלם מעל פני המדינה ויעניק את כשרונותיו לשווקים מעבר לים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.