פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

פורד מעלה מחירים שוב; הפעם לרכב המוסטנג החשמלי

נראה שפורד מנסה לצאת לדרך חדשה - הן בעקבות תהליך הרה-ארגון תחת המנכ״ל החדש ג'ים פארליי שמקצץ עלויות והן בשל המחירים שהחברה מעלה בעבור הדגמים הנמכרים ביותר שלה
עומר רוסו |

פורד FORD MOTOR מקפיצה את מחיר המוסטנג מאך-E החשמלית ב-8,475 דולר עקב עליות 'משמעותיות' בעלויות הסוללה, כידוע, סוללות הליתיום הן החלק החשוב ברכב החשמלי, ובעקבות זאת, הביקוש אליו גבוה מאוד, בעוד שההיצע יחסית נמוך. אפילו טסלה, ענקית הרכבים החשמלים, הודיעה כי היא סובלת ממחסור בסוללות, אילון מאסק המנכ״ל החליט כי טסלה תתחיל לייצר סוללות באופן עצמאי על רקע המחסור.

המחירים החדשים ייכנסו לתוקף עבור הזמנות חדשות החל משבוע הבא, כאשר פורד פותחת מחדש את המכירה לדגם זה לאחר שהפסיקה לקבל הזמנות בעקבות פער בין ההיצע שהיא מצליחה לייצר, אל מול הביקוש.

החברה מסרה כי הקפצת המחירים נעים בין 3,000 ל-8,475 דולר, תלוי בדגם ובסוללה - נובעים מ"עליות משמעותיות בעלויות החומר, עומס מתמשך על שרשראות האספקה ​​המרכזיות ותנאי השוק המתפתחים במהירות". עלויות חומרי הגלם של סוללות לרכבים חשמליים הכפילו את עצמם במהלך מגיפת הקורונה.

המחיר ההתחלתי של מוסטנג מאך שנת 2023 ינוע כעת בין 47,000 דולר ל-70,000 דולר, לעומת 44,000 דולר ל-62,000 דולר לדגם 2022. פורד מוקדם יותר החודש גם העלתה את המחירים ההתחלתיים של טנדר ה-F-150 Lightning החשמלי שלה ב-8.5 אלף דולר, תלוי בדגם. יצרנית הרכב ציינה סיבות דומות ב-2 המקרים, הקשורות במיוחד לעליות בעלות חומרי גלם כמו ליתיום, קובלט וניקל.

לפני כשבועיים פורד הודיעה כי היא מפטרת 3,000 עובדים. היא נמצאת בהליכי שינוי תחת המנכ"ל ג'ים פארליי לקראת התרחבות הפעילות בסגמנט הרכב החשמלי והיא מנסה להתחרות ביעילות התפעולית של טסלה TESLA INC ; "בניית עתיד טוב יותר דורשת שינוי ועיצוב מחדש של כמעט כל ההיבטים של האופן שבו פעלנו במשך יותר ממאה שנה״, אמר המנכ״ל.

פורד בדוח הכספי האחרון הציגה תוצאות טובות כשהחברה שילשה את הרווח לעומת השנה שעברה וההכנסות צמחו ל-40.2 מיליארד דולר ברבעון - השיעור הגבוה ביותר בכ-5 שנים. אף על פי שצמחה בהכנסות ובמיוחד ברווחים, המכפיל רווח של פורד הוא מכפיל של מניית ערך כאשר היא נסחרת לפי מכפיל רווח של 5, שמגדיר אותה ״זולה״. טסלה לדוגמא, בעלת מכפיל מאוד גבוה של 100. מכפיל המכירות עומד על 0.4, גם בפן הזה נחשבת לזולה מאוד.

השוק לא מעריך את פורד כחברת רכב חשמלי, כאמור, רוב התמחור והציפיות הן מטסלה בקרב הסקטור החשמלי, והמשקיעים חוששים מהמעבר של פורד מחברת רכב שמונע מבנזין, לרכב חשמלי. שהוא כמובן העתיד שהמשקיעים צופים לו, במידה ופורד תצליח בשנים הקרובות לצמצם את הפער מטסלה, יתכן והיא תראה תמחור נדיב יותר מצד המשקיעים.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.