איך הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק
דמיינו עולם שבו אין לכם רכב פרטי ואתם נוסעים במונית אוטונומית בעלות נמוכה. דמיינו שלקרוב משפחה שלכם יש רכב אוטונומי שמשמש אותו וכשהוא לא צריך את הרכב, אז בבמקום להיות בחניה, הרכב מייצר כסף - הוא הופך למונית אוטונומית. העולם נחלק לכאלו עם רכב וכאלו בלי. הרכבים עובדים סביב השעון - גם בשביל הבעלים שלהם וגם בשביל אנשים שצריכים הסעות. מצב כזה, יפחית מאוד את כמות הרכבים, יצמצם את העומס והפקקים. זה החזון של אילון מאסק.
רובוטקסי ורובוואן (טסלה)
מאסק יודע לחלום בגדול והאמת שגם להגשים. החלום הבא שלו הוא הרובוטקסי. זה גם העתיד של טסלה. להרחבה - ההתחלה של מאסק, ההווה והאם הרובוטקסי ישנה את העולם או יפיל את טסלה מהפסגה?
להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים
"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי אמש, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרובוטקסי החדש של טסלה, "Cybercab", הוא רכב אוטונומי מתקדם ללא הגה וללא דוושות. הרכב מבטא את החזון של מאסק לתחבורה חכמה. הולם החדש לפי מאסק יהיה עולם שבו יהיו פחות רכבים, פחות פקקים בזכות רכבים שיסיעו אותנו באופן אוטונומי ממקום למקום - שירות מוניות עתידני. בעלי המוניות יהיו אנשים פרטיים, חברות שיקנו את המונית וייצרו דרכה הכנסה פאסיבית.
אמש הציג מאסק את המחיר הצפוי - מתחת ל-30,000 דולר כשהעלות למייל נסיעה תהיה כ-20 סנט. בעלי הרכב יוכלו לשלב אותו באפליקציה של טסלה ויהפכו אותו לרובוטקסי, כשנוסעים יזמינו נסיעות באמצעות האפליקציה. כך, הוא מתפקד הן כרכב תחבורה ציבורית והן כרכב משפחתי.
- אריק ג'קסון עושה זאת שוב: מניית Nextdoor קופצת ב-20%
- אוקראינים תובעים את אינטל, AMD וברקשייר: "שבבים אמריקאיים הגיעו לנשק רוסי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
"הרובוטקסי יכול לשמש פי 5 עד 10 יותר מרכב רגיל. רוב הזמן מכוניות לא עושות כלום, אבל אם הן אוטונומיות, הן יכולות להיות בשימוש מלא כל הזמן" אמר מאסק במהלך האירוע, "העלות להפעיל את הרובוטקסי נמוכה, מה שהופך אותו לפתרון תחבורה זול יותר מרוב האפשרויות כיום. המכונית יכולה להניע את תחום התחבורה בצורה שלא נראתה קודם. אנחנו מדברים על פתרון תחבורה שיכול להיות בשימוש כמעט מסביב לשעון – זה משנה את כללי המשחק".
הרובוטקסי - מהפכה ברכב האוטונומי
הרובוטקסי צפוי להתחיל בייצור ב-2026, כשהמטרה היא להנגיש אותו כאמור במחיר נוח. המאפיין הבולט הוא השימוש בטכנולוגיה אוטונומית מוחלטת, כולל מצלמות ובינה מלאכותית, ללא שימוש בחיישנים יקרים כמו ליידאר, מה שמאפשר שמירה על עלות נמוכה. כל נסיעה תעלה כאמור כ-20 סנט למייל, מה שמציג פוטנציאל כלכלי גדול לא רק לצרכנים, אלא גם לבעלי הרכבים.
רובוטקסי (טסלה)
רכבים גדולים יותר – השאטלים של העתיד
מאסק הציג גם רכב שיכול להסיע כ-20 נוסעים - רובוואן, מה שפותח אפשרויות לא רק לשירותי הסעה פרטיים, אלא גם לשירותים ציבוריים גדולים יותר כמו שאטלים או הסעות בקבוצות גדולות. הרכבים יכולים לשמש בקמפוסים, ערים, או כשאטלים מהירים בנמלי תעופה. כך טסלה מתכננת להשתלב בשוק התחבורה הציבורית ולספק שירותים מגוונים יותר ממה שראינו עד כה.
פוטנציאל כלכלי משמעותי
מבחינת הפוטנציאל הכלכלי, מאסק לא הסתיר את שאיפותיו. הוא מאמין כאמור כי רכב אוטונומי יכול לשמש 5 עד 10 פעמים יותר מרכב רגיל, מה שמוביל לניצול טוב יותר של המשאבים ולהורדת עלויות למשתמשים. הכוונה היא שהרובוטקסי יהפוך את המכוניות למקור רווחים פעיל ולא מוצר שמחנה רוב הזמן, ובכך לא רק שיפחית עלויות תחזוקה אלא גם יניב הכנסות פסיביות לבעלים.
"הפוטנציאל כאן הוא עצום. מדובר בשוק טריליון-דולרים", הוסיף מאסק, "אנחנו רואים את ההשפעה של הרובוטקסי לא רק בארה"ב, אלא בכל העולם. ערים גדולות, במיוחד במדינות מתפתחות, יוכלו להשתמש ברכב הזה כדי לשפר את מערכות התחבורה שלהן, להוזיל את העלויות ולהפחית את זיהום האוויר. כל מכונית על הכביש יכולה להפוך למכונית שנוסעת כל היום, לא רק לבעלים שלה אלא גם ללקוחות אחרים. אפשר להרוויח הרבה מאוד כסף מהרעיון הזה".
האתגר הגדול
הטכנולוגיה הזו מביאה איתה לא מעט אתגרים, כולל עניינים רגולטוריים והצורך להבטיח את בטיחות הנוסעים, במיוחד לאור בעיות קודמות שהיו במערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה. הטכנולוגיה של Full Self-Driving, על אף השיפור המשמעותי, עדיין זקוקה להוכחה בשטח. עם זאת, מאסק הוכיח בעשור האחרון שהוא לא רק מדבר אלא עושה. ההצלחה של טסלה היא פנומנלית והחזון של אסק לרכבים חשמליים כבר בשטח מספר שנים טובות.
מעבר לעניין הבטיחות - יש תחרות. חברות כמו Waymo, כבר מציעות שירותי מוניות אוטונומיות. טסלה עם פריסה רחבה מאוד, יש לה יתרון תחרותי, ועדיין, זה שוק שיכנסו אליו מתחרות שונות ובטכנולוגיות אחרות.
טסלה צפויה לחתום רבעון מוצלח
במהלך הרבעון השלישי של 2024, טסלה המשיכה לשבור שיאים עם ייצור של כ-470,000 רכבים ומסירת כ-463,000 מהם, עלייה משמעותית לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הנתונים הללו מעידים על המשך הצמיחה המהירה של החברה בתחום הרכב החשמלי, למרות האתגרים הרבים איתם היא מתמודדת בשוק התחרותי.
בנוסף לכך, טסלה הרחיבה את פעילותה גם בתחום האחסון האנרגטי, עם פריסת מוצרים בהיקף של 6.9 גיגהוואט-לשעה. תחום זה, שהופך לאסטרטגי במיוחד על רקע המעבר העולמי לאנרגיות מתחדשות, מסמן את אחת מנקודות הצמיחה המשמעותיות של החברה מעבר לרכב החשמלי.
מבחינת ההכנסות, למרות שהדוחות הפיננסיים המלאים לרבעון השלישי של 2024 טרם פורסמו, נתוני הייצור והמסירות רומזים על גידול משמעותי בהכנסות בהשוואה לשנה הקודמת. המגמות בשוק מצביעות על כך שטסלה נמצאת בעמדה טובה להמשך צמיחה ברווחים, במיוחד לאור הגידול בביקוש לרכבים חשמליים.
- 9.מעניין מאד, תודה (ל"ת)מתעניינת 11/10/2024 18:02הגב לתגובה זו
- 8.מוקדם להוריד הגה 11/10/2024 16:10הגב לתגובה זודילג עשר שלבים, קודם שיהיה FSD עם הגה ונהג. בלתמים , העתיד רחוק עד שיורידו הגה
- מני 13/10/2024 08:04הגב לתגובה זואנשים מקשקשים כל הזמן
- בנוסף, מי ייקח אחריות על תאונה (ל"ת)ארנון 12/10/2024 19:54הגב לתגובה זו
- 7.dw 11/10/2024 12:41הגב לתגובה זונראה שהשוק פחות מתרשם ובפרה מרקט הנייר יורד חמישיה. דרך עדיפה לשנע המונים היא תח"צ ולא ברכב הפרטי (זה מה שיקרה בגוש דן למשל, כי אין שום דרך לשנע המונים בשיטה המיושנת של הרכב הפרטי בגוש דן ההולך ומצטופף), ואם בכ"ז מתעקשים על הרכב הפרטי אז כבר יש מיזמי רכב שיתופי (בארץ רק בת"א, בינתיים עם הצלחה מוגבלת).
- dw 12/10/2024 14:17הגב לתגובה זוהשוק פשוט לא קונה את נפנופי הידיים של אילון מאסק, ואפשר לקרוא ברשת שלל כתבות ביקורתיות. המניה פשוט יקרה מדי.
- 6.88 11/10/2024 12:35הגב לתגובה זוטמבל-אביב זה ג'ונגל של אופניים, אופנועים, קורקינטים, נתצים, עבודות בכביש בכל כביש 365נימים בשנה, ופקקים אינסופיים.
- 5.חיים 11/10/2024 12:17הגב לתגובה זואם הרובוט טקסי יעבוד טוב ללא פקקים,אז גם המכירות של טסלה ברכבים הרגילים יצנחו...אז העתיד של יצרני הרכב,אם זה יצליח לא יהייה טוב.
- 4.מאסק הרעשן 11/10/2024 12:10הגב לתגובה זומאסק פשוט הכי פומפוזי ורועש, אבל הוא לא המציא כאן כלום הוא עוד שחקן בתעשייה לצד נוספים
- חזון שלי אידיוט (ל"ת)מאסק 12/10/2024 20:44הגב לתגובה זו
- 3.סווינגר 11/10/2024 11:06הגב לתגובה זוחברות ענק ירכשו ויעשו שת"פ עם טסלה, ויספקו שרותי הסעות לשאר העכברים. בעתיד רק נגדיל את הפער בין האליטות לאנשים הפשוטים. בהצלחה לכל הצדדים.
- 2.פנסי 11/10/2024 10:35הגב לתגובה זונכון לחשוב שמספר המכוניות יירד בגלל שימוש "שיתופי". יחד עם זאת צריך לזכור - הרבה מאוד מהנסיעות הן בשעות של פתיחת וסגירת מקומות עבודה ומוסדות חינוך ואז צריך הרבה מאוד כלי רכב. כנ"ל ביציאות לחופשות של חגים וסופי שבוע. לעומת זאת יש שעות "מתות" במשך היום. אז נאיבי לחשוב שכלי הרכב יהיו בתפוסה מלאה כל היום ושמספרם יפחת ב - 70/80%.
- 1.וכשאין ג'י.פי.אס? (ל"ת)עפר 11/10/2024 10:22הגב לתגובה זו

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.
