ביו דבש ייצרה חלבון שיאריך את חיי המדף של מוצריה; המניה קופצת 5%
חברת הפודטק הישראלית ביו דבש -2.81% , המפתחת תהליך תעשייתי לייצור דבש מתורבת (ללא צורך בדבורים עצמן) מדווחת על ניסוי מוצלח בביטוי חלבון מסוג ליזוזים. על פי הדיווח הליזוזים הוא אנזים המצוי באופן טבעי בדמעות, ברוק, בתאים לבנים, בחלב וברקמות נוספות של גוף האדם, והוא מתאפיין בפעילות אנטי-בקטריאלית הגורמת להרג חיידקים על ידי פירוק הדופן שלהם.
להערכת ביו דבש, לחלבון כמה יתרונות ובין היתר, יש לו תפקיד חשוב בתכונת האנטי בקטריאליות של הדבש הטהור שכן לדברי החברה, הוא תורם להארכת חיי מדף שלו. בנוסף לכך מדווחת החברה כי הצליחה לבטא ליזוזים מסוג מסויים, שיחד עם תכונותיו הרגילות, מאפשר יציבות בטמפרטורה גבוהה יחסית. בכך, הוא עשוי לאפשר את שימור הסגולות של הדבש המתורבת, הצוף והמזון מלכות המתורבת במגוון תנאי אחסון והעברה.
עוד מעריכה החברה כי ביטוי חלבון הליזוזים מהווה אבן דרך נוספת בפיתוח המוצרים העתידיים שלה וכי החלבון צפוי לאפשר לחברה לפתח את יכולת ייצור הדבש המתורבת ומוצרי צריכה נוספים מסוג זה תוך מתן חיי מדף ארוכים יותר. כמו כן, הוא יאפשר לייצר את הליזוזים בהיקפים תעשייתיים, כך שניתן יהיה לתמוך ולהטמיע אותו במוצרי החברה השונים. ביו דבש מעריכה שחלק מן הממצאים ו/או התהליכים ו/או שיטות המחקר שפיתחה לייצור הליזוזים ישמשו בסיס לקניין רוחני נוסף של החברה.
לאחרונה דיווחה ביו דבש כי הצליחה לייצר חלבון מזון מלכות מתורבת, מרכיב הנמצא בדבש טהור שמקורו בדבורים, ותעשיות רבות יכולות לעשות בו שימוש, למשל תעשיית המזון, הרפואה והקוסמטיקה. מיד לאחר דיווח זה הודיעה החברה כי תרשום פטנט על אופן הייצור התעשייתי של חלבון זה.
- הדבש המיובא זול ב-50% מהמקומי - למה ח"כ אזולאי טען "אין הוזלה"?
- ביו דבש קופצת 15%: פיילוט הייצור הקדים את הלו"ז; תפוקה מעל לתחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 1.חזי 24/01/2022 15:09הגב לתגובה זוויורדת

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳