שירה אחיעז
צילום: אילן בשור

רפורמת המדבקות? בסיס לעליית מחירים ברשתות המזון

ויקטורי כבר יקרה, ברמי לוי נותר מעט מקום לעליות; טיב טעם מקבלת אפסייד של 10% ונטו מלינדה מקבלת את האפסייד הגבוה ביותר של כ-26%; המחירים צפויים להמשיך לזחול כלפי מעלה
שירה אחיעז |

השנה האחרונה הייתה אומנם שנה שקטה בכל הנוגע לרמה התחרותית בענף, אולם סוערת בכל הנוגע לרכישות. בשנה זו הצטרפו שתי חברות חדשות לנוף הבורסה המקומי, פרשמרקט ובעקבותיה יוחננוף -1.54% , אשר פועלות באופן מעט שונה מהרשתות הציבוריות הוותיקות. שנת 2019 הייתה גדושה ברכישות, אשר התחילה עם השלמת רכישת קואופ ע"י מחסני השוק, המשיכה עם רכישת סופר דוש על-ידי פרשמרקט, שוויצריה הקטנה על ידי קופיקס והסתיימה עם דיווח על מכירה של 12 סניפים מקבוצת יינות ביתן לפרשמרקט, ויקטורי וקינג סטור.

המחירים בשוק מוצרי הצריכה המשיכו לעלות, כאשר לאחר שנתיים רצופות הפעם היא לא לוותה בעלייה בשכר המינימום. הרשתות פעלו להתרחב באמצעות הגדלת שטחי מסחר בפעילות קמעונאות המזון המסורתית ובאמצעות התרחבות לתחומים משיקים, דוגמת תחום הפארם. הסביבה התחרותית הממותנת, בדגש על הפורמט העירוני, המשיכה ללוות את הענף גם בשנת 2019, כאשר הסיפור העיקרי היה השיפור הניכר בשולי הרווח הגולמי של רשתות שיווק המזון.

מגמות עיקריות לשנת 2020

צפי לזחילת מחירים כלפי מעלה

לפי נתוני סטורנקסט, ב-10 החודשים הראשונים של 2019 נרשמה עלייה של כ-2.8% במכר הכספי של שוק מוצרי הצריכה בישראל, אשר נבעה גם מעליות מחירים בשיעור של 1.2%. כלל השוק המשיך לצמוח, אך בקצב מתון יותר מאשר בשנה הקודמת, זאת במקביל להתגברות מגמת עליית המחירים בענף.

רשתות שיווק המזון מתמודדות בעת זו מול צרכן אשר אומנם רגיש לשינויים במחיר, אך גם בעל יכולת כלכלית גבוהה מאשר בעבר. בתוך כך, נציין כי צריכת מוצרי הפרימיום המשיכה להתחזק בשנה שחלפה, והיא צפויה להסתכם בכ-2.3 מיליארד שקל ב-2019.

דוגמא לכך ניתן לראות בגזרת החלב: בעוד שנתח הפרימיום בקטגוריה עלה, נתח הבייסיק ירד, כך שבפועל מדובר על נתחים שווים בקטגוריה. כמו כן, ראוי לציין את מגמת הצמיחה במוצרים לצריכה אישית, לא רק בפורמט השכונתי, אלא גם בפורמט הדיסקאונט.

להערכתנו, התמתנות ברמת התחרות אשר צפויה ללוות אותנו גם ב-2020 בשילוב עם השיפור במצבו הכלכלי של הצרכן, יאפשרו עליות מחירים מתונות גם בשנה הקרובה. תחילת רפורמת המדבקות האדומות בנוגע לסימון של מזון עתיר נתרן, שומן וסוכר עם פתיחת שנת 2020, גוררת עלויות ליצרניות, הן בכל הנוגע לשינוי האריזות והן בנוגע לפיתוח טכנולוגיות לשיפור המוצרים והשקתם.

אם ניקח לדוגמא את חברת אסם, הרי שלפי פרסומים בעיתונות, היא השקיעה בשנתיים האחרונות כ-30 מיליון שקל על רקע הרפורמה הצפויה. העלויות המצטברות עלולות להוות בסיס להעלאות מחירים גם בהמשך.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בחודשים האחרונים חזינו ביצרניות מזון המכריזות על העלאות מחירים, או לחילופין מקטינות אריזות (בפועל שקול להעלאות מחירים), זאת בנוסף לעדכון כלפי מעלה של מחיר מוצרי החלב בפיקוח בסוף המחצית הראשונה של השנה. הכרזות אלו עולות בקנה אחד עם הערכתנו לעליות מחירים מתונות, כאשר לא מן הנמנע כי יצרניות שעדיין לא הכריזו על העלאות מחירים יצטרפו אף הן למגמה זו. יד ביד עם העלאות המחירים שדווחו, כיום לצרכנים ישנה אלטרנטיבה הולכת וגדלה למגוון של מוצרים בתמחור נמוך יותר בדמות המותג הפרטי.

תחרות: השקט בגזרה ישמר

כבר מספר שנים שכל רשתות שיווק המזון, במיוחד שופרסל -3.33% , נהנות מהשקט התחרותי הנובע בעיקר ממצבה המאתגר של הרשת מספר 2 בענף – קבוצת יינות ביתן. נציין כי עליות המחירים שנרשמו, לצד השיפור במרווח הגולמי של הרשתות, ממחישים את הסביבה העסקית הנוחה ששוררת בענף.

להערכתנו, המהלכים האחרונים שנוקטת קבוצת יינות ביתן, הכוללים מכירת סניפים תוך כדי בחינת מהלכי התייעלות, אומנם יסייעו לחיזוק מצבה הפיננסי, אך הדרך של הקבוצה להוות זרז תחרותי עוד ארוכה. אנו סבורים שמהלכים אלו אמנם יתמכו בייצוב הרשת ובייצוב הרמה התחרותית בכלל הענף, אך לא מצפים שהשקט בגזרה יופר בשנה הקרובה.

לכל רשתות שיווק המזון נוח עם הסביבה התחרותית הנוכחית, כאשר להערכתנו הרכישות האחרונות שבוצעו בענף לא צפויות לתרום לעלייה משמעותית ברמת התחרות בשנת 2020. כמו כן, נצפה להמשך תהליכי קונסולידציה גם בשנה הקרובה.

אנו מעריכים כי כניסתו של רמי לוי -1.3% לפורמט העירוני לא צפויה להוות בשורה בכל הנוגע לרמת התחרות בערים בשנת 2020, שכן, הרשת נמצאת עדיין בלמידת התחום העירוני לצד תחילת מהלך הסבת סניפי סופר קופיקס ל"רמי לוי בשכונה" ומהלכי התייעלות נוספים. בתוך כך נציין כי הפעילות העירונית של רמי לוי אינה כוללת פעילות בשבתות, דבר אשר להערכתנו מנמיך את הפוטנציאל לשינוי מאזן הכוחות בפורמט העירוני.

על התרחבות ומנועי צמיחה

בשנת 2020 קמעונאיות המזון צפויות להמשיך ולצמוח באמצעות התרחבות לתחומים אשר משיקים לפעילות המסורתית (דוגמת תחום הפארם), ע"י הגדלת הנוכחות במרכז הערים או באמצעות פתיחת סניפים חדשים לצד הבשלתם של סניפים שנפתחו בשנה האחרונה. הרכישות האחרונות שבוצעו בענף, יתמכו בשורת ההכנסות של החברות הרוכשות ויתמכו בחיזוק כוח המיקוח מול הספקים.

נציין כי לפי פרסומים אחרונים במדיה, יינות ביתן מנהלת מגעים למכירה של 23 סניפים נוספים, בין היתר לרשתות יוחננוף וזול ובגדול. להערכתנו, ההתרחבות בשטחי המסחר צפויה להיות בעיקרה באמצעות פתיחה/רכישה של סניפים במיקומים חדשים בהם לרשתות אין נוכחות פיזית נוכחית. פתיחת הסניפים צפויה להיות סלקטיבית, כאשר הפוקוס יהיה על ההתרחבות בפורמט העירוני.

השוק יחסית רווי מבחינת שטחי מסחר, אשר גדלו בשנים האחרונות בקצב גבוה משיעור הגידול של האוכלוסייה. במבט קדימה, עם הגדלת נפח המכירות באונליין, צפוי צמצום עתידי בשטחי המסחר, אך אנו מעריכים שמגמה זו לא תבוא לידי ביטוי כבר בשנה הקרובה.

פעילות האונליין עדיין מסורבלת

בכל הנוגע להתרחבות בזירת האונליין, הפעילות בתחום בישראל עדיין מסורבלת ורצופה באתגרים עד להגעה ליעד הנכסף בדמות הרווח. יחד עם זאת, בשנת 2019 דיווחה ויקטורי -0.84% על הגעה לרווחיות בתחום, כאשר להערכתנו הפעילות עדיין מהווה נתח קטן מסך המחזור של הרשת.

רשת שופרסל -3.33% צפויה לשמור על ההובלה בתחום, כאשר רכישת חברת בלה, העוסקת במשלוח עד הבית של תרופות אונליין, תפתח דלת להתרחבות בגזרה חדשה. כמו כן, רשת שופרסל צפויה להתקדם בתהליך הקמת 2 מרכזים אוטומטיים לפעילות.

רמי לוי תתקדם בתחום בעזרת חברת "פייבר", המפעילה מתקנים רובוטיים קטנים יחסית במרכזי הערים. בכל הנוגע לטיב טעם, עם סגירתו הצפויה של הסניף ברמת החייל בשבתות וחגים על רקע חוק המרכולים, אנו מעריכים כי חלק מהרכישות של הלקוחות יזלוג בהדרגה לאונליין ולרכישות בשאר ימות השבוע. נציין כי המצטרפות החדשות לבורסה, יוחננוף ופרשמרקט, כלל אינן פועלות בגזרה המקוונת.

העמקת אחיזתה של אמזון בשוק המקומי, לא צפויה לפגוע בשלב זה בענף המזון, בין היתר בעקבות נושאי הכשרות והרגולציה. בנקודת הזמן הנוכחית היא מהווה איום על אתר American Outletls של שופרסל, אשר אינו מהותי.

המרווח הגולמי של היום, הוא לא המרווח של פעם

הסיפור המשמעותי ביותר בענף קמעונאות המזון בשנה האחרונה היה השיפור במרווח הגולמי הממוצע. אפילו פרשמרקט, שגילמה לראשונה ברבעון השלישי את רכישת סופר דוש, המאופיינת ברווחיות גולמית נמוכה משמעותית משלה, הצליחה לשפר את המרווח הגולמי.

בשנה הקרובה נצפה לשיפור נוסף בפרמטר זה, בין היתר בעקבות הערכתנו להמשך עליות מחירים בענף, יציבות ברמת התחרות, הגדלת הנוכחות במרכזי הערים ושיפור תנאי הסחר מול הספקים.

כמו כן, ההתרחבות של רמי לוי ושופרסל בתחום המותג הפרטי, כמו גם פעילות המרלו"ג החדשה של רמי לוי, יתמכו במרווחים בשנה הקרובה. בנוסף, בשנת 2020 נצפה למהלכי התייעלות, בעיקר בכל הנוגע לרכישות שבוצעו בענף אשר יתמכו בשורה התפעולית.

נתח המותג הפרטי כבר נושק ל-7%

בשנה האחרונה נרשמה עלייה מתונה בנתח השוק של המותג הפרטי בישראל, אשר לפי נתוני סטורנקסט, הסתכם בשיעור של 6.9% ב-10 החודשים הראשונים של השנה. להערכתנו, ניתן לייחס את העלייה, בין היתר, לאסטרטגיית ההתרחבות של רמי לוי ושופרסל בתחום, גם תחת קטגוריות חדשות.

בנוסף, לא מן הנמנע כי עליות המחירים בענף הובילו צרכנים לתור אחר אלטרנטיבה זולה יותר. להערכתנו, היום הצרכן הישראלי בשל יותר לרכישת מותגים פרטיים מאשר בעבר, וסביר כי מגמת עלייה זו, גם אם באופן מתון, תימשך בשנה הקרובה. בשונה מרמי לוי ושופרסל, שאר הרשתות הציבוריות אינן פועלות בגזרת המותג פרטי, אך חלקן פועלות בתחום של ייבוא מקביל.

תמחור והמלצות

רמי לוי – הרווחיות הגולמית עולה מדרגה

בשנת 2020 נצפה לצמיחה בשיעור מתון יותר מזה שנרשם בשנת 2019, אשר נתמך בין היתר באיחוד קופיקס לתוצאות. הבשלת הסניפים שנפתחו בשנת 2019 וגילומם המלא בתוצאות 2020 תתמוך בצמיחה. בעוד שרשת רמי לוי חרטה על דגלה להיות הרשת הזולה בענף, אנו סבורים כי היכולת של החברה לשפר את המרווח הגולמי בשנה האחרונה, בהחלט מהווה חוזקה משמעותית, כאשר ברבעון השלישי של השנה היא חצתה את רף ה-23%.

התקדמות בפעילות המרלו"ג החדשה, שיפור תנאי הסחר בין היתר בפעילויות העירוניות, התבססות המותג הפרטי והסביבה העסקית הנוחה צפויים להמשיך ולתמוך בפרמטר זה בשנת 2020. אנו מעריכים כי חלק מהשיפור בגולמי לצד מעבר לרווח של רשת קופיקס ישתרשר לשורה התפעולית. בכל הנוגע לאחיזה בפורמט העירוני, אומנם הרשת התחילה בהסבת סניפי סופר קופיקס ל"רמי לוי בשכונה", אך ישנה עוד כברת דרך לעבור עד ללמידת התחום באופן מלא.

ויקטורי – הזדמנות פז להתרחבות מהירה

לאחר הגעה לאבן הדרך של 50 סניפים בתחילת 2019, רכישת 5 סניפים מידי קבוצת יינות ביתן (רכישת סניף אחד טרם הושלמה) צפויה להוביל לצמיחה חזקה בשורה העליונה ב-2020 ולעלייה בכוח המיקוח מול הספקים אשר תתמוך בעליית המרווח הגולמי. כל זאת לצד מטה פעילות רזה צפויים בהתאם להוביל לשיפור ברווחיות התפעולית בשנה הקרובה.

עם זאת, נציין כי הסניפים הנרכשים הינם סניפים הגדולים מהממוצע של ויקטורי, לכן נצפה לירידה בפדיון למ"ר בשנה הקרובה. כמו כן, פתיחת סניפים נוספים בשנה הבאה לצד הבשלת סניפים שנפתחו בשנה האחרונה ימשיכו לתמוך בשורת ההכנסות.

טיב טעם – איום השבת מתממש

בשנת 2020 צפויה רשת טיב טעם לרשום שיפור בתוצאות על רקע השלמת ההוצאה לפועל של תכנית ההתייעלות בשנת 2019. במגזר התעשייה צפויה החברה להתמקד בפעילויות רווחיות, דוגמת גבינות ואלכוהול, כאשר לקראת סוף שנת 2019 הפסיקה את הפעילות בתחום עוף ובשר טרי, זאת לצד המשך התמקדות בלקוחות רווחיים יותר.

בכל הנוגע למגזר הקמעונאות, הרשת צפויה להמשיך ולהשביח את שטחי המסחר ולפתוח סניפים באופן מתון. כמו כן, תפעל טיב טעם לשינוי תפיסת המחיר בסניפים שאינם ממוקמים במרכזי הערים, אסטרטגיה אשר עלולה לפגוע בשלב הראשוני במרווח הגולמי.

האיום המשמעותי שמרחף על הרשת בדמות חוק המרכולים, אמור להיכנס לתוקף בשנה הקרובה, כאשר סגירת סניף הדגל ברמת החייל תפגע בשורת הרווח. בסה"כ נצפה לצמיחה במגזר הקמעונאות לצד המשך ירידה בשורת ההכנסות במגזר התעשייה, תוך צפי לשיפור בפן התפעולי בשני מגזרי הפעילות.

ובגזרת הספקים: נטו מלינדה

בשנה הקרובה, נצפה להמשך מגמה חיובית בתוצאות נטו מלינדה -2.47% , בין היתר על רקע רכישת חברת "שוחט", המייבאת עגלים חיים מחו"ל, לצד תרומתו של ההסכם החדש והמשמעותי לשיווק עופות כשרים. בשנת 2020 אנו מעריכים שהחברה תרשום צמיחה דו-ספרתית בשורה העליונה תוך יציבות ברמת הרווחיות התפעולית.

בכל הנוגע לחברת האחזקות - נטו אחזקות 0% , על הפרק עומדת מכירת חלקה בביכורי השדה דרום (50%) ובגרין ארק (כ-23%) לביכורי השדה אחזקות. תמורת העסקה מסתכמת בכ-300 מיליון שקל, כאשר המהלך יושלם בכפוף להנפקת ביכורי השדה אחזקות עד לסוף חודש מרץ 2020.

על רקע השלמת המהלך, צפויה חברת נטו אחזקות לרשום רווח הון מוערך של כ-160 מיליון שקל. בשתי החברות ישנו אפסייד שמצדיק השקעה, אך בנקודת הזמן הנוכחית עדיפה השקעה באופן ישיר בחברת נטו מלינדה על פני נטו אחזקות.

הכותבת הינה שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות של אי. בי. אי. בית השקעות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פנסיה (גרוק)פנסיה (גרוק)

קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס

מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס

ערן רובין |

קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67%  באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.

מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכותבפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:



טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.

שי אהרונוביץ מנהל רשות המסים
צילום: יעל צור
פרשנות

רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?

רבבות חברות ועסקים נכנסו תחת חבות מס לפי שיעור המס השולי - זה התחיל בחברות ארנק, אבל רשות המסים הכניסה השנה במסגרת חוק הרווחים הכלואים היקף אדיר של עסקים; פסק דין שמתייחס למצב לפני החוק החדש מספק תובנות איך בית המשפט בודק אם מדובר בחברת ארנק או לא? 

עינת דואני |
נושאים בכתבה חברת ארנק

פסק דין ראשון שהגיע לבית המפשט בנושא "חברת ארנק" הוא חשוב להבנה איך השופטים מתייחסים לסוגיות האפורות, אבל לפני שנתעמק בפסד הדין הזה, על מה בעצם מדובר? חברות ארנק הן חברות שמס הכנסה רואה בהן צינור מלאכותי להעברת כספים מהלקוחות למספק השירות, עם תחנה בדרך - החברה עצמה. בעל החברה מעדיף פעילות תחת חברה כי אז ההכנסות ימוסו לפי שיעור מס חברות - 235 ולא לפי שיעור המס השולי שלו - לרוב מעל 50%. 

רשות המסים רצתה לחסום את תכנון המס הזה וקבעה הוראות למיסוי חברות ארנק, כשלפני שנה חוקק חוק שקשור גם לחברות ארנק במסגרת חוק הרווחים הכלואים. במסגרת החוק החדש המעגל התרחב ורשות המסים הכניסה לסל של חבות לפי מס שולי גם חברות שהן לא חברות ארנק קלאסיות עם תנאים מסוימים.     

לאחרונה התפרסמה סנונית ראשונה של פסיקה של ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע של כב' השופטת  יעל ייטב בנושא "חברות ארנק" (פס"ד אמיר נוריאל (ע"מ 28848-04-22)). צפוי שיהיו פסקי דין נוספים, שכן ישנם מספר תיקים בנושא שנמצאים בדיונים בבתי המשפט.

נדגיש שוב כי, פס"ד מתייחס לנוסח הסעיף לפני הרחבתו במסגרת חקיקה גם להכנסות נוספות לרבות "הכנסה מפעילות עתירה יגיעה אישית" אשר יכולה לחול על כמעט כל סוגי העסקים הפועלים במדינת ישראל. עם זאת, ביחס לסוגיות שנדונו בפס"ד ישנה רלוונטיות גם לנוסח החדש של הסעיף ולפרשנות שמעניק ביהמ"ש להוראות הסעיף ובעיקר לקביעת ביהמ"ש ביחס לפרשנות ולעמדת מס הכנסה. 

מס חברות או מס שולי - הבדל של 24% בשיעור המס

מדובר בפס"ד מחוזי ולא עליון, ולפיכך אין הוא מהווה הלכה מחייבת, אך הוא מהווה אבן דרך חשובה ביחס לפרשנות של הוראות סעיף 62א לפקודה. עיקר המחלקות בפס"ד סבבה סביב הסוגייה - האם יש לראות את ההכנסות של חברת "נוריאל יועצים בע"מ" אשר מר אמיר נוריאל רואה חשבון בעיסוקו הינו בעל המניות היחיד בה, כהכנסות שמיוחסות אליו באופן אישי בהתאם לדין החל על "חברות הארנק", המשמעות המיסויות הינה - האם ההכנסה השוטפת שלה החברה תחויב בשלב הזה במס חברות או שמא תיוחס ההכנסה כהכנסה אישית של מר נוריאל באופן אישי ותחויב במס שולי החל על יחדים. (נציין כי, ההפרש הינו תוספת מס מיידית של כ- 24%).