איתקה
צילום: איתקה

איתקה שבשליטת דלק השלימה את המיזוג עם ENI

קבוצת דלק תישאר בעלת השליטה באיתקה ותחזיק בכ- 52.2% מהון המניות של איתקה, ו-ENI תחזיק בכ-37.2% מהון מניות איתקה, השאר יוחזקו בידי הציבור; העסקה מגדילה את יכולת ההפקה היומית של איתקה למעל 100,000 שווה ערך חביות נפט ליום
רוי שיינמן |

בהמשך לדיווחים של קבוצת דלק  דלק קבוצה 0% מוקדם יותר השנה, החברה הודיעה כי השלימה את העסקה למיזוג הנכסים של איתקה שבבעלותה עם ענקית האנרגיה האיטלקית ENI. בחודש אפריל 2024, עדכנה איתקה כי חתמה על הסכם מחייב לביצוע עסקה אסטרטגית לצירוף עסקים, עם חברת האנרגיה הבינלאומית ENI, בקשר עם מרבית נכסיה המפיקים של ENI בים הצפוני האנגלי לתוך איתקה, בתמורה להקצאת מניות באיתקה.

היום, לאחר השלמת העסקה, קבוצת דלק ממשיכה להיות בעלת השליטה באיתקה עם החזקות של כ-52.2% מהחברה הממוזגת, ו-ENI מחזיקה בכ-37.2% מהחברה הממוזגת (שיעור ההחזקות האמור הינו בכפוף למימוש האופציה שיש בידי קבוצת דלק לרכישת מניות נוספות מ-ENI), כאשר יתרת ההחזקות באיתקה בשיעור של 10.6% מוחזקת בידי הציבור.

להערכת איתקה, העסקה צפויה לייצר תזרים מזומנים משמעותי בחברה, עם יעד לחלוקות דיבידנד של איתקה, בהיקף של עד 500 מיליון דולר בכל אחת מהשנים 2024 ו-2025. סוכנות הדירוג פיץ', ציינה בהודעתה מלפני ימים אחדים כי השלמת העסקה צפויה להביא להעלאת דירוג האשראי של איתקה. כחלק מהשלמת העסקה, מינויו של לוצ'יאנו ואסקז כמנכ"ל איתקה החדש יהפוך לרשמי, וזאת לצד כניסתו של יניב פרידמן לתפקיד יו"ר איתקה מוקדם יותר השנה.

סך ההפסדים הצבורים לצורכי מס של הגוף הממוזג יעמוד על כ- 6 מיליארד דולר. לאחר השלמת העסקה איתקה הופכת להיות המפעיל העצמאי השני בגודלו בים הצפוני ובנוסף השלמת העסקה צפויה להביא להעלאת דירוג האשראי של איתקה.

 

"השלמת עסקת המיזוג עם ENI מסמנת אבן דרך אסטרטגית חשובה באיתקה, המבססת את מעמדה של איתקה כחברת אנרגיה מובילה ומציבה אותה כמפעיל העצמאי השני בגודלו בים הצפוני", מסר עידן וולס, מנכ"ל קבוצת דלק. "עסקה זו משקפת אמון משמעותי באיכות נכסי איתקה ובפוטנציאל הצמיחה העתידי שלה. אנו מאמינים שמהלך אסטרטגי זה, המשלב בין הנכסים האיכותיים של שתי החברות, והסינרגיה התפעולית ביניהן, צפוי להוביל לגידול משמעותי בתזרים המזומנים וביכולת ההפקה, תוך יצירת פלטפורמה איתנה לצמיחה והתרחבות בשנים הקרובות בים הצפוני ומחוצה לו".

עידן וולס; מנכ

עידן וולס; מנכ"ל קבוצת דלק; קרדיט: שלומי יוסף

ברבעון השני של השנה הכנסות הקבוצה עמדו על כ-2.5 מיליארד שקל, לעומת הכנסות של כ-3 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי הסתכם בכ-382 מיליון שקל, לעומת 406 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ההון העצמי של הקבוצה נכון לסוף הרבעון השני הסתכם לכ-10 מיליארד שקל, לעומת כ-9.5 מיליארד שקל נכון לסוף 2023, והחוב הפיננסי נטו של הקבוצה הסתכם בכ-2.9 מיליארד שקל, לעומת כ-3.1 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון הראשון. נכון לתום הרבעון השני, לקבוצה יתרת מזומנים והשקעות לזמן קצר בסך של כ-3.4 מיליארד שקל (במאוחד), המורכבים בעיקר מיתרות בסך של כמיליארד שקל בקבוצה (לרבות חברות המטה), כ-1.1 מיליארד שקל באיתקה וכ-1.1 מיליארד שקל בניו-מד אנרג'י. בנוסף, בחודש יוני אישר דירקטוריון החברה תוכנית לרכישה עצמית של מניות החברה בהיקף של עד 200 מיליון שקל, וזאת עד לסוף שנת 2024. נכון למועד פרסום הדוחות יישמה החברה כ-25% מתוכנית הרכישה העצמית האמורה.

 

מניית קבוצת דלק נסחרת לפי שווי של 7.76 מיליארד שקל אחרי ירידה של 1.5% מתחילת השנה ושל 19% בשנה האחרונה.

מניית דלק בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות הביטוח תחת לחץ, מניות השבבים יעלו, ומה יהיה היום בבורסה?

היום שאחרי חגיגת הריבית נגמר בהאנגאובר, כאשר המדדים סגרו אתמול בטריטוריה שלילית בהובלת מניות הביטוח; ברקע, הלחץ על המניות ממשיך מצד הרגולטור, שעשוי לפגוע בעסקי הליבה שכבר חווים תחרות; מניות השבבים הדואליות חוזרות עם פער חיובי וצפויות לפתוח בעליות 

מערכת ביזפורטל |

ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


אתמול כתבנו שהפער בין התנהגות שוק המניות לבין שוק האג"ח והמט"ח מעלה שאלה: האם העליות החדות הן תחילתו של "ראלי הקלה מוניטרית", או רק אנחת רווחה קצרה. ואכן, יום המסחר האחרון סיפק תשובה חלקית אחרי אתמול המדדים סגרו בירידות, אחרי מסחר חיובי לאורך השעות הראשונות שהיה כהמשך למומנטום החיובי אמש - ת"א 35 ירד 0.79% ות"א 90 ירד ב-0.22%.  במגזר הפיננסים, ת"א ביטוח היה הסיפור המרכזי לאחר שמחק את העליות בתחילת היום וצנח 4.2% זה בהמשך לזינוק של 4% שלשום. ייתכן שהשוק מבין עכשיו טוב יותר שהפחתת ריבית של 0.25% לא משנה את תמונת המאקרו בצורה כה משמעותית, ושהמסלול קדימה של בנק ישראל יישאר זהיר ומדוד.

מדד הביטוח התחיל כאמור חיובי, ואף רשם שיא חדש של כל הזמנים ברקע דוחות הראל (הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%). עם זאת, המגמה השתנתה לשלילה ואף החריפה ברקע דוחות כלל (כלל ביטוח: רווח נקי של 590 מיליון שקל ותשואה על ההון של 24.9%). הדוחות של כלל אכן היו חיוביים, אך בנטרול רווחי שוק ההון, פעילות הליבה דווקא רשמה ירידה ברווח. לכאורה זה אולי נראה קטנוני, אבל אחרי ריצה כזו במניות הביטוח, כמעט 140% מתחילת השנה, המשקיעים רגישים לכל דבר. בנוסף, ייתכן שקיבלנו אישור מ"הצד השני", כאשר ליברה ליברה 0%  (ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות) ואיידיאיי ביטוח איידיאיי ביטוח 0%  (האמא של ביטוח ישיר ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות) זינקו אתמול. המשקיעים חוששים אולי מגידול בנתח השוק של החברות הקטנות יותר, מה שיפגע בתוצאות בהמשך ככל ושוק ההון לא יחזור על הביצועים האחרונים.

אתמול בערב נחשף כי הממונה על שוק ההון והביטוח הציב אולטימטום לחברות הביטוח: הורידו את מחירי פוליסות הביטוח המקיף וצד ג' לרכב תוך שלושה חודשים, או שתישלל מכן האפשרות למכור אותם. לפי בדיקת הממונה "נמצאו פערים בין הסיכון לבין הפרמיה שחברות הביטוח גובות". אחרי הרווחים המטורפים של הבנקים, נראה הרגולטור "התעורר משנת החורף", והחליט לבדוק את המקדם בין עליית הפרמיות של הביטוח, לעליית הסיכון בפועל. לכאורה, מנתוני הדוחות עולה שהמקדם הזה התנתק, כאשר החברות רושמות רבעוני שיא עוקבים ותשואות פנומנליות על ההון. גם בנטרול רווחים עודפים משוק ההון החברות עדיין במכפיל נמוך מ-20, זאת כאמור אחרי ריצה של קרוב ל-140% מתחילת השנה.

מגדל מגדל ביטוח 0%  עדכנה הבוקר כי קיבלה מכתב מהממונה כי היא לא בין החברות שצריכות להוריד את מחירי הביטוח על הרכב. ייתכן כי מגדל, שאינה שחקנית ענקית בתחום אך כן מחזיקה בנתח שוק לא קטן ואף זכתה במכרזים משמעותיים, ביניהם מכרז החשכ"ל, מציעה מחירים תחרותיים בתחום ועשויה לשמש כבנצ'מארק לחברות האחרות, שיצטרכו לעשות את ההתאמות הנכונות במידה והרגולטור יתערב. עבור מגדל מדובר ביתרון, שכן היא כבר פועלת ברווחיות הנכונה על פי המכתב שפורסם.