פקק בכביש 57
צילום: שלומי יוסף

כמה זמן אתם מבזבזים בפקקים?

כמה זמן לוקח להגיע מנתניה לתל אביב, איך הפקקים משפיעים על שוק המשרדים ואיך תל אביבים מגיעים למקום העבודה שלהם?

הרצי אהרון | (1)
נושאים בכתבה איילון

זמן ההגעה הממוצע לעבודה בישראל התארך משמעותית בשנים האחרונות, ועומד על כ-35 עד 40 דקות לכל כיוון, בעיקר בשל עבודות התשתית והעומסים הגוברים בכבישים ובתל אביב. עם זאת יש שונות גדולה בין העובדים כשחלק גדול מהם מגיע עד 20 דקות למקום העבודה. מדובר בעיקר בתושבי המרכז שעובדים במרכז. מנגד, מי שגר קצת רחוק מהמרכז מבלה בפקק מעל שעה ביום. מנתניה לתל אביב ובחזרה יכול גם לקחת שעתיים, אפילו מהרצליה וחזרה זה עניין של כשעה. אם אתם יוצאים מראשון לציון לתל אביב אתם קרוב לשעתיים על הכביש. זה תלוי כמובן בזמני הנסיעות, מי שיוצא לפני הפקקים וחוזר לפני הפקקים, זה ייקח לו כמובן פחות משמעותית, ועדיין רוב עמישראל מבלה מעל שעה בפקק.  

המציאות הזו משפיעה דרמטית על שוק התעסוקה, מחירי הנדל"ן למשרדים, איכות החיים של העובדים ואפילו על הפריון במשק. רוב הישראלים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, בעוד רק כ-20% משתמשים בתחבורה ציבורית, אבל המספרים גדלים בהדרגה. במרכז, בעיקר בתל אביב מגיעים גם בתחבורה ציבורית ועל אופניים וקורקינטים. 


השפעת זמני הנסיעה לעבודה משפיעה על שוק המשרדים: בעוד שבתל אביב הביקוש לשטחי משרדים נותר גבוה עם מחירי שכירות יציבים, אזורים מחוץ לתל אביב מתמודדים עם ביקוש חלש וירידת מחירים משמעותית. חברות מחפשות מקומות שיאפשרו לעובדים שלהן הגעה מהירה ופשוטה, בין היתר באמצעות רכבות, רכבות קלות ואפילו שאטלים.

חברות שניסו להעביר את משרדיהן למקומות מרוחקים סבלו במקרים רבים מנטישה גבוהה של עובדים, בעיקר כאשר העובדים נאלצו להתמודד עם זמני נסיעה ארוכים משמעותית. מנגד, חברות שהצליחו להתמקם סמוך לתחבורה ציבורית טובה גילו שיפור משמעותי ביכולתן לגייס עובדים חדשים.


מעסיקים מתקשים למשוך עובדים למקומות שבהם התחבורה לא יעילה מספיק, וכך נוצרים עודפי שטחי תעסוקה רבים מחוץ למרכזים העירוניים, כאשר חברות גדולות ומובילות במשק מגלות נטייה ברורה להתמקם באזורים שבהם הגישה לעבודה קלה ופשוטה, ובעיקר סמוך לתחנות רכבת כבדות או קלות. לצד המגמה הזו יש מגמה ברורה משוק העבודה -  עבודה היברידית שבמקומות רבים היא כבר דרך חיים.


זמני ההגעה הממושכים יוצרים מעבר לתסכול, גם רצון לגור קרוב לעבודה. זה הסוד הידוע של תל אביב וזה יוצר מצב של מגורים צפופים, אבל היצע גבוה של הזדמנויות עבודה, בעוד תושבים באזורים מרוחקים יותר (ולא מדובר בפריפריה, אלא ערי המעגל השני) תקועים בפקק. 




תל אביבים מגיעים בתחבורה ציבורית ואופניים

מגורים בתל אביב יכולים לחסוך את הצורך ברכב. כמחצית מתושבי תל אביב מגיעים לעבודה עם רכב, כשרבים מגיעים לעבודה בתחבורה ציבורית או אופניים וקורקינטים. זה גם בזכות שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית יחסית טובים. בערים הסמוכות זה עדיין לא מספיק טוב, אם כי הכוונה לייצר תשתית של תחבורה ציבורית ושבילי אופניים גם בערים האלו. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


נסיעות ארוכות למקום העבודה פוגעות בפריון העבודה. עובדים מגיעים מאוחר יותר ויוצאים מוקדם יותר מהמשרד כדי להימנע מפקקים, ואף שמעסיקים רבים מעלימים עין מכך מתוך רצון לשמור על שביעות הרצון של העובדים, אין ספק כי התפוקה הכוללת יורדת באופן משמעותי.

הבעיה התחבורתית פוגעת גם בעובדים עצמם, כאשר עובדים רבים ויתרו על מקום עבודה בשל זמני נסיעה ארוכים. הדבר מצמצם את אפשרויות הקריירה ומחליש את כוח המיקוח שלהם מול מעסיקים.

עם זאת, חשוב לציין שהזמן בפקקים כבר אינו בהכרח זמן מבוזבז. ישראלים רבים מנצלים את זמני הנסיעה הארוכים לביצוע שיחות עבודה, האזנה לפודקאסטים, תכנון יומי והשלמת שיחות עם חברים ומשפחה. כך, באופן חלקי, זמני הפקקים הופכים לזמן עבודה נוסף, אם כי לא אידיאלי, ובוודאי לא תחליף לשיפור תשתיות התחבורה.


שאלות ותשובות בנושא פקקים וזמני נסיעה לעבודה:


כמה זמן לוקח להגיע בבוקר מנתניה לתל אביב? הזמן הממוצע הוא 45 דקות עד שעה בשעות השיא.

מהן השעות העמוסות ביותר בפקקים לכיוון תל אביב? השעות העמוסות הן בין 07:30 ל-09:30 בבוקר.

כמה זמן לוקח לחזור מתל אביב לראשון לציון בערב? בערב, הזמן הממוצע נע בין 40 דקות לשעה.

האם השימוש ברכבת חוסך זמן נסיעה משמעותי? לרוב כן, השימוש ברכבת יכול לחסוך כ-20 עד 30 דקות לעומת נסיעה ברכב פרטי בשעות השיא.

האם הפקקים משפיעים על החלטות לגבי מגורים? כן, אנשים רבים מעדיפים לגור קרוב למקומות עבודה כדי להימנע מפקקים.

איך פקקים משפיעים על פריון העבודה? פקקים מורידים את הפריון כי העובדים מגיעים עייפים ומתוסכלים, ובנוסף מאחרים ויוצאים מוקדם יותר.

כמה עולה דלק לנסיעה יומית מתל אביב לירושלים? העלות הממוצעת היא כ-40-50 שקלים ליום.

האם העבודה מהבית מקטינה את בעיית הפקקים? כן, עבודה מהבית מקטינה באופן משמעותי את העומס בכבישים.

האם הפקקים משפיעים על מחירי הדירות בערים? כן, ערים עם נגישות תחבורתית טובה נהנות ממחירי דירות גבוהים יותר.

כיצד משפיעות עבודות תשתית על הפקקים? הן מחריפות זמנית את הפקקים אך נועדו לשיפור המצב לטווח ארוך.

מה היתרון המרכזי של תחבורה ציבורית על פני רכב פרטי? פחות עומס בכבישים, עלויות נמוכות יותר ופחות זיהום אוויר.

האם עובדים מוכנים לוותר על שכר גבוה יותר כדי לחסוך זמן נסיעה? כן, רבים יעדיפו עבודה קרובה יותר גם בשכר נמוך במעט.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מהנדס תוכנה 11/04/2025 08:22
    הגב לתגובה זו
    כששאלתי אותם למה הם ענו לי כי לעובדים שם יש הטבתמס כלומר הם לוקחים חלק מהטבת המס של העובד לעצמם פלילי. מקווה שעובד לשעבר שם יתבע אותם תביעה ייצוגית. או שהמדינה תתערב.
רכב חשמלי רשתות חברתיותרכב חשמלי רשתות חברתיות

חשש באירופה: האם הסינים שולטים מרחוק ברכבים החשמליים?

בדיקה באוסלו העלתה כי SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה למערכת ניהול האנרגיה; הרשויות מזהירות מפגיעה בתשתיות רגישות - לא רק ב-5G ובאנרגיה אלא גם בתחבורה הציבורית והפרטית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה רכב חשמלי סין

פרצת אבטחה באוטובוס חשמלי סיני שנחשפה בנורווגיה הובילה מדינות באירופה לבחון מחדש את חדירת הציוד הסיני לתחבורה ולתשתיות קריטיות. המקרה שהתרחש במכרה נטוש בהרי אוסלו, כשאוטובוס חשמלי מתוצרת יוטונג הוכנס לבדיקה, הצליח להבהיל את מקבלי ההחלטות באירופה. בבדיקה שביצעה רשות התחבורה הציבורית של עיר הבירה הנורבגית נמצא כי ניתן לשתק מרחוק את האוטובוס - וזאת באמצעות מערכת הבקרה של הסוללה. מדובר במנגנון שמיועד לניהול טעינה וביצועים, אך מסתבר שהוא מהווה גם נקודת תורפה שיכולה לשמש ככלי להשבתה יזומה.

החשיפה, שנעשתה בתנאים מבודדים מגישה חיצונית, באמצעות מנהרת סלע, הובילה לגל של בדיקות דומות גם בדנמרק, בבריטניה, ובהמשך גם בגרמניה ובהולנד. זאת על רקע גובר של חשש מפני חדירת רכיבים סיניים למערכות אנרגיה, תקשורת ותחבורה באירופה - מגמה שכבר גרמה למגבלות משמעותיות על ציוד תקשורת של וואווי במדינות רבות.

מדובר בפרצה שיכולה לאפשר השבתה לא רק על ידי מדינה עוינת, אלא גם על ידי גורם עברייני או תוקף חיצוני. החשש: שימוש במנגנוני עדכון תוכנה מרחוק (OTA) כדי להשבית ציוד תשתיתי. בדומה למקובל כיום במכשירים חכמים וברכבים, גם באוטובוסים ובמערכות סולאריות יש כיום יכולות שליטה ועדכון מהענן, מה שעלול להפוך לנשק קיברנטי. הבדיקה באוסלו העלתה כי כרטיס SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה ישירה למערכת ניהול האנרגיה. ברשות התחבורה Ruter ציינו שהם מפתחים חומת אש ופתרונות עיכוב אותות כדי להתמודד עם הסיכון, אך ברור שמדובר באתגר עקרוני. עוד נמסר כי המידע נשמר בשרתים הממוקמים בגרמניה, אך עצם קיומה של גישה מהותית מרחוק נותר בעייתי.

גם רשתות חשמל ומים חשופות

מדובר בתופעה רחבה יותר: בכירים באיחוד האירופי מזהירים כי גם ממירי חשמל (inverters) שמותקנים במערכות סולאריות עלולים לשמש כלי למתקפה. חברות סיניות כמו וואווי שולטות בשוק הזה, ורבים מהממירים מתקשרים מרחוק עם מרכזי שליטה, כולל כאלה שממוקמים מחוץ לאירופה. לפי הערכות, כ-30% מתשתיות האנרגיה המתחדשת ביבשת נשענות על ציוד סיני.

לפי נתוני חברת הסיכון DNV, כ-12 ספקים מחזיקים גישה מרחוק לממירים המחוברים למאות אלפי פאנלים באירופה, מה שעשוי להשפיע על יציבות רשת החשמל כולה. חברי פרלמנט מהאיחוד התריעו: שיבושת מערך החשמל ביבשת נמצא במרחק של עדכון תוכנה אחד. מקרה שהמחיש את הסכנה התרחש באפריל האחרון, כאשר תקלה טכנית ברשת גרמה להשבתה חלקית בפורטוגל וספרד ולשיבושים נרחבים בתשתיות התחבורה והבריאות. בגרמניה החלה לאחרונה בדיקה של ציוד תקשורת סיני גם ברשתות מים עירוניות, לאחר שאותרו שערי בקרה המחוברים לענן באמצעות פרוטוקולים של יצרנים מסין. הדאגה המרכזית: אפשרות למניפולציה על מערכות מים בשעת חירום.

פורד ברונקו. צילום יצרןפורד ברונקו. צילום יצרן

עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח

דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד לישראל הודיעה על סדרת שדרוגים לפורד ברונקו, רכב השטח הקשוח של היצרנית. 

גרסאות הכניסה קיבלו שדרוגי שטח ותא נוסעים חשובים, הדגם הבכיר ה Badlands קיבל את חבילת השטח Sasquatch

המחיר החל מ 380,000 ש"ח, הופך את הברונקו לאטרקטיבי למי שבעניין רכב שטח אמיתי

יואב פולס |

דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד לישראל מרעננת ומרחיבה את היצע דגמי הפורד ברונקו, רכב השטח הנחשק של פורד.

דגמי הכניסה Big Bend ו Outer Banks

הברונקו זכה ובצדק לתדמית של רכב שטח איכותי וקשוח, ועתה מצטרפות גירסאות מעניינות לליין הדגמים של הברוקנו. אם נתחיל מרמת הכניסה, דגמי ה Big Bend מקבלים את לוח המחוונים הדיגיטלי המלא שהיה מותקן בדגמים הבכירים בלבד, יחד עם מסך מרכזי בגודל ''12. לרווחת הנוסעים מאחור בדגמים הארוכים נוספו גם פתחי מיזוג.

יחידת ההנעה שודרגה, ומנוע האקובוסט בנפח 2.3 ליטר מפיק עתה 300 כ"ס  (תוספת של 30 כ"ס) ומומנט של 42.8 קג"מ. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת 10 הילוכים וההנעה 2X4 או 4X4, ללא דיפרנציאל מרכזי. ה Big Bend מצויד במערכת ה G.O.A.T של פורד (Goes Over Any Type of Terrain ), וכן במערכת ה Trail U-turn Assist המסייעת בתמרונים צפופים. בנוסף, מקבל הדגם חישוקי ''17 וצמיגי AT ''32 .

לראשונה בדגמי ה Big Bend תוצע חבילת שטח חדשה Black Diamond הכוללת מערכת 4X4 מתקדמת יותר, נעילת דיפרנציאל אחורית, מיגון תחתון ומדרגות סף מקוריות.

הדגם הבא של הברונקו ששודרג הוא ה Outer Banks שמקבלת חבילת אבזור כמו גג קשיח בצבע המרכב, חישוקי ''18, ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמע משודרגת של B&O, מצלמות היקפיות ועוד. מערכת ההנעה זהה לזו של ה Big Bend.