גירושין נוסח יוון: כיצד ניתן להציל את הספינה השוקעת?
אורית לוין, אנליסטית בנקים וטכנולוגיה, בנק מזרחי טפחות, מביאה את הדרך הבטוחה להציל את כלכלת יוון והמשך לכך גם את גוש האירו כולו
המפלגה הזוכה בבחירות ביוון, מפלגת הסיריזה, חרתה על דיגלה את ההתנגדות למדיניות הצנע האירופאית ופתיחת הסכמי הסיוע. מדוע, על אף שיש אמת בדבריה, היא תיאלץ לסגת מהדרישות?
נתחיל בעובדות
כלכלת יוון נקלעה למשבר בשל התלות הגבוהה שלה בענף התיירות כמו גם עקב ניהול לא נכון של התקציב. כאשר החל המשבר הכלכלי העולמי, התיירות פסקה והכלכלה היוונית החלה לשקוע. תכניות הסיוע העיקריות ליוון התבצעו בשלושה שלבים: ב-2010, כשרמות החוב שלה הרקיעו, יוון קיבלה סיוע חירום מהטרויקה (גוש האירו, הבנק האירופי המרכזי וקרן המטבע העולמית) של 45 מיליארד אירו. הסיוע השני היה ב-2011 בסך של 110 מיליארד אירו והסיוע השלישי ב-2012 - 130 מיליארד אירו. בין לבין היו תכניות נוספות למחיקה ופריסה של חובות, כל אחת מהן דרשה מיוון לבצע צעדי קיצוץ משמעותיים בתקציב ולצמצם את הגירעון הממשלתי. ב-2009 הגירעון בתקציב עמד על 15.7% מהתוצר והחוב על כ-175%. האירופים דרשו מיוון להגיע בהדרגה ליעדי גוש האירו לכל החברות בו מאז הקמתו: גירעון של לא יותר מ-3% מהתוצר וחוב של עד 60% מהתוצר - אלו הם יעדים פשוט בלתי אפשריים ליוון.
הסיוע שהחמיר את המצב
בזכות צעדי הריסון התקציבי והצנע, שדרשה הטרויקה, יוון הצליחה לצמצם את הגירעון האדיר של 2009 ל-8.6% ב-2012 אך הוא חזר לעלות ב-2013 מעל 12% מהתוצר. האירופים האמינו, שצמצום הגירעון והחובות הממשלתיים הם יעד עליון. בו בעת, הבעיה הייתה שהתוצר ירד, האבטלה זינקה והמשבר רק החריף. כלכלה במשבר כה עמוק זקוקה לסיוע ממשלתי, לתכניות דחף של בניה וסלילה של כבישים שיורידו את האבטלה, להורדת נטל המס ולתכניות סיוע באשראי לעסקים והשקעות ממשלתיות - כל זאת לא קרה, להיפך, הממשלה נאלצה לצמצם תכניות אלו, לפטר עובדים, להעלות מסים ולמכור נכסים. כלכלה הנשענת על תיירות בתקופת משבר כה חמור מזה שבע שנים, לא יכולה להגיע לגירעון תקציבי נמוך, כמו בגרמניה, מדינה המבוססת על ייצוא.
מדוע היוונים יאלצו לרדת מהעץ?
נטל החוב של יוון אכן בלתי אפשרי - סכום עתק של כ-82 מיליארד אירו, מהם כ-14 מיליארד אירו אמורים להיפרע עד חודש מארס. מיותר לציין, שליוון אין 14 מיליארד אירו מיותרים והיא תהיה חייבת להגיע להסדר סיוע נוסף. היא יכולה לנסות לאיים לפרוש מגוש האירו או לא לפרוע את החוב, אבל זה לא יהיה צעד חכם מצידה. גם כך אמון המשקיעים ביוון נמוך מאד. פגיעה נוספת בו רק תבריח עוד משקיעים מהשקעה במדינה ותקשה עליה עוד יותר לגייס חובות. חזרה למטבע הדרכמה המקומי יוביל לפיחות אדיר. פיחות שיגביר את הייצוא בשלב הראשוני, אך מכיוון שעיקר הייצוא של יוון הוא תיירות מאירופה, והמשבר בכל גוש האירו רק יחריף עם פרישתה, היא לא תוכל לבנות על צמיחה מחודשת. ובמידה וזו תיקלע למשבר נוסף, היא לא תוכל לקבל את סיוע החירום של הטרויקה.
- אקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
- השביתה המקומית שהובילה לשינוי בכל כלכלת פולין ומה קרה היום לפני 37 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל גם האירופים לא יכולים לבלף
התרחיש הגרוע ביותר לאירופה כולה ולגרמניה בפרט, הוא פרישה של יוון מגוש האירו. בשלב הראשוני, זה יוביל לייסוף של האירו מול שאר המטבעות ויצמצם משמעותית את היצוא האירופי לעולם. במקביל, המשקיעים יברחו מאירופה וזו אט אט תשקע למיתון עמוק. מעבר לכך, הבנקים האירופים חשופים בסכום אדיר של כ-56 מיליארד אירו לבנקים היוונים. קריסה של יוון ופרישתה מגוש האירו תוביל למחיקה אדירה של נכסים בבנקים האירופים ואולי אף חלילה, למשבר בנקים נוסף.
אז אם כולם לא רוצים בפרישה, איך יסתיים המשא ומתן?
הפתרון הטוב ביותר לכולם הוא ניהול משא ומתן שפוי, לפיו האירופים לפחות דוחים את חלק מצעדי הצנע בטווח הקרוב, עד שיוון תצליח לחזור לצמיחה, ואילו היוונים נסוגים מהדרישות לביטול כל צעדי הצנע, מפסיקים לאיים בפרישה ומקבלים את הסיוע הנדרש. ויליאם הייג', פוליטיקאי בריטי, ממפלגת השמרנים, דימה פעם את גוש האירו לבניין בוער ללא דלתות יציאה. זה המצב בכל אופן עבור חלק מהחברות בו. נקווה רק שאת האש הזאת אפשר יהיה לכבות.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 5.יעקב 31/01/2015 22:58הגב לתגובה זוהעובדות במאמר נכונות, אבל הפתרון הטוב ביותר הוא ניהול משא ומתן? למה ? מה התוצאה הרצויה ? החוב נשאר חוב. עדיף לאירופה וליוון שיוון תחזור לדרכמה. אין צורך לזרוק את הכסף הטוב שוב לשוק היווני- הם צריכים להתחיל לעבוד ולא לחיות מקצבאות.
- 4.פרופורציות 30/01/2015 14:57הגב לתגובה זוההשפעה של עזיבת גוש היורו היא אפסית ולא תשפיע כלל על כלכלת האיחוד
- מתעניין 31/01/2015 09:34הגב לתגובה זוכן אבל הבנתי שחוששים שעוד מדינות ילכו בעקבותיה אם התנאים לא יראו להן
- 3.פשוט קצר וקולע (ל"ת)איתן 30/01/2015 11:50הגב לתגובה זו
- 2.מ 29/01/2015 13:58הגב לתגובה זוסוף סוף כלכלנית שלא מדברת במונחים שלא ניתן להבין
- 1.טור מצוין. אורית עושה סדר בסלט היווני. תודה. (ל"ת)המנטליסט 29/01/2015 12:14הגב לתגובה זו

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

מניות קטנות - הזדמנויות גדולות
באחד המאמרים התייחסתי פה לשינויים בפרדיגמות הסיכון שהשוק עבר. את מרבית ספרי תאוריות ההשקעות והכלכלה כנראה אפשר לתת למחזור. היום אני רוצה להציע עוד שבירת פרדיגמה: מניות של חברות קטנות הן לא בהכרח הדבר הכי מסוכן כרגע. המניות האלו היו מדוכאות שנים ארוכות בצילה של הרשימה שהתחילה בארבע חברות גדולות והפכה להיות 7 המופלאות ובהכבדת הריבית הגבוהה. אבל, כשהמניות הגדולות בפרט ומניות ה – S&P500 בכלל השתלטו על מרבית העניין ושווי השוק נותרו הרבה מניות של חברות עם שווי שוק בינוני ונמוך מתחת לרדאר.
מי שרוצה לעשות צעד נוסף בכיוון לתעשיה. לשיקולכם.ן. מבחינת הגרף אפשר לראות את הפריצה של השיא ואת העוצמה המתפרצת בהשוואה ל – IWM. היופי כאמור בניתוח טכני הוא שאנחנו פועלים על פי מה שאנחנו רואים ולא על פי מה שאנחנו חושבים.
