מטוס בשדה תעופה בסין
צילום: טוויטר

יקנעם, נוף הגליל, נצרת ועפולה - בקרוב לא תוכלו לבנות לגובה

מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח, שלח מכתב למתכננים ברשויות המקומיות המטיל מגבלות בנייה בשל שדה התעופה המתכונן ברמת דוד שבעמק יזרעאל, אך הם מתנגדים וחוששים ממטרדי רעש ועצירת הבנייה. אלמליח בתגובה: "בחנו את כלל החלופות, שדות התעופה יקומו ברמת דוד ובנבטים"
איציק יצחקי | (15)

שדה התעופה הבינלאומי המתוכנן ברמת דוד שבעמק יזרעאל, גורם לערים רבות בסביבתה להיות נתונות למגבלות תכנוניות ולפיתוח הנדל"ן באזור. מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, כתב השבוע למתכננים ברשויות כי אין לקדם יותר תכניות למגדלים ללא אישור. במילים אחרות, הוא טען כי בכל אזור הצפון וחיפה, לא יוכלו להקים תכניות שמתנגשות עם תכנון שדה התעופה.

מסמך שיצא בנושא, מפרט מהם היישובים שעליהם יחולו ההגבלות. 4 יישובים גדולים יחסית לאזור ברשימות: יקנעם, נוף הגליל (נצרת עילית לשעבר), עפולה ונצרת. ייכללו בו יישובים נוספים מהאזור כמו רכסים, קריית טבעון ושפרעם. בכל אלה - באזורים מסוימים, לא יוכלו לבנות לגובה, אלא עד גבול מסוים. בנוסף, יצאה רשימה של יישובים, בהם נהלל, כפר ברוך ורמת ישי, בהם לא יותרו הקמת מבנים בתנאים מסוימים. בנוגע להגבלת הבנייה לגובה, מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח, מטיל מגבלה של 15 או 30 מטר, בהתאם לאזור.

אלמליח עצמו נכח היום (שני) בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא ההשלכות התכנוניות הנובעות מקידום תמ"א 15ד' לשדה תעופה משלים בעמק יזרעאל. "מינהל התכנון ממשיך לקדם, בהתאם להחלטת הממשלה, שני שדות תעופה משלימים לנתב"ג הן ברמת דוד והן בנבטים, זאת לאחר שנבחנו באופן מקצועי כלל החלופות", הסביר שם. "לא ייתכן שמדינת ישראל תישאר עם שדה תעופה אחד כשהתחזית היא 75 מיליון נוסעים בשנה בשנת 2050".

אלמליח מסביר כי "אם רוצים שכל תושב ייסע פעם אחת לחו"ל בשנה ושיצטרך להזמין מקום בנתב"ג שנה מראש כי נתב"ג לא יעמוד בעומס, אז אפשר להשאיר את המצב כפי שהוא. חשוב לציין כי שטח שדה התעופה המתוכנן מצוי על שטח שדה התעופה הקיים רמת דוד, כך שהגבלות הבנייה החלות כיום הינן כמעט זהות להגבלות שיהיו בעתיד. בהתאם לכך, הטענות על פגיעה בחקלאות בעמק יזרעאל או עצירת פרויקטים הן לא יותר מדמגוגיה זולה".

נוף הגליל (בראל)

נוף הגליל (בראל)

ההחלטה על רמת דוד שבעמק יזרעאל ונבטים, שנמצאת באזור בקעת ערד, התקבלה כבר לפני כשבע שנים. התכנית בנבטים מתקדמת בקצב איטי יחסית ולכן בחודשים האחרונים התקבלה החלטה כי לא יינתו היתרי בנייה באזור השדות, כלומר באותם אזורים שפירטנו קודם. עוד הוחלט, כי לא יינתן היתר לשימוש חורג או הקלה באזור.

חשוב לציין כי ביישובי האזור מתנגדים, כמובן, לתוכניות. הם טוענים כי שדה התעופה יזיק מאוד לתושבים, שיסבלו ממטרד רעש בלתי פוסק וגם יפגע בבנייה העתידית. עבור יישובים כמו יקנעם עילית או מגדל העמק, שנמצאות בהליך פיתוח מואץ, ייתכן ומדובר במגבלה של ממש שעלולות לעכב גם פרויקטים של התחדשות עירונית.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    זבל זה מחמאה 03/08/2024 21:34
    הגב לתגובה זו
    דווקא ליד מנחת מסוקים קיים מאשרים מגדלים בגובה כמעט ללא הגבלה. שיקח אלמליח כיועץ את גדרון שילמד אותו כיצד נוחתים בין המגדלים. וכל מי שלא מאמין שדבר כזה אפשרי שיבדוק את תכניות רמת ורבר ורמת סיב.
  • 10.
    שלומי 31/07/2024 22:18
    הגב לתגובה זו
    בניגוד לכל החלטות ממשלה. רק הרפי הזה מקדם על דעת עצמו. בחור ביזיוני
  • 9.
    קרמר 31/07/2024 12:00
    הגב לתגובה זו
    ככה זה שחושבים 20 שנה קדימה. במקום רכבת מהירה לנבאים לדרום של בן גוריון
  • 8.
    יהודה 30/07/2024 17:21
    הגב לתגובה זו
    אפשר להקים שדה תעופה בשטח הכבוש בעזה זה יפתור הרבה בעיות בארץ
  • 7.
    רם שקולניק 30/07/2024 15:35
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן... כבר היו צריכים להתחיל אם שרת התחבורה הכושלת מירב מיכאלי לא היתה עוצרת את הפרויקט. מזעזע איך מיעוט עם כוח מעבר לפרופורציה, הצליחו לתקוע את הפרויקט ככ הרבה שנים. אין ברירה, חייבים עוד שדה בצפון. כמובן שיש להתחשב ככול שאפשר בתושבי המקום. לתכנן כך שההפרעה תהיה מינימלית.
  • 6.
    א 30/07/2024 14:31
    הגב לתגובה זו
    בערי המרכז הסמוכות לנתב'ג יש מגבלות שונות על בניה לגובה.אולם נצרת בנויה על הר בגובה מאות מטרים מעל סביבתו ואפילו יקנעם בנוי על גבעה מעל 100 מטר גובה מן ההר לעמק.
  • 5.
    מעולה כך אוכל לטוס כל שני וחמישי בלי להסחב לנתבג (ל"ת)
    גל 30/07/2024 06:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שלום, נוף הגליל 29/07/2024 20:15
    הגב לתגובה זו
    מגורים בגובה של גורד שחקים ניו יורקי. העיר הזאת בקושי שווה לבניינים בני 10 קומות מקסימום.
  • 3.
    אקי דותן 29/07/2024 17:44
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד שדה התעופה יצור מגבלות לבניה לגובה. זה אומר למשל שהתחדשות עירונית ביקנעם עלית עברה מן העולם. מצד שני בכתבה אמירה שהשדה החדש יוקם על שדה התעופה הקיים ברמת דוד. או שהכותב לא עשה הגהה או שהמדינה ממשיכה להתנהג כמו פיל בחנות חרסינה
  • חיים 30/07/2024 11:45
    הגב לתגובה זו
    שדה התעופה מתוכנן לקום על השאח של השדה הצבאי הקיים ברמת דוד. כיום יש מגבלת בנייה לגובה רק בישובים הסמוכים ביותר לשדה כמו מגדל העמק. עם זאת מעבר לשדה אזרחי שמשמעו יותר נתיבי גישה אוויריים ומרחק נחיתה רב יותר למטוסים אזרחיים יביא למגבלת בנייה לגובה גם בישובים מרוחקים יותר יחסית מרמת דוד.
  • 2.
    עפולאי פריפריאלי 29/07/2024 14:46
    הגב לתגובה זו
    כל האזור הזה זה פריפריה, אוכלוסיה בינונית מינוס מבחינה כלכלית. אין סיבה לבנות מגדלים, מגדלים זה תחזוקה, זה עלויות גבוהות שאנשים לא יכולים לשלם.
  • R 29/07/2024 20:28
    הגב לתגובה זו
    זה האיזור מגורים עם האנשים מבוססים מאוד, שלא מחפשים את הרעש של המרכז.
  • שלום, נוף הגליל 29/07/2024 20:16
    הגב לתגובה זו
    רונן פלוץ החושב שהוא ראש עיריית תל אביב לפחות.
  • 1.
    איש פשוט 29/07/2024 13:48
    הגב לתגובה זו
    יפה שמקדמים תוכניות לשדות תעופה חדשים. מעניין מי יהיו כאן התושבים בעוד 10 שנים ????
  • עד 2050 לא יישאר זכר מהמדינה הזו (ל"ת)
    שלום, נוף הגליל 29/07/2024 20:17
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


דירה בהנחה (שלומי יוסף)דירה בהנחה (שלומי יוסף)

ריבית המשכנתא - על כמה היא עומדת ולכמה היא תרד?

האטה בשוק המשכנתאות - 6.8 מיליארד שקל באוקטובר, לעומת 8.9 מיליארד שקל בספטמבר. באוקטובר היתה ירידה גם בגלל החגים; נובמבר-דצמבר יצביעו ככל הנראה על חזרה לעלייה בביצועים ויסגרו שנה חזקה במשכנתאות

צלי אהרון |

אין בהכרח מתאם בין היקף מכירת הדירות לבין ביצועי המשכנתאות - יש רוכשים שצריכים לקחת משכנתא שנה אחרי הרכישה, שנתיים, ויש כאלו שצריכים תוך חודש. בשעה שהיקף המכירות ירד, הביצועי משכנתא דווקא עלו, אך המגמה של החודשים האחרונים היא שלילית בביצועים, ובאוקטובר היתה ירידה משמעותית. זה צפוי להשתנות בנובמבר ובדצמבר. במקביל ריבית המשכנתא בירידה במקביל לירידת התשואות בשוק האג"ח. מדובר על ירידה מצרפית בשלושה חודשים של כ-0.3%, כשבסוף החודש הנגיד ככל הנראה יוריד את הריבית ברבע אחוז וזה ישליך על ריבית המשכנתא, אבל מעט - חלק גדול מההורדה הצפויה מגולם בריבית משכנתא.   

השאלה היותר חשובה היא מה יקרה עוד שנה לריבית המשכנתא. בהתאם לתחזית בנק ישראל לגבי ריבית בנק ישראל ולתחזית של הכלכלנים הרי שהריבית תרד בכ-0.75%. ריבית המשכנתא שעומדת כיום על כ-5.2% תרד תחת ההנחות האלו לאזור 4.5%-4.8%. 

היקף המשכנתאות בירידה, אבל החודשים הבאים יהיו חזקים

שוק הדירות בישראל ממשיך להפגין סימני האטה, כאשר זה מחלחל בחודש שעבר לשוק המשכנתאות. עד כה, שוק המשכנתאות היה חזק וצומח וביטא עסקאות שנעשו בעבר שהמימון-משכנתא עליהן נסגרים חודשים אחרי. אבל אוקטובר היה חלש ואולי הוא מבטא את הירידה שהיתה לפני חודשים בשוק. כלומר, ירידה בעסקאות לפני 3-4 חודשים שמתגלגלת כעת לביצועי משכנתא נמוכים. 

לפי נתוני בנק ישראל, באוקטובר שיווקו הבנקים משכנתאות בהיקף של 6.8 מיליארד שקל - ירידה חדה של 23% לעומת חודש ספטמבר. חלק מהירידה ניתן לייחס להשפעת החגים, אך נראה כי מדובר במגמה נרחבת כי זהו החודש השלישי ברציפות שבו נרשמת ירידה בפעילות שוק המשכנתאות. שיא המשכנתאות היה בחודש דצמבר 2024 עם ביצועים של 10.7 מיליארד שקל.

גם בהשוואה לאוקטובר אשתקד, החודש הנוכחי מבטא ירידה של כ-2% וזאת למרות שב-2024 החגים חלו מוקדם יותר מה שמקטין עוד יותר את המשמעות של אפקט העונתיות בלבד.