תל אביב נדל"ן נוף
צילום: אלכסנדר כץ

חדרים קטנים במחירים מוזלים: היוזמה להסבת משרדים לבתי מלון

משרד התיירות יקצה 25 מיליון שקלים להסבת בנייני משרדים בתל אביב למלונות. היזמים צפויים למענק של 10% מגובה השקעתם. "נרחיב את מפת המלונאות בעיר"

מורן ישעיהו | (2)

בעקבות מחסור כרוני בחדרי אירוח לתיירים בתל אביב, תקודם הסבה של בנייני משרדים בתל אביב למלונות. משרד התיירות מעדכן היום (ב') כי יקצה סכום של 25 מיליון שקל למטרה זו. יזמי המלונות צפויים לקבל מענקים בשיעור 10% מגובה השקעתם.

במשרד התיירות מסבירים את המהלך במגמת גידול מתמיד בהיקף התיירות הנכנסת שצפויה להתעצם. "היות ותל אביב אינה מצויה במפת אזורי העדיפות שבהתאם לצו לעידוד השקעות הון, ועל מנת לאפשר תוספת חדרי מלון בטווח זמן קצר בתחומה, ובהתאם להחלטת ממשלה, משרד התיירות יעניק לפרויקט להסבת מבני משרדים למתקן מלונאי, באמצעות מענקים מנהליים, מתקציב שנת 2019".

לדבריו של איתן שוורץ, מנכ"ל עיר עולם, "העירייה מחזיקה במשך הרבה מאוד שנים במדיניות של עידוד הסבת מבני משרדים למלונאות באזורים מסוימים – הדברים האלה מצויים בתוכניות של העירייה. כעת משרד התיירות מתמרץ על ידי סבסוד יזמים שיעשו את הדבר הזה". שוורץ מציין 3 יתרונות פוטנציאליים למהלך:

  1. קצב בנייה מהיר יותר של המלונות. "הסבה של משרד יכולה להימשך שנתיים כאשר בנייה של מלון רגיל יכולה להימשך 10 שנים", מסביר שוורץ.
  2. הרחבת מפת המלונאות בעיר. לפי שוורץ, "רוב בתי המלון בעיר נבנו היסטורית בקו ראשון לים, אח"כ היתה התפשטות של מלונות הבוטיק אליהם. בנייני המשרדים נמצאים באזורי העסקים שגם שם יש לנו עניין שיהיו בתי מלון".
  3. הוזלה של מחירי הלינה. "הסבה של מבני משרדים תאפשר בפוטנציה חדרים קטנים יותר. אנחנו שואפים להקטנה של גודל החדר לכזה שאינו בהכרח מרווח אבל הוא סביר ופחות שירותים שיינתנו לדיירים. כך הסיכוי שעלות החדר תהיה יותר נמוכה הוא גבוה ואנחנו רוצים את הדבר הזה".
איך זה יעבוד?

נוהל הסיוע מגדיר כי הנכסים הפוטנציאליים הם בנייני משרדים קיימים או חלקים מבניינים, שיידרשו לעמוד בתנאים הבאים:

  1. תב"ע בתוקף המתירה שימוש מלונאי או היתר לשימוש חורג במבנה למתקן מלונאי לתקופה של לפחות 5 שנים מהמועד האחרון שנקבע להגשת הבקשות. או לחילופין נדרש אישור ממהנדס העיר או גורם מוסמך אחר בעיריית תל- אביב, בדבר עמידת המבנה הקיים בתיקון 119 לחוק התכנון והבניה לשימוש מלונאי במבנה שהוקם למטרת משרדים או אישור כי המבנה נמצא בהליך של אישור לשימוש חורג למטרת מלונאות, שמועד סיומו עד שלושה חודשים.
  2. היזם הוא הבעלים של הבניין או שיש לו הסכם מכר או שכירות ארוכה לתקופה של לפחות 10 שנים המאפשר את השימוש המלונאי במבנה, או אישור הבעלים להסבת המבנה למלונאות.
  3. יכולת פיננסית להעמיד הון עצמי בגובה של לפחות מהיקף ההשקעה הכוללת הנדרשת עבור הפרויקט.
  4. מכתב המלצה מהבנק.
הקצאת המענקים לפרויקטים תיעשה בשיטת דירוג של הבקשות. כלומר, במצב שבו יתברר כי סך התקציב הנדרש לאישור הבקשות חורג מגובה ההקצאה, הן ידורגו ויקבלו ניקוד (עד 100 נקודות) בהתאם למספר קריטריונים בהם מספר חדרים בבקשה (עד 20 נקודות); היתר בניה להקמת הפרויקט (עד 20 נקודות); התרשמות כללית של הוועדה (עד 30 נקודות); התחייבות להליך הדירוג המלונאי (5 נקודות); השתייכות לרשת בתי מלון בינלאומית (עד 25 נקודות).

במצב של ציון כללי זהה לפרויקטים שונים, במשרד התיירות מציינים כי "לצורך קביעת סדר קדימות, ידורגו הפרויקטים עד להכרעה בציון, בהתאם לציוניהם בקריטריונים על פי סדרם". 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בדירה גרים=קורת גג 31/01/2019 21:47
    הגב לתגובה זו
    בדירה גרים=קורת גג,לעומת מגורים ברחוב
  • 1.
    אנשי האייר.בי.נ.בי 28/01/2019 19:19
    הגב לתגובה זו
    עדיף להסב משרדים כך יוספו חניות.
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.