ביטוח דירה
צילום: Shutterstock

רוצים לישון בשקט? כך תבחרו ביטוח דירה שהכי מתאים לכם

זיו וולף |
נושאים בכתבה ביטוח דירה

צילום: Shutterstock

צילום: Shutterstock

אם קניתם דירה או בית, זה השלב שבו כדאי מאוד לבטח את הנכס שהוא, קרוב לוודאי, היקר והמשמעותי ביותר שלכם. אם הבית שבו אתם מתגוררים ייפגע בצורה ניכרת, מדובר יהיה, מלבד כאב הלב, בפגיעה כספית גדולה, לכן ביטוח דירה יכול להקנות לכם שקט נפשי שבמקרה של קטסטרופה תוכלו לקבל החזר מחברת הביטוח.

על פי רוב, ביטוח דירה מתקשר עם סיטואציות של שריפה, פריצה לנכס וגניבת רכוש וגם אסונות טבע כמו רעידות אדמה או שיטפונות. בשנתיים האחרונות, בעקבות מקרים של קריסת בניינים ישנים בכמה מקומות בארץ, נוסף גם החשש הזה לרשימת התמריצים שקיימים לבטח את הדירה.

 

מה מכיל ביטוח דירה?

פוליסת ביטוח דירה מורכבת משני חלקים – ביטוח מבנה וביטוח תכולת הדירה, כאשר אפשר לרכוש את שניהם יחד או כל אחד לחוד. הדבר הזה מאפשר למשל לשוכרי דירות לבטח רק את תכולת הדירה שנמצאת בבעלותם ולא את המבנה עצמו, בעוד משכירי דירות יכולים להסתפק בביטוח של המבנה בלבד, ללא התכולה.  

החלק של ביטוח המבנה דומה בכל חברות הביטוח מאחר שהוא מעוגן בחוק. הכיסוי הביטוחי והפיצוי הכספי ניתנים על נזקים שנגרמים כתוצאה משריפה, פגעי מזג אוויר – רוחות וסערות, התפוצצות,  נזקי תאונות כמו למשל התנגשות של כלי רכב במבנה, פעולות זדון שנעשו בידי בני אדם, כמו שוד או פריצה, רעידת אדמה, שיטפונות או הצפה ממקור מים חיצוני.

ביטוח המבנה, כשמו כן הוא, מעניק פיצוי על נזקים שנגרמו למבנה הנכס - קירות, תקרות, רצפה וכל מה שמחובר אליהם כמו חלונות ודלתות, וכן לובי, מדרגות, שטחי בניין משותפים ונזקים לצנרת המים והחשמל.     

החלק השני בפוליסה הוא ביטוח התכולה. מדובר על כל החפצים שנמצאים בתוך הנכס ושייכים לאנשים שמתגוררים בו, למשל תכשיטים, שטיחים, פריטי אמנות ומכשירי חשמל יקרים. בביטוח התכולה כבר יש הבדלים בין חברות הביטוח. על מנת לעשות ביטוח תכולה צריך לערוך רשימה מסודרת של כל הפריטים שברצונכם לבטח ולוודא הגעה של סוקר מטעם חברת הביטוח שיבצע הערכת שווי של התכולה. הפרמיה שתשלמו תיקבע בהתאם להערכת השווי של הסוקר. 

קיראו עוד ב"ביטוח"

בביטוח התכולה כבר יש הבדלים בין מה שמציעות חברות הביטוח השונות, ועל כן כדאי לבדוק ולבחור את הפוליסה שהכי תתאים לצורכיכם.

בנוסף לשני הרכיבים של ביטוח מבנה וביטוח תכולה חברות הביטוח מציעות הרחבות רבות נוספות לביטוח הבסיסי, ולכם גם האן מומלץ לערוך סקר שוק כדי להשוות אילו הרחבות כל אחת מציעה וכמה תעלה לכם התוספת של ההרחבה שבחרתם.

בין ההרחבות האפשריות נמצא בין היתר ביטוח אחריות צד ג' – למקרים שבהם תידרשו לשלם פיצוי לאדם שנפגע בעת שהותו בדירכם אך אינו מתגורר בה, כמו לדוגמה אורח שהגיע ללון אצלכם והחליק באמבטיה. ההרחבה הזאת טובה גם למקרים שבהם נזילת מים או הצפה אצלכם חלחלה לדירת השכנים שמתחתיכם וגרמה אצלם לנזק.

הרחבות אפשריות נוספות הן למשל ביטוח אופניים, ביטוח גינה, מחסן או מבנה שנמצא בתוך הנכס ונועד לפעילות עסקית, כמו מרפאה או מכון יופי, וכן ביטוח של חפצים גם כאשר אינם נמצאים בתוך הנכס. 

כמו כן, ניתן להוסיף לפוליסה גם שירותי תיקון לנזקים, כמו למשל הזמנת אינסטלטור במקרה של הצפה או נזילה, והזמנת שירותי איטום.  

 

מהו ערך כינון מחדש?

מושג מרכזי שנתקלים בו כאשר ניגשים לבחור ביטוח דירה הוא ערך כינון מחדש. במקרה של ביטוח המבנה, הכוונה היא לסכום שיידרש להקמה מחדש של הנכס במקרה שנהרס לחלוטין.  ערך כינון מבטיח תגמולים שיאפשרו להקים את הנכס למצב חדש, והוא מותנה שפרק זמן מסוים שבו יש לבצע את ההקמה מחדש.

ערך הכינון חשוב גם במקרה של ביטוח התכולה, כאשר אם פריט מסוים שנמצא בתוך הנכס ניזוק, הפיצוי הכספי עליו יינתן בהתאם לערכו כאילו רכשתם אותו היום. זאת לעומת מצב שבו הפיצוי על הפריט שניזוק יינתן לפי ערך השיפוי, כלומר על פי ערכו הנוכחי, שהוא נמוך יותר לאחר שנה של שימוש.

 

כיצד נקבע גובה הפרמיה?

פרמיית ביטוח דירה נקבעת בהתאם לכמה פרמטרים, ביניהם שווי הנכס והתכולה, סוג הנכס – בית פרטי או דירה בבניין משותף, אם הנכס חדש או שמדובר במבנה חדש, באיזה קומה נמצאת הדירה במקרה של בניין משותף, שטח הנכס, מיקומו הגאוגרפי ועוד. 

גובה ההשתתפות העצמית ישפיע גם הוא על מחיר הפרמיה, וכך גם תוספת או ביטול של כיסויים כמו רעידת אדמה למשל, שעליו כדאי להתעכב. סעיף רעידת האדמה כלול אוטומטית בביטוח הדירה, על פי חוק. אבל יש רבים שמחליטים לוותר עליו על מנת להוזיל את הפרמיה משתי סיבות: אחת, שזה לא יקרה, אף על פי שהתחזיות לעתיד מראות אחרת. שנייה, המחשבה שהמדינה תכסה את הנזק מרעידת אדמה, כמו שהיא עושה בעת מלחמה. אלא שעל פי החוק המדינה לא חייבת להעניק פיצוי כספי לנפגעים מרעידת אדמה, מה שעלול להותיר את הנפגעים ממנה עם נזק כספי עצום, שייאלצו להתמודד איתו לבד.   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)

27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה

בית המשפט בהרצליה קבע: שירביט ונץ התרשלו בטיפול בנזק - "הותירו את התובע בן ערובה למחלוקות ביניהן"



רן קידר |


פסק דין תקדימי שניתן בבית משפט השלום בהרצליה חושף את הכשלים החמורים בטיפול של חברות הביטוח בנזקי מים. השופטת הבכירה הדסה אסיף קבעה כי חברת הביטוח שירביט וחברת ניהול התביעות נץ התרשלו בטיפול בנזילה בביתו של אהרון אזון, וחייבה אותן לפצותו בסכום כולל של למעלה מ-100 אלף שקל.

המקרה המדובר החל באפריל 2019, כאשר אזון הבחין בהתנפחות של קיר בחדר המזווה וסימני טפטוף מים. מה שהיה אמור להיות תיקון פשוט הפך למסע ייסורים של חמישה חודשים, במהלכם ביקרו בעלי מקצוע שונים בביתו לא פחות מ-27 פעמים, כאשר כל ביקור נמשך כשלוש שעות.

"אתר בנייה במקום בית" - התובע מתאר חודשים של טרטור

בפסק הדין מצטטת השופטת אסיף את עדותו של התובע, שתיאר כיצד "כל ביקור של בעל מקצוע פגע בשגרת המשפחה, וגרם לו לעגמת נפש ואף לאובדן שעות עבודה לא מועטות". התובע כינה את תנאי המגורים בתקופה זו כ"אתר בנייה", ותיאר את "הצורך בריקון דליי מים שנצברו במזווה במשך תקופה ממושכת, השבתת חדר האמבטיה ששירת 4 נפשות לרבות תינוקת ואשר כלל את האמבטיה היחידה בבית".

הנתון המדהים ביותר עולה מהפער הזמנים: בעוד הקריאה הראשונה לטיפול בנזילה נעשתה ב-15 באפריל 2019, רק ב-1 באוגוסט - כשלושה וחצי חודשים לאחר מכן - הוזמנה לראשונה חברת מדיטסט, המתמחה באיתור נזילות. השופטת קבעה כי "פער זמנים משמעותי זה מעיד על טיפול רשלני ומתמשך מצד הנתבעות".

אחת הטענות המרכזיות של חברת נץ הייתה שהיא שימשה רק כמתאמת בין השרברבים לבין המבוטח. אולם השופטת דחתה טענה זו נחרצות, תוך שהיא מצטטת מההסכם בין שירביט לנץ: "חברת הניהול מתחייבת שהשירותים שיינתנו על ידה לפי הסכם זה ונספחיו יהיו מהירים, יעילים ואדיבים, באיכות וברמה מקצועית גבוהה".

רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)רטיבות בתקרה נזילה (רשתות)

27 אינסטלטורים כדי לתקן נזילה; ככה חברות הביטוח טרטרו את בעל הדירה

בית המשפט בהרצליה קבע: שירביט ונץ התרשלו בטיפול בנזק - "הותירו את התובע בן ערובה למחלוקות ביניהן"



רן קידר |


פסק דין תקדימי שניתן בבית משפט השלום בהרצליה חושף את הכשלים החמורים בטיפול של חברות הביטוח בנזקי מים. השופטת הבכירה הדסה אסיף קבעה כי חברת הביטוח שירביט וחברת ניהול התביעות נץ התרשלו בטיפול בנזילה בביתו של אהרון אזון, וחייבה אותן לפצותו בסכום כולל של למעלה מ-100 אלף שקל.

המקרה המדובר החל באפריל 2019, כאשר אזון הבחין בהתנפחות של קיר בחדר המזווה וסימני טפטוף מים. מה שהיה אמור להיות תיקון פשוט הפך למסע ייסורים של חמישה חודשים, במהלכם ביקרו בעלי מקצוע שונים בביתו לא פחות מ-27 פעמים, כאשר כל ביקור נמשך כשלוש שעות.

"אתר בנייה במקום בית" - התובע מתאר חודשים של טרטור

בפסק הדין מצטטת השופטת אסיף את עדותו של התובע, שתיאר כיצד "כל ביקור של בעל מקצוע פגע בשגרת המשפחה, וגרם לו לעגמת נפש ואף לאובדן שעות עבודה לא מועטות". התובע כינה את תנאי המגורים בתקופה זו כ"אתר בנייה", ותיאר את "הצורך בריקון דליי מים שנצברו במזווה במשך תקופה ממושכת, השבתת חדר האמבטיה ששירת 4 נפשות לרבות תינוקת ואשר כלל את האמבטיה היחידה בבית".

הנתון המדהים ביותר עולה מהפער הזמנים: בעוד הקריאה הראשונה לטיפול בנזילה נעשתה ב-15 באפריל 2019, רק ב-1 באוגוסט - כשלושה וחצי חודשים לאחר מכן - הוזמנה לראשונה חברת מדיטסט, המתמחה באיתור נזילות. השופטת קבעה כי "פער זמנים משמעותי זה מעיד על טיפול רשלני ומתמשך מצד הנתבעות".

אחת הטענות המרכזיות של חברת נץ הייתה שהיא שימשה רק כמתאמת בין השרברבים לבין המבוטח. אולם השופטת דחתה טענה זו נחרצות, תוך שהיא מצטטת מההסכם בין שירביט לנץ: "חברת הניהול מתחייבת שהשירותים שיינתנו על ידה לפי הסכם זה ונספחיו יהיו מהירים, יעילים ואדיבים, באיכות וברמה מקצועית גבוהה".