פורד מעלה מחירים שוב; הפעם לרכב המוסטנג החשמלי
פורד FORD MOTOR מקפיצה את מחיר המוסטנג מאך-E החשמלית ב-8,475 דולר עקב עליות 'משמעותיות' בעלויות הסוללה, כידוע, סוללות הליתיום הן החלק החשוב ברכב החשמלי, ובעקבות זאת, הביקוש אליו גבוה מאוד, בעוד שההיצע יחסית נמוך. אפילו טסלה, ענקית הרכבים החשמלים, הודיעה כי היא סובלת ממחסור בסוללות, אילון מאסק המנכ״ל החליט כי טסלה תתחיל לייצר סוללות באופן עצמאי על רקע המחסור.
המחירים החדשים ייכנסו לתוקף עבור הזמנות חדשות החל משבוע הבא, כאשר פורד פותחת מחדש את המכירה לדגם זה לאחר שהפסיקה לקבל הזמנות בעקבות פער בין ההיצע שהיא מצליחה לייצר, אל מול הביקוש.
החברה מסרה כי הקפצת המחירים נעים בין 3,000 ל-8,475 דולר, תלוי בדגם ובסוללה - נובעים מ"עליות משמעותיות בעלויות החומר, עומס מתמשך על שרשראות האספקה המרכזיות ותנאי השוק המתפתחים במהירות". עלויות חומרי הגלם של סוללות לרכבים חשמליים הכפילו את עצמם במהלך מגיפת הקורונה.
המחיר ההתחלתי של מוסטנג מאך שנת 2023 ינוע כעת בין 47,000 דולר ל-70,000 דולר, לעומת 44,000 דולר ל-62,000 דולר לדגם 2022. פורד מוקדם יותר החודש גם העלתה את המחירים ההתחלתיים של טנדר ה-F-150 Lightning החשמלי שלה ב-8.5 אלף דולר, תלוי בדגם. יצרנית הרכב ציינה סיבות דומות ב-2 המקרים, הקשורות במיוחד לעליות בעלות חומרי גלם כמו ליתיום, קובלט וניקל.
- מחקר של בנק ישראל: עלייה בשכר מובילה גם לעליית מחירים
- זוכרים את ההבטחות על ירידת מחירים? במשרד הכלכלה טוענים לא הבטחנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפני כשבועיים פורד הודיעה כי היא מפטרת 3,000 עובדים. היא נמצאת בהליכי שינוי תחת המנכ"ל ג'ים פארליי לקראת התרחבות הפעילות בסגמנט הרכב החשמלי והיא מנסה להתחרות ביעילות התפעולית של טסלה TESLA INC ; "בניית עתיד טוב יותר דורשת שינוי ועיצוב מחדש של כמעט כל ההיבטים של האופן שבו פעלנו במשך יותר ממאה שנה״, אמר המנכ״ל.
פורד בדוח הכספי האחרון הציגה תוצאות טובות כשהחברה שילשה את הרווח לעומת השנה שעברה וההכנסות צמחו ל-40.2 מיליארד דולר ברבעון - השיעור הגבוה ביותר בכ-5 שנים. אף על פי שצמחה בהכנסות ובמיוחד ברווחים, המכפיל רווח של פורד הוא מכפיל של מניית ערך כאשר היא נסחרת לפי מכפיל רווח של 5, שמגדיר אותה ״זולה״. טסלה לדוגמא, בעלת מכפיל מאוד גבוה של 100. מכפיל המכירות עומד על 0.4, גם בפן הזה נחשבת לזולה מאוד.
השוק לא מעריך את פורד כחברת רכב חשמלי, כאמור, רוב התמחור והציפיות הן מטסלה בקרב הסקטור החשמלי, והמשקיעים חוששים מהמעבר של פורד מחברת רכב שמונע מבנזין, לרכב חשמלי. שהוא כמובן העתיד שהמשקיעים צופים לו, במידה ופורד תצליח בשנים הקרובות לצמצם את הפער מטסלה, יתכן והיא תראה תמחור נדיב יותר מצד המשקיעים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
