דירה עם מרפסת
צילום: איציק יצחקי

בניית מרפסת - כל השאלות והתשובות

כמה עולה מרפסת? על סוגי מרפסות, על אישורים שאתם צריכים לקבל כדי לבנות מרפסת ובכמה זה משביח את ערך הדירה?

עמית בר | (1)
נושאים בכתבה מרפסת

מה צריך כדי לקבל אישור לבניית מרפסת?


כדי לבנות מרפסת, יש צורך בקבלת היתר בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה. ההיתר ניתן על בסיס תוכנית בנייה מפורטת שמתארת את גודל המרפסת, חומרי הבנייה והשפעות אפשריות על הסביבה. בנוסף, אם מדובר בבניין משותף, ייתכן שיהיה צורך באישור רוב הדיירים.


האם אני חייב לקבל אישור מהשכנים כדי להוסיף מרפסת?


כן, ברוב המקרים חייבים רוב של 75% מהדיירים בבניין, בהתאם לחוק המקרקעין. אם המרפסת חורגת לשטח הרכוש המשותף או משנה את החזית של הבניין, ייתכן שיהיה צורך בהסכמה רחבה יותר. במקרים מסוימים, התנגדויות של שכנים יכולות למנוע את הבנייה, במיוחד אם נטען שהמרפסת תגרום לפגיעה בפרטיות, רעש, או חסימת נוף ואור.


אם קיבלתי היתר בנייה מהוועדה המקומית, אני יכול לבנות בלי אישור השכנים?


לא בהכרח. היתר בנייה ניתן על-ידי העירייה או הוועדה המקומית לתכנון, אך הוא לא מחליף את הצורך בהסכמת הדיירים בבניין משותף. אם החוק מחייב רוב מסוים של דיירים (למשל 75%), לא ניתן להתחיל בבנייה בלי להשיג את הרוב הזה.


כמה זמן לוקח תהליך קבלת ההיתר לבניית מרפסת?


התהליך יכול להימשך בין חצי שנה לשנתיים, תלוי בקצב העבודה של הוועדה המקומית, היקף ההתנגדויות האפשריות, והתיאום מול הדיירים. שלבים עיקריים כוללים:


הכנת תוכניות הנדסיות ואדריכליות

הגשת הבקשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה

קבלת אישור ראשוני ובדיקות נוספות

תיאום מול השכנים והשגת הרוב הדרוש

קבלת היתר בנייה סופי


מה קורה אם השכנים מתנגדים לבניית המרפסת?


אם השכנים מתנגדים לבנייה, ניתן לפנות למפקחת על המקרקעין ולבקש את התערבותה. אם תצליח להוכיח שההתנגדות אינה סבירה (למשל אם מטרתה רק להפריע לך ללא סיבה מוצדקת), ייתכן שהמפקחת תאשר את הבנייה. עם זאת, אם יש נימוקים ענייניים כמו מטרדי רעש, פרטיות, חסימת אור או נוף, בית המשפט עשוי לתמוך בשכנים ולמנוע את הפרויקט.


האם כל דייר בבניין יכול לבנות מרפסת?


לא בהכרח. תלוי האם יש זכויות בנייה שאושרו לתוספות כאלה בבניין, ואם הבניין מאפשר חיזוקים הנדסיים מתאימים. גם אם הדירה שלך ממוקמת במקום שמאפשר בניית מרפסת, עדיין ייתכן שיהיה צורך בהסכמות נוספות בהתאם לחוק ולתקנון הבניין.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

מהן העלויות של הוספת מרפסת?


העלות תלויה בגודל המרפסת, החומרים שבהם משתמשים, והצורך בהיתרים. באופן כללי, טווח המחירים הוא:


תכנון ואגרות בנייה: 15,000–30,000 ש"ח

בנייה בפועל: 50,000–150,000 ש"ח, תלוי בגודל ובחומרים

חיזוקים הנדסיים והוספת עמודים (אם צריך): 20,000–50,000 ש"ח

תשלום למפקח בנייה / מהנדס: 5,000–15,000 ש"ח

האם יש מסים שצריך לשלם על בניית מרפסת?


כן, תוספת מרפסת יכולה לגרור היטל השבחה, שהוא מס שהעירייה גובה בשל עליית ערך הנכס. בנוסף, לאחר הבנייה, ייתכן שהארנונה שלך תתייקר בגלל הגדלת שטח הדירה.


האם אפשר לסגור מרפסת קיימת ולהפוך אותה לחדר?


כן, אבל זה מחייב קבלת היתר בנייה נפרד. ברוב המקרים, הוועדה המקומית מתנגדת לסגירת מרפסות, במיוחד בבניינים ישנים שבהם המרפסת נחשבת חלק מאיזון אור ואוויר בבניין. אם המרפסת חורגת מגבולות הדירה לרכוש המשותף, ייתכן שגם כאן יידרש אישור של רוב הדיירים.


מה ההבדל בין מרפסת תלויה למרפסת סטנדרטית?


מרפסת תלויה – מרפסת שבולטת מהבניין, נתמכת על ידי קונסטרוקציה חיצונית, ולא נשענת על עמודים. מתאימה בעיקר לבניינים ישנים שבהם אין אפשרות להוסיף מרפסות סטנדרטיות.

מרפסת סטנדרטית – מרפסת שנבנית כחלק מהבניין, עם עמודים תומכים המחוברים לקרקע.

האם בניית מרפסת מעלה את ערך הדירה?


בהחלט. מרפסת שמש יכולה להעלות את ערך הדירה ב-5% עד 15%, תלוי במיקום הדירה ובגודל המרפסת. באזורים עירוניים שבהם קשה למצוא דירות עם שטח חיצוני, מרפסת היא יתרון משמעותי מבחינת שווי השוק.


האם מותר לי לבנות מרפסת באופן עצמאי בלי היתר?


לא. בניית מרפסת ללא היתר היא עבירה פלילית, ויכולה להוביל לקנסות, צו הריסה, ואפילו תביעה משפטית מצד העירייה או השכנים. במקרה של בנייה ללא היתר, העירייה עלולה לחייב אותך לפרק את המרפסת על חשבונך.


מה קורה אם דייר אחד בנה מרפסת – האם לאחרים יש זכות לבנות גם?


כן, לפי חוק המקרקעין, אם דייר אחד בבניין קיבל אישור לבנות מרפסת, שאר הדיירים יכולים לדרוש את אותה הזכות, כל עוד הם עומדים בתנאים ההנדסיים והחוקיים. כלומר, אם ועד הבית או הוועדה המקומית אישרו את הבנייה לאחד הדיירים, סביר להניח ששאר הדיירים יוכלו לדרוש אישור דומה.


מהם החסרונות של בניית מרפסת?


עלות גבוהה – בנייה והיתרים יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים.

תלות בהסכמות – אם השכנים מתנגדים, זה עלול להיות תהליך ממושך.

שינויים בנראות הבניין – עלולים לפגוע בערך הדירות של אחרים.

מטרדים אפשריים – רעש, פרטיות מופחתת, והגדלת חשיפה לרוח וגשם.

האם אפשר להוסיף מרפסת לדירה בבניין לשימור?


זה תלוי במדיניות הרשות המקומית. בבניינים לשימור יש מגבלות מחמירות מאוד, וצריך לקבל אישור מהוועדה לשימור מבנים. בחלק מהמקרים, ניתן לבנות מרפסת פנימית שאינה משנה את חזית הבניין, אך לרוב קשה מאוד להשיג היתר כזה.


האם אפשר למכור דירה עם מרפסת שנבנתה ללא היתר?


תיאורטית כן, אבל זה עלול להקשות מאוד על המכירה. רוכשים רבים נרתעים מלקנות דירה עם חריגות בנייה, מאחר שהעירייה עלולה לחייב את הקונה להרוס את המרפסת. בנוסף, בנקים עשויים לסרב לתת משכנתא על דירה עם חריגות בנייה משמעותיות



תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 15/02/2025 06:59
    הגב לתגובה זו
    שחצנות רגילהכל מה שרציתם לדעתאי אפשר לכתובבניית מרפסת תשובות ושאלות ומחמת הצניעות להשמיט את המילה כל מהמבטיח לעיתון שזה אפילו לא קמצוץ מהמידע הנדרש והחשוב בנושא
דירות רמת גן
צילום: איציק יצחקי
פינוי בינוי

התחדשות ברמת גן: תכנית אבא הלל של רוטשטיין מקבלת תוקף

72 דירות ישנות ייהרסו ו-202 דירות חדשות יקומו במגדל בן 35 קומות ובבניין בן 10 קומות; מעל 90% מבעלי הדירות חתמו, וההשקעה מוערכת בכ-382 מיליון שקל

צלי אהרון |

הוועדה המחוזית תל אביב אישרה למתן תוקף את תכנית הפינוי-בינוי במתחם אבא הלל ברמת גן, שמקדמת חברת רוטשטיין רוטשטיין -3.45%   העוסקת בייזום והקמת פרויקטי בנייה,ובתחום הנדל"ן המניב. הפרויקט הנוכחי ממוקם בשכונת הגפן. 

נראה שכעת האישור מהווה אבן דרך משמעותית עבור החברה, שכן מאישור התב"ע ניתן להתקדם לשלבי תכנון מפורט, הנפקת היתרי בנייה ולבסוף גם לתהליך הפינוי וההריסה. המתחם כולל כיום שישה מבני מגורים ישנים הכוללים יחד 72 דירות, ובמקומם תקים החברה שני מבנים חדשים: מגדל בן 35 קומות ובניין נוסף בן 10 קומות, ובהם 202 דירות חדשות. לצד המגורים יוקמו גם שטחי מסחר בהיקף של כ-600 מ"ר, וכן שטחי ציבור כחלק מהשדרוג הכולל של האזור.התכנית חלה על שטח כולל של כ־3.7 דונם, הממוקם במפגש הרחובות אבא הלל, התקווה וחרות. 

90% חתימות

האזור נחשב לאחד מצירי ההתחדשות הבולטים של רמת גן בשנים האחרונות, בין היתר בשל הקרבה למוקדי תעסוקה כמו מתחם הבורסה, לפארק הירקון ולתחנות הקו האדום של הרכבת הקלה. תוספת של כ-130 דירות מעבר למצב הקיים משנה את מבנה השכונה: מעבר מבניינים נמוכים שנבנו בעשורים הקודמים למבני מגורים מודרניים בצפיפות גבוהה יחסית, בהתאם למדיניות התכנון העירונית שמקדמת ניצול יעיל יותר של הקרקע לאורך צירים מרכזיים.

בחברה מציינים כי כבר בשלב זה הושגו הסכמות וחתימות של למעלה מ-90% מבעלי הדירות במתחם. מדובר ברף די גבוה שמאפשר התקדמות בטוחה יותר לשלבים הבאים, ומקטין את הסיכון להתנגדויות מהותיות. עבור הדיירים הוותיקים, המשמעות היא מעבר מדירות ישנות לעיתים ללא ממ"ד או חניה, לדירות חדשות בבניינים עם תקני תשתית ומיגון עדכניים. בנוסף, המודל המקובל של פינוי בינוי יכלול עבורם מגורים חלופיים בתקופת הבנייה או תשלום בשכר דירה, ולאחריה חזרה לדירות חדשות.

היקף ההשקעה בפרויקט מוערך בכ-382 מיליון שקל, בעוד שהיקף ההכנסות הצפוי ממכירת הדירות ומשטחי המסחר עומד על כ-472 מיליון שקל. נתונים אלו משקפים את הערכות החברה לגבי עלויות הביצוע, הפיתוח, המיסים והוצאות המימון הצפויות, לצד ההכנסות הפוטנציאליות ממכירות באזור הנחשב לאטרקטיבי מצד רוכשי דירות ומשפרי דיור. עם זאת, כמו בכל פרויקט התחדשות עירונית, מדובר בנתונים משוערים שתלויים בין היתר בצפי העלויות בפועל, בעיכובי תכנון או ביצוע, ובהתפתחות מחירי השוק בשנים הקרובות.

קפריסין
צילום: pexels

מועדון הוט נכנס לנדל״ן בקפריסין: מסלול רכישה חדש לחברי המועדון

המסלול כולל הנחה וליווי לרוכשים בלרנקה, אך גם אחרי ההטבות נותרות עלויות ניהול גבוהות ושקיפות חלקית לגבי הגופים המעורבים וההשקעות בפרויקטים

צלי אהרון |

מועדון הצרכנות הוט יוצא בהודעה עם מסלול מאורגן לרכישת נדל״ן בקפריסין עבור חברי המועדון ובני משפחותיהם. אבל האם זה כדאי? מדובר במהלך שמגיע לפי לשון החברה לאחר עלייה חדה בפניות של חברים שביקשו לבחון השקעות מעבר לים, בעיקר על רקע קושי גובר להיכנס לשוק הנדל״ן המקומי בישראל. במסגרת המהלך החדש מציע המועדון גישה לפרויקטים שנבחרו בעיר לרנקה, לצד תנאים שנועדו לייצר לחברים תחושת ליווי וודאות בתהליך הרכישה במדינה זרה.

המסלול כולל כמה רכיבים מרכזיים: הנחה של כ-5% ממחיר המחירון על הדירות, חבילת ריהוט מלאה ומיזוג אוויר בדירה, וליווי משפטי-פיננסי שמוצע לרוכשים מטעם הגופים השותפים למהלך. בנוסף, מוצעות אפשרויות מימון דרך בנק לאומי או בנקים מקומיים בקפריסין, לצד הבטחה לתהליך מסודר מול היזמים המקומיים ששותפים לפרויקטים. המטרה ככל הנראה היא להקל על חברי המועדון בכניסה לשוק זר, שבו קיימים מטבע הדברים פערי ידע, שפה ורגולציה.

מה קונים בעצם?

המשתתפים במהלך הנוכחי הם: מועדון הוט, קבוצת קשרי תעופה, וחברת שגראוי ליבוביץ, המקדמת את הפרויקטים בלרנקה. שיתוף הפעולה מיועד לרכז מאמץ שיווקי אחד ולהציג לחברי המועדון נתיב רכישה ברור מול יזם יחיד, ולא תהליך של חיפוש עצמאי בשוק המקומי בקפריסין. על פי המועדון, הבחירה בלרנקה אינה מקרית: העיר נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח מואצת סביב הטיילת, המרינה, אזור הנמל החדש והרחבת אפשרויות התיירות והדיור.

שני פרויקטים מוצעים כחלק מהמסלול: Lumina Mare – מגדל בוטיק בן 20 קומות במרחק הליכה קצר מהים. ו-Horizon Towers – קומפלקס מגורים באזור המתפתח של הנמל. בשני המקרים מוצגים דירות בגדלים שונים, חלקן מיועדות יותר להשקעה לטווח ארוך וחלקן מתאימות גם לשימוש עצמי כחופשה משפחתית. לפי נתוני היזמים, תשואות השכירות בלרנקה בשנים האחרונות נעות סביב 6%–8% לשנה, אם כי נתונים אלה משתנים בהתאם לסוג הנכס, המיקום והביקוש המקומי.

הסתמכות מלאה על המנהלים

לצד המהלך, חשוב לציין כי גם אחרי ההטבות המוצעות, דמי הניהול והעלויות הנלוות של הגופים המעורבים נותרים משמעותיים. בשונה מעסקה מקומית, שבה הקונה יכול לבצע בדיקות עצמאיות ולהסתמך על נגישות גבוהה לשירותים מקצועיים, השקעה בקפריסין מחייבת הסתמכות כמעט מלאה על הגורמים המלווים – ואלו אינם מפורטים במלואם במסמכים שהוצגו לחברי המועדון. המשמעות היא שהשקיפות לגבי מבנה העלויות, תהליכי הבדיקה המקדמית והמודל הכלכלי של הגופים המעורבים נותרת חלקית, ואינה מספקת תמונה מלאה לגבי כלל ההוצאות הצפויות לרוכש לאורך זמן.