עיני המשקיעים לבאפט - האם אורקל היא השקעה מעניינת?
רבעון רביעי חלש צפוי בוול סטריט. פייסבוק נמצאת בנקודת מבחן של אמון המשקיעים, אורקל יכולה להיות השקעה מעניינת בתנאי שתהפוך לדינמית. הרבעון האחרון של 2018 אינו מעורר תקוות לאור דיווחי החברות.
באופן מסורתי משקיעים ואנליסטים רבים מצפים לעליות בוול סטריט בחודשים נובמבר – דצמבר במטרה לשפר תשואות בתיקים. מזה שנים רבות, סוף שנה מאופיין לרוב במגמת עליות. 2018 עלולה להיות שונה מהמסורת. תוך יומיים קרסה מניית אנבידיה (סימול: NVDA) יצרנית השבבים ב-26%. החברה פרסמה ירידה בהכנסות וברווח ברבעון השלישי של 2018. הסיבה המהותית לנפילת המניה הייתה התחזית שמסרה החברה על הכנסותיה לרבעון האחרון של 2018 - 2.7 מיליארד דולר לעומת תחזיות אנליסטים להכנסות צפויות של 3.4 מיליארד דולר. לא מדובר בפקשוש קל בהכנסות אלה בשחיקה גדולה.
אנבידיה מייצגת חברות רבות שהודיעו כי הרבעון האחרון של השנה אמור להיות פחות טוב מקודמיו. הנימוקים לכך רבים – מלחמת הסחר, דולר חזק, עלויות מימון מתייקרות, סכסוכים אזוריים, שוק האג"ח, בעיות בגוש האירו או מצב הכלכלה בסין ועוד. יש גם ענפים ספציפיים כמו השבבים (אנבידיה או אפלייד מטריאלס כדוגמה) שסובלים מעודף יצור וירידה ביקושים. כמובן שישנם ענפים כמו סייבר וענן שנהנים עדיין מבקושים למרות שגם שם נרשמו ירידות חדות במרבית המניות.
לדעתנו, חלק גדול מהחברות בוול סטריט, כולל חברות מובילות, יציגו מאזנים פושרים ברבעון הקרוב. החברות עצמן לא מסתירות את הבעיות גם כאשר הם מציינות זאת באופן ברור או זהיר. חלקן הסבירו כי הרבעון הרביעי יהיה דומה לשלישי שהיה בינוני. זאת אחת מהסיבות שבוול סטריט מתקשים למצוא יציבות במסחר ואנו רואים תנודות שערים יומיות חדות בתקופה האחרונה. יתכן שזה הזמן המתאים לבצע שינויים בתיק ההשקעות לטובת יותר מזומנים ולמניות שיפגינו צמיחה (יש עדיין כאלה) או למניות דפנסיביות.
- האם עליית הריבית הצפויה תפגע בשוקי המניות?
- תיק השקעות לאופטימיים - אלו המניות ששוות מעקב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורקל זקוקה לניעור
ברבעון השלישי של 2018 דיווחה חברת ברקשייר האתווי של וורן באפט (BERKSHIRE) על רכישת מניות בשווי של 2.1 מיליארד דולר בחברת אורקל (ORACLE). אורקל המנוהלת על ידי לארי אליסון היא חברת תוכנה מהגדולות בעולם הידועה בעיקר בשל פיתוח שניים ממסדי הנתונים המובילים ושפת התכנות ג'אוה (JAVA). אורקל פועלת גם בתחום הענן ומגוונת את פעילותה בתחומים נוספים.
בעקבות הידיעה על רכישת מניותיה על ידי באפט רשמה מניות אורקל עליה קלה במסחר ל-51.17 דולר ומיד חזרה לרדת ל-49.55 דולר. בשנה החולפת נעה המניה ברמות שבין 42.57 דולר ועד לשער של 53.48 דולר בשיא. החברה נוהגת לשלם דיבידנד של 1.5%. מחיר היעד של אורקל לשנה הבאה נע, לדעת אנליסטים, בין 53 עד 56 דולר.
בעיני רבים אורקל נחשבת לחברה פחות דינאמית מאחרות וכזו שקשה לצפות ממנה לניסים ונפלאות. יתכן שוורן באפט מנתח דברים או מהלכים אסטרטגיים שעדיין אינם נראים באורקל, לכן קניית המניה בעקבותיו היא צעד הגיוני. אגב, לפני כחודשיים, המליצו באחד הבנקים הגדולים בישראל ללקוחות נבחרים על אורקל כהשקעה מעניינת.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
רוב ההשקעות של באפט הוכיחו את עצמן בעבר אבל היו מעטות שלא הצליחו. לפני כשנתיים רכש באפט חבילת מניות בבנק אזורי סייקרוני פיינשל (SYF) במחירים שבין 33- 30 דולר. משקיעים רבים הלכו בעקבותיו ורכשו מניות. "אם באפט קונה כדאי ללכת אחריו" הייתה הסיסמא של המשקיעים. מניות SYF נסחרות בשער של 25.53 דולר קרוב למחיר לשפל השנתי שלהם. המניה נעה בשנה האחרונה בין שיא של 40.59 דולר ושפל של 25.44 דולר. משקיעים הגישו תביעות נגד הבנק, באפט לא הוביל הפעם השקעה טובה.
אורקל היא סיפור שונה, מדובר בחברה עם יכולת ופוטנציאל. אם אליסון יצליח להחזיר את אורקל לימי תפארתה יתכן שההשקעה במניה תתגלה בעתיד מעניינת. מי שיודע כי ברקשייר גם לפעמים נכשלת בהשקעותיה צריך להתייחס לאורקל בזהירות מתבקשת.
כדאי לזכור, לאור הנתונים בוול סטריט, כי נכון לעכשיו ברבעון הרביעי, חלק מהמניות המסורתיות בתיק של באפט (בנקאיות, מזון, ביטוח, אפל ועוד) יתקשו להציג תשואה יוצאת דופן, דבר שעלול להשפיע לרעה גם על רווחי ברקשייר בסיכום 2018.
פייסבוק מגיעה לנקודת הכרעה
בתחילת השבוע הגיעה מניית פייסבוק (סימול: FB) לשעבר של 131.55 דולר. מתחילת 2018 המניה ירדה בכ-27% כאשר בשלושת החודשים האחרונים נמחקו 25%. בשנה החולפת FB הגיעה לשיא של 218.62 דולר ולשפל של 131.55 דולר. אנליסטים רבים טוענים בצדק שפייסבוק הפכה למניה דובית וגם אם השוק יתקן או אפילו יעלה, המניה סובלת ממומנטום שלילי.
פייסבוק סובלת גם מדימוי בעייתי בקרב משתמשים לשעבר שהתנתקו ממנה. יש לה תדמית של זירה לריגול ושיימיניג, היא מתקשה לעורר אמון בחקירות על דליפות מידע או חשבונות מזויפים. משקיעים רוצים שהנהלתה תוחלף ויהיה יותר בטחון בשימוש בזירה. גם לדעתנו פייסבוק הפכה לבעיה שמרחיקה משקיעים. ברמת השערים הנוכחית החברה עומדת לפני הכרעה –עוד מאזן בינוני ובעיות אמון ציבוריות והמניה גולשת לכיוון 100-110 דולר והופכת לדובית מוחלטת. שיפור במאזן הקרוב ומחיר נוח 120-125 דולר, עשוי אולי לגרום לשינוי חיובי.
כל מי שרואה בפייסבוק השקעה לטווח ארוך כדאי שיחשוב פעמיים. ההידרדרות של המניה תיבלם רק אם יחול שינוי מהותי בחברה. לא שינוי קוסמטי שעיקרו הבטחות אלה גם שינוי פרסונלי בדרגים הבכירים. שינוי כזה, צריך לבוא מהנהלת פייסבוק עצמה במהירות.
נתון מעניין נוסף כחומר למחשבה, 40% מהמניות ב-S&P נמצאת כיום בשוק דובי של ירידות סביב 20% או יותר. מדדי המניות ירדו במקביל רק 8% עד 9%. אם הירידות במניות הגדולות (FANG) יחריפו השוק הדובי יהיה עובדה מוגמרת שיהיה קשה לשנותה בחודשים הקרובים. גם פייסבוק עלולה תהפוך לדב קוטב אם לא יתבצע במהירות שינוי מהותי.
** אין לראות במניות המוזכרות במאמר משום המלצה או אי המלצה לסחור בהם. כל משקיע חייב לקבל יעוץ מיועץ ני"ע מורשה כחוק ולפעול בהתאם לצרכיו האישיים
- 31.בני 27/11/2018 11:03הגב לתגובה זואצלן לפחות התנודות יותר מתונות. הכל כמובן למי שרוצה להיות בשוק ומצפה לעליות...
- 30.ישי 26/11/2018 15:49הגב לתגובה זוחברה לא מבריקה אבל המעורבות של באפט בחברה יכולה לשנות כיוון ולעורר.
- 29.מני 25/11/2018 20:55הגב לתגובה זוקוסם קוסם אבל ברבעון הרביעי גם באפט יסבול מהפסדים בשוק.
- 28.אבי 23/11/2018 12:20הגב לתגובה זועכשיו כשיש מימוש אין צורך להתפס לבהלה.עדיף לבצע שינויים למניות יציבות יחסית עם פוטנציאל צמיחה.
- 27.ישראל 23/11/2018 04:04הגב לתגובה זוהאקשן הגדול וכמובן שתהיה לנו נציגה ישראלית חזקה בתחום הזה סרגון CRNT
- 26.עופר 23/11/2018 00:09הגב לתגובה זוהחברה עוברת שינוי ותתפתח.מדובר בעסק רווחי שיכול להצליח טוב יותר מבעבר.
- 25.צ'ארלי 22/11/2018 19:07הגב לתגובה זומכפיל 20-18 משקף חברת חומרה שיש לה עלויות חומרה כבדות ועל כן הרווח קטן יותר. חברות טכנולוגיה שהינן ללא עלויות חומרה כבדות נסחרות סביב מכפילים של 40 ומעלה, ראו מיקרוסופט גוגל סייבר וכולי.. השוק כאן מעריך איזושהי הפרשה ענקית למשפטיות או אולי שבירה עתידית של המונופול? למרות שהמונים נוטשים את פייסבוק (או לא מצטרפים) חשוב להבין שבאינסטגרם המצב הוא הפוך, רוב גדול של "עוזבי פייסבוק" עברו לאינסטגרם ומבלי להבין שהם יצאו מכיס אחד ועברו לכיס השני. וואטסאפ עוד לא הכניסה דולר (והיא תכניס כמה דולרים), התמחור באינסטגרם סביר להניח יעלה בגלל הביקוש והמעבר הגדול של משתמשים. לדעתי (ולדעתי האישית אין כאן המלצה!) היא קרובה לקנייה חזקה. יש לבדוק שלא תרד מתחת ל131, ואם כן לחכות לראות איך תתמודד עם 115 שהיא נקודת תמיכה חזקה. עדיף לקנות כשהיא תתחיל לעלות מאשר לנסות לתפוס סכין נופלת ולהחתך.
- 24.הדאקס איבד20% 22/11/2018 18:36הגב לתגובה זועוד 2% לשוק דובי
- 23.שני 22/11/2018 18:32הגב לתגובה זולא מדובר במפולת, אם אמזון או פייסבוק יורדות זה מימוש בלבד.אל תחפזו בהסקת מסקנות מבוהלות.השוק לא התרסק.
- 22.יצרו פירמידה 22/11/2018 17:17הגב לתגובה זוהאחרון הבנקים המרכזיים בעולם סכנת התמוטטות אין משהו שאינו שיא שיא אשראי שיא בנגזרות מאות טריליוני דולרים שיא במחירים שיא שיא... הכסף הכסף ניפח הכל עליית ערכי הנכסים נדלן פיננססי כל הפיננססי סחורות כעת ברחו נשארו פריירים ועוד גוריים מתיישנים רדומים חושבים הכסף בריצפה ועל העצים
- 21.דני 22/11/2018 16:25הגב לתגובה זואפל וגם הבנקים, קרפט היינץ ועוד חברות בתיק שלו ירדו חזק. הרבעון הרביעי שלו יהיה פחות נעים.
- 20.פייסבוק 22/11/2018 16:20הגב לתגובה זוקללה רובצת עליה
- 19.תשמעו מה אמר ווארן 22/11/2018 16:17הגב לתגובה זוכל עשור נופל גשם של זהב על כלכלת ארהב ועל הבורסות וכל עשור בזמן מסויים מתחילות ירידות אחר חריפות אחר כך פאניקה אינני יודע מתי גם חברי האנליסט לא יודע גם התקשורת לא יודעת מתי יתכן הוא פספס הפעם היציאה מדד ווארן באפט מזמן הראה מנורת אדומה לצאת לצאת..... המדד פרץ מזמן מדד בריחה מדד המפורסם על שמו. ראו מה הזהיר קייס שילר בחצי שנה אחרונה הכל מנופח מחירים גבוהים מכפילים גבוהים מדגי שילר נדלן בורסה אמרו לברוח . גוגל יעזור לחפש
- 18.גארי ש 22/11/2018 15:09הגב לתגובה זושיטת באפט לא יכולה לעבוד במציאות של היום. חברות שהוא "מכיר" משתנות במהירות בו אפילו מטוסו הפרטי לא יכול לטוס. זה לא אותו עולם. הוא עדיין מצליח להוביל משקיעים איתו, אבל זה בעיקר בגלל מה שהוא היה ולא מה שהוא כיום
- 17.בא 22/11/2018 14:27הגב לתגובה זום מרוויחים ,כולל פוליטיקאים ,ולכן עכשיו זה קורה ,עכשיו מפוצצים .אתם מחפסים השקעה ,תשקיעו זמן עם הילדים .
- 16.נחום 22/11/2018 14:16הגב לתגובה זובאפט יודע במה להשקיע וזה מוכח כבר שנים רבות.
- 15.אורלי 22/11/2018 13:30הגב לתגובה זוחלק מהחברות כבר הודיעו בסוף הרבעון השלישי שצפוי רבעון רביעי חלש יחסית. בתחום השבבים זה הוצהר בבירור על ידי מרבית החברות.
- 14.אבישי 22/11/2018 12:26הגב לתגובה זולכל מספידי פייסבוק- החברה יכולה להתאושש באמצעות אינסטגרם וגם דרך יותר פרסום בתשלום ושכלולים בפעילותה. לדעתי מוקדם עדיין לנטוש את המניה כי היא יכולה לתקן ולעלות.
- 13.רונן 22/11/2018 11:45הגב לתגובה זוהמניות הכבדות בראשות אמזון, פייסבוק, אנבידיה ונוספות גרמו לירידות חדות בנאסדק ואיני רואה סיבה להתאוששות בקרוב.
- 12.לחכות קרנות גידור 22/11/2018 11:16הגב לתגובה זוהפסדי ענק בשווקים מניות אגחים נפט טרליוני דולרים נמחקו הפסדים גם לבנקים מוסדות פיננססים רעידת אדמה חזקה שתזעזע את שווקי עולם זונמי הפסדי הון ענקיים עשרות טריליוני דולרים בכל בנקים יחטפו גם חברות מחזיקי מניות ההפסדים יתגלו צונמי
- 11.גד 22/11/2018 10:50הגב לתגובה זוהנהלת החברה לא מתפקדת ,כולל צוקרברג וסנדברג, לכן אין מה להיכנס למניה. צריך שיתרחש שם שינוי מהותי כדי לשקול אפשרות רכישה בעתיד.
- 10.גרשון 22/11/2018 10:42הגב לתגובה זורק נס יוציא אותה מהמצב ואם המאזן לרבעון הרביעי יראה על ירידה בהכנסות ופחות משתמשים המניה יכולה לרדת גם לכיוון 100$.
- 9.סולומון דן 22/11/2018 10:35הגב לתגובה זוחלק מהחברות הודיעו כבר שהרבעון האחרון יהיה בינוני בהשוואה לקודמיו...המשמעות לשוק אינה חיובית.
- 8.Teedy 22/11/2018 10:34הגב לתגובה זולא נושא לשיחה - התשובה היא כן לאורקל לא לפייסבוק
- 7.מרי 22/11/2018 10:33הגב לתגובה זושנים שאני עוקבת אחרי אורקל ולא יודעת האם לקנות.. כן היא עולה, אבל אחרות עולות יותר, כן היא יורדת אבל אחרות יורדות פחות...
- 6.רמי פליק 22/11/2018 10:32הגב לתגובה זופייסבוק יורדת, אורקל בבעיה, אבל מה האלטרנטיבה? בנקים יורדים, פארם סתם לא עולה ולא יורד, אין פרספקטיבה
- 5.אורי אורקל 22/11/2018 10:31הגב לתגובה זוזו לא מניה לסחור ולא לשכור לתקופה קצרה, זו מניה של 20 שנה קדימה, אז מה זה משנה מה קורה איתה היום?
- 4.אלי ניב 22/11/2018 10:30הגב לתגובה זולמה כל דבר קשור בפייסבוק? הם לא רלונטיים, יש חלופות רבות יותר עם פחות בעיות. לכו לגוגל אפילו, יותר שקט ובטוח
- 3.עוזי 22/11/2018 10:25הגב לתגובה זוההנהלה הנוכחית לא שולטת מספיק בחברה ונמצאת במריבות פנימיות.חייב לבוא שינוי ומהר.
- 2.טל 22/11/2018 10:21הגב לתגובה זובאפט יודע שבמחיר הנוכחי יש הזדמנות בקניית אורקל. החברה מתכננת שינויים ופיתוח בקצב מהיר כולל רכישות. יתכן שהפעם באפט ננעל על מניה מענינת.
- 1.לדעתי אתה טועה 22/11/2018 10:20הגב לתגובה זוהקריסו את המניה ל 15 דולר בגלל השטות המומצאת הזו. בסוף מגיע דוח רבעוני שמראה את העוצמה של החברה ומשאיר את המשקיעים שבחוץ בהלם. לטעון את מה שטענת בלי לציין את ההתמכרות לאינסטגרם ואת ההחלטה להתחיל לשלב פירסומות בוואטסאפ...
- טל 22/11/2018 11:25הגב לתגובה זועל זה לא הייתי בונה כדאיות השקעה בפייסבוק. החברה חייבת שינוי מהותי בהנהלה וחשיבה עסקית שונה.
- fb 22/11/2018 14:03אמזון, אפל וכו. לא ממליץ להיות בשורט על הנל (אחוז השורט על פייסבוק הוא 1.2 אחוז - קצת nעל אחוז אחד)
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
