איתי בן זאב בורסה
צילום: קובי קנטור
משבר הקורונה

משבר הקורונה: הבורסה הפעילה את מנתקי הזרם - מה זה אומר?

אולי בכלל עדיף להפסיק את המסחר בבורסה עד יעבור זעם? ירידות חזקות עלולות להפעיל הפסקת מסחר כפויה על כל המניות. כך זה עובד
ערן סוקול | (12)

לאחר הירידות החדות שנרשמו אתמול בבורסה, והקריסה במחיר הנפט הלילה - הבוקר נרשמת במסחר בת"א תנודה חדה במדד ת"א 35 ובהתאמה נדחה מועד פתיחת המסחר. איך זה עובד? ומה הכלים של הבורסה להתמודד עם תנודות קיצוניות? מספר מושגים שמאפשרים להבין טוב יותר את הכלים של הבורסה.

"פתיחה אנגלית"

בשלב טרום הפתיחה, בתנודה של 2.5% או יותר במדד ת"א 35, נדחה מסחר הפתיחה בשוק המניות, כולל אג"ח להמרה וכתבי אופציה, ומוצרי מדדים שנכס הבסיס שלהם הוא מניות או מדד מניות, לפרק זמן אקראי של שלוש עד ארבע דקות - או בקיצור "הארכה ראשונה".

במידה שלאחר ההארכה הראשונה עדיין קיימת תנודה של 2.5% או יותר במדד ת"א 35, נדחה מסחר הפתיחה בשוק המניות פעם נוספת לפרק זמן אקראי נוסף של שלוש עד ארבע דקות - או בקיצור "הארכה שנייה".

מנתק זרם ראשון

לאחר ההארכה השנייה נבדק שוב מדד ת"א 35, כאשר במידה והתנודה היא 5% או יותר, נדחה מסחר הפתיחה בשוק המניות ומופסק המסחר בנגזרים על מניות ועל מדדי מניות לפרק זמן אקראי שבין 29 ל-30 דקות.

מנתק זרם שני

לקראת תום דחיית מסחר הפתיחה בשל מנתק-הזרם הראשון, נבדק שוב מדד ת"א 35, כאשר במידה והתנודה נמוכה מ-12%, מסחר הפתיחה מתקיים. אולם, אם התנודה במדד היא 12% או יותר, מסחר הפתיחה בשוק המניות נדחה ונמשכת הפסקת המסחר בנגזרים על מניות ועל מדדי מניות, לפרק זמן שנקבע על ידי מנכ"ל הבורסה, לאחר שהתייעץ עם יו"ר דירקטוריון הבורסה. במקרה זה רשאי המנכ"ל אף להפסיק את המסחר עד סוף היום.

אם נדחה מסחר הפתיחה פעמיים באותו יום בשל הפעלת מנתק זרם, והתנודה במדד ת"א 35 בפעם השלישית שנבדק, היא 12% או יותר - לא מתקיים מסחר באותו יום בשוק המניות ולא מחודש המסחר בנגזרים על מניות ועל מדדי מניות באותו יום.

מנתקי זרם בשלב המסחר הרציף

מנתק זרם ראשון - בתנודה של 8% במדד ת"א 35, מתקיימת הפסקת מסחר קצובה של 30 דקות בשוק המניות ובנגזרים על מניות ועל מדדי מניות. אם לאחר הפסקת המסחר הקצובה, התנודה מגיעה שוב ל-8%, באותו כיוון, אך נמוכה מ-12% - מנתק הזרם הראשון לא מופעל פעם נוספת באותו יום. כמו כן, מנתק זרם ראשון לא מופעל בשלב המסחר הרציף ביום שבו הופעל מנתק זרם בשלב טרום הפתיחה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מנתק זרם שני - בתנודה של 12% במדד ת"א 35 ביחס למדד הבסיס, מופסק המסחר בשוק המניות ובנגזרים על מניות ועל מדדי מניות, עד תום יום המסחר. 

הפסקת המסחר בנעילה

בתנודה של 12% או יותר במדד ת"א 35 במסגרת מסחר הנעילה, מופסק המסחר בשוק המניות ובנגזרים על מניות ועל מדדי מניות עד תום יום המסחר. כלומר שלב הנעילה יבוטל. 

מנכ"ל הבורסה רשאי להפעיל שיקול דעת

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    להוריד את מחיר הדלק 95 ל2.5 ש"ח במידיית (ל"ת)
    מלכיאל 10/03/2020 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    ארנון 09/03/2020 12:04
    הגב לתגובה זו
    זה רק הגביר את הפניקה והירידות ולא תרם כלום.
  • 10.
    להפסטק את פעילות הבורסה לתקופה (ל"ת)
    רוחה 09/03/2020 11:38
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לסגור את הבורסה עד יעבור זעם (ל"ת)
    במצבים אלו 09/03/2020 10:59
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אוחנה 09/03/2020 10:49
    הגב לתגובה זו
    יש פעולה הגיונית מאד, והיא להפסיק את המסחר!!
  • 7.
    הבורסה לא יכולה לכפות שערים שהיא רוצה, צריך מחאה! (ל"ת)
    תומר 09/03/2020 10:37
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    תומר 09/03/2020 10:35
    הגב לתגובה זו
    קטנים
  • 5.
    הם רק גורמים לאנשים להפסיד יותר (ל"ת)
    ארנון 09/03/2020 10:35
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כולה 5 אחוזת תפתחו כבר את הבורסה (ל"ת)
    מאור 09/03/2020 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הלך היום (ל"ת)
    אלון 09/03/2020 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בורסה מקולקלת (ל"ת)
    אלמוג 09/03/2020 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נתן 09/03/2020 10:16
    הגב לתגובה זו
    הקורונה מחייבת הפסקת מסחר כללית.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.