מנכלית אל על דינה בן טל גננסיה
צילום: דוברות אל על

אל על לא מפסיקה לטוס - הרוויחה 187 מיליון דולר ברבעון וייצרה 320 מיליון דולר במזומן

התוצאות אפילו טובות מההערכות המוקדמות; אל על בשנה חלומית מבחינת התוצאות
איציק יצחקי | (33)

אל על בתוצאות שיא. ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכמיליארד דולר; ה-EBITDAR ברבעון הסתכם לכ-360 מיליון דולר; הרווח הנקי ברבעון הסתכם לכ-187 מיליון דולר. מנכ"לית אל על, דינה בן-טל גננסיה, אמרה על רקע התוצאות: ״חברת אל על פועלת במתכונת חירום כבר יותר משנה, כאשר מטרתנו היא להבטיח שהשמיים יישארו פתוחים בין ישראל לעולם. זהו מהלך חיוני להמשך הפעילות העסקית, הכלכלית והדיפלומטית במדינה. תעופה מהווה עורק מרכזי לחיים בישראל, ובשעה שיתר חברות התעופה הזרות טרם שבו לפעול, השוק ימשיך להיתקל באתגרים, וביקושי הנוסעים לא יתייצבו".

בן-טל גננסיה מסמנת את המטרה ומצליחה בה - חיבור בין אל על למדינה. אל על היא עדיין חברת התעופה הלאומית. אל על עובדת בשביל המדינה, הצבא, בשבילנו. חייבים לומר שיש בזה משהו, אולי לא מוגזם כפי שבאל על מציגים אותו, אבל בסוף זה עסקים - זה משתלם לאל על, אחרת היא לא היתה עושה את מה שהיא עושה. היא טסה לישראל ומישראל כי זה מגדיל את הרווחים שלה. היא לא באמת עושה טובה לישראלי, היא עושה עליהם כסף גדול.  המטרה בסוף היא השורה התחתונה ואל על הצליחה ברבעון השלישי להגיע לרווח שיא, אחרי שברעון קודם שברה את השיא. זו תהיה שנת שיא. זו תהיה שנה שבה אל על תייצר פי 2-3 מכל השווי הקודם שלה, אבל זהו - אחר כך יחזרו לשגרת רווחים. 

 

"גם ברבעון זה, וביתר שאת נוכח המציאות הביטחונית המשתנה והמאתגרת, ביטולי הטיסות המתמשכים מצד החברות הזרות ממשיכים לחייב אותנו להתמודד עם ביקושים חסרי תקדים ועם עודף ביקוש על היצע. על אף האתגרים, אנו פועלים כל העת לתגבור לוח טיסותינו ככל הניתן, תוך ביצוע התאמות מסחריות, מבצעיות ותפעוליות. ברבעון הנוכחי, בדומה לרבעונים הקודמים, אחוז התפוסה במטוסי החברה (LF) הגיע לנתון שיא של כ-94%, לעומת כ-88% ברבעון המקביל אשתקד, מה שמייצג רמות ביקוש גבוהות במיוחד לטיסות החברה נוכח התקופה, בנוסף לביקושים שגרתיים של רבעון קיץ וחופש גדול".

זה יכול להישמע כתלונה, בפועל מבחינת אל על זו ברכה - החברות תעופה לא נמצאות כאן והיא גורפת את כל הקופה. השאלה הגדולה היא למה היא עושה עלינו כאלו סיבובי ענק? מצד אחד זה נראה לא הוגן, מצד שני צריך לזכור - אל על היא מכונת הפסדים היסטורית ועד שמגיעה לה תקופה שבה היא יכולה להרוויח והרבה, למה לא? הרי בסוף לא מחייבים איש לקנות כרטיס טיסה לארה"ב ב-2,000 דולר.

סמנכ"ל כספים באל על, ינקלה שחר: "אנו מסכמים רבעון שבו היקף ההכנסות חצה את רף מיליארד הדולר. הגידול נובע בין היתר מעלייה בהיקפי הפעילות ומאחוז התפוסה שמוסיף להיות גבוה גם ברבעון הנוכחי, לצד ניהול מוקפד של רשת הנתיבים ושימור תוכנית ההתייעלות. אנו מעריכים כי חיזוק האיתנות הפיננסית עם המשך שיפור בהון העצמי החיובי, תוך הקטנת החוב הפיננסי נטו שעומד על כ-376 מיליון דולר, יחד עם היקף מזומן של כ-1.25 מיליארד דולר, יתמכו בצמיחת החברה בשנים הבאות". 

 

תוצאות עיקריות לרבעון השלישי לשנת 2024

הכנסות החברה ברבעון הסתכמו לכ-1,004 מיליון דולר, צמיחה של כ-20% לעומת כ-839 מיליון דולר ברבעון הקודם (Q2). היצע המושבים המשוקללים ק"מ (ASK) עלה בכ-15% ביחס לרבעון המקביל עם המשך מתיחת יכולות החברה לקצה במטרה לתגבר את לוח הטיסות ככל הניתן ולאפשר את השמיים בין ישראל לעולם.

בניית כושר הייצור לאחר היציאה ממשבר הקורונה והוספתם של מטוסים החכורים בחכירה רטובה לפעילות בשירות החברה, אפשרה את העלייה המשמעותית ב-ASK. ההכנסה למושב משוקלל ק"מ (RASK) עלתה בכ-23% ביחס לרבעון המקביל בעיקר בשל עליה ניכרת וחריגה בשיעור התפוסה (LF) אשר זינק לכ-94% לעומת כ-88% ברבעון המקביל וכן מעלייה בהכנסה לנוסע ק"מ (RRPK) שעלתה ב-16% לעומת רבעון מקביל וכ-2% בלבד לעומת רבעון קודם. הצמיחה נובעת מאחוזי תפוסה חריגים ומביקושים גבוהים לטיסות החברה על רקע צמצום טיסות של חברות זרות לישראל. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ה-EBITDAR (רווח תפעולי תזרימי) ברבעון השלישי לשנת 2024 הסתכם לכ-360 מיליון דולר, לעומת כ-172 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הוצאות המימון נטו ברבעון הסתכמו לכ-24 מיליון דולר, לעומת כ-33 מיליון דולר ברבעון המקביל. הירידה נובעת בעיקר מגידול בהכנסות ריבית מפיקדונות על רקע העלייה המשמעותית ביתרות הנזילות של הקבוצה וירידה בהיקף החוב הפיננסי.

הרווח הנקי ברבעון הסתכם לכ-187 מיליון דולר, ביחס לכ-52 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הגידול נובע מעלייה בהיצע המושבים המשוקללים ק"מ (ASK), מעלייה בשיעור התפוסה (LF), מעלייה בהכנסה למושב משוקלל ק"מ (RASK), מעלייה בהכנסות ממטען, מההתייעלות המשמעותית שעשתה החברה לאחר הקורונה, וממיקוד רשת הנתיבים של אל על והסטת המטוסים מהיעדים בהם הייתה ירידה ניכרת בביקוש לטובת יעדים מבוקשים מאוד. 

תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון בכ-320 מיליון דולר לעומת כ-93 מיליון דולר ברבעון המקביל. הגידול נובע מעליה ברווחיות ושיפור בהון החוזר של החברה המושפע בעיקר ממכירה מראש של כרטיסי טיסה לעונות הביקוש.

ההון העצמי של החברה ליום 30 בספטמבר 2024 הסתכם לכ-371 מיליון דולר לעומת גירעון בהון העצמי בהיקף של כ- 209 מיליון דולר ליום 31 בדצמבר 2023. הגידול בהון והמעבר להון עצמי חיובי נובע מהרווח הנקי שנרשם בתשעת החודשים הראשונים של השנה, גיוס הון בהיקף של כ-135 מיליון דולר ומימוש כתבי אופציה בהיקף של כ-39 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 26.
    שי.ע 20/11/2024 21:55
    הגב לתגובה זו
    בוש הוחרפה מה שהולך פה.
  • 25.
    בעלי אל על מקושר לליכוד שמאפשר לו לעשוק את הישראלים (ל"ת)
    מציאותי 20/11/2024 15:22
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    מי שהיה לו שכל קנה מניות בתחילת המלחמה (ל"ת)
    אנונימי 20/11/2024 15:18
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    מהמסוכנות ביותר 20/11/2024 13:46
    הגב לתגובה זו
    המניה נמצאת בשיא בכל פרמטר.. ברגע שיחזרו חברות התעופה היא צפויה לרדת מעל 60% בשלב הראשון
  • 22.
    שני 20/11/2024 11:49
    הגב לתגובה זו
    תביעה כלפיו כעת בארה"ב מה עוד הוא עושה כדי לייצר רווחים למי הוא משלם מעטפות שתחרות לא תהיה כאן באמתלה של מלחמה
  • 21.
    גונבים גם דעת 20/11/2024 11:36
    הגב לתגובה זו
    נראה כמה גאון המנכלית כאשר שאר החברות יחזרו לטוס
  • חזירות ללא גבולות (ל"ת)
    א.א 20/11/2024 15:48
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    ברור. עם 5500 דולר טיסה לניו יורק לכיוון אחד, איך לא? (ל"ת)
    קרליטו 20/11/2024 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    שני 20/11/2024 11:22
    הגב לתגובה זו
    תביעה כלפיו כעת בארה"ב מה עוד הוא עושה כדי לייצר רווחים למי הוא משלם מעטפות שתחרות לא תהיה כאן באמתלה של מלחמה
  • 18.
    דן 20/11/2024 11:21
    הגב לתגובה זו
    שרת התחבורה מקבלת מעטפות שחברות זרות לא יגיעו לכאן קוני רוזנברג מנכ"ל אל על נתבע בגין כספים שגנב לרכוש את אל על תבינו מי עומד בראש אל על גנב
  • 17.
    זה שטס רק ביזנס 20/11/2024 11:20
    הגב לתגובה זו
    חברה שכל הרווח שלה זה ניצול לרעה של המצב ושל הציבור, ממש תכנית עסקית מרשימה , דקה אחרי המלחמה נראה אותם מתחננים למדינה שתזרים להם כספים שוב
  • 16.
    יוספה 20/11/2024 10:52
    הגב לתגובה זו
    תמתינו עם הטיסות . צריך להטיל חרם גורף על אל על ומנהלתה דינה הר טל שודדת והעושקת את הציבור בעת מצוקה. בקרוב המנייה של אל על תקרוס ואז דינה תיזכר בהתעללות שלה כלפי הנוסעים. אני החרצתי מזמן את אל על.
  • 15.
    תעדכנו אחרי המלחמה 20/11/2024 10:40
    הגב לתגובה זו
    מוכרים כרטיסים במחיר של פי 4 משאר חברות התעופה, מאחרים בשעות בהמראות ואפילו לא מודיעים על האיחור, שלא נדבר על פיצוי... ואנחנו לקוחות שבויים כי אין לנו ברירה אחרת. ברגע שתיגמר המלחמה ושאר חברות התעופה יחזרו לפעול בארץ, אל על תפשוט את הרגל.
  • 14.
    גיל 20/11/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
    המזומן ייגמר, אך אחד לא טוס, אי אפשר להפקיע מחירים. המנייה כמו תמיד תיפול ב 80 אחוז.
  • אתה מניח שהמלחמה תסתיים אי פעם (ל"ת)
    מיואש למדי 20/11/2024 11:07
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אז למה צוללת עכשיו?? (ל"ת)
    tt 20/11/2024 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    20/11/2024 10:17
    הגב לתגובה זו
    מסתבר שאפשר לשמור שבת ולהרוויח בגדול
  • שומרים שבת ושודדים במשך השבוע (ל"ת)
    כמה עולב אפשר להיות 20/11/2024 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    אזרח 20/11/2024 10:14
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפהחברה שהעלתה מחירים בעשרות ומאות אחוזים בזמן מלחמה קוראת לעצמה חברה לאומית למען האזרח
  • 10.
    לא לטוס 2024 20/11/2024 10:01
    הגב לתגובה זו
    בלי המלחמה, החהרנ הייתה ממשיכה לדשדש. לא חכמה לעשות קופה כשאתה היחיד בשוק. אחרי המלחמה נשלח את חבורת העלוקות האלה לכינוס נכסים. שיילוקים בבעלות חרדימגעיל לא ציוני שעושה כסף מניצול זקנים בבית אבות שלו בניו יורק (ראו בגוגל על החקירות נגדו)
  • 9.
    מגדליך ימוטט כרעו ברך וישתחוו העלת נוסעים בבית החיים (ל"ת)
    סבבוס בלהבות אש ?? 20/11/2024 09:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    והשמיים פתוחים כרמל שמאע ארנונה מאפיש וזיידברט פותח כיס (ל"ת)
    סבבוס בלהבות אש ?? 20/11/2024 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בטח גונבים כרטיסים משלמים כפול בושה יבוא היום שלכם 20/11/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
    בטח גונבים כרטיסים משלמים כפול בושה יבוא היום שלכם
  • מה גנבים? אם זה יקר אל תטוס.. או שתקנה בארקיע ויתבטל לך (ל"ת)
    גנב מגנב פטור 20/11/2024 12:15
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    איציקי 20/11/2024 09:38
    הגב לתגובה זו
    ומכך שהצילה את אל על מפשיטת רגל לפני שלוש שנים
  • איציק הקטן 20/11/2024 12:15
    הגב לתגובה זו
    המדינה הצילה את אל על? 45 מיליון דולר הלוואה מחזיק אותם לשבוע במקרה הטוב... וגם אותה הם החזירו מראש לפני הזמן. בדיחה של מדינה בראשות מירי רקב
  • 5.
    לואוקוסט במחיר vip (ל"ת)
    יוני 20/11/2024 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ועדיין נותנים כריך ולא ארוחה בטיסות קצרות. - חזירים (ל"ת)
    יוני 20/11/2024 09:33
    הגב לתגובה זו
  • יוני חזירוני 20/11/2024 12:14
    הגב לתגובה זו
    אתה יודע מה זה לטוס בראיינאיר ו-וויז עם מרווח של 28 בלי אפשרות להשכיב את המושב אפילו סניטימטר? ולא מגישים אפילו מים או כריך, הכי הרבה שהם מציעים זה כרטיס גירוד המצחיקים האלה
  • 3.
    השמיים הם הגבול (ל"ת)
    אל על 20/11/2024 09:17
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כלכלן בכיר 20/11/2024 09:15
    הגב לתגובה זו
    נמתין עוד קצת שהמלחמה תיגמר ואזרחי ישראל צריכים לשלוח את החברה הזו לכינוס נכסים.....מנוולים מי שירוויח מאל על ידע כי מדובר ב"כסף דמים"
  • קלקלן בכיר 20/11/2024 12:12
    הגב לתגובה זו
    שמת לב שאין חברות שטסות לישראל מארה"ב?? תגיד תודה שיש לך את אל על במקום להתלונן... היחידים שפועלים בקווים האלו, תחשוב מה היה קורה בלעדיהם (אולי ביבי היה מסיים את המלחמה מהר יותר - זה נכון) אבל התלונות צריכות להגיע למירי רקב ולא לאל על , שסה"כ מוכרת כרטיסים בקו. הפלא ופלא הם הגיעו לשיעור תפוסה של מעל 93% אז כנראה יש מי שצריך את הקווים האלה ואם הוא צריך הוא משלם על כרטיס. אתה לא חייב לטוס אם אתה לא רוצה... זו חברה עסקית לכל דבר. מישהו מתלונן על פועלים ולאומי שמרוויחים כל רבעון מילארד+ ?? אתה שולח אותם לכונס נכסים??? כולה הרוויחו חד פעמים 150-200 מיליון
  • 1.
    מה עם להחזיר למדינה את הכסף שהיא נתנה לאל על להציל אותה (ל"ת)
    אבירם 20/11/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: 


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - ירידה בשבבים, ומה צפוי עד סוף השנה?

מה קורה בדצמבר למניות "ווינריות" ולמניות "לוזריות", איך אפשר להפחית את חבות המס השנתית, ומניות השבבים בנפילה

מערכת ביזפורטל |

המלחמה על התשואות מתעצמת בשבועות האחרונים של החודש. מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים מנסים להאיץ לקראת קו הסיום, כל פיפס בתשואה עוזר לתיק שלהם מול המתחרים.  המיקום מאוד חשוב כחי הוא יקבע את הזרמת הכספים בהמשך. התוצאות החודשיות חשובות מאוד, התוצאות השנתיות חשובות עוד יותר. 

האמת שזה קצת משחק מכור - המניות שבהם מחזיקים המוסדיים עולות - כי הם מזרימים עוד כסף למניה, וזה משפר להם את תשואה בתיקים. מעגל של כספים שזורמים לקרנות ולקופות שורם בחזרה לאותו מקום מניע את השוק ואת התשואות. אם חשבתם שצריך להיות חכם גדול כדי להשקיע ולהרוויח, אז חלק גדול מהמשחק הוא להשקיע עוד ועוד - לקבל כספים ולהזרים למניות של הבית.

כן, יש הבנה, יש אנליזה, יש ניתוח, אבל יש גם חברות שבהם מושקעים ורוצים את הצלחתן, במיוחד בסוף השנה. ונמחיש - אם גוף מסוים מחזיק בשופרסל הרבה יותר מאשר כל מניות הקמעונאות האחרות, ומבחינתו כולן בהינתן המחיר כעת מעניינות, הוא יעדיף להשקיע בשופרסל כדי שהשינוי במניה יתרום לתשואה של סוף שנה.  אם הוא חושב שרמי לוי מעניינת אפילו יותר, אבל לא בהרבה. הוא עדיין יקנה שופרסל, ובינואר הוא יתחיל לקנות רמי לוי. אם רמי לו מעניינת בפער על פני שופרסל, רק אז הוא יעשה שינוי כבר עכשיו. זה לא שחור ולבן, זה לא כל המנהלי השקעות והגופים, אבל ככה זה עובד ברוב המקומות.    

ולכן, אם לא יהיה אירוע משמעותי, חיצוני, אם לא ינשבו רוחות נגדיות מוול סטריט, מהמצב הביטחוני ועוד, אז הסנטימנט החיובי יימשך והוא יימשך דווקא במניות המועדפות על ידי הגופים המוסדיים. במילים אחרות, סיכוי לא קטן שמה שכבר עלה ימשיך לעלות עד סוף השנה - ככה מעלים-משפצים את התשואות. 


מחר יהיה קשה לעשות שיפוץ תשואות, כי המניות הדואליות חוזרות בפער שלילי משמעותי, אבל הכל אפשרי. המניות הדואליות ספגו מכה ביום שישי על רקע הירידות בוול סטריט (ברודקום סיפקה תחזית מאכזבת והשוק ירד - טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות) כהארביטראז' הכולל עומד על מינוס 0.6%.  הנפילות יהיו במניות השבבים: