איך הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק
דמיינו עולם שבו אין לכם רכב פרטי ואתם נוסעים במונית אוטונומית בעלות נמוכה. דמיינו שלקרוב משפחה שלכם יש רכב אוטונומי שמשמש אותו וכשהוא לא צריך את הרכב, אז בבמקום להיות בחניה, הרכב מייצר כסף - הוא הופך למונית אוטונומית. העולם נחלק לכאלו עם רכב וכאלו בלי. הרכבים עובדים סביב השעון - גם בשביל הבעלים שלהם וגם בשביל אנשים שצריכים הסעות. מצב כזה, יפחית מאוד את כמות הרכבים, יצמצם את העומס והפקקים. זה החזון של אילון מאסק.
רובוטקסי ורובוואן (טסלה)
מאסק יודע לחלום בגדול והאמת שגם להגשים. החלום הבא שלו הוא הרובוטקסי. זה גם העתיד של טסלה. להרחבה - ההתחלה של מאסק, ההווה והאם הרובוטקסי ישנה את העולם או יפיל את טסלה מהפסגה?
להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים
"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי אמש, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".- וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים
- מובילאיי עולה; IBM וטסלה צונחות - ומה קורה בחוזים העתידיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרובוטקסי החדש של טסלה, "Cybercab", הוא רכב אוטונומי מתקדם ללא הגה וללא דוושות. הרכב מבטא את החזון של מאסק לתחבורה חכמה. הולם החדש לפי מאסק יהיה עולם שבו יהיו פחות רכבים, פחות פקקים בזכות רכבים שיסיעו אותנו באופן אוטונומי ממקום למקום - שירות מוניות עתידני. בעלי המוניות יהיו אנשים פרטיים, חברות שיקנו את המונית וייצרו דרכה הכנסה פאסיבית.
אמש הציג מאסק את המחיר הצפוי - מתחת ל-30,000 דולר כשהעלות למייל נסיעה תהיה כ-20 סנט. בעלי הרכב יוכלו לשלב אותו באפליקציה של טסלה ויהפכו אותו לרובוטקסי, כשנוסעים יזמינו נסיעות באמצעות האפליקציה. כך, הוא מתפקד הן כרכב תחבורה ציבורית והן כרכב משפחתי.
- שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
- IBM וגוגל מציגות התקדמות במרוץ הקוונטי: לא רק החברות הקטנות בתמונה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
"הרובוטקסי יכול לשמש פי 5 עד 10 יותר מרכב רגיל. רוב הזמן מכוניות לא עושות כלום, אבל אם הן אוטונומיות, הן יכולות להיות בשימוש מלא כל הזמן" אמר מאסק במהלך האירוע, "העלות להפעיל את הרובוטקסי נמוכה, מה שהופך אותו לפתרון תחבורה זול יותר מרוב האפשרויות כיום. המכונית יכולה להניע את תחום התחבורה בצורה שלא נראתה קודם. אנחנו מדברים על פתרון תחבורה שיכול להיות בשימוש כמעט מסביב לשעון – זה משנה את כללי המשחק".
הרובוטקסי - מהפכה ברכב האוטונומי
הרובוטקסי צפוי להתחיל בייצור ב-2026, כשהמטרה היא להנגיש אותו כאמור במחיר נוח. המאפיין הבולט הוא השימוש בטכנולוגיה אוטונומית מוחלטת, כולל מצלמות ובינה מלאכותית, ללא שימוש בחיישנים יקרים כמו ליידאר, מה שמאפשר שמירה על עלות נמוכה. כל נסיעה תעלה כאמור כ-20 סנט למייל, מה שמציג פוטנציאל כלכלי גדול לא רק לצרכנים, אלא גם לבעלי הרכבים.
רובוטקסי (טסלה)
רכבים גדולים יותר – השאטלים של העתיד
מאסק הציג גם רכב שיכול להסיע כ-20 נוסעים - רובוואן, מה שפותח אפשרויות לא רק לשירותי הסעה פרטיים, אלא גם לשירותים ציבוריים גדולים יותר כמו שאטלים או הסעות בקבוצות גדולות. הרכבים יכולים לשמש בקמפוסים, ערים, או כשאטלים מהירים בנמלי תעופה. כך טסלה מתכננת להשתלב בשוק התחבורה הציבורית ולספק שירותים מגוונים יותר ממה שראינו עד כה.
פוטנציאל כלכלי משמעותי
מבחינת הפוטנציאל הכלכלי, מאסק לא הסתיר את שאיפותיו. הוא מאמין כאמור כי רכב אוטונומי יכול לשמש 5 עד 10 פעמים יותר מרכב רגיל, מה שמוביל לניצול טוב יותר של המשאבים ולהורדת עלויות למשתמשים. הכוונה היא שהרובוטקסי יהפוך את המכוניות למקור רווחים פעיל ולא מוצר שמחנה רוב הזמן, ובכך לא רק שיפחית עלויות תחזוקה אלא גם יניב הכנסות פסיביות לבעלים.
"הפוטנציאל כאן הוא עצום. מדובר בשוק טריליון-דולרים", הוסיף מאסק, "אנחנו רואים את ההשפעה של הרובוטקסי לא רק בארה"ב, אלא בכל העולם. ערים גדולות, במיוחד במדינות מתפתחות, יוכלו להשתמש ברכב הזה כדי לשפר את מערכות התחבורה שלהן, להוזיל את העלויות ולהפחית את זיהום האוויר. כל מכונית על הכביש יכולה להפוך למכונית שנוסעת כל היום, לא רק לבעלים שלה אלא גם ללקוחות אחרים. אפשר להרוויח הרבה מאוד כסף מהרעיון הזה".
האתגר הגדול
הטכנולוגיה הזו מביאה איתה לא מעט אתגרים, כולל עניינים רגולטוריים והצורך להבטיח את בטיחות הנוסעים, במיוחד לאור בעיות קודמות שהיו במערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה. הטכנולוגיה של Full Self-Driving, על אף השיפור המשמעותי, עדיין זקוקה להוכחה בשטח. עם זאת, מאסק הוכיח בעשור האחרון שהוא לא רק מדבר אלא עושה. ההצלחה של טסלה היא פנומנלית והחזון של אסק לרכבים חשמליים כבר בשטח מספר שנים טובות.
מעבר לעניין הבטיחות - יש תחרות. חברות כמו Waymo, כבר מציעות שירותי מוניות אוטונומיות. טסלה עם פריסה רחבה מאוד, יש לה יתרון תחרותי, ועדיין, זה שוק שיכנסו אליו מתחרות שונות ובטכנולוגיות אחרות.
טסלה צפויה לחתום רבעון מוצלח
במהלך הרבעון השלישי של 2024, טסלה המשיכה לשבור שיאים עם ייצור של כ-470,000 רכבים ומסירת כ-463,000 מהם, עלייה משמעותית לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. הנתונים הללו מעידים על המשך הצמיחה המהירה של החברה בתחום הרכב החשמלי, למרות האתגרים הרבים איתם היא מתמודדת בשוק התחרותי.
בנוסף לכך, טסלה הרחיבה את פעילותה גם בתחום האחסון האנרגטי, עם פריסת מוצרים בהיקף של 6.9 גיגהוואט-לשעה. תחום זה, שהופך לאסטרטגי במיוחד על רקע המעבר העולמי לאנרגיות מתחדשות, מסמן את אחת מנקודות הצמיחה המשמעותיות של החברה מעבר לרכב החשמלי.
מבחינת ההכנסות, למרות שהדוחות הפיננסיים המלאים לרבעון השלישי של 2024 טרם פורסמו, נתוני הייצור והמסירות רומזים על גידול משמעותי בהכנסות בהשוואה לשנה הקודמת. המגמות בשוק מצביעות על כך שטסלה נמצאת בעמדה טובה להמשך צמיחה ברווחים, במיוחד לאור הגידול בביקוש לרכבים חשמליים.
- 9.מעניין מאד, תודה (ל"ת)מתעניינת 11/10/2024 18:02הגב לתגובה זו
- 8.מוקדם להוריד הגה 11/10/2024 16:10הגב לתגובה זודילג עשר שלבים, קודם שיהיה FSD עם הגה ונהג. בלתמים , העתיד רחוק עד שיורידו הגה
- מני 13/10/2024 08:04הגב לתגובה זואנשים מקשקשים כל הזמן
- בנוסף, מי ייקח אחריות על תאונה (ל"ת)ארנון 12/10/2024 19:54הגב לתגובה זו
- 7.dw 11/10/2024 12:41הגב לתגובה זונראה שהשוק פחות מתרשם ובפרה מרקט הנייר יורד חמישיה. דרך עדיפה לשנע המונים היא תח"צ ולא ברכב הפרטי (זה מה שיקרה בגוש דן למשל, כי אין שום דרך לשנע המונים בשיטה המיושנת של הרכב הפרטי בגוש דן ההולך ומצטופף), ואם בכ"ז מתעקשים על הרכב הפרטי אז כבר יש מיזמי רכב שיתופי (בארץ רק בת"א, בינתיים עם הצלחה מוגבלת).
- dw 12/10/2024 14:17הגב לתגובה זוהשוק פשוט לא קונה את נפנופי הידיים של אילון מאסק, ואפשר לקרוא ברשת שלל כתבות ביקורתיות. המניה פשוט יקרה מדי.
- 6.88 11/10/2024 12:35הגב לתגובה זוטמבל-אביב זה ג'ונגל של אופניים, אופנועים, קורקינטים, נתצים, עבודות בכביש בכל כביש 365נימים בשנה, ופקקים אינסופיים.
- 5.חיים 11/10/2024 12:17הגב לתגובה זואם הרובוט טקסי יעבוד טוב ללא פקקים,אז גם המכירות של טסלה ברכבים הרגילים יצנחו...אז העתיד של יצרני הרכב,אם זה יצליח לא יהייה טוב.
- 4.מאסק הרעשן 11/10/2024 12:10הגב לתגובה זומאסק פשוט הכי פומפוזי ורועש, אבל הוא לא המציא כאן כלום הוא עוד שחקן בתעשייה לצד נוספים
- חזון שלי אידיוט (ל"ת)מאסק 12/10/2024 20:44הגב לתגובה זו
- 3.סווינגר 11/10/2024 11:06הגב לתגובה זוחברות ענק ירכשו ויעשו שת"פ עם טסלה, ויספקו שרותי הסעות לשאר העכברים. בעתיד רק נגדיל את הפער בין האליטות לאנשים הפשוטים. בהצלחה לכל הצדדים.
- 2.פנסי 11/10/2024 10:35הגב לתגובה זונכון לחשוב שמספר המכוניות יירד בגלל שימוש "שיתופי". יחד עם זאת צריך לזכור - הרבה מאוד מהנסיעות הן בשעות של פתיחת וסגירת מקומות עבודה ומוסדות חינוך ואז צריך הרבה מאוד כלי רכב. כנ"ל ביציאות לחופשות של חגים וסופי שבוע. לעומת זאת יש שעות "מתות" במשך היום. אז נאיבי לחשוב שכלי הרכב יהיו בתפוסה מלאה כל היום ושמספרם יפחת ב - 70/80%.
- 1.וכשאין ג'י.פי.אס? (ל"ת)עפר 11/10/2024 10:22הגב לתגובה זו
B2 (X)10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות
הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.
הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה
המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר.
1 # ארצות הברית
תקציב ביטחון: 997 מיליארד
דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)
- ארה"ב פורסת מערכת THAAD בישראל - איך השווקים יגיבו?
- לוקהיד מרטין עקפה את הציפיות ועדכנה תחזיות - המניה עולה ב-3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים.
סקוט בסנט; קרדיט: יוטיובשר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
שר האוצר סקוט בסנט הודיע על פריצת דרך בשיחות הסחר עם סין. במקביל טראמפ במלזיה חתם על הסכם על מינרלים קריטיים
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך את ביקורו באסיה כשבהמשך הוא ייפגש עם נשיא סין. עוד קודם למפגש מתקיימות שיחות "ריכוך" כדי להגיע למסגרת על הסכמי סחר ונראה שהשיחות מצליחות. שר האוצר סקוט בסנט הודיע כי הושגה מסגרת הבנות בסוגיות הסחר בין ארה"ב לסין. לדבריו, מדובר בהתקדמות מהותית שתוצג לדיון בין טראמפ לנשיא הסיני שי ג'ינפינג, במסגרת הפגישה הצפויה בקרוב.
לפי בסנט, הצדדים גם קיימו שיחות מעמיקות על ייבוא חקלאי, מה שמצביע על כוונה לכלול רכיבי מדיניות מזון במסגרת ההסכמות. בשלב זה לא פורסמו פרטים על ההיקף או היישום המלא של ההבנות, אך גורמים בבית הלבן הדגישו כי מדובר בהישג של ממש לקראת הסכם מלא. בסנט אמר לעיתונאים "הגענו למסגרת מאוד מוצלחת עבור הפגישה בין שני המנהיגים. התקיימו גם דיונים משמעותיים במיוחד בנוגע לרכישות חקלאיות - תחום חשוב לשני הצדדים".
מדובר כמובן בחדשות טובות לשווקים. העימות בין ארה"ב וסין היה הקשה ביותר מבין כל עימותי הסחר. מלחמת הסחר החלה באפריל כשטראמפ מימש את איומו והטיל מכסים על כל מדינות העולם בטענה שהכלכלה האמריקאית נפגעת מכך שהיא מאפשרת לכל העולם להכניס אליה מוצרים ללא מכס, בעוד שזה לא פועל בכיוון ההפוך. מעבר לכך, טראמפ הדגיש בעיקר את הפגיעה ביצרניות המקומיות, והסביר כי המכסים יעזרו לתעשייה מקומית במקביל ללחץ גדול על מדינות ותעשיות גדולות להעביר ייצור לארה"ב. מאז היו הרבה טלטלות, אבל במבחן התוצאה, טראמפ השיג מכסים מינימליים עולמיים של 15%, יש מקומות שזה כמובן יותר, על פי בדיקה של הבית הלבן מדובר בשיעור מכס ממוצע של קרוב ל-20%.
- בסנט וגריר תוקפים את סין על המתכות – למה טראמפ ושי יתנהגו בסוף כאילו לא קרה כלום?
- סקוט בסנט: "300 מיליארד דולר ממכסים? זו כנראה הערכה נמוכה מדי"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, חברות תרופות ושבבים חתמו על הסכמים גדולים להעברה והאצה של פעילות ייצור בארה"ב. וזה עוד לא נגמר, התהליך של הטלת המכסים והגדלת הפעילות היצרנית בארה"ב נמשך, כך שנראה שבינתיים מדובר על הישג מבחינת הממשל האמריקאי שרצה להגדיל את הקופה ולהקטין את הגירעון המסחר השוטף.
