מטוס בשדה תעופה בסין
צילום: טוויטר

יקנעם, נוף הגליל, נצרת ועפולה - בקרוב לא תוכלו לבנות לגובה

מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח, שלח מכתב למתכננים ברשויות המקומיות המטיל מגבלות בנייה בשל שדה התעופה המתכונן ברמת דוד שבעמק יזרעאל, אך הם מתנגדים וחוששים ממטרדי רעש ועצירת הבנייה. אלמליח בתגובה: "בחנו את כלל החלופות, שדות התעופה יקומו ברמת דוד ובנבטים"
איציק יצחקי | (15)

שדה התעופה הבינלאומי המתוכנן ברמת דוד שבעמק יזרעאל, גורם לערים רבות בסביבתה להיות נתונות למגבלות תכנוניות ולפיתוח הנדל"ן באזור. מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, כתב השבוע למתכננים ברשויות כי אין לקדם יותר תכניות למגדלים ללא אישור. במילים אחרות, הוא טען כי בכל אזור הצפון וחיפה, לא יוכלו להקים תכניות שמתנגשות עם תכנון שדה התעופה.

מסמך שיצא בנושא, מפרט מהם היישובים שעליהם יחולו ההגבלות. 4 יישובים גדולים יחסית לאזור ברשימות: יקנעם, נוף הגליל (נצרת עילית לשעבר), עפולה ונצרת. ייכללו בו יישובים נוספים מהאזור כמו רכסים, קריית טבעון ושפרעם. בכל אלה - באזורים מסוימים, לא יוכלו לבנות לגובה, אלא עד גבול מסוים. בנוסף, יצאה רשימה של יישובים, בהם נהלל, כפר ברוך ורמת ישי, בהם לא יותרו הקמת מבנים בתנאים מסוימים. בנוגע להגבלת הבנייה לגובה, מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח, מטיל מגבלה של 15 או 30 מטר, בהתאם לאזור.

אלמליח עצמו נכח היום (שני) בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא ההשלכות התכנוניות הנובעות מקידום תמ"א 15ד' לשדה תעופה משלים בעמק יזרעאל. "מינהל התכנון ממשיך לקדם, בהתאם להחלטת הממשלה, שני שדות תעופה משלימים לנתב"ג הן ברמת דוד והן בנבטים, זאת לאחר שנבחנו באופן מקצועי כלל החלופות", הסביר שם. "לא ייתכן שמדינת ישראל תישאר עם שדה תעופה אחד כשהתחזית היא 75 מיליון נוסעים בשנה בשנת 2050".

אלמליח מסביר כי "אם רוצים שכל תושב ייסע פעם אחת לחו"ל בשנה ושיצטרך להזמין מקום בנתב"ג שנה מראש כי נתב"ג לא יעמוד בעומס, אז אפשר להשאיר את המצב כפי שהוא. חשוב לציין כי שטח שדה התעופה המתוכנן מצוי על שטח שדה התעופה הקיים רמת דוד, כך שהגבלות הבנייה החלות כיום הינן כמעט זהות להגבלות שיהיו בעתיד. בהתאם לכך, הטענות על פגיעה בחקלאות בעמק יזרעאל או עצירת פרויקטים הן לא יותר מדמגוגיה זולה".

נוף הגליל (בראל)

נוף הגליל (בראל)

ההחלטה על רמת דוד שבעמק יזרעאל ונבטים, שנמצאת באזור בקעת ערד, התקבלה כבר לפני כשבע שנים. התכנית בנבטים מתקדמת בקצב איטי יחסית ולכן בחודשים האחרונים התקבלה החלטה כי לא יינתו היתרי בנייה באזור השדות, כלומר באותם אזורים שפירטנו קודם. עוד הוחלט, כי לא יינתן היתר לשימוש חורג או הקלה באזור.

חשוב לציין כי ביישובי האזור מתנגדים, כמובן, לתוכניות. הם טוענים כי שדה התעופה יזיק מאוד לתושבים, שיסבלו ממטרד רעש בלתי פוסק וגם יפגע בבנייה העתידית. עבור יישובים כמו יקנעם עילית או מגדל העמק, שנמצאות בהליך פיתוח מואץ, ייתכן ומדובר במגבלה של ממש שעלולות לעכב גם פרויקטים של התחדשות עירונית.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    זבל זה מחמאה 03/08/2024 21:34
    הגב לתגובה זו
    דווקא ליד מנחת מסוקים קיים מאשרים מגדלים בגובה כמעט ללא הגבלה. שיקח אלמליח כיועץ את גדרון שילמד אותו כיצד נוחתים בין המגדלים. וכל מי שלא מאמין שדבר כזה אפשרי שיבדוק את תכניות רמת ורבר ורמת סיב.
  • 10.
    שלומי 31/07/2024 22:18
    הגב לתגובה זו
    בניגוד לכל החלטות ממשלה. רק הרפי הזה מקדם על דעת עצמו. בחור ביזיוני
  • 9.
    קרמר 31/07/2024 12:00
    הגב לתגובה זו
    ככה זה שחושבים 20 שנה קדימה. במקום רכבת מהירה לנבאים לדרום של בן גוריון
  • 8.
    יהודה 30/07/2024 17:21
    הגב לתגובה זו
    אפשר להקים שדה תעופה בשטח הכבוש בעזה זה יפתור הרבה בעיות בארץ
  • 7.
    רם שקולניק 30/07/2024 15:35
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן... כבר היו צריכים להתחיל אם שרת התחבורה הכושלת מירב מיכאלי לא היתה עוצרת את הפרויקט. מזעזע איך מיעוט עם כוח מעבר לפרופורציה, הצליחו לתקוע את הפרויקט ככ הרבה שנים. אין ברירה, חייבים עוד שדה בצפון. כמובן שיש להתחשב ככול שאפשר בתושבי המקום. לתכנן כך שההפרעה תהיה מינימלית.
  • 6.
    א 30/07/2024 14:31
    הגב לתגובה זו
    בערי המרכז הסמוכות לנתב'ג יש מגבלות שונות על בניה לגובה.אולם נצרת בנויה על הר בגובה מאות מטרים מעל סביבתו ואפילו יקנעם בנוי על גבעה מעל 100 מטר גובה מן ההר לעמק.
  • 5.
    מעולה כך אוכל לטוס כל שני וחמישי בלי להסחב לנתבג (ל"ת)
    גל 30/07/2024 06:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שלום, נוף הגליל 29/07/2024 20:15
    הגב לתגובה זו
    מגורים בגובה של גורד שחקים ניו יורקי. העיר הזאת בקושי שווה לבניינים בני 10 קומות מקסימום.
  • 3.
    אקי דותן 29/07/2024 17:44
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד שדה התעופה יצור מגבלות לבניה לגובה. זה אומר למשל שהתחדשות עירונית ביקנעם עלית עברה מן העולם. מצד שני בכתבה אמירה שהשדה החדש יוקם על שדה התעופה הקיים ברמת דוד. או שהכותב לא עשה הגהה או שהמדינה ממשיכה להתנהג כמו פיל בחנות חרסינה
  • חיים 30/07/2024 11:45
    הגב לתגובה זו
    שדה התעופה מתוכנן לקום על השאח של השדה הצבאי הקיים ברמת דוד. כיום יש מגבלת בנייה לגובה רק בישובים הסמוכים ביותר לשדה כמו מגדל העמק. עם זאת מעבר לשדה אזרחי שמשמעו יותר נתיבי גישה אוויריים ומרחק נחיתה רב יותר למטוסים אזרחיים יביא למגבלת בנייה לגובה גם בישובים מרוחקים יותר יחסית מרמת דוד.
  • 2.
    עפולאי פריפריאלי 29/07/2024 14:46
    הגב לתגובה זו
    כל האזור הזה זה פריפריה, אוכלוסיה בינונית מינוס מבחינה כלכלית. אין סיבה לבנות מגדלים, מגדלים זה תחזוקה, זה עלויות גבוהות שאנשים לא יכולים לשלם.
  • R 29/07/2024 20:28
    הגב לתגובה זו
    זה האיזור מגורים עם האנשים מבוססים מאוד, שלא מחפשים את הרעש של המרכז.
  • שלום, נוף הגליל 29/07/2024 20:16
    הגב לתגובה זו
    רונן פלוץ החושב שהוא ראש עיריית תל אביב לפחות.
  • 1.
    איש פשוט 29/07/2024 13:48
    הגב לתגובה זו
    יפה שמקדמים תוכניות לשדות תעופה חדשים. מעניין מי יהיו כאן התושבים בעוד 10 שנים ????
  • עד 2050 לא יישאר זכר מהמדינה הזו (ל"ת)
    שלום, נוף הגליל 29/07/2024 20:17
    הגב לתגובה זו
נדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיותנדל"ן בישראל. קרדיט: רשתות חברתיות

בנק ישראל מפרסם הקלות ללוקחי משכנתאות

לאור עלייה בבקשות של משקי בית לאשראי נוסף לדיור, מעבר למשכנתא הראשונה, בנק ישראל מהדק את אופן החישוב של יכולת ההחזר של משקי הבית; בו בזמן, הבנק מעדכן את אופן החישוב של שווי הנכס, בעיקר בהקשרי "מחיר מטרה" ו-"מחיר למשתכן" וכן הגדלת שיעור המימון לדירות זולות

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל משכנתא

בנק ישראל הודיע היום על שורה של צעדים רגולטוריים בשוק האשראי לדיור, לאור מגמת עלייה בנטילת תוספות אשראי לדיור, ובפרט בסמוך ללקיחת משכנתא ראשונה . בבנק ישראל מדגישים כי הצעדים נועדו לשקף בצורה מדויקת יותר את יכולת ההחזר של הלווים, לצמצם סיכוני מינוף עודף, ובו בעת לשמר הקלות שנועדו לאפשר מענה לצרכים פיננסיים שוטפים ועתידיים של משקי הבית. על רגל אחת, ההקלות האלו יאפשר לקחת "הלוואות לכל מטרה" מגובות בדירות כסוג של תוספת למשכנתא. יש הגבלות, אבל אם שיעור המימון לא יגיע ל-70%, אתם יכולים לקחת 200 אלף שקל נוספים. כמו כן, ערך הדירות במחיר למשתכן-דירה בהנחה יחושבו לפי שווי שמאי ולא לפי מחיר העסקה. זה היה כך עד מחיר של 1.8 מיליון שקל (הגבלת מחיר) כעת זה יהיה בלי הגבלה זו, המשמעות: אפשרות לקחת בדירה בהנחה יותר משכנתא. 

הלוואה לכל מטרה היא הלוואה נכונה - היא בריבית טובה וצריך לנצל אותה לפני הלוואות אחרות. אבל יש כאן בעקיפין שחרור של רסן וכספים שיזרמו לשוק - לדירות ובכלל. 

עדכון מגבלת כושר ההחזר 

כאמור, משקי בית רבים לוקחים הלוואות נוספות לדיור, לעיתים במקביל או בסמוך למשכנתא הקיימת, כשהבטוחה היא אותו הנכס. מצב זה מגדיל את החוב הכולל של משקי הבית ועלול לפגוע ביכולתם להתמודד עם שינויים בסביבת הריבית, בהכנסות או בהוצאות בלתי צפויות. לאור זאת, הוחלט לבצע הבהרה רגולטורית מהותית באופן חישוב מגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI).

בהתאם להחלטה, בעת נטילת הלוואה נוספת לדיור המובטחת בשעבוד אותו נכס, יחויבו התאגידים הבנקאיים לבחון את ההחזר החודשי בגין כלל ההלוואות הקיימות והחדשות יחד, ולא רק את ההלוואה המבוקשת. כלומר, סך התשלומים החודשיים על כל האשראי לדיור המובטח בנכס יילקח בחשבון לצורך חישוב יכולת ההחזר של משק הבית. בבנק ישראל מציינים כי צעד זה נועד לחזק את ניהול הסיכונים, לשפר את שקיפות המידע לגבי רמת המינוף האמיתית של הלווים, ולמנוע מצב שבו יכולת ההחזר נבחנת באופן חלקי בלבד.

עדכון חישוב שווי הנכס של דירות במחיר מופחת

במקביל, הפיקוח על הבנקים הודיע על עדכון תקרת שווי הנכס לצורך חישוב שיעור המימון (LTV) בהלוואות לרכישת דירה במחיר מופחת. התקרה, שעמדה עד כה על 1.8 מיליון שקל, תעודכן ל-2.1 מיליון שקל, וזאת בהתאמה לעליית מדד המחירים לצרכן מאז נקבעה. עדכון זה נועד לשמר את ההקלה שניתנה לרוכשי דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות כגון “מחיר מטרה” ו”מחיר למשתכן”, ולאפשר להם להמשיך ולהסתמך על הערכת שמאי לצורך חישוב שווי הנכס, גם בסביבה של מחירי דיור גבוהים יותר.

דירה בהנחה מחיר למשתכן
צילום: תמר מצפי
דירה בהנחה

דירה בהנחה - האם כדאי לכם לחכות להגרלה או לחפש דירה?

ההגרלה הבאה תהיה כנראה במרץ-אפריל, באיזה ערים יהיו הגרלות, מה יהיה היקף ההגרלות בשנה הבאה ומה יהיו ההנחות? וגם - 140 אלף זכאים  מתלבטים אם לחפש דירה בשוק החופשי - מתי הם ירדו מהגדר?

רן קידר |

תוכנית "דירה בהנחה", שהחליפה את מחיר למשתכן והפכה למנגנון המרכזי של המדינה לסבסוד דיור לזכאים, צפויה להיכנס לשלב משמעותי בקרוב. מצד אחד, ההטבות-הנחות על הדירות האלו ייקטנו בשל לחץ מהאוצר ובשל הירידות בשוק בשנה האחרונה שמגיעות גם ל-10%. מצד שני, הכוונה של משרד השיכון והבינוי להרחיב את ההגרלות גם לאזורי המרכז ולכלול ערים נוספות. 

בחודשים מרץ-אפרל צפויה הגרלה ראשונה בהיקף של מעל 9,000 דירות - זה לא סופי, זו הכוונה של משרד השיכון והבינוי. התכנון הוא שיהיו בשנה הבאה שתי הגרלות בהיקף כולל של כ-15-16 אלף דירות. בשנת 2025 היו שתי הגרלות עם כ-11.5 אלף דירות. כלומר, היקף השיווקים יעלה.

140 אלף זכאים מחפשים דיור

הבעיה שיש 130-140 אלף זכאים שלא זכו בהגרלה האחרונה והם ינסו את מזלם גם השנה, כשאליהם יצטרפו לפחות עוד 10 אלף זכאים חדשים. במינימום של 140 אלף איש שיתמודדו על הדירות האלו - לכאורה סיכוי של כ-10% לזכות, אבל כמחצית מהדירות מיועדות למילואימניקים בעיקר לוחמים, ועוד חלק משמעותי מנותב לבני המקום. זה משאיר כמות נמוכה במיוחד לאחרים. וכל זה כשבאזורי הביקוש הסיכויים לזכות מלכתחילה אפסיים. במקומות פחות מבוקשים יש סיכויים טובים יותר, אבל אנשים לא רוצים לגור שם וגם ההנחה היא יחסית נמוכה. 

ועדיין - ברור שמי שזכאי צריך להתמודד. זה כרטיס הגרלה בחינם, למה לא לגרד? השאלה היא לא אם להתמודד או לא, אלא האם במקביל לניסיונות לחפש דירה כי אחרי הכל, מחירי הדירות בירידה משמעותית. חלק כבר עכשיו מחפשים, וככל שהם יחפשו יותר, כך דווקא הם יעצרו את ירידת המחירים. אם כולם היו מתנהגים "כראוי" ולא מחפשים דירות, אלא מחכים - המחירים היו נופלים. הבעיה שאין "משמעת קבוצתית" וככל שהסיכוי בהגרלות יפחת וככל שהמחירים בשוק החופשי ירדו, אנחנו נראה עוד ועוד מתעניינים בדירות. 

האם זה נכון לחפש? האמת שכן. זוג, משפחה זכאית אומנם מחזיקה בזכות שווה כסף, אבל מה יעזור לה אם הסיכויים נמוכים וגם אין וודאות לגבי המשך. היא צריכה מקום לגור, ולכן הירידות בשוק מתחילות להיות לחלק מהמשפחות מעניינות, עוד 55 למטה וסיכוי טוב שמשפחות וזוגות רבים יחזרו לחפש. אין לנו עצה-המלצה, כל אחד עושה את החישוב לעצמו, אבל יש דרך מתמטית - סיכוי הזכייה הם 10% בשנה, הרווח הצפוי בעסקה כזו הוא כ-250300 אלף שקל (זה הממוצע של ההנחות - גם הנחות קטנות וגם גדולות, בהינתן המחירים הנוכחיים והירידות בשוק החופשי).  כלומר יש לכם זכות שהתוחלת שלה שווה כ-30 אלף שקל.