כמה זמן אתם מבזבזים בפקקים?
כמה זמן לוקח להגיע מנתניה לתל אביב, איך הפקקים משפיעים על שוק המשרדים ואיך תל אביבים מגיעים למקום העבודה שלהם?
זמן ההגעה הממוצע לעבודה בישראל התארך משמעותית בשנים האחרונות, ועומד על כ-35 עד 40 דקות לכל כיוון, בעיקר בשל עבודות התשתית והעומסים הגוברים בכבישים ובתל אביב. עם זאת יש שונות גדולה בין העובדים כשחלק גדול מהם מגיע עד 20 דקות למקום העבודה. מדובר בעיקר בתושבי המרכז שעובדים במרכז. מנגד, מי שגר קצת רחוק מהמרכז מבלה בפקק מעל שעה ביום. מנתניה לתל אביב ובחזרה יכול גם לקחת שעתיים, אפילו מהרצליה וחזרה זה עניין של כשעה. אם אתם יוצאים מראשון לציון לתל אביב אתם קרוב לשעתיים על הכביש. זה תלוי כמובן בזמני הנסיעות, מי שיוצא לפני הפקקים וחוזר לפני הפקקים, זה ייקח לו כמובן פחות משמעותית, ועדיין רוב עמישראל מבלה מעל שעה בפקק.
המציאות הזו משפיעה דרמטית על שוק התעסוקה, מחירי הנדל"ן למשרדים, איכות החיים של העובדים ואפילו על הפריון במשק. רוב הישראלים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, בעוד רק כ-20% משתמשים בתחבורה ציבורית, אבל המספרים גדלים בהדרגה. במרכז, בעיקר בתל אביב מגיעים גם בתחבורה ציבורית ועל אופניים וקורקינטים.
השפעת זמני הנסיעה לעבודה משפיעה על שוק המשרדים: בעוד שבתל אביב הביקוש לשטחי משרדים נותר גבוה עם מחירי שכירות יציבים, אזורים מחוץ לתל אביב מתמודדים עם ביקוש חלש וירידת מחירים משמעותית.
חברות מחפשות מקומות שיאפשרו לעובדים שלהן הגעה מהירה ופשוטה, בין היתר באמצעות רכבות, רכבות קלות ואפילו שאטלים.
חברות שניסו להעביר את משרדיהן למקומות מרוחקים סבלו במקרים רבים מנטישה גבוהה של עובדים, בעיקר כאשר העובדים נאלצו להתמודד עם זמני נסיעה ארוכים משמעותית. מנגד, חברות שהצליחו להתמקם סמוך לתחבורה ציבורית טובה גילו שיפור משמעותי ביכולתן לגייס עובדים חדשים.
- המבוטחת הודתה ששיקרה - וזכתה בכיסוי ביטוחי
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעסיקים מתקשים למשוך עובדים למקומות שבהם התחבורה לא יעילה מספיק, וכך נוצרים עודפי שטחי תעסוקה רבים מחוץ למרכזים העירוניים, כאשר חברות גדולות ומובילות במשק מגלות נטייה ברורה להתמקם באזורים שבהם הגישה לעבודה קלה ופשוטה, ובעיקר סמוך לתחנות רכבת כבדות או קלות. לצד המגמה הזו יש מגמה ברורה משוק העבודה - עבודה היברידית שבמקומות רבים היא כבר דרך חיים.
זמני ההגעה הממושכים יוצרים מעבר לתסכול, גם רצון לגור קרוב לעבודה. זה הסוד הידוע של תל אביב וזה יוצר מצב של מגורים צפופים, אבל היצע גבוה של הזדמנויות עבודה, בעוד תושבים באזורים מרוחקים יותר (ולא מדובר בפריפריה, אלא ערי המעגל השני) תקועים בפקק.
תל אביבים מגיעים בתחבורה ציבורית ואופניים
מגורים בתל אביב יכולים לחסוך את הצורך ברכב. כמחצית מתושבי תל אביב מגיעים לעבודה עם רכב, כשרבים מגיעים לעבודה בתחבורה ציבורית או אופניים וקורקינטים. זה גם בזכות שבילי אופניים ונתיבי תחבורה ציבורית יחסית טובים. בערים הסמוכות זה עדיין לא מספיק טוב, אם כי הכוונה לייצר תשתית של תחבורה ציבורית ושבילי אופניים גם בערים האלו.
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- אינוויז תספק חיישנים למשאיות דיימלר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
נסיעות ארוכות למקום העבודה פוגעות בפריון העבודה. עובדים מגיעים מאוחר יותר ויוצאים מוקדם יותר מהמשרד כדי להימנע מפקקים, ואף שמעסיקים רבים מעלימים עין מכך מתוך רצון לשמור על שביעות הרצון של העובדים, אין ספק כי התפוקה הכוללת יורדת באופן משמעותי.
הבעיה התחבורתית פוגעת גם בעובדים עצמם, כאשר עובדים רבים ויתרו על מקום עבודה בשל זמני נסיעה ארוכים. הדבר מצמצם את אפשרויות הקריירה ומחליש את כוח המיקוח שלהם מול מעסיקים.
עם זאת, חשוב לציין שהזמן בפקקים כבר אינו בהכרח זמן מבוזבז. ישראלים רבים מנצלים את זמני הנסיעה הארוכים לביצוע שיחות עבודה, האזנה לפודקאסטים, תכנון יומי והשלמת שיחות עם חברים ומשפחה. כך, באופן חלקי, זמני הפקקים הופכים לזמן עבודה נוסף, אם כי לא אידיאלי, ובוודאי לא תחליף לשיפור תשתיות התחבורה.
שאלות ותשובות בנושא פקקים וזמני נסיעה לעבודה:
כמה זמן לוקח להגיע בבוקר מנתניה לתל אביב? הזמן הממוצע הוא 45 דקות עד שעה בשעות השיא.
מהן השעות העמוסות ביותר בפקקים לכיוון תל אביב? השעות העמוסות הן בין 07:30 ל-09:30 בבוקר.
כמה זמן לוקח לחזור מתל אביב לראשון לציון בערב? בערב, הזמן הממוצע נע בין 40 דקות לשעה.
האם השימוש ברכבת חוסך זמן נסיעה משמעותי? לרוב כן, השימוש ברכבת יכול לחסוך כ-20 עד 30 דקות לעומת נסיעה ברכב פרטי בשעות השיא.
האם הפקקים משפיעים על החלטות לגבי מגורים? כן, אנשים רבים מעדיפים לגור קרוב למקומות עבודה כדי להימנע מפקקים.
איך פקקים משפיעים על פריון העבודה? פקקים מורידים את הפריון כי העובדים מגיעים עייפים ומתוסכלים, ובנוסף מאחרים ויוצאים מוקדם יותר.
כמה עולה דלק לנסיעה יומית מתל אביב לירושלים? העלות הממוצעת היא כ-40-50 שקלים ליום.
האם העבודה מהבית מקטינה את בעיית הפקקים? כן, עבודה מהבית מקטינה באופן משמעותי את העומס בכבישים.
האם הפקקים משפיעים על מחירי הדירות בערים? כן, ערים עם נגישות תחבורתית טובה נהנות ממחירי דירות גבוהים יותר.
כיצד משפיעות עבודות תשתית על הפקקים? הן מחריפות זמנית את הפקקים אך נועדו לשיפור המצב לטווח ארוך.
מה היתרון המרכזי של תחבורה ציבורית על פני רכב פרטי? פחות עומס בכבישים, עלויות נמוכות יותר ופחות זיהום אוויר.
האם עובדים מוכנים לוותר על שכר גבוה יותר כדי לחסוך זמן נסיעה? כן, רבים יעדיפו עבודה קרובה יותר גם בשכר נמוך במעט.
- 1.מהנדס תוכנה 11/04/2025 08:22הגב לתגובה זוכששאלתי אותם למה הם ענו לי כי לעובדים שם יש הטבתמס כלומר הם לוקחים חלק מהטבת המס של העובד לעצמם פלילי. מקווה שעובד לשעבר שם יתבע אותם תביעה ייצוגית. או שהמדינה תתערב.
טויוטה (יצרן)טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית
טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים.
במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.
טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- טויוטה פרואייס מקס - באה לעבוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)
הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).
טויוטה (יצרן)טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית
טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים.
במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.
טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- טויוטה פרואייס מקס - באה לעבוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)
הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).
