פורד רכב
צילום: Istock

פורד מעלה את מחיר הרכב החשמלי שלה לאור הביקושים ועליה בעלות הייצור

מחיר הדגם המסחרי קפץ ב-7.5 אלף דולר, מחיר דגם הפלטינום עלה ב-6.4 אלף דולר. במאי האחרון, סגרה את ההזדמנות לאותו דגם אגב פער גדול מאוד בין הביקוש לדגם, לבין כושר הייצור של החברה
עומר רוסו | (2)

פורד FORD MOTOR פותחת מחדש את ההזמנות לרכב החשמלי F-150  בזמן שהחברה סבורה שתצליח להדביק את הפער בין הביקוש להיצע. יש לציין, יצרנית הרכב הפסיקה לקבל הזמנות חדשות במאי לאחר שצברה למעלה מ-200 אלף הזמנות לדגם החשמלי.

המחיר קפץ ב-7 אלף דולר, כשכעת דגם הפרו המסחרי יגיע לרמת מחיר של 47 אלף דולר. דגמים אחרים גם זכו לעליות במחיר, כשרכב הפלטינום זינק ב-6.4 אלף דולר ל-96 אלף דולר לפני הוספת עמלות. דוברת פורד אמרה כי העלאות המחיר נובעות בשל עליית עלות החומרים אשר משפיעות על תעשיית הרכב ועל עלות הייצור. כל הרכבים החשמליים של פורד זכאים להטבות המס הפדרלי שנחקקו בשבוע האחרון בסך של 7.5 אלף דולר. 

פורד בדוח הכספי האחרון הציגה תוצאות טובות כשהחברה שילשה את הרווח לעומת השנה שעברה וההכנסות צמחו ל-40.2 מיליארד דולר ברבעון - השיעור הגבוה ביותר בכ-5 שנים. אף על פי שצמחה בהכנסות ובמיוחד ברווחים, המכפיל רווח של פורד הוא מכפיל של מניית ערך כאשר היא נסחרת לפי מכפיל רווח של 5, שמגדיר אותה ״זולה״. טסלה TESLA INC לדוגמא, בעלת מכפיל מאוד גבוה של 100. מכפיל המכירות עומד על 0.4, גם בפן הזה נחשבת לזולה מאוד.

השוק לא מעריך את פורד כחברת רכב חשמלי, כאמור, רוב התמחור והציפיות הן מטסלה בקרב הסקטור החשמלי, והמשקיעים חוששים מהמעבר של פורד מחברת רכב שמונע מבנזין, לרכב חשמלי. שהוא כמובן העתיד שהמשקיעים צופים לו, במידה ופורד תצליח בשנים הקרובות לצמצם את הפער מטסלה, יתכן והיא תראה תמחור נדיב יותר מצד המשקיעים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    טסלה מוכרת כמויות גדולות בפרמיה על השוק (ל"ת)
    לילי 10/08/2022 08:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישי 10/08/2022 06:25
    הגב לתגובה זו
    להפסיק לייצר בסין ולהחזיר את המפעלים חזרה לארהב ושום קושי בייצור לא יפגע !
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.