נדל"ן ודעות קדומות: הדרך לדירות עבור זוגות צעירים
כבר שנים זועקים אצלנו כי אין מספיק דירות קטנות (70-80 מטר) לזוגות צעירים - זו אחת הסיבות העיקריות שאנשים צעירים לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש דירה. רק כדי לסבר את האוזן לגבי "הצלחת" הצעקות האלו, או לחילופין התחייבויות ממשלתיות - במהלך שנת 2013 נבנה סך של 4% דירות בנות 3 חדרים מתוך כלל התחלות הבנייה החדשות - שיא שלילי של כל הזמנים.
כאן נכנסת הדעה הקדומה של כל הצדדים לפעולה. אנחנו הרוכשים, לא מוכנים להסתפק בדירות 3 חדרים, גם לא בתור דירה ראשונה, ואפילו אם הזוג חגג את יום נישואיו אתמול וחושב על חדר עבודה, חדר בלגן ופינה לחתול. גם היזמים, לצד חסכון בעליות של בניית דירות גדולות יותר, מבינים שזה לא משרת אף אחד, לכן ממעטים לבנות דירות מסוג זה. באותו הקשר, אוסיף כי מה שפעם נמכר כדירת 3 חדרים בגודל 100 מטר, נמכר היום כדירת 4, 4.5 חדרים.
אך הגורם הדומיננטי בהיעלמות אותן דירות מהנוף האורבני, הן הרשויות, שלשיטתן ישנה משוואה אחת פשוטה, דירה קטנה מביאה אוכלוסיה חלשה. דירה גדולה מביאה אוכלוסיה חזקה, ומכך כל רשות ורשות רוצה רק את הטובים ביותר לעצמם. ייתכן והתפישה הזו הייתה נכונה לפני 2-3 עשורים, אבל בואו נבחן לרגע את מצב המבנה המשפחתי היום.
ע"פ נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2011 ממוצע הנפשות למשפחה בקרב שלושת העשירונים העניים ביותר במשק היה 3.756. לעומת זאת, 3 העשירונים העליונים והעשירים ביותר ישנם פחות ילדים לעולם, לכן הנתון עומד על 2.52 נפשות למשפחה. מדובר בפער עצום, שההתעלמות ממנו נובעת אך ורק מדעות קדומות - משפחות אמידות = מעמד ביניים. ה"אוכלוסיות חזקות" שהרשויות מחפשות לא בהכרח מחפשות דירות 5 ו-6 חדרים. אם כבר ההיפך הוא הנכון.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם מישהו היה מסב את תשומת ליבן של הרשויות לכך שדירות 3 חדרים מביאות זוגות צעירים עובדים, משפחות קטנות, אקדמאים וכדומה, אולי תתחיל פה מגמה של שינוי תפישה - "הבו לנו דירות קטנות לטובת כולם".
ישראל היא מדינה קטנה פיזית, על זה כתבתי כאן בטורי הקודם, ועדיין הטרמינולוגיה הנפוצה היא "גוש דן" ופריפריה". אני רוצה להציע נוסחה אחרת לעניין וויתור השימוש במילה 'פריפריה'. יש למדינת ישראל עיר בירה, ירושלים, יש לנו מטרופולין אחד ואת כל היתר, קשה לי להבין את ההבחנה לפיה עפולה או יקנעם יותר פריפריאליות מראש העין. האווירה בערים אותן בחרתי לתת כדוגמא היא אוירה זהה ברוב המקרים. אנחנו הולכים יותר ויותר לכיוון קהילות קטנות של שכונות - שכונות ואף רחובות, כשאחד המדדים החשובים הוא נגישות לכל השירותים שאנו צורכים בטווח פיזי קרוב, ומעל כולן, זמן ההגעה למקום העבודה.
משפחה שתרכוש דירה ביקנעם, סביר שאחד מבני המשפחה עובד במרכז ההייטק הגדול שבעיר, בה ממוקם אחד ממרכזי הקניות הגדולים והמרשימים בארץ, כמו גם בתי ספר, גני ילדים ולמעשה כל מה שאנחנו צריכים. משפחה שכזו לא קמה בבוקר ומביטה במבט נוגה אל עבר גוש דן הרחוקה - מרכז חייה הוא בעיר.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
מנגד, אני מרשה לעצמי להניח כי הרבה מרוכשי הדירות בראש העין לאחרונה, הביאו בחשבון את הפרסומים בדבר 20 דקות מתל אביב וכו'. אותה משפחה תמצא בדיוק את אותם השירותים בראש העין, עם 2 הבדלים מהותיים: משך ההגעה לעבודה בתל אביב רבתי - כאשר השכונה החדשה תושלם במלואה זמן ההגעה לת"א יהיה ארוך לאין שיעור מזמן הנסיעה של המתגוררים והעובדים ביקנעם. היבט נוסף, כאשר אותה משפחה מראש העין תרצה לצאת או לבלות "בעיר" היא תבחר לעשות זאת בנסיעה מעיקה נוספת לאזור תל אביב.
אם נבחן את אופי חיינו כיום, נראה כי ראש העין, נס ציונה או כל דוגמא דומה, לא פחות פריפריאלית מאשקלון, עפולה ויקנעם. גוש דן החדש הוא היכן שמתנהלת מרבית פעילות חיינו, והפריפריה היא אותם מקומות המצריכים עזיבה והגעה מיוחדת לעיר אחרת. את אותה תחושה של "ערי שינה", נמצא גם במודיעין, אבל שלא יספרו לכם אחרת: גם בקרית אונו והרצליה הותיקה.
בנוסף, השבוע התחדשנו בשיר מחאה חדש העונה לשם "נדל"ן" מפי גלעד כהנא, תמיר מוסקט ומארינה מקסימיליאן בלומין. האם המחאה מתחדשת? אני לא בטוח, אבל הייאוש בקרב הצעירים ותחושת חוסר היכולת להתמודד עם מצוקת הדיור ללא ספק גובר.
- 19.חנית - עכשיו בארץ 12/01/2014 04:09הגב לתגובה זואני אגיד לך כי עכשיו חזרתי משם מאירופה ושם לא התגעגענו לתל אביב או ל"מטרופולין" של ישראל - פשוט התגעגענו הביתה : לרחוב ולשכונה שלנו בה גדלתי(קיבוץ - פריפריה או לא?)
- 18.יואל 09/01/2014 11:38הגב לתגובה זוגר 3 שנים ביקנעם- לא זוכר מתי הייתי צריך את תל אביב באנו מהרצליה ואנחנו מאושרים!!!!
- 17.פעם חשבנו אחרת - לא רצנו ממקום למקום שמחנו עם מה שיש (ל"ת)יחיעם 09/01/2014 06:41הגב לתגובה זו
- 16.רעות מהמרכז 09/01/2014 06:39הגב לתגובה זושווה לבדוק
- 15.שלומי 09/01/2014 06:38הגב לתגובה זוכדאי לגור רחוק באשקלון (כאן אני גר) ולא רק בגלל המרחק מתל אביב - אשקלון הולכת להיות עיר ללא מכס כמו ערים אחרות ע"י הים ובגבול שתי מדינות - ואז כולם ירוצו הנה
- 14.מאירה קידרון 09/01/2014 06:33הגב לתגובה זוולפשטות ובלי מפלסים יש יתרונות גם לרחוק מהמרכז ולפריפריה...האם לכך התכוון הכותב במאמר?
- 13.רות 09/01/2014 06:30הגב לתגובה זואבל מי היום יחשוב על איך היה - היום אנחנו "מתקדמים הלאה"
- 12.צביקה דורון יועץנדלן 08/01/2014 11:36הגב לתגובה זוהבעיה היא הלחץ החברתי. זוגות צעירים מתביישים לגור בדירת שיכון. הכל זה שופוני בארץ: באיזו מכונית אתה נוהג, לכמה חופשות אתה יוצא בשנה, באיזו מסעדה חגגת יומולדת. הצעירים ישלמו על זה ביוקר כי הם יהיו זקנים עניים.
- 11.קליפ 08/01/2014 07:42הגב לתגובה זואיפה אתה,פקיד יקר, גר?ברעננה? הוד השרון?.....חסר בכתבה צעד מעשי לשינוי. כתבת סרק בלתי נתפסת אמרתי???????.
- 10.קליפ 08/01/2014 00:33הגב לתגובה זולהעמיד לדין ראשי ערים מהמגזר היהודי ששותפים לפשעים נגד הגרושים.(המגזר הישראלי הערבי בונה על פי חוק בית צמוד קרקע ב"כפר" הערבי......הכל ברשות המשטרה והשמאל.....המגזר הישראלי בנגב מקבל 50 דונם חינם.צמוד קרקע חינם.....רק את\ה עירוני יהודי פראייר....עושה צבא?למה..?
- 9.4% ? ? ? פשוט לא סופרים אותנו (ל"ת)יהיר ל. 07/01/2014 16:02הגב לתגובה זו
- 8.IRINA VLADIMIRSKY 07/01/2014 16:02הגב לתגובה זולצערי אני ובעלי לא רק זוג צעיר אלא גם עולים חדשים-גם לנו לא נמצא התקציב המתאים בכל גודל של דירה
- 7.ויקטור שדה 07/01/2014 15:55הגב לתגובה זוטוב שיש מי שזועק את זעקת הזוגות הצעירים - תבורכו אסף וגדות נדל"ן
- 6.Merav 07/01/2014 15:47הגב לתגובה זוזה נחשב מחאה????!!!!
- 5.BUYANOVSKY IRENA 07/01/2014 15:46הגב לתגובה זואין מספיק דירות לצעירים לא קטנות ולא גדולות.......................
- 4.שולה כהן 07/01/2014 15:34הגב לתגובה זוכמה טוחנים את הנושא - עובדה זוגות צעירים בבעיה -טרם נמצאה הנוסחא לדירה במחיר שפוי וגודל מתאים ל-זוגות הצעירים
- 3.יוכי 07/01/2014 12:34הגב לתגובה זואיפה יש?
- 2.יאללה מחאה... (ל"ת)אביעד 07/01/2014 11:56הגב לתגובה זו
- 1.בכל מקום אחר בעולם יש מה שנקרא "דירה ראשונה", מתוך הנחה (ל"ת)שאחר כך עוברים הלאה 07/01/2014 11:50הגב לתגובה זו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.