ביום ראשון זה קורה - אילון מאסק משיק את הרובוטקסי ואסור לו לפשל

החלום הגדול של מאסק הופך למוחשי - האם הרובוטקסי ישנה את עולם התחבורה ועולם העבודה, האם נוכל לעשות כסף מהרכב שלנו בזמן שאנחנו ישנים או בעבודה? על החזון, ההשקה ושאלות ותשובות

עמית בר | (7)
נושאים בכתבה רובוטקסי

ביום ראשון טסלה תשיק את שירות הרובוטקסי הראשון שלה באוסטין, טקסס. השירות הזה הוא הבסיס להרחבה המיוחלת של הרובוטקסי ברחבי ארה"ב והעולם והוא מנוע הצמיחה הבא של טסלה. מדובר בהשקה יחסית קטנה של עשר מכוניות מדגם Y שיופעלו באופן אוטונומי, בתוך תחום גאוגרפי מצומצם, תחת השגחה אנושית מרחוק. 

במבט ראשון, ההשקה הזאת נראית זהירה יחסית, אולי יותר מדי, במיוחד בהתחשב בהבטחות הגדולות של אילון מאסק בשנים האחרונות. אבל, יש כאן הגדרה מחדש של עתיד התחבורה עירונית ושל טסלה עצמה. הצלחה בשירות הזה תצעיד את הרובוטקסי קדימה. הוא יכול גם להיכשל, אם כי, לכולם ברור שרכבים אוטונומיים הם העתיד, זה רק שאלה של זמן. 


מאחורי ההשקה הזאת מסתתר חזון גדולשל מאסק: להפוך את הרכב שלכם לנכס מניב, כזה שיכול "לעבוד בשבילך" בזמן שאתה ישן, בעבודה או בטיול. כלומר, הבעלים של רכב טסלה יוכלו לצרף את רכבם לרשת הרובוטקסי, ולייצר הכנסה פסיבית, מה שמהווה שינוי עצום בתפיסת הבעלות על רכב. במקום שהרכב יעמוד בחנייה רוב שעות היום, הוא יהפוך ליחידת שירות ניידת שמייצרת כסף.


אם זה יקרה – לא מדובר רק ברווח לבעלי הרכב, אלא בהשפעה מערכתית על כל עולם התחבורה: פחות רכבים פרטיים, פחות פקקים, הקלה בעומסים, תחבורה זמינה וזולה יותר, ובעיקר שיפור בטיחות כי כשנהיגה אוטונומית עובדת נכון, היא נוטה להיות בטוחה יותר מנהיגה אנושית. למעשה, אם טסלה תצליח להוכיח שמודל כזה עובד, מדובר בפוטנציאל לשינוי כללי המשחק בכל עיר בעולם.



מעבר מרכב לשירות תחבורה חכם

אף שהשוק של רכבים חשמליים הוא תחרותי מאוד, לטסלה יש יעד שאינו רק למכור יותר רכבים, אלא להפוך למובילת שוק הרכב האוטונומי. הרובוטקסי הוא יותר מאשר שירות נסיעה; הוא נוגע לשינוי מהותי במודל העסקי של החברה. במקום שמכירת הרכב תהיה מקור ההכנסה העיקרי, טסלה שואפת לייצר הכנסות חוזרות דרך שירותי תחבורה אוטונומיים, כלומר, להפוך את כל הרכבים שלה, שכבר נמצאים בכבישים, למקור הכנסה פעיל באמצעות השכרתם כנכסי תחבורה.


קריאה קשורה: איך הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק


במקום שהלקוח יהיה הבעלים של הרכב, הוא משתמש בשירות תחבורה כשירות, שמבטל את הצורך ברכישת רכב פרטי, ומאפשר לטסלה להרוויח מכל נסיעה של כל רכב ברשת שלה. המודל הזה, אם יצליח, יכול להפחית את עלויות התחבורה בכ-70% ולקדם את טסלה מיצרנית רכב לשחקן מוביל בתחום התחבורה החכמה בעולם.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ההבטחות של מאסק בעבר היו לרוב דרמטיות ומרשימות, כמו הצהרות על מיליון רובוטקסים ברחובות עד 2020, או על הדגם המיוחד Cybercab שיוצע ב-2026, אך בפועל טסלה נאלצת להתחיל בזהירות עם עשר מכוניות Y סטנדרטיות באיזור מוגבל באוסטין, עם מפעילים אנושיים שיכולים להתערב מרחוק אם יש בעיה. ההגבלות הללו הן תוצאה של רגולציה מחמירה. הרשויות בטקסס וארה"ב עדיין לא קבעו את כל הכללים לשימוש ברכבים אוטונומיים ברמה מלאה. יש לחץ רגולטורי לעצור את התהליך עד שמסגרות בטיחות ברורות יהיו מיושמות. כמו כן, יש חששות בטיחותיים. במהלך השנים האחרונות התרחשו מספר תאונות שבהן טסלה הייתה מעורבת בעת הפעלת מערכת הנהיגה העצמאית. החוסר בשימוש בחיישנים מתקדמים כמו ליידר ורדאר, והסתמכות רק על מצלמות, גורמים לחששות משמעותיים בנוגע לאמינות ובטיחות המערכת.

בשלב הראשון הוחלט כי ההשקה תהיה רכה יחסית וקטנה וצריך גם לזכור שניהול כלי רכב אוטונומיים במרחב עירוני הוא אתגר גדול בתנאים משתנים. מעבר לכך, התחלה בקטן, תעזור לקבל משוב מפורט, שיקל על החברה לשפר ולכוונן את המערכת לקראת הרחבה עתידית. 

אז מדובר בסוג של פיילוט, פיילוט מאוד חשוב - גם לעתידה של טסלה וגם לעתידה של מהפכת הרכבים האוטונומיים ומהפכת התחבורה. העולם מסתכל.   




שאלות ותשובות על השקת הרובוטקסי של טסלה 

מה בדיוק כולל שירות הרובוטקסי שמושק ב-22 ביוני?

מדובר בשירות נסיעה אוטונומי ראשוני באוסטין, עם עשר מכוניות Model Y סטנדרטיות. השירות מוגבל לאזור גאוגרפי מסוים, כאשר הרכבים פועלים תחת השגחה של מפעיל אנושי מרחוק, שיוכל להתערב במקרה של בעיה. משתמשים יקבלו הזמנות מוקדמות, והגישה תהיה רק דרך אפליקציה ייעודית.


למה טסלה לא משיקה את הרובוטקסי בכל רחבי ארה"ב כבר עכשיו?

האתגרים הרגולטוריים עדיין רבים. חוקים בתחום הרכב האוטונומי לא הושלמו בכל המדינות, ובטיחות ציבורית היא נושא מרכזי. בנוסף, יש צורך באיסוף נתונים ושיפור המערכת על ידי ניסויים מבוקרים לפני הפצה רחבה.


מה ההבדל בין הדגמים שיופעלו כעת לבין ה-Cybercab שהוצג?

ה-Cybercab הוא דגם ייעודי שנבנה במיוחד לשירות רובוטקסי, ללא הגה או דוושות, ומתוכנן לצאת לייצור מסחרי רק ב-2026. כרגע, טסלה מפעילה את הדגמים הקיימים.\


איך טסלה מתמודדת עם החששות לגבי הבטיחות?

כחלק מהשקת השירות, בכל נסיעה יהיה נוכח איש צוות מטסלה שילווה את הנוסעים, לצד הפעלת המערכת תחת השגחה מרחוק של מפעיל. החברה גם דורשת מהנוסעים להסכים לתנאי שירות מחמירים, כולל שיתוף מידע ומשוב מפורט, כדי לשפר את המערכת. בנוסף, טסלה מתמודדת עם ביקורת ציבורית ורגולטורית באופן מתמיד, וצריכה להוכיח את אמינותה.


האם השירות יהיה בתשלום?

כן. השירות צפוי להיות בתשלום, כאשר המחירים יוצגו באפליקציית הרובוטקסי בדולרים, ויכללו תעריפים, עמלות אפשריות כמו מסים או דמי גשרים, ויתכן גם תעריפים לפי דרישה.


מה המשמעות הכלכלית של שירות הרובוטקסי לטסלה?

אם השירות יצליח, הוא יאפשר לטסלה ליצור הכנסות חוזרות באמצעות שירותי תחבורה אוטונומיים, במקום להיות תלויה רק במכירת רכבים. זה יכול להגדיל את הרווחיות של החברה, להרחיב את שוק הלקוחות שלה ולהפוך אותה לשחקנית מרכזית בתחום התחבורה העתידית.


מהם האתגרים הטכנולוגיים הגדולים ביותר?

ניהול כלי רכב אוטונומיים מצריך יכולת לזהות ולהגיב למגוון רחב של מצבים ותנאים משתנים. מהליכה של הולכי רגל בלתי צפויים ועד לשינויים בתנאי מזג האוויר. כמו כן, טסלה מסתמכת בעיקר על מצלמות בלבד ולא על חיישנים נוספים כמו ליידר, מה שמחייב מערכת זיהוי מאוד מתקדמת כדי למנוע טעויות.


כיצד הרגולציה בארה"ב משפיעה על ההשקה?

הרגולציה בתחום הרכב האוטונומי עדיין מתפתחת, והרשויות דורשות עמידה בתקנים מחמירים כדי להבטיח בטיחות לציבור. עיכובים, דרישות תוספות, או חקירות בעקבות תאונות עלולים להאט את ההתרחבות של השירות.


איך מתמודדת טסלה עם התחרות?

החברה מתמקדת בגישה של פשטות ועלות נמוכה יחסית, על ידי שימוש במצלמות בלבד, מה שמאפשר לה לנסות ולהרחיב את השירות במהירות יחסית. חברות אחרות משתמשות בטכנולוגיות מורכבות ויקרות יותר, עם דגש על זהירות וניסיון מצטבר.


מה יקרה אם תתרחש תאונה משמעותית בשירות?

אירוע כזה עלול להביא להשהיות רגולטוריות, בדיקות מחמירות ואף לפגיעה בתדמית הציבורית של החברה, מה שעלול להוביל לירידה במניה ולחצים להקפאת השירות או שינוי בטכנולוגיה.


האם הרובוטקסי יגיע גם לערים אחרות בקרוב?

אם ההשקה באוסטין תעבור בהצלחה ותענה על דרישות הבטיחות והרגולציה, צפוי שטסלה תרחיב את השירות לערים ואזורים נוספים.


איך המערכת לומדת ומשתפרת?

טסלה מבקשת מהמשתמשים לספק משוב מפורט ודירוג אחרי כל נסיעה, כדי לאסוף מידע חיוני לשיפור המערכת. בנוסף, הנתונים הנאספים מהרכבים עצמם משמשים לאימון וייעול האלגוריתמים.


כיצד צפוי השירות להשפיע על תחום התחבורה העירונית?

אם תצליח, השקת הרובוטקסי יכולה להוביל לירידה דרמטית בבעלות הפרטית על רכבים, להקטין את עומסי התנועה ולהפחית זיהום אוויר בערים. מעבר לכך, היא צפויה להאיץ את הפיתוח של תשתיות חכמות ותשתיות דיגיטליות התומכות ברכבים אוטונומיים.


מהם השיקולים האתיים והחברתיים שמלווים את הטמעת הטכנולוגיה?

הטמעת שירות רובוטקסי אוטונומי מעלה שאלות בנוגע לאבטחת מידע, פרטיות המשתמשים, וההשפעה על מקומות עבודה של נהגים מקצועיים. כמו כן, יש חשש מהפיכת ערים למרחבים טכנולוגיים דומיננטיים שעשויים להשפיע על השוויון החברתי והגישה לתחבורה.


האם טסלה מתכננת להוסיף חיישנים מתקדמים בעתיד?

למרות שכרגע החברה מתמקדת במצלמות בלבד, קיימות הערכות שמאסק ימשיך להשקיע בשיפור מערכות החישה, כדי לעמוד בדרישות בטיחות מחמירות ולשפר את יכולות הזיהוי והתגובה.



כיצד יוזמנו הנסיעות?


דרך אפליקציית ייעודית בשם Robotaxi App. רק מי שקיבל הזמנה אישית לשלב הגישה המוקדמת יכול להזמין נסיעה.


מהם שעות הפעילות של השירות?


בין 6:00 בבוקר ל-00:00 בלילה, שבעה ימים בשבוע, אך טסלה מדגישה שייתכנו שינויים בשעות הפעילות, במיוחד במזג אוויר קיצוני.


מה החידוש הגדול מבחינת מודל עסקי?


זהו צעד ראשון להפוך את רכבי טסלה למקור הכנסה עבור הבעלים, ובכך לחולל שינוי עמוק במבנה הכלכלי של עולם התחבורה. אם כל רכב יכול להפוך לרובוטקסי דרך עדכון תוכנה, המשמעות היא מעבר ממודל של מכירת רכבים למודל של שירותים חוזרים (Recurring Revenue).


מהם הסיכונים המרכזיים של ההשקה?


טסלה פועלת בתחום רגיש מאוד מבחינה רגולטורית. היא סופגת לחצים מצד מחוקקים בטקסס לדחות את ההשקה עד ספטמבר, ויש גם חקירות פתוחות של הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים (NHTSA) בעקבות תאונות שקשורות ל-FSD.


האם לטסלה יש יתרון טכנולוגי מול המתחרות?


לטסלה גישה ייחודית: היא לא משתמשת בחיישני LiDAR או רדאר, אלא מסתמכת על מצלמות בלבד, מה שמוזיל את העלויות. מצד שני, זה גם מעורר ביקורת בטיחותית קשה, בעיקר במצבים של סינוור, גשם או תאורה בעייתית.


כמה זמן עבר מאז ההבטחות של מאסק על רובוטקסי?


כבר ב-2019 הבטיח מאסק מיליון רובוטקסים תוך שנה-שנתיים. ההבטחות לא התממשו. גם הרובוטקסי העתידי, ה-Cybercab, שמיועד להיות ללא הגה, צפוי רק ב-2026, אך סיכוי טוב שיתעכב.


האם השירות הנוכחי עומד בציפיות הגדולות?


לא בדיוק. זו השקה מצומצמת ומבוקרת. אבל אם תתבצע בהצלחה, היא תהווה בסיס להרחבה מהירה, כולל לעיריות נוספות ויותר רכבים בכל עיר.


מה תהיה ההשפעה על בעלי רכב טסלה בעתיד?


אם המודל הזה ייושם באופן מלא, כל בעל רכב טסלה יוכל להצטרף לרשת ולהפוך את רכבו לנכס שמייצר כסף. זה עשוי לשנות את ההצדקה הכלכלית לרכישת רכב ולשנות את המאזן בין רכישה, חכירה, ובעלות.


האם יש יתרונות תחבורתיים נוספים?


אם מערכות כאלה יוכחו כאמינות ובטוחות, תהיה לכך השפעה עצומה על בטיחות בדרכים, זמינות תחבורה, צפיפות בכבישים וזיהום אוויר. הרובוטקסי צפוי להחליף רכבים פרטיים רבים, ולשפר משמעותית את היעילות של תחבורה עירונית.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אנונימי 21/06/2025 10:01
    הגב לתגובה זו
    לא יעמוד בפקקים
  • 5.
    מה קורה ברגע של פנצר או בוץ שמכסה מצלמות או תאונה (ל"ת)
    קש 21/06/2025 05:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 20/06/2025 16:24
    הגב לתגובה זו
    בטסלה כנראה מעדיפים לחסוך בעלויות של Lidar על חשבון בטיחות. מצלמות בלבד לא מספיקות בתנאים מסוימים.
  • אנונימי 20/06/2025 18:57
    הגב לתגובה זו
    זאת כבר הצלחה אדירה בארהב ומאסק הוכיח לעולם שהרדאר והליידאר מיותרים!
  • 3.
    יהוושוילי 20/06/2025 14:36
    הגב לתגובה זו
    נקווה שיגיע גם לארץ ויחליף את נהגי המוניות השודדים
  • 2.
    מודל חתבורתי כזה עלול להיות חשוף להתקפות סייבר קטלניות זה מימד שיש לתת גם עליו את הדעת. (ל"ת)
    יונגרמן 20/06/2025 13:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 20/06/2025 12:47
    הגב לתגובה זו
    שיהפכו את כל העסק ללא משתלם ועם יותר פקקים.

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?

ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר  

יואב פולס |

ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.

אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.

חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות. 


ג'יפ רנגלר רוביקון. אגדת שטח כבר עשרות שנים. צילום יואב פולס


אז מי על הפרק:

לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

מדריך

מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות

כל מה שצריך לדעת על מס נסועה שצפוי להיות מוטל בקרוב - ויוכל להכניס לקופת המדינה כ-10 מיליארד שקל בשנה, איך זה ישפיע על הכיס שלכם, האם זה יפגע בכדאיות רכישת רכב חשמלי, ועוד - מדריך
עוזי גרסטמן |
מס נסועה יוטל על הישראלים, השאלה רק מתי. במשרד האוצר מזגזגים כי יש בעיה גדולה ביישום מס נסועה, אבל על רקע הבור התקציבי, הרעיון חוזר לשולחן. המס הזה יוטל על כלי רכב חשמליים ושיעורו יהיה על בסיס היקף הנסיעה. מחישוב של "ביזפורטל", עולה כי מדובר בממוצע על כ-200 שקל בחודש. זה לא מעט, וזה גם פוגע בכדאיות של כלי רכב חשמליים. השאלה הגדולה אם זה יוטל כבר ב-2025, הסיכוי לכך נראה נמוך, אלא אם יימצא פיתרון לחישוב הנסיעות ולגבייה. ב-2026 זה כנראה מאוד כבר יבוצע בפועל. מדובר על תשלומי מסים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל בשנה בתוך שנים בודדות. האוצר לא יכול לוותר על זה. > חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות? מה זה מס נסועה, איך זה עובד, וכל השאלות והתשובות על המס החדש - "ביזפורטל" מסביר.  המס יוחל, לפחות בתור התחלה, על כלי רכב חשמליים צילום: תמר מצפי

מס נסועה - איך זה עובד?

מס הנסועה, שנועד לצמצם את העומס בכבישים ולהפחית את זיהום האוויר, פועל בשיטה שלפיה הנהגים משלמים על פי מספר הקילומטרים שהם נוסעים. היוזמה הזו הובאה כחלק מרפורמות התחבורה שנידונו במסגרת תקציב המדינה ב-2024, וכוללת כוונה להחיל את המס במיוחד על כלי רכב חשמליים, שהמדינה אינה נהנית ממס בלו על דלק עבורם. מס הנסועה, בהיותו מדד אובייקטיבי לשימוש ברכב, אמור גם ליצור תמריץ לצמצום נסיעות ולפיתוח תשתיות תחבורה ציבורית במדינה. עם הצמיחה במספר כלי הרכב החשמליים, שהיקף השימוש בהם זינק בשנים האחרונות, הציע האוצר מס של כ-15 אגורות לכל קילומטר נסועה ברכב חשמלי. מס זה מנסה לענות על הצורך במימון פרויקטים תחבורתיים רחבי היקף כמו המטרו, ומסייע לאזן את התקציב לאחר ירידה בהכנסות המס על דלקים. ואולם לצד המטרות הכלכליות, הצעד הזה מעלה שאלות סביבתיות וחברתיות רבות, כמו השפעתו על הנהגים והאם המיסוי על כלי רכב חשמליים עלול לעכב את המעבר לאנרגיות נקיות יותר​.  

למה בכלל מטילים מס נסועה?

מטרת המס היא לעודד נהגים לצמצם את השימוש ברכב הפרטי ולהפחית את הגודש בכבישים - בייחוד באזורי ביקושים גבוהים. כמו כן, המדינה מבקשת כאמור לפצות על אובדן ההכנסות ממיסוי הדלק, שירד עקב השימוש בכלי רכב חשמליים.  

איך מחושב מס הנסועה?

המס מחושב לפי מרחק הנסיעה הכולל של כל רכב. לפי הצעה זו, הנהגים ישלמו כ-15 אגורות לכל קילומטר שנסעו, אך ייתכן שהסכום ישתנה בהתאם למיקום או לשעות הנסיעה.

האם המס חל רק על כלי רכב חשמליים?

נכון לעכשיו, רוב הדיונים וההצעות התרכזו בכלי רכב חשמליים, בשל היעדר מיסוי על דלק. כלומר כתחליף לכך שמסי הדלק בירידה בגלל המעבר לחשמליות ומכיוון שאין מס על צריכת חשמל כמו שיש על צריכת דלק. עם זאת, ייתכן שהמס יורחב בעתיד גם לכלי רכב עם מנועי בנזין או דיזל.

איך המס הזה ישפיע על נהגים באזורים מרוחקים?

אחד החששות הוא שהמס יכביד במיוחד על נהגים באזורים שבהם התחבורה הציבורית מוגבלת. אנשים שגרים בפריפריה ונוסעים מרחקים ארוכים, עלולים לשלם יותר לעומת תושבים באזורים עם תחבורה ציבורית מפותחת.

האם יש הבדל בין שעות או אזורים שונים?

ייתכן שמס הנסועה יותאם לפי מיקום וזמן. כך לדוגמה, נהגים בשעות עומס או במרכזי ערים עלולים לשלם יותר מאשר נהגים בשעות שאינן עמוסות או באזורים מרכזיים פחות.

מה ההשפעה של המס על נהגים מסחריים?

המס ישפיע גם על נהגים מסחריים - בייחוד אלה שמבצעים משלוחים ותלויים בנסיעות ארוכות. ייתכן שיהיו הנחות או התאמות לעסקים קטנים, אך זה תלוי בהגדרות החוק. רכב חשמלי צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

איך המס קשור למעבר לאנרגיות ירוקות?

יש טענה שלפיה הטלת מס על כלי רכב חשמליים עלולה להוות חסם למעבר לאנרגיות ירוקות. בממשלה טוענים שמס הנסועה מיישם מדיניות שוויונית יותר, אך מבקרים טוענים כי הוא עלול לעכב את אימוץ כלי הרכב הירוקים.  

האם יהיו תמריצים לתחבורה ציבורית במסגרת המס?

חלק מהכנסות המס מיועדות למימון שיפור תשתיות התחבורה הציבורית, אך תכנון זה עדיין נבחן, וישנה שאיפה שהמס יתרום גם לפיתוח חלופות תחבורתיות.  

איך המדינה תפקח על הקילומטראז' של כל רכב?

המדינה מתכננת להטמיע מערכות טכנולוגיות שיאפשרו רישום ובקרה על מרחק הנסיעה של כל רכב. כלים כמו חיישנים או מדידה מרחוק עשויים לשמש לפיקוח זה, אך עדיין לא פורסם מנגנון פיקוח סופי.  

האם המס יכול להתעדכן בעתיד?

כן, שיעור מס הנסועה עשוי להתעדכן בהתאם לשינויים כלכליים, סביבתיים ותחבורתיים.