מאסיושי סאן סופטבנק
צילום: סופטבנק

לקראת רגע גדול בשוק ההנפקות האמריקאי: Arm מתכננת להפוך לחברה ציבורית

סופטבנק שילמה 32 מיליארד דולר עבור Arm ב-2016 שצפויה להנפיק לפי שווי של 60-70 מיליארד דולר; Arm מרוויחה כסף מרישוי ארכיטקטורת השבבים שלה וטכנולוגיות עיצוב שבבים אחרות לחברות מוליכים למחצה ויצרניות חומרה; האם יתחיל גל חדש של הנפקות בוול סטריט?
דור עצמון | (2)

חברת השבבים Arm הגישה אתמול לרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) את הטפסים הנדרשים עבור הנפקה ראשונית בנאסד"ק. Arm תהיה רשומה תחת הטיקר ARM.

בטפסים שהגישה הצהירה ARM שיש לה הכנסות של 2.68 מיליארד דולר לשנת הכספים שהסתיימה במרץ 2023, ירידה קלה לעומת 2.7 מיליארד דולר בשנה הקודמת. באותה תקופה החברה הניבה רווח נקי מפעילות מתמשכת של 524 מיליון דולר לעומת 676 מיליון דולר בשנה הקודמת.

סופטבנק רכשה את Arm תמורת 32 מיליארד דולר בשנת 2016. בשנת 2020, החברה הגיעה להסכם למכירת Arm לאנבידיה NVIDIA COR לפי שווי של 35-40 מיליארד דולר, אך עסקה זו בוטלה שנתיים לאחר מכן לאחר שהתמודדה עם התנגדות של רגולטורים גלובליים וחברות שבבים אחרות.

מומחים בתחום הטכנולוגיה והשווקים הפיננסים יעקבו מקרוב אחר הנפקה, לאור ההקפאה הכללית בהנפקה של מניות טכנולוגיות בשנה האחרונה. Arm מרוויחה כסף מרישוי ארכיטקטורת השבבים שלה וטכנולוגיות עיצוב שבבים אחרות לחברות מוליכים למחצה ויצרניות חומרה. החברה אומרת שהטכנולוגיה שלה מפעילה שבבים כמעט בכל סמארטפון, כולל האייפונים של אפל ורוב מכשירי האנדרואיד.

בתחילת החודש דווח כי סופטבנק תנפיק את Arm לפי שווי של בין 60 ל-70 מיליארד דולר. זאת לאחר שמוקדם יותר השנה, דחתה החברה קמפיין של ממשלת בריטניה לרשום את מניותיה בלונדון. במידה שההנפקה אכן תצא לפועל, היא תהפוך למשמעותית ביותר בשנה האחרונה, ותציב את Arm כאחת מחברות השבבים הגדולות ביותר בשוק במונחי שווי. זאת על רקע העניין והביקוש הגובר למוליכים למחצה ברחבי העולם, בין היתר לאור מהפכת הבינה המלאכותית.

ההנפקות בנאסד"ק כמעט ונכחדו בשנתיים האחרונות לאור המשבר שהכה בחברות הטכנולוגיות בעיצומה של מגפת הקורונה ונשאלה השאלה מתי נחזור לראות הנפקות חדשות? כעת, לא מן הנמנע שהנפקת הענק המתוכננת תהיה מכת הפתיחה לסבב חדש של הנפקות בוול סטריט.

ההנפקה גם צפויה לספק דחיפה משמעותית לסופטבנק, המחזיקה בחברה, במאמציה לגייס כספים ולהקטין את החוב. ברקע הניסיונות של הקוצרן היפני לייעל את תיק ההשקעות שלו תוך התמקדות בעסקי הליבה. לצורך כך, זקוקה החברה למזומנים, שיאפשרו לה לבצע השקעות משמעותיות נוספות.

בחודש שעבר השלימה חברת אודיטי (Oddity) אודיטי שמחזיקה בחברת הביוטי הישראלית איל מקיאג' את ההנפקה לפי שווי של 2 מיליארד דולר. המחיר בהנפקה נסגר על 35 דולר למניה, אחרי שתי העלאות מחיר - מטווח של 27-30 דולר ל-32-34 ולבסוף כאמור במחיר של 35 דולר כשמאז היא זינקה למעל 50 וכעת ב-45 דולר למניה, שווי של 2.6 מיליארד דולר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

החתמים בהנפקה היו גולדמן זאקס ומורגן סטנלי. החברה גייסה בהנפקה יותר מ-420 מיליון דולר כאשר רובו הגיע לכיס של בעלי השליטה (אורן הולצמן ואחותו שירן 51% וכן קרן ההשקעות של לואי ויטון עם 30% מהמניות), קרן ההשקעות של פרנקלין טמפלטון ואחרות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 22/08/2023 17:46
    הגב לתגובה זו
    ולא נעליים,הריבית כבר מכבר איננה אפסית,חכו הרבה שנים
  • 1.
    א 22/08/2023 17:28
    הגב לתגובה זו
    ההכנסות לא נראות בהלימה. ובשונה מ Nvidia שיש לה אינטרס להיות מונופול על תעשיית השבבים, כחברה עצמאית צריך לחשב על בסיס מכפיל רווח
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות

לאחר חששות ממונופול ותחרות, שילוב AI בחיפוש מחזק את מנוע הרווחים; אנליסטים מעלים יעדים עד 400 דולר

עמית בר |
נושאים בכתבה גוגל

מניית אלפבית, חברת האם של גוגל,  עלתה כ-70% מתחילת השנה והיא מובילה בתשואה מבין "שבע המופלאות". המניה נסחרת כעת סביב 310 דולר, לאחר שיא של 323 דולר בנובמבר. ההתאוששות הזו מגיעה לאחר שפל של כ-145 דולר באפריל 2024, על רקע חששות מתחרות AI ופסיקה בקשר לריכוז מונופוליסטי של גוגל. כעת, השילוב של AI בתוך מנוע החיפוש משנה את התמונה, ומגביר את מעורבות המשתמשים תוך שמירה על הכנסות הפרסום וגם מסיר, לפ]חות חלקית, את החשש מהכרזה של רגולטורים על כוח לא מוצדק וניסיון להגבילו דרך פיצולים והכרזות על כוח מונופוליסטי. 

ב-2024, צ'אטבוטים כמו ChatGPT ופרפלקסיטי עוררו חשש שחיפוש מסורתי יאבד רלוונטיות, עם תשובות ישירות שמפחיתות צורך בגלישה. זה העמיד בסיכון את ההכנסות מפרסום, שמהוות 76% מסך ההכנסות של אלפבית. במקביל, פסק דין קבע לפני מספר חודשים שגוגל מחזיקה במונופול בחיפוש כללי, וחייב שיתוף נתוני חיפוש ודירוג עם מתחרים, אך דחה דרישות לפרק את כרום או את עסקי הפרסום. השוק הגיב בהקלה, כשההשפעה על הרווחיות נראית מוגבלת.

אלפבית הגיבה בשילוב AI ישירות בחיפוש, במקום להתחרות בו. כלים כמו AI Overviews, שמציגים סיכומים מבוססי ג'מיני בראש התוצאות, ו-AI Mode, שמאפשר חיפוש שיחתי מותאם, הושקו ב-2025. התוצאה: עלייה של 15% בשאילתות חיפוש ברבעון השלישי, כשה-AI מוסיף 20% חיפושים חדשים ללא קניבליזציה. מחקרים מראים ירידה של 60% בשיעור ההקלקה האורגני, אך זאת בגלל חשיפה רחבה יותר, שמגדילה תנועה כוללת ב-12%.


החיפוש - ליבת העסקים של גוגל


החיפוש נותר ליבת העסק, עם הכנסות של 56.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי 2025 - עלייה של 15% משנה קודמת, כשפרסום חיפוש תרם 75% מכך. סך ההכנסות הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16%, כשה-AI מאפשר מוניטיזציה חכמה יותר: פרסומות מוטמעות בסיכומי AI, שמגדילות קליקים ב-8% בממוצע. ג'מיני, מודל ה-AI של אלפבית, רשם גידול של 25% בארבעה חודשים ומשלב כעת קישורים למנויים בתשלום בארה"ב, מה שמגביר נאמנות משתמשים ב-15%.

השינוי הזה הופך את החיפוש ממכונת פרסום פסיבית לפלטפורמה אקטיבית, עם פוטנציאל צמיחה שמוערך על ידי האנליסטים ב-15% עד 20%.  זה מקטין סיכונים מתחרות, כש-50% מהחיפושים כוללים כעת אלמנט AI, ומגדיל זמן שהייה ב-22%.