עסקה שוברת שיאים לבואינג, עתיד מזהיר למזמינה האינדונזית?

בואינג שברה את שיאי העסקה עם התמורה הגבוהה ביותר במזומן, וגם את הזמנת המטוסים הגדולה ביותר בהזמנה אחת. ליון אייר האינדונזית שוקלת להנפיק מניותיה בקרוב
עידן קייסר |

פורסם לראשונה ב-17:13 14.02.2012

אחרי מספר שבועות של מגעים הודיעה סוף סוף בואינג (סימול: BA) כי השלימה את סגירת ההזמנה היקרה ביותר בהיסטוריה של חטיבת המטוסים המסחריים שלה. חברת ליון אייר מאינדונזיה סגרה את ההזמנה, עליה דווח בחודש שעבר, בהיקף של 230 מטוסים במחיר מחירון של 22.4 מיליארד דולר.

ההזמנה כוללת 201 מטוסי 737MAX ועוד 29 מטוסי 'הדור הבא' ממודל 737-900ER. ההזמנה גם כוללת אופציה עבור החברה האינדונזית להזמנה של 150 מטוסים נוספים, אחרי הכנסת סעיפי זכויות מסוג אופציות עתידיות לרכישה.

ההזמנה הזו מייצגת שבירת שיא עבור בואינג, הן מבחינת כמות נמכרת של מטוסים בהזמנה אחת והן מבחינת שווי כולל של מזומן. מטוס ה-737MAX שאמור 'להיכנס לשירות' בשנת 2017 יהיה חסכוני ביותר מ-12% לעומת הצריכה במטוסים דומים לו כיום. עניין זה היווה שיקול משמעותי באישור ההזמנה מבואינג, בייחוד עקב הצעדים האחרונים של האיחוד האירופי בעניין עמלות 'המזהם - משלם'. לפרטים נוספים בדבר תוכנית 'המזהם-משלם'.

חברת ליון אייר שוקלת את האפשרות להציע מניות לציבור ברגע שנתח השוק שלה יגיע ל-60% (נמצא כרגע על 51%). אפשרות זו יכולה להתרחש במשך השנתיים הבאות, אך החברה יכולה לחכות בינתיים, בייחוד בשל העובדה שכרגע היא מרוויחה כסף, כך אמר היום (ג') רושדי קירנה, נשיא החברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.